Apple presenterar nya Ipad Pro med heltäckande skärm och USB Type-C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Är det bara jag som reagerade på "med samma prestanda som Xbox One S enligt apple"? Fan vad nice att lira RDR2 på plattan i stabila 30fps!
/ironi

Skickades från m.sweclockers.com

Nu vet jag att du skojade, men RDR2 på OneS lirar i typ 1/3 av den upplösningen som iPad pro har, så man hade väl fått stabila 10fps, om ens det

Permalänk
Medlem

|_
|_|
|
|
|
|

Orka fodral... vobbel och rispa i sig smuts mao.. waow.

PS "heltäckande" är bara fel, och "större skärm" är det inte även om den SER större ut (den är mindre om man ser till de inskurna/rundade kanterna)... skärpning red @nyhet. (Man skulle kunna inbilla sig att apple ligger bakom artikeln.. ).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

USB-C, äntligen, sega som satan är dom (däremot sa dom inget om hur snabbt den laddar, tycker ipad pro 12" laddar sjukt segt nu så snabbare laddning hade varit trevligt)

Skrivet av Mansonite:

Also; Usb C!

Är nog en av de största positiva sakerna jag sett från Apple på länge. De har haft USB-C på laptops länge, hela marknaden sakta byter både mobiler och laptops mot det, så det enda vettiga är nu att det kommer till plattorna och telefonerna också.

@Nivity USB har ju Power Delivery standarder. Det är mao inga problem att designa (om de vill), den till att 60-100W strömförmåga, vilket bör ladda den mer än nog snabbt

Vanligaste är väl dock 18/36W med 12V och 1,5A-3A för 1.0 eller 15/27/45W (5V 3A/9V 3A/15V 3A) på 2.0 standarden.

Denna som ex har ju sin "egen nivå" men ska troligen vara nära nog 15V nivån, och där finns ju en 1.8-3.0 nivå på strömstyrkan som är standardiserad. klar förbättring mao.

Detta kan ju jämföras med de 5V 2,4A, 12W man ofta brukat i äldre designer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

"större skärm" är det inte även om den SER större ut (den är mindre om man ser till de inskurna/rundade kanterna)... skärpning red @nyhet.

På den mindre Ipaden har skärmen gått från 10,5" till 11".

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

iPad is the new Dreamcast/Jaguar.
Överlägsen prestanda det var någon pytteliten detalj som gjorde att den ej blev populär bland gamers, priset gjorde sitt men det var något annat. Jag får tänka till... Ja just, det fanns inga bra applikationer till den..

Måste bara säga att Dreamcast varken var dyr eller saknade bra spel. Tror största problemet var att det var Sega som släppte den och alla väntade på "nästa Playstation".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

IPP är inte riktad till alla. Vanliga ipad finns kvar, kostar mindre än hälften, och för den majoritet av användare som du skriver om räcker den alldeles utmärkt. Sedan finns det egenskaper hos IPP som gör att den är ett bra köp för vissa.

Synd att dom inte kan