Apple släpper nya Macbook Air – får 13,3-tumsskärm med upplösningen 2 560 × 1 600

Permalänk
Medlem

Om det var det, så är det inget virus enligt den artikeln, eftersom det inte spred sig självt eller utnyttjade någon svaghet i OSet för att installera sig självt. Det är bara ett skadligt program - typiskt sådant som Apple vill stoppa med signeringen (Gatekeeper) och folk blir vansinniga över.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Om det var det, så är det inget virus enligt den artikeln, eftersom det inte spred sig självt eller utnyttjade någon svaghet i OSet för att installera sig självt. Det är bara ett skadligt program - typiskt sådant som Apple vill stoppa med signeringen (Gatekeeper) och folk blir vansinniga över.

Har inte påstått att det är ett virus utan länkade bara till vilket malware det handlade om.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Blir förvånad för varje pryl hörlursutgången är kvar i Apples sortiment.

Nya samma kassa tangentbord.
Ingen touchbar är ett plus.
Dual core ...... wow 2018.

Hur har Apple gjort i designen för att skapa problem för dom som reparerar datorer? Får se när Louis Rossmann öppnar datorn.

Permalänk
Medlem

På Apples hemsida står det lpddr3 men här lpddr4...

Permalänk
Medlem

Den måste ha en hiskeligt ful högersida. Använde alla möjliga knep för att inte visa den i trailern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Har inte påstått att det är ett virus utan länkade bara till vilket malware det handlade om.

Stämmer, det var Fynxer som kallade det för ett virus - om det nu är samma problem ni talar om, han kan ju ha menat något annat som verkligen var ett virus, i vilket fall jag vore nyfiken på att få höra vilket det är.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Blir definitivt köp, med 256gb ssd och 16gb ram... högt pris kanske, men kommer ju hålla i många år. Apple gör riktiga arbetshästar!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Oggeb1:

På Apples hemsida står det lpddr3 men här lpddr4...

Nu står det rätt i artikeln!

Permalänk
Medlem

@Bakgrund: But wait, it gets better! https://www.sweclockers.com/nyhet/26516-apple-presenterar-nya...

Nya iPaden 12,9" säljs med 64GB lagrinsutrymme Vem köper en 12,9" tablet och inte använder mer än 64GB? Det är som att köpa en laptop med 64GB lagring.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem

Väldigt bra pris, helt klart vassare konkurrent till deras egna 12” MacBook än förra modellen av Air, kanske blir ett köp om ett par år när den gamla MacBooken börjar kännas seg.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daumier:

@Bakgrund: But wait, it gets better! https://www.sweclockers.com/nyhet/26516-apple-presenterar-nya...

Nya iPaden 12,9" säljs med 64GB lagrinsutrymme Vem köper en 12,9" tablet och inte använder mer än 64GB? Det är som att köpa en laptop med 64GB lagring.

De som kör molnlagring på alla sina data för att kunna accessa dem på samtliga iOS och MacOS enheter? Folk som har en ta med överallt jobbdator, och har alla sina jobbdata centralt/molnlagrade? Det är rätt smart även för en privatperson, då slipper man betala så mycket för att lagra kopior lokalt, OSet hanterar t.ex vilka bilder och videor osv som lagras lokalt. Det funkar förvånansvärt sömlöst.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av gabriel15:

Vill folk verkligen har en skitstor touchpad som man kommer emot av misstag hela tiden?

Förvånansvärt många använder i princip inte tangentbordet överhuvudtaget – inte minst bland just Apples målgrupp. Skulle knappt bli förvånad om nästa generations MacBook blir av med tangentbordet helt och hållet, till förmån för en gigantisk touchpad som täcker 95 % av datorns horisontella del.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alling:

Förvånansvärt många använder i princip inte tangentbordet överhuvudtaget – inte minst bland just Apples målgrupp. Skulle knappt bli förvånad om nästa generations MacBook blir av med tangentbordet helt och hållet, till förmån för en gigantisk touchpad som täcker 95 % av datorns horisontella del.

Jag tror mer på en enda gigantisk Apple Wheel: https://www.youtube.com/watch?v=9BnLbv6QYcA

Tangentbordslösa laptops är annars surfplattor, många köper en sådan och har den för sånt arbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

UHD 617 är bara GT2 och får spö av UHD 620 som fyrkärnors 15 W TDP-processorer kör. Detta är ingen MBP13, så jag vet inte var du kommer ifrån då nya MBA har inte Iris-grafik.

Tänkte inte på att denna använder Y-serien, eftersom det frågades om fyrkärniga CPUer, vilka inte alls existerar där. Det jag försökte säga var bara att Apple aldrig kommer använda Intels 15W fyrkärniga för de har sämre GPU än andra 15W varianter (åtminstone 8th-gen... vem vet vad som händer i framtiden).

