Intels arkitektur "Ice Lake" på 10 nanometer hittar ut på Geekbench

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Paddanx:

Nej. Jag fånar mig inte.
Jag har bara andra önskemål än du har.

Och om inte mer cache spela någon roll, hade inte Intel ökat den heller.
Med tanke på att det görs eDRAM CPUer även med Kaby, så förstår jag inte varför du anser dig veta bättre än Intel nu.
Men du älskar dina vanliga applikationer som argument, trots att de är noll roll, meningslösa och inget som intresserar mig. Köp en AMD om du vill köra dessa prisvärt....

Så du ser inte skillnaden i att öka storlek på L1D$, en cache med latens på 4 cykler och en storlek på 64 kB där nästa nivå i minneshierarkin har ett par heltalsfaktorer lägre bandbredd och högre latens...

...jämfört med eDRAM/inte eDRAM när dagen DDR4 har likvärdig bandbredd och latens mot eDRAM är mindre än 25 % lägre jämfört med DDR4 med låg latens?

eDRAM har fördelar i bärbara då det är mer energieffektivt att hantera minnesaccesser från eDRAM jämfört mot RAM, det är väldigt dålig för "idle" förbrukningen att klämma in väldigt snabbt DDR4 och iGPU har (till skillnad från CPU) användning för att eDRAM är dual-portat. Inget av detta är en relevant fördel för en stationär nu när DDR4 faktiskt kan kliva förbi i bandbredd (dual-channel DDR4-3200 ger ~50 GB/s) och latens har aldrig varit en stor fördel för eDRAMs.

Angående AMD, har ju redan köpt två Ryzen (hur många har du köpt?). Till skillnad från de flesta som kommenterar om prestanda har jag alltså möjligheten att jämföra systemen sida vid sida.

De flesta på SweC är använder inte dator primärt för att programmera, men är väldigt nära 100 % säker att det är långt fler här som använder dator till programutveckling jämfört med de som använder den att rendera på. Vad jag vill peka på där är att väldigt få ifrågasätter rimligheten i att dra några som helst slutsatser om upplevd prestanda från t.ex. Cinebench eller Blender.

Det jag menar med "vanliga program" är just att majoriteten av alla program har heltalsberäkningar som primär (och i många fall enda) flaskhals, Man skulle kunna ta bort kiselet för flyttal (går att emulera m.h.a. heltalsinstruktioner) utan att de flesta skulle märka någon skillnad alls. Renderingsprestandan skulle däremot åka genom golvet.

Om ett system däremot är väldigt snabb på att kompilera så kommer det även vara väldigt effektivt på att hantera spel, office-applikationer, webbläsaren, databaser m.m. D.v.s. "mina" användarfall är kanske inte är så smala ändå? Är därför jag gillar spelresultaten i 720p. Skiter i spelen som sådana, men bra prestanda där betyder att systemet även är bra på en lång rad saker jag faktiskt använder datorn till.

Gör en hel del saker som skalar till väldigt många kärnor, men det är typiskt sådant som med fördel körs i bakgrunden. Majoriteten av tiden läggs dock på sådant som är interaktivt och där man inte kan använda eventuell väntetid till något vettigt, dessa fall skalar tyvärr extremt sällan förbi någon enstaka CPU-kärna.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Så du ser inte skillnaden i att öka storlek på L1D$, en cache med latens på 4 cykler och en storlek på 64 kB där nästa nivå i minneshierarkin har ett par heltalsfaktorer lägre bandbredd och högre latens...

...jämfört med eDRAM/inte eDRAM när dagen DDR4 har likvärdig bandbredd och latens mot eDRAM är mindre än 25 % lägre jämfört med DDR4 med låg latens?

eDRAM har fördelar i bärbara då det är mer energieffektivt att hantera minnesaccesser från eDRAM jämfört mot RAM, det är väldigt dålig för "idle" förbrukningen att klämma in väldigt snabbt DDR4 och iGPU har (till skillnad från CPU) användning för att eDRAM är dual-portat. Inget av detta är en relevant fördel för en stationär nu när DDR4 faktiskt kan kliva förbi i bandbredd (dual-channel DDR4-3200 ger ~50 GB/s) och latens har aldrig varit en stor fördel för eDRAMs.

