När riskokare blev nationell (nörd)angelägenhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Matgeek är bra på att sälja och övertyga

Jag gick från riskokare med teflon (matgeek rekommenderar teflon till allt och säger att det är ofarligt/tror att han sa foliehattar i videon, trots att man i USA har gått ut med att det är giftigt för några år sedan tror att det resulterade i att något ämne förbjöds, minns inte "googla"). Gick till kastrull i rostfritt stål (dumpade all teflon främst då pg av att det började släppa och bränna i riskokare, gamla kastrullen och stekpannan) och ångkokar det ungefär som videon nedan (letade enbart på perfect rice nu råkade det bli det klippet) jag kör inga kryddor och enbart råris kommer ut perfekt varje gång och jag slipper en extra pryl i min kokvrå som knappt har plats för det nödvändiga.

Hade även problem med råris i riskokaren så för mitt användningsområde passar stål och kastrull bättre

https://www.youtube.com/watch?v=Jf75I9LKhvg

Vet inte huruvida det är telfonpannor och dylikt i sig som är farligt eller om det är det kemiska avfall som du måste ta hand om efter att du tillverkat det. Det var det ämnat som tefontillverkar DuPont hade släppt ut i något vattendrag och plötsligt fick halva byn cancer i pungen, typ.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Legendary RiceClocker
Skrivet av pjb:

@DaveMcGroin:
Tror inte det hjälper med att göra fried rice på nedkylt rice för det är inte bakterierna i sig som är giftiga utan det gift som de bildar när de kyls ner och som sedan aktiveras och blir giftigt vid uppvärmning om jag läste rätt.

Jag är absolut ingen expert angående giftig mat. Men att något speciellt skulle hända när ris kyls ner känns osannolikt. Större sannolikhet att det är något som det här som syftas på. Så det är igen alltså mat som hanteras på ett sätt som det inte ska, står för länge i rumstemperatur eller i en temperatur över det.

Min uppmaning till att göra fried rice var inte för att det på något magiskt sätt skulle göra riset säkert, utan för att om du kokat ris och kylt ner det så är det redan säkert. Och nerkylt ris som fått stå någon dag i kylskåp är perfekt för att göra fried rice.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5 | Ryzen 3600 | MSI Tomahawk Max b450 | 4x8GB 3200MHz Corsair Vengance LPX | XFX 6950 XT | Intel 660p 1TB | Corsair RM750X 750W v2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjb:

@DaveMcGroin:
Tror inte det hjälper med att göra fried rice på nedkylt rice för det är inte bakterierna i sig som är giftiga utan det gift som de bildar när de kyls ner och som sedan aktiveras och blir giftigt vid uppvärmning om jag läste rätt.

Hur kan man då köpa typ frysrätter som innehåller ris? Har de behandlat med klorin innan. Detta låter för mig som bacillskräck på en i det närmaste autistisk nivå.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

@DaveMcGroin:

Det är ju ungefär det jag beskriver under nedkylningsprocessen bildas giftiga sporer vare sig det sker i rummet, kylen eller frysen som sedan är giftiga när man värmer riset.
Hade själv aldrig hört talas om det tills för ett par år sedan men talade med en kock i något sammanhang som väl kände till problematiken.

Permalänk
Medlem

@Yooriitzz:
Vet inte.
Men om du tycker det handlar om bacillskräck och autistism och inte mathantering tycker jag du som vet så mycket mer än proffsen inom köksbranschen inte ska bry dig såvida du inte gillar att förolämpa. Det här ingen hatsajt. Använd dem istället.

Permalänk
Medlem

Som tur är har vi Google till vårt förfogande, och tydligen är snabb nedkylning och rejäl uppvärmning svaret på gåtan: https://www.medicalnewstoday.com/articles/322775.php

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

@Gorian:

Låter jobbigt, men intressant.
För min del är det nog enklare och säkrare att slänga det lilla som blir över ändå ,men vill man göra sig besväret så går det tydligen att värma rätt nedkylt/fruset ris riskfritt.

Permalänk
Legendary RiceClocker
Skrivet av pjb:

@DaveMcGroin:

Det är ju ungefär det jag beskriver under nedkylningsprocessen bildas giftiga sporer vare sig det sker i rummet, kylen eller frysen som sedan är giftiga när man värmer riset.
Hade själv aldrig hört talas om det tills för ett par år sedan men talade med en kock i något sammanhang som väl kände till problematiken.

