Permalänk
Medlem

Kan inte installera w10

Byggde nyss ihop en ny dator och försöker installera w10 på min gamla ssd.

Får detta felmeddelande: Windows cannot be installed to this disk. The selected disk is not of the GPT partition style”, it's because your PC is booted in UEFI mode, but your hard drive is not configured for UEFI mode

Hur löser jag detta ?

Permalänk
Medlem

Gå in i bios och växla mellan legacy/UEFI mode för boot.
Se även till att radera alla partitioner från disken innan du ska installera.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Du kan ta bort allt som finns på din SSD genom att trycka på tangenterna SHIFT och F10 början av Windows 10 installationen som detta inlägg beskriver och då kan installationen själv välja GPT #17561826

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Hade samma problem häromdagen när jag försökte installera Windows 10 på en partitionerad disk. Till slut gav jag upp den andra partitionen också och rensade hela disken, därefter gick det bra. Så se till att ta bort alla partitioner. Du kan få upp CMD genom att trycka shift F10 har jag för mig, eller om det var shift F9. Därefter köra en clean via diskpart.

1. Skriv DISKPART i CMD och tryck enter
2. Skriv list disk och tryck enter.
3. Skriv Select disk X där x ersätts av siffran för rätt disk
4. Skriv clean och tryck enter.
5. Stäng CMD, kör en refresh på tillgängliga diskar i Windows installationen. Skapa ny partition och installera.

Allt ovan förutsätter att du inte har något av värde på disken, allt försvinner

Edit* tvåa på pucken

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Rensade disken i bios och nu verkar det funka. Hade provat med uefi men det hjälpte inte.
Måste jag ändra tillbaka uefi efter allt är klart ?

Håller tummarna att installationen går som den ska

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du inte gillar kommandotolken (CMD) så kan du göra som denna video visar https://www.youtube.com/watch?v=MPfNgNfLEHs

Edit: Man måste inte göra en UEFI installation men den är numera en standard installation för nya moderkort.

Edit 2: Om du vill göra en UEFI installation och använder ett USB minne så väljer du UEFI USB minnet i bootmenyn.

Visa signatur

janee