Antagande 1: Latensen är lägre på DDR4 än andra... fel. Du har mer eller mindre samma latens på DDR1-2-3-4.
Antagande 2: All eDRAM är skapad lika. https://www.sweclockers.com/forum/trad/1524246-l4-cache-edram...
Även det går att snabba upp. Och med Skylakes genomskinliga cache, kan detta gynna rätt mycket på en energieffektiv design.

Det finns mao inget DDR4 med låg latens i Intels spec. Närmaste du kan hitta är 2666Mhz C15, ett 11,25ns latens RAM. 1600C9 är vanligast för DDR3L, vilket ger 11.25ns. Mao, exakt samma nivå av latens.... så om den hjälpte där, hjälper den än

Och min Core2Duos gamla 1600CL7 är ändå lägre latens från 2009...

Hela poängen är ju att kunna få en effektiv och snabb lösning, utan att behöva köpa värsting RAM, värsting kylare eller värsting moderkort och OCa att till galenskapen. Inget fel i att det "går"... men behovet ska inte finns initialt. Så detta alternativ hade jag gärna sett.

Skrivet av Yoshman:

Angående AMD, har ju redan köpt två Ryzen (hur många har du köpt?). Till skillnad från de flesta som kommenterar om prestanda har jag alltså möjligheten att jämföra systemen sida vid sida.

1. Och den hade mer än nog prestanda för behovet.
Ingen märkbar skillnad i "vanligt bruk" öht, över tidigare maskin. Som sagt... SSD, gott om RAM och låg latens DNS hjälper mer och märks. "100Mhz eller nån% IPC... not so much".

Skrivet av Yoshman:

De flesta på SweC är använder inte dator primärt för att programmera, men är väldigt nära 100 % säker att det är långt fler här som använder dator till programutveckling jämfört med de som använder den att rendera på. Vad jag vill peka på där är att väldigt få ifrågasätter rimligheten i att dra några som helst slutsatser om upplevd prestanda från t.ex. Cinebench eller Blender.

Det jag menar med "vanliga program" är just att majoriteten av alla program har heltalsberäkningar som primär (och i många fall enda) flaskhals, Man skulle kunna ta bort kiselet för flyttal (går att emulera m.h.a. heltalsinstruktioner) utan att de flesta skulle märka någon skillnad alls. Renderingsprestandan skulle däremot åka genom golvet.

Om ett system däremot är väldigt snabb på att kompilera så kommer det även vara väldigt effektivt på att hantera spel, office-applikationer, webbläsaren, databaser m.m. D.v.s. "mina" användarfall är kanske inte är så smala ändå? Är därför jag gillar spelresultaten i 720p. Skiter i spelen som sådana, men bra prestanda där betyder att systemet även är bra på en lång rad saker jag faktiskt använder datorn till.

Gör en hel del saker som skalar till väldigt många kärnor, men det är typiskt sådant som med fördel körs i bakgrunden. Majoriteten av tiden läggs dock på sådant som är interaktivt och där man inte kan använda eventuell väntetid till något vettigt, dessa fall skalar tyvärr extremt sällan förbi någon enstaka CPU-kärna.

Är också 100% säker på att antal CPU cyklar som används för att rendera saker, aka tiden du väntar på att det ska blir klart, är flertalet gånger fler än antal som sitter och programmerar. Dvs det gynnar dem mer än er att få 1% snabbare maskin.

I båda fall är ni minoritet, och vill du råda alla programmerarna vad de ska köpa... varsågod. Men vi andra märker inte skillnaden. När tusan ska du inse detta? Att en CPU normalt sitter IDLE typ 95%+ av tiden, och inte gynnar dig alls. Enda folk bryr sig om är spel... och kanske om hemsidan laddas snabbt, eller ett program startar snabbt. Spel... är 5775c som sagt perfekt för. Webbläsare så kunde inte ens 250Mbit små-lasta CPUn... var SSDerna som var maxade. DNS 1.1.1.1 + annonsblockerare/skriptblockare gjorde en gammal C2D snabbare än den nya 8000 series laptopen att surfa.

Är som att köpa en M.2 SSD för den har högre sekventiell hastighet. Om du kopierar filer hela dagen... ja, köp. Men inbilla inte folk som inte vet bättre att deras dator blir snabbare för de köper snabbare SSD. Man märker inte skillnad!