Nja det är inte riktigt vad som står i källan jag postade, där står det att man helt klart kan kyla ner riset och använda det igen. Det står att risken är störst ifall du lämnar det i rumstemperatur en längre tid, men att du kan kyla ned det du inte använder och använda dagen efter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5 | Ryzen 3600 | MSI Tomahawk Max b450 | 4x8GB 3200MHz Corsair Vengance LPX | XFX 6950 XT | Intel 660p 1TB | Corsair RM750X 750W v2 |

Permalänk
Medlem

För att vara på den säkra sidan eftersom överblivet ris tydligen är så känsligt om man inte gör helt rätt tänker jag fortsätta att slänga det lilla som ev blir över och uppmanar andra att för säkerhets skull göra likadant. Men vill man ta risken så är det naturligtvis valfritt.

Oavsett vilket är en riskokare en så bra hushållsapparat att alla borde ha en om man gillar nästintill perfekt kokat ris.

Permalänk
Medlem

Ris kan man frysa om inte annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjb:

@Yooriitzz:
Vet inte.
Men om du tycker det handlar om bacillskräck och autistism och inte mathantering tycker jag du som vet så mycket mer än proffsen inom köksbranschen inte ska bry dig såvida du inte gillar att förolämpa. Det här ingen hatsajt. Använd dem istället.

Jag tycker bara det låter som hysteri och matsvinn, lite som att slänga mat direkt när utgångsdatumet passerat.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Vad är det egentligen som ska hända...? Hela mitt liv har jag ätit dagenefter ris.
Rester från middagen sätter man i kylen och värmer upp dagen efter i micron. Har värmt dag 2 å 3 ris också utan problem.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Har heller aldrig haft problem med att värma gammalt ris. Inga problem med upp till en vecka i kylen. ...eller så är jag helt enkelt så risig i buken jämt och ständigt och symptomen så milda att jag inte märker av det

Permalänk
Medlem

On topic igen så får jag faktiskt slå ett slag för riskokare som man kör i micron. Finns ett gäng med olika varianter, men de flesta ser ut ungefär såhär

Min sambo är från Kina så det här med bra ris är viktigt för henne. Och den här billiga prylen som vi köpte på maxi för en hundring gör ris 95% lika bra som vår häftiga appkontrollerade riskokare från Xiaomi, men på en fjärdedel av tiden (12-15 min) och med mindre meck för man slipper ta fram en tung elapparat

Permalänk
Inaktiv

Smidigt att köra korv, kött mm tillsammans med riset i kokaren.

Permalänk
Skrivet av DaveMcGroin:

Eftersom det är rätt oklart vad du faktiskt vill lägga så kan jag droppa lite tips jag brukar ge när det kommer till riskokare. Köp en som sluter tätt och inte har ett glaslock liggandes på. Detta ger mycket bättre resultat, en sådan riskokare som bara sluter tätt kan man få för 600 kr ish. Om du vill ha något ballare så ska du kolla på sådant som citatet under mig har länkat.

Jag fick söka runt lite för att se ifall den non-stick delen som de använde faktiskt var teflon och det verkar som det är det (eller iaf PTFE då teflon verkar vara ett märke?). Men från vad jag läste här så verkar det som det är lugnt om du inte grillar din riskokare eller använder metallgrejer i den (och det bör man verkligen inte göra med någon produkt som är non-stick även ifall de säger att man kan eller inte). Så jag skulle säga att det är lugnt. Nästan alla jag har sett har teflon i sin skål. Men man borde nog inte lyssna till mig när det kommer till om teflon är säkert eller inte, jag kan ingenting om det. Jag bara gillar riskokare och tycker riskokare är värt risken att dö.

Jag är inte asbra på det här med bakterier i mat men det jag vet är att om mat står i något över rumstemperatur för länge så ligger det i stor risk för utveckling av otäcka bakterier man inte vill ha att göra med. Att värma mat flera gånger gör att maten hamnar i denna schyssta zonen för att bakterier ska växa fler gånger och därför är det gött att undvika detta. Tex värmer jag bara upp mat en gång till efter första tillagningen (tillagning -> matlåda i kylen -> mikra -> släng det som blir över) eftersom det var vad man pappa sa åt mig. Jag kan inte se att det skulle vara något speciellt med ris som gör det dåligt att kyla ner och mikra senare.

Tvärt om skulle jag säga, koka för mycket ris! Kyl ner det som blir över och gör fried rice på!