Antagligen vill Apple göra skillnad på Air och Pro genom att gå över till just Y-serien med Air.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Alla macbooks har 16:10 format, även gamla macbook air.

Ja men undra hur folk skulle reagera om 16:10 blev mainstream igen på alla datorskärmar.

Permalänk
Medlem

Bra att dom uppdaterar sin MacBook Air,
Bra att den får högre upplösning på skärmen
Men priset är helt utanför allt jag kan kalla vett.
Med tanke på att jag gav mindre för min 27 tums iMac för ett par år sedan än denna minsting av Apples notebook line kostar .....
Men kanske Apple tror att folk har börjat skriva ut sina pengar med egen skrivare ist för att jobba för dom.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Glömde bort att Air har Y-serien, eftersom det frågades om fyrkärniga CPUer, vilka inte alls existerar där. Det jag försökte säga var bara att Apple aldrig kommer använda Intels 15W fyrkärniga för de har sämre GPU än andra 15W varianter (åtminstone 8th-gen... vem vet vad som händer i framtiden).

Fast detta är fortfarande inte en MBP13 som i nuläget (sedan mid 2017-modellerna) har 28 W TDP processorer. De behöver inte och har inte lika bra GPU som MBP13. Hade definitivt varit ett alternativ, men kanske inte för en fläktlös modell som ska skryta om batteritid. Går dock att ställa ner "TDPn" på 15 W-modellerna till ca 10 W TDP och tidigare låg de på U-serien.

Permalänk
Avstängd

Vad tråkigt att det är LPDDR3, inte LPDDR4.

Hursomhelst jag hade hellre tagit en Dell XPS 13!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Stämmer, det var Fynxer som kallade det för ett virus - om det nu är samma problem ni talar om, han kan ju ha menat något annat som verkligen var ett virus, i vilket fall jag vore nyfiken på att få höra vilket det är.

Låt se, Fynxer skriver om spioneri genom webbkamera och du får en länk som handlar om just spioneri genom webbkameran. Hmm... ja, det kan omöjligt ha med varandra att göra... sure.
Kanske du missade det för att du var så upptagen med att märka ord. Vilken etikett man sätter på fruitfly är väl i sammanhanget ändå ointressant. Att sticka huvudet i sanden gör inte Apples produkter "säkrare" i alla fall.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av landahl:

Ja men undra hur folk skulle reagera om 16:10 blev mainstream igen på alla datorskärmar.

Jag tror många hade blivit glada inklusive mig själv.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk

Intressant att de byter till en Y-processor på 7W. Då blir det i bästa fall samma prestanda som den gamla. Men retina-skärmen drar ju lite mer ström och de har också gjort den mindre och lättare (med mindre batteri).

Appleinsider:
On its tech specs webpage, Apple says the new MacBook Air is powered by a 1.6GHz dual-core Intel Core i5 processor with Turbo Boost up to 3.6GHz. The chip further boasts 4MB of L3 cache, supports up to 16GB of 2133MHz LPDDR3 memory and includes Intel's UHD Graphics 617.

According to Intel's website, there is one chip that matches those chip specifications: the Core i5-8210Y. Released in the third quarter of 2018 a part of the Amber Lake family, the 8th generation Core i5 is an efficient 7 Watt chip built on Intel's 14-nanometer process.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Det känns som att denna hamnar extremt nära den vanliga Macbooken nu. Varför skulle man längre välja den istället för Air?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Låt se, Fynxer skriver om spioneri genom webbkamera och du får en länk som handlar om just spioneri genom webbkameran. Hmm... ja, det kan omöjligt ha med varandra att göra... sure.
Kanske du missade det för att du var så upptagen med att märka ord. Vilken etikett man sätter på fruitfly är väl i sammanhanget ändå ointressant. Att sticka huvudet i sanden gör inte Apples produkter "säkrare" i alla fall.

Om jag ville sticka huvudet i sanden hade jag väl slutat fråga och bara bestämt mig för att det bara är snack?

Det programmet som beskrevs i Ars-artikeln är malware som av allt att döma har installerats av någon som har behörighet till den. De skydd som finns mot detta i OSet idag är Gatekeeper - att program måste vara signerade för att kunna köras, med nycklar som kan återkallas i efterhand om det behövs - och Xprotect - att specifik kod blockeras. Skall man skydda sig mer än så, blir det till att göra som iOS och kontrollera alla program som går att installera. Det vill inte jag, så då accepterar jag den risken.