Förväntade mig att du hade insett att om det inte är flaskhalsen, hjälper det inte. CPUn i vardagsbruk är inte flaskhalsen... människan som klickar är. Så problemet med din "vanliga program" referens är din lastmängd är flertalet gånger högre när du sitter där och testar, vs en vanlig användare som öppnar programmet... 1 gång.

Enda gången du märker det som vanlig användare, är när din CPU kärna slår 100% och du har tidtagaruret framme... I övrigt märker jag inte skillnad mellan Intel/AMD, 2-core eller 16 core, CPU från 2008 eller 2018, för vanligt små surf. Så jag nöjer mig med en klen sak... som dock trots att den är klen, kan ge bra spelprestanda

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Paddanx:

Antagande 1: Latensen är lägre på DDR4 än andra... fel. Du har mer eller mindre samma latens på DDR1-2-3-4.
Antagande 2: All eDRAM är skapad lika. https://www.sweclockers.com/forum/trad/1524246-l4-cache-edram...
Även det går att snabba upp. Och med Skylakes genomskinliga cache, kan detta gynna rätt mycket på en energieffektiv design.

Det finns mao inget DDR4 med låg latens i Intels spec. Närmaste du kan hitta är 2666Mhz C15, ett 11,25ns latens RAM. 1600C9 är vanligast för DDR3L, vilket ger 11.25ns. Mao, exakt samma nivå av latens.... så om den hjälpte där, hjälper den än

Och min Core2Duos gamla 1600CL7 är ändå lägre latens från 2009...

Hela poängen är ju att kunna få en effektiv och snabb lösning, utan att behöva köpa värsting RAM, värsting kylare eller värsting moderkort och OCa att till galenskapen. Inget fel i att det "går"... men behovet ska inte finns initialt. Så detta alternativ hade jag gärna sett.

1. Och den hade mer än nog prestanda för behovet.
Ingen märkbar skillnad i "vanligt bruk" öht, över tidigare maskin. Som sagt... SSD, gott om RAM och låg latens DNS hjälper mer och märks. "100Mhz eller nån% IPC... not so much".

Är också 100% säker på att antal CPU cyklar som används för att rendera saker, aka tiden du väntar på att det ska blir klart, är flertalet gånger fler än antal som sitter och programmerar. Dvs det gynnar dem mer än er att få 1% snabbare maskin.

I båda fall är ni minoritet, och vill du råda alla programmerarna vad de ska köpa... varsågod. Men vi andra märker inte skillnaden. När tusan ska du inse detta? Att en CPU normalt sitter IDLE typ 95%+ av tiden, och inte gynnar dig alls. Enda folk bryr sig om är spel... och kanske om hemsidan laddas snabbt, eller ett program startar snabbt. Spel... är 5775c som sagt perfekt för. Webbläsare så kunde inte ens 250Mbit små-lasta CPUn... var SSDerna som var maxade. DNS 1.1.1.1 + annonsblockerare/skriptblockare gjorde en gammal C2D snabbare än den nya 8000 series laptopen att surfa.

Är som att köpa en M.2 SSD för den har högre sekventiell hastighet. Om du kopierar filer hela dagen... ja, köp. Men inbilla inte folk som inte vet bättre att deras dator blir snabbare för de köper snabbare SSD. Man märker inte skillnad!

Förväntade mig att du hade insett att om det inte är flaskhalsen, hjälper det inte. CPUn i vardagsbruk är inte flaskhalsen... människan som klickar är. Så problemet med din "vanliga program" referens är din lastmängd är flertalet gånger högre när du sitter där och testar, vs en vanlig användare som öppnar programmet... 1 gång.

Enda gången du märker det som vanlig användare, är när din CPU kärna slår 100% och du har tidtagaruret framme... I övrigt märker jag inte skillnad mellan Intel/AMD, 2-core eller 16 core, CPU från 2008 eller 2018, för vanligt små surf. Så jag nöjer mig med en klen sak... som dock trots att den är klen, kan ge bra spelprestanda

Du väljer alltid att missförstå, ser ingen annan förklaringen till att vi alltid hamnar så här...

Nämnde aldrig något om "speciell" låglatens DDR4, sa att DDR4 med lång latens (vilket exemplifierades med DDR4-3200 CL14 stickor) har latens i nivå med eDRAM.