PTFE verkar inte vara hela världen, däremot PFOA är lite sisådär. Säker på att Zojirushis non-stick coating är PFOA fritt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Legendary RiceClocker
Skrivet av MisterTipp:

PTFE verkar inte vara hela världen, däremot PFOA är lite sisådär. Säker på att Zojirushis non-stick coating är PFOA fritt?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej jag hittade bara en källa där det stod ptfe, nästan hela tiden skriver de bara mon-stick.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5 | Ryzen 3600 | MSI Tomahawk Max b450 | 4x8GB 3200MHz Corsair Vengance LPX | XFX 6950 XT | Intel 660p 1TB | Corsair RM750X 750W v2 |

Permalänk
Medlem

Fick lära mig i lumpen att man inte kan varmhålla ris hur som helst eftersom det kan bildas gift i det. Minns tyvärr inte detaljerna.

Jag tvivlar inte på att riskokare är bra, men exakt VAD är det dom gör annorlunda som man svårligen kan åstadkomma i en kastrull?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Legendary RiceClocker
Skrivet av Micke O:

Jag tvivlar inte på att riskokare är bra, men exakt VAD är det dom gör annorlunda som man svårligen kan åstadkomma i en kastrull?

Automatisering, sinnesro, känslan av att vara ett steg närmre framtiden man drömde om som barn, samtalsämne kring kaffemaskinen på jobbet, ris som står färdigt när man kommer hem från tidigare nämnt jobb (para ihop med en crock pot så kan du slopa alla kastruller), fylletillagning av ris som inte drar igång brandlarmet 5 på morgonen efter man däckat (efter aw med jobbet då), lätt hanterad tillagning av ris när man är deprimerad efter man blivit sparkad från jobbet efter hur man betedde sig på senaste awn. Crock potten kommer också till användning i detta stadie.

Men mest förmodligen att det är lättare att få till riktigt bra ris med mindre arbete

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5 | Ryzen 3600 | MSI Tomahawk Max b450 | 4x8GB 3200MHz Corsair Vengance LPX | XFX 6950 XT | Intel 660p 1TB | Corsair RM750X 750W v2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaveMcGroin:

Automatisering, sinnesro, känslan av att vara ett steg närmre framtiden man drömde om som barn, samtalsämne kring kaffemaskinen på jobbet, ris som står färdigt när man kommer hem från tidigare nämnt jobb (para ihop med en crock pot så kan du slopa alla kastruller), fylletillagning av ris som inte drar igång brandlarmet 5 på morgonen efter man däckat (efter aw med jobbet då), lätt hanterad tillagning av ris när man är deprimerad efter man blivit sparkad från jobbet efter hur man betedde sig på senaste awn. Crock potten kommer också till användning i detta stadie.

Men mest förmodligen att det är lättare att få till riktigt bra ris med mindre arbete

Skickades från m.sweclockers.com

Är det inte bara enklare att skippa AWn isf så slipper man skaffa en riskokare?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Legendary RiceClocker
Skrivet av Micke O:

Är det inte bara enklare att skippa AWn isf så slipper man skaffa en riskokare?

Haha då får man ha kvar sitt jobb men man får inte de tre första

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5 | Ryzen 3600 | MSI Tomahawk Max b450 | 4x8GB 3200MHz Corsair Vengance LPX | XFX 6950 XT | Intel 660p 1TB | Corsair RM750X 750W v2 |

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av DaveMcGroin:

Eftersom det är rätt oklart vad du faktiskt vill lägga så kan jag droppa lite tips jag brukar ge när det kommer till riskokare. Köp en som sluter tätt och inte har ett glaslock liggandes på. Detta ger mycket bättre resultat, en sådan riskokare som bara sluter tätt kan man få för 600 kr ish. Om du vill ha något ballare så ska du kolla på sådant som citatet under mig har länkat.

Ok, ska kolla några affärer o se va dem har. Kan inga specifika affärer för riskokare.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk

Någon som har erfarenhet av Yum-Asias egna riskokare? Typ Sakuran eller Bamboo?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Fan, att jag inte hitta den här tråden och youtube-videon tidigare..

Satt och tittade på olika kokare och hittade den här guiden https://kockhuset.se/riskokare/ och jag beställde OBH nordica. Verkar bra, någon som testat?

Jag hade först tänkt köpa den här https://bagarenochkocken.se/koksmaskiner/riskokare/hamilton-b... men såg att den fått dåliga recensioner på prisjakt.