Hade det däremot varit ett virus som sprider sig självt genom någon svaghet i OSet, så hade det varit allvarligt, och jag hade velat veta det. Det verkar det inte vara, så det var ju bra. Om du tycker att det är att märka ord så var väl det tråkigt, men skillnaden är relevant för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Fast detta är fortfarande inte en MBP13 som i nuläget (sedan mid 2017-modellerna) har 28 W TDP processorer. De behöver inte och har inte lika bra GPU som MBP13. Hade definitivt varit ett alternativ, men kanske inte för en fläktlös modell som ska skryta om batteritid. Går dock att ställa ner "TDPn" på 15 W-modellerna till ca 10 W TDP och tidigare låg de på U-serien.

Klart de inte får lika bra GPU på en bråkdel av TDPn. Men då ska man inte vänta sig fyrkärniga modeller heller. Det vore liksom inte Apple om de plötsligt markant försämrade GPU/CPU -kvoten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Vad tråkigt att det är LPDDR3, inte LPDDR4.

Hursomhelst jag hade hellre tagit en Dell XPS 13!

Det är inte Apple som "väljer" LPDDR3 istället för LPDDR4. Det är Intel som inte stödjer det sistnämnda, inget som någon datortillverkare kan hjälpa.

Permalänk
Avstängd

Modellen så ser bra ut och 16:10 som är skönare att använda även om film kanske inte är optimalt men i övrigt är 16:10 ett bättre format och 13.3 är minsta som känns ok sen i5 med 2c + HT och 8gb minne klarar allt utom tung redigering bra och man får låg tdp och kan ha klenare batteri och få låg vikt så tankegången är bra

Problemet är att man får budget prestanda för 3x priset och hur fan kan man vara så förbannat snål att man kör en 128gb ssd i en 15000kr dator är helt hysteriskt dåligt sen kombinera det med 8gb minne och en dualcore cpu med HT för det priset när cpu är en lågprestanda modell har billigare kylning man kan ha billigare batteri och ändå snålar man på lagrings utrymme och försöker sälja det för 3x vanliga priset som en premium produkt är fan skrattretande

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Klart de inte får lika bra GPU på en bråkdel av TDPn. Men då ska man inte vänta sig fyrkärniga modeller heller. Det vore liksom inte Apple om de plötsligt markant försämrade GPU/CPU -kvoten.

Men vad pratar du om? UHD 620 är fortfarande bättre än HD Graphics 6000. Det vore inte konstigare än att de gick till quad-core i MBP13. MacBook Air körde tidigare 15 W TDP-processorer, och hade kunnat valt att köra quad-cores i "10 W".

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lord_vasagos:

Problemet är att man får budget prestanda för 3x priset och hur fan kan man vara så förbannat snål att man kör en 128gb ssd i en 15000kr dator är helt hysteriskt dåligt sen kombinera det med 8gb minne och en dualcore cpu med HT för det priset när cpu är en lågprestanda modell har billigare kylning man kan ha billigare batteri och ändå snålar man på lagrings utrymme och försöker sälja det för 3x vanliga priset som en premium produkt är fan skrattretande

En stor skara som köper datorn kommer ej använda så många GB lagringsutrymme, då de typ bara använder webbläsaren. Sedan handlar det om att maximera betalt för de som gör något. Det är exakt samma upplägg som många företagslaptop har, vilka ofta är sjukligt dåligt grundkonfiguerade sedan står det upp till 128GB ecc minne, vilket för den stora skaran är irrelevant när det kostar 20 000kr extra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

En stor skara som köper datorn kommer ej använda så många GB lagringsutrymme, då de typ bara använder webbläsaren. Sedan handlar det om att maximera betalt för de som gör något. Det är exakt samma upplägg som många företagslaptop har, vilka ofta är sjukligt dåligt grundkonfiguerade sedan står det upp till 128GB ecc minne, vilket för den stora skaran är irrelevant när det kostar 20 000kr extra.

Spelar mindre roll för skaran borde kunna få lite valuta för sina pengar i en 15000kr dator och finns inte på kartan att dom är värd pengarna sen är det samma om man bygger till är det ett enormt överpris på extras som är helt vanliga komponenter

Jag förstår upplägget men tycker prissättningen är fruktansvärt off där det faktiskt nästan borde räknas som en scam vad man får för pengarna och t.e.x en zenbook som är ganska närbesläktad är rejält mycket billigare och finns med mycket bättre spec

Datorn är smart byggd jag hade själv tänkt i dom banorna med låg tdp enkel dator som klarar det mesta bra men man måste ju någonstans ha ett uns realistisk pris nivå

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Det finns ett enda fel med Apples produkter... PRISET.