Givet var eDRAM sitter i systemet är det en omöjlighet att få heltalsfaktorer lägre latens, detta då den effektiva latensen är summan av det CPUn själv lägger på och det minnet lägger på. Det förra är i bästa fall inte större än den latens RAM lägger på, annars svårt att förklara hur SKL-S med låglatens minnen ligger på 40-45 nm i latens medan SKL-X och Zen ligger på 60-65 nm med samma minnen.

DDR4-3200 lägger i teorin på ~10 nm latens, men det är enbart minneskretsarna och även här lägger buss-interfacet på säkert lika mycket till.

Håller helt med dig om att latens för RAM inte minskat speciellt mycket. Eftersom snabbare minnen och även eDRAM hjälper i spel så är det rimligt att anta att ökad bandbredd är förklaringen.

Att effekten verkar plana ut rätt mycket vid 50 GB/s ger nog en del vinkar

  • nog ingen slump att Intel valt eDRAM med en bandbredd på den nivån

  • att man slår i ett tak är inget okänt fenomen, inom nätverksdesign ser man samma sak (bandwidth-delay product), då latensen minskar allt för långsamt blir man i något läge helt latensbegränsad (CL14 3200 kommer ändå ner till 8,8 ns latens för minneskretsarna, en bra bit utanför JEDEC specifikationen som aldrig går under 12,5 ns)

Vi ser ju också att 4-kanals RAM i HEDT inte ger någon relevant boost i spel, snarare tvärt om (som gissningsvis orsakas av högre latens från systemet så latens blir flaskhals innan bandbredd).

Angående SSD. Jag om någon har väl alltid pekat på att sekventiell hastighet är meningslöst förbi vad man får med SATA3, enda som har någon relevant påverkan är I/O-ops för små filer vid lågt kö-djup. Och här är en av fördelarna med SKL-S över Zen, med samma disk ger den förra bättre prestanda vid just det fallet trots att man går via chipset hos Intel.

Irrelevant om det enda man gör är att starta ett program någon gång per dag, är en faktor om man väldigt ofta gör saker där flaskhalsen är diskaccess av små filer.

Och skrev att både programmerare och de som renderar är i minoritet. Poängen var att ett system som är riktigt bra anpassat för programutveckling kommer även vara väldigt bra på att köra spelmotorer (pratar enbart CPU-delen, självklart måste det till en GPU här), hanterar komplexa dokument i Word (dokument som är hundratals sidor är hyfsat CPU-tunga), allt fler LOB-applikationer körs helt i webbläsaren och man gör allt mer krävande saker (vi har då webbapplikationer där CPU-delen spelar roll på bärbara enheter i alla fall).

Hur systemet presterar i Cinebench och Blender är däremot totalt irrelevant för de fallen som listas ovan, detta då den här typen av applikationer har en väldigt unik flaskhals och håller med dig om att det är nischapplikationer. Håller även med om att programutveckling är en nisch, men du måste ju se skillnaden här (flaskhalsen för programutveckling delas med mainstream), eller?

För många fall är CPU-delen definitivt "tillräckligt bra". Men tänk på att majoriteten kör inte en vrålande stationär, de använder en bärbara dator med lägre frekvenser och där är CPU-delen flaskhals oftare än man tror.

För just programutveckling av lite större projekt finns ändå något som av egen erfarenhet är betydligt viktigare än CPU: val av OS. Vinner mer än en heltalsfaktor på att köra Ubuntu jämfört med Windows, men inser att många tyvärr inte har det valet. Har man inte det är definitivt CPU-delen kritisk inom detta gebit, för flaskhalsen är enkeltrådprestanda!

Ser egentligen inte vad vi är oense om. i7-5775C är en lysande CPU för spel, det trots att de flesta nog kör den med DDR3-1600/1833 minnen. Mer cache är bra för prestanda, bara man inte måste offra latens för att öka storleken.

Tror inte heller vi är oense om att 50 % större L1D$ samt 100 % större L2$ lär ge en större boost än vad eDRAM skulle gett på en stationär CPU. Vi lär ju garanterat se modeller med eDRAM för bärbara enheter, där kommer vi nog inte se DDR4-3200 CL14.

Frågeteckning för egen del är hur mycket extra ström L1D$ ökningen gav, för har svårt att se Intel göra detta utan att göra erforderlig ökning av cachens associvitet. 12-set drar en del då varje cache uppslagning måste läsa på 12 ställen varav minst 11 kommer vara onödiga... Apple kan göra samma sak med 8-set i en 2,7 större L1D$, x86 är verkligen en dinosaurie

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Du väljer alltid att missförstå, ser ingen annan förklaringen till att vi alltid hamnar så här...

Nej, jag väljer att inte ha samma åsikt som dig. Måste jag väl få rätt att ha.

Skrivet av Yoshman:

Nämnde aldrig något om "speciell" låglatens DDR4, sa att DDR4 med lång latens (vilket exemplifierades med DDR4-3200 CL14 stickor) har latens i nivå med eDRAM.

Och jämförde inte heller med det, utan jämförde med JEDEC spec och Intels specifikationer. För det är väl de vi ska följa om vi ska följa vad Intel ska räkna på?

Skrivet av Yoshman:

Givet var eDRAM sitter i systemet är det en omöjlighet att få heltalsfaktorer lägre latens, detta då den effektiva latensen är summan av det CPUn själv lägger på och det minnet lägger på. Det förra är i bästa fall inte större än den latens RAM lägger på, annars svårt att förklara hur SKL-S med låglatens minnen ligger på 40-45 nm i latens medan SKL-X och Zen ligger på 60-65 nm med samma minnen.

DDR4-3200 lägger i teorin på ~10 nm latens, men det är enbart minneskretsarna och även här lägger buss-interfacet på säkert lika mycket till.

Håller helt med dig om att latens för RAM inte minskat speciellt mycket. Eftersom snabbare minnen och även eDRAM hjälper i spel så är det rimligt att anta att ökad bandbredd är förklaringen.

Poängen är nog mer att du får ju inte L4 "eller" RAM. Du har flera olika CPU kärnor, som alla jobbar på sina projekt. Så om du kan använda flera cache lösningar samtidigt, tex en hämtar från L3 medan en annan väntar på RAM, medan en 3:e tar från L2 cachen, så får du i praktiken ökad prestanda, än om allt legat på "en cache" även om den är snabb nog för "en sak".

eDRAMs fördel är att den som du säger kan läsa och skriva samtidigt. RAMs fördela är kostnad. Då vi redan är uppe i flera 1000kr extra för varje FPS folk är villiga att ha, bör vi vara överens om att om du vill, bör pengar inte vara något problem om du får en gnytta prestanda (vilket är mer eller mindre vad man fått numera). Om de lägger 10kkr+ på GPU och mobilen, känns inte det som ett problem att du får dyr CPU om du får vinst med det.

Enda problemet jag ser här är samma diskussion som vi haft för många gånger redan. Hur du vill ha prestanda, och hur jag vill ha det. Vi har olika sätt att se på detta, och olika krav. Du får som sagt gärna ta ditt eget råd och byta ut 5775c CPUn mot en 8400 om du nu anser den bättre på alla sätt. Jag anser inte detta.

Jag anser att man måste välja snabbt RAM framför fler kärnor, eller högre frekvens idag. Jag anser att mer cache är vägen jag vill se det gå, inte 5,5Ghz. Jag anser att 65-100W är 10x mer önskvärt än 200W+, oavsett teoretisk prestanda. Så jag har väldigt specifika önskemål, vilket är varför jag gick från 4790k till 5775c. Där var en effektivitet i att göra det smart, istället för brute frekvens-force.

Skrivet av Yoshman:

Att effekten verkar plana ut rätt mycket vid 50 GB/s ger nog en del vinkar

  • nog ingen slump att Intel valt eDRAM med en bandbredd på den nivån

  • att man slår i ett tak är inget okänt fenomen, inom nätverksdesign ser man samma sak (bandwidth-delay product), då latensen minskar allt för långsamt blir man i något läge helt latensbegränsad (CL14 3200 kommer ändå ner till 8,8 ns latens för minneskretsarna, en bra bit utanför JEDEC specifikationen som aldrig går under 12,5 ns)

Vi ser ju också att 4-kanals RAM i HEDT inte ger någon relevant boost i spel, snarare tvärt om (som gissningsvis orsakas av högre latens från systemet så latens blir flaskhals innan bandbredd).