Var OBH Nordicas riskokare ett bra val eller borde jag ha kört på någon annan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaveMcGroin:

Automatisering, sinnesro, känslan av att vara ett steg närmre framtiden man drömde om som barn, samtalsämne kring kaffemaskinen på jobbet, ris som står färdigt när man kommer hem från tidigare nämnt jobb (para ihop med en crock pot så kan du slopa alla kastruller), fylletillagning av ris som inte drar igång brandlarmet 5 på morgonen efter man däckat (efter aw med jobbet då), lätt hanterad tillagning av ris när man är deprimerad efter man blivit sparkad från jobbet efter hur man betedde sig på senaste awn. Crock potten kommer också till användning i detta stadie.

Men mest förmodligen att det är lättare att få till riktigt bra ris med mindre arbete

Skickades från m.sweclockers.com

köpte precis en Panda från yumasia, då jag bor själv och kollade deras hemsida några dagar sedan igen och såg att de ha gjort en egen mindre variant av riskokare då de som fanns på marknaden skulle vara kassa.

har än så länge bara gjort 1 portion från den nu ikväll och ja, det blev bra pris från mitt billiga parboiled haha.
läste manualen och blev imponerad, ska verkligen testa köra brownies med den här
(och jag är snubben som aldrig är i köket mer än 2min)

ser nu att skriver crock pot, blev en snabb googling på det. får googla vidare på imorgon, har inte riktigt någon passion i köket så kanske det här kan vara grej för mig

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Skrivet av hurrai:

köpte precis en Panda från yumasia, då jag bor själv och kollade deras hemsida några dagar sedan igen och såg att de ha gjort en egen mindre variant av riskokare då de som fanns på marknaden skulle vara kassa.

har än så länge bara gjort 1 portion från den nu ikväll och ja, det blev bra pris från mitt billiga parboiled haha.
läste manualen och blev imponerad, ska verkligen testa köra brownies med den här
(och jag är snubben som aldrig är i köket mer än 2min)

ser nu att skriver crock pot, blev en snabb googling på det. får googla vidare på imorgon, har inte riktigt någon passion i köket så kanske det här kan vara grej för mig

Åh! Jag är intresserad av den! Du skulle inte kunna pröva koka en portion jasminris, både med den vanliga white rice-funktionen och porridgefunktionen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Letar riskokare åt sambon till julklapp. Då hon äter ris till frukost så letar jag efter en som är bra på att laga till 1 portion storlekar.

Är det någon som har några bra tips?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Boggus: Denna är nog helt okej: https://www.yumasia.co.uk/panda-mini-rice-cooker-with-ceramic...

@hurrai ? två inlägg upp har en sådan, och enligt honom ska den vara bra! Håller tummarna för att han har möjlighet att prova koka upp lite jasminris och congee med den och berätta vad han tycker!

Permalänk

Införskaffade mig en Panda från Yum-Asia. Den är lite mindre än Sakuran, men ska i princip vara likadan i funktioner och kvalité, men man behöver inte ta upp hela lägenheten. Per @DaveMcGroins rekommendation har jag även vandrat ner till en lokal asiatisk livsmedelsbutik och köpt en 5kg säck med royal umbrella rice. Ska bli sjukt spännande att smaka, älskar jasminris som man får det på restauranger och bufféer. Det blir fan inte samma smak i en kastrull, så jag hoppas verkligen riskokaren är bra.

Ni som har en nice riskokare, till exempel en zojirushi eller en av Yum-Asia (panda eller Sakura), har ni provat grötfunktionen? T.ex. hälla i en halv kopp ris och 3-4 koppar vatten. Congee Kallas det i Kina, riktigt mysigt som frukostmat, men jag undrar hur bra riskokaren kan laga det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tänkte nog också skaffa mig en yumasia Panda, zojirushi i all ära men priset är 3x pandan och jag gör bara ris åt mig själv ändå, och 6 DL okokt ris räcker väldigt bra för även mindre partier gäster.

Har dock ej hittat några recensioner så jag avvaktar, också lite fundersam kring det här med strömsladden, UK har andra kontakter så man måste skaffa en adapter antar jag.

Jag tror anledningen många får tråkigt ris eller inte optimalt ris i europeiska modeller är att värmeelmentet bara är i botten, i zojirushi och yumasias så kommer värmen från alla håll, inklusive locket, och de är helt förslutna.

Inväntar något för sån är jag, måste researcha allt till fullo för köpa fel är det värsta som finns, orkar inte med returer

Till de som också var inne på crocpot spåret: det är najs men jag har inte gjort så mycket i den eftersom det kräver lite andra skickligheter, recept måste tweakas lite, ingen vätska försvinner nämligen. har inte orkat sätta mig in i det riktigt än.
Har mest gjort simpel stroganoff och pulled pork (karre + BBQ sås, gå till jobbet sen klart)