Problemet är ju att 3200 kan du aldrig gå utan att få utanför JEDEC DDR4 heller. Jag tror mer de valde det eDRAM de gjorde, för sett till iGPU, var det optimalt då. Det passade mao deras designkrav. Intel hade ju inte planerat att göra eller använda eDRAM till spel i DX11 med dGPU, då varför skulle det vara optimalt designat för något de inte ens visste varför det gjorde det, 6 mån senare? Du antar mao att genierna designade det för något de inte ens visste om. Så jo.. det var faktiskt en slump att det gick för detta behov.

Skulle ändamålet vara något annat, nu när de inte kan göra 10990k i 5,5Ghz, så är faktiskt detta en väg att gå. Prisvärd, troligen inte. Men det är inte någon 9900k heller... så de är lite mer i "vad kan vi göra för att ligga lite före" fasen nu. Och skulle en 6C12T spel CPU med L4 cache optimerat för detta dyka upp, köper jag gärna den. Resten av Intels mög, kan de behålla tills dess.

Skrivet av Yoshman:

Angående SSD. Jag om någon har väl alltid pekat på att sekventiell hastighet är meningslöst förbi vad man får med SATA3, enda som har någon relevant påverkan är I/O-ops för små filer vid lågt kö-djup.

Precis därför jag inte förstår varför du tror att dina specialfall här är på något sätt annorlunda. Du vill höja dem till M.2 nivå, men de faller tillbaka på SATA kraven varje gång... Du måste bara inse att efter 10k IOPS märker vi andra sällan någon skillnad ändå.

Skrivet av Yoshman:

Och här är en av fördelarna med SKL-S över Zen, med samma disk ger den förra bättre prestanda vid just det fallet trots att man går via chipset hos Intel.

Irrelevant om det enda man gör är att starta ett program någon gång per dag, är en faktor om man väldigt ofta gör saker där flaskhalsen är diskaccess av små filer.

Lustigt... kan inte märka någon skillnad oavsett, då Intel sedan Spectre patchen har tappat sin NVMe prestanda till SATA latens vad jag kunnat se ändå. Lite har de fixat, men de var utan tvekan snabbare innan patch.

Så om du inte märkt den skillnaden, märker du inte detta heller. Åter... det faller till på ingen flaskhals man märker.

Skrivet av Yoshman:

Och skrev att både programmerare och de som renderar är i minoritet. Poängen var att ett system som är riktigt bra anpassat för programutveckling kommer även vara väldigt bra på att köra spelmotorer (pratar enbart CPU-delen, självklart måste det till en GPU här), hanterar komplexa dokument i Word (dokument som är hundratals sidor är hyfsat CPU-tunga), allt fler LOB-applikationer körs helt i webbläsaren och man gör allt mer krävande saker (vi har då webbapplikationer där CPU-delen spelar roll på bärbara enheter i alla fall).

Hur systemet presterar i Cinebench och Blender är däremot totalt irrelevant för de fallen som listas ovan, detta då den här typen av applikationer har en väldigt unik flaskhals och håller med dig om att det är nischapplikationer. Håller även med om att programutveckling är en nisch, men du måste ju se skillnaden här (flaskhalsen för programutveckling delas med mainstream), eller?

Hur fort tar en dator att starta om du startar den, går i fikar 5 min, eller om du går på dass i 5 min? Vilken är snabbast?
För jag struntar i dessa argument. Inte för de är fel/rätt. Utan för de är för mig irrelevanta. Fortfarande. Båda är snabba nog för grund behovet. Det är bara specifika behov som du kan märka något, och vi har inte samma specifika behov.

Skrivet av Yoshman:

För många fall är CPU-delen definitivt "tillräckligt bra". Men tänk på att majoriteten kör inte en vrålande stationär, de använder en bärbara dator med lägre frekvenser och där är CPU-delen flaskhals oftare än man tror.

Skulle säga 95%+ fall är CPU delen tillräckligt bra. Jag spelar dock inte på laptop, och tänkte inte köpa en laptop CPU i min stationära, så... spelar detta verkligen roll för diskussionen?

Kan dock säga, normalt är CPU behovet på en laptop inte ens nära vad en speldator behöver heller.

Skrivet av Yoshman:

Ser egentligen inte vad vi är oense om. i7-5775C är en lysande CPU för spel, det trots att de flesta nog kör den med DDR3-1600/1833 minnen. Mer cache är bra för prestanda, bara man inte måste offra latens för att öka storleken.

Inget mer än att jag vill se en förbättrad uppföljare, och många andra vill. Och du vill läsa det på annat sätt.
Alla de jag rådde att ta denna CPU är nöjda med den än, speciellt 1% low i spel. Medan de som tog skylake vägen har redan bytt system igen, och även tvingats köpa nytt RAM, igen.

Det var den bättre lösningen, och jag vill se en likadan, men så klart anpassad efter dagens nivåer och denna gången optimerad för vad den faktiskt var bra på.. .istället för en fluke.

Skrivet av Yoshman:

Tror inte heller vi är oense om att 50 % större L1D$ samt 100 % större L2$ lär ge en större boost än vad eDRAM skulle gett på en stationär CPU. Vi lär ju garanterat se modeller med eDRAM för bärbara enheter, där kommer vi nog inte se DDR4-3200 CL14.

Beror ju på cachen. Jag vill gärna se en L4 och denna ökning av L1 och L2, men då självklart en optimal sådan, inte för dig eller ditt jobb, utan spel. Det måste inte vara ena eller andra. Så vi är inte överens här, nej, och kommer nog inte bli det heller.

Skrivet av Yoshman:

Frågeteckning för egen del är hur mycket extra ström L1D$ ökningen gav, för har svårt att se Intel göra detta utan att göra erforderlig ökning av cachens associvitet. 12-set drar en del då varje cache uppslagning måste läsa på 12 ställen varav minst 11 kommer vara onödiga... Apple kan göra samma sak med 8-set i en 2,7 större L1D$, x86 är verkligen en dinosaurie

Saker som Apples CPU kan göra är sett till vad x86 kan, också extremt begränsat. Bakåtkompatibilitet har sina fördelar och nackdelar. Problemet med x86 är licensen... det går mao inte att göra mycket med den.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Paddanx:

Lustigt... kan inte märka någon skillnad oavsett, då Intel sedan Spectre patchen har tappat sin NVMe prestanda till SATA latens vad jag kunnat se ändå. Lite har de fixat, men de var utan tvekan snabbare innan patch.

Så om du inte märkt den skillnaden, märker du inte detta heller. Åter... det faller till på ingen flaskhals man märker.

Jag märker skillnad, har därför slagit av motmedel för Spectre variant 2 både på Intel-systemet på jobbet och Ryzen-systemet hemma (Ryzen är drabbad av alla varianter av Spectre).

Skulle inte kalla fallet där det märks mest för "extremt", men det är inte riktigt "svensson" heller. Ett låga tiotusentals filer hanteras med primärt sådant som skalar bra med CPU-kärnor men finns enkeltrådade passager, totalt genereras 500-600 MB data från dessa filer. Så ingen gigantisk mängd data givet att det tar ett några enstaka minuter att köra.

Sedan ska nämnas att båda systemet kör Ubuntu, inte Windows. Git-operationer som tar några hundratals millisekunder tar på samma maskiner ~10 s under Windows 10. Git tycker själv det är något som inte stämmer, man får lite tips på finesser som man kan testa slå av under Windows. Tycker ändå det inte är _så_ extremt repo, även om 6-7 GB på 40-50k filer är ett hyfsat stort projekt.

Så fullt möjligt att man inte märker skillnad om man kör Windows.

Skrivet av Paddanx:

Hur fort tar en dator att starta om du startar den, går i fikar 5 min, eller om du går på dass i 5 min? Vilken är snabbast?
För jag struntar i dessa argument. Inte för de är fel/rätt. Utan för de är för mig irrelevanta. Fortfarande. Båda är snabba nog för grund behovet. Det är bara specifika behov som du kan märka något, och vi har inte samma specifika behov.

Varför skulle någon acceptera att en modern dator tar mer än 10-15 sekunder att starta, ~1 sekund från vila?

5 minuter var kanske rimligt för något IT pillrat med och året är 1999.

Skrivet av Paddanx:

Alla de jag rådde att ta denna CPU är nöjda med den än, speciellt 1% low i spel. Medan de som tog skylake vägen har redan bytt system igen, och även tvingats köpa nytt RAM, igen.

Var just 1 % low som också fick mig att välja i7-5775C över andra alternativ, men är tyvärr på 1 % low som i7-5775C tappar mest mot *lake utrustad med DDR4-3200.

T.ex. nämns detta i TechReports återblick

"Starting our analysis at the 16.7-ms mark, the i7-5775C doesn't hold up to its reputation as a uniquely capable smoother of roughness even compared to the Core i5-8400. "

Trist för oss som äger en, men man får väl kanske vara glad för att utvecklingen trots allt verkar gått framåt

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Jag märker skillnad, har därför slagit av motmedel för Spectre variant 2 både på Intel-systemet på jobbet och Ryzen-systemet hemma (Ryzen är drabbad av alla varianter av Spectre).

Skulle inte kalla fallet där det märks mest för "extremt", men det är inte riktigt "svensson" heller. Ett låga tiotusentals filer hanteras med primärt sådant som skalar bra med CPU-kärnor men finns enkeltrådade passager, totalt genereras 500-600 MB data från dessa filer. Så ingen gigantisk mängd data givet att det tar ett några enstaka minuter att köra.

Sedan ska nämnas att båda systemet kör Ubuntu, inte Windows. Git-operationer som tar några hundratals millisekunder tar på samma maskiner ~10 s under Windows 10. Git tycker själv det är något som inte stämmer, man får lite tips på finesser som man kan testa slå av under Windows. Tycker ändå det inte är _så_ extremt repo, även om 6-7 GB på 40-50k filer är ett hyfsat stort projekt.

Så fullt möjligt att man inte märker skillnad om man kör Windows.

Det enda jag märker i Windows är vissa få saker på Ivy och äldre, att systemet... "väntar på något". Men jag ser liksom ingen skillnad på en 2400 låst låg frekvens CPU eller en OCad 2600k i detta, utan det är just spectre eller meltdown som spökar.

Med haswell o senare verkar det dock inte påverka märkbart. Sen förstår jag att det självklart finns situationer där det gör, men de är få och inte direkt värda pengarna att byta om du redan sitter på ett system som gör jobbet.

Skrivet av Yoshman:

Varför skulle någon acceptera att en modern dator tar mer än 10-15 sekunder att starta, ~1 sekund från vila?

5 minuter var kanske rimligt för något IT pillrat med och året är 1999.

Nu var detta en relativ jämförelse, inte en absolut sådan. Och då själv också argumenterat att en SATA SSD från 8+ år sedan (Intels X-25M vill jag minnas) räcker, så vågar jag påstå att uppstart på 10 eller 15 sekunder spelar ingen roll. Och en 5Ghz 16 trådars CPU med värsting NVMe SSD kommer inte få Windows att starta så markant snabbare än en gammal Ivy 3Ghz på 8+ år gammal SATA SSD. Det hänger mer på UEFI booten än CPUn bla.

Poängen var att sällan är man så otålig att man märker nån sekunds skillnad på en uppstart.

Skrivet av Yoshman:

Var just 1 % low som också fick mig att välja i7-5775C över andra alternativ, men är tyvärr på 1 % low som i7-5775C tappar mest mot *lake utrustad med DDR4-3200.

T.ex. nämns detta i TechReports återblick

"Starting our analysis at the 16.7-ms mark, the i7-5775C doesn't hold up to its reputation as a uniquely capable smoother of roughness even compared to the Core i5-8400. "

Trist för oss som äger en, men man får väl kanske vara glad för att utvecklingen trots allt verkar gått framåt

Och de åter gör samma miss som jag nämnt förrut. 5775c är inte låst. Om en Haswell 4.0Ghz kan... så kan en 4.0Ghz broadwell också. 8400 dock, lär inte kunna mer, och kräver ändå snabbt RAM för detta.

Men jag kan förstå att rådet inte kan vara 2018 att åka ut o hitta z79 bräda + 5775c för att spela. Men om du hittar CPUn, och sitter på ett Z97 och kanske en 4690k, är det rätt bra uppgradering för vettigt pris, vs att köpa allt nytt. Och jag ser inte 8400 "hålla" 3 generationer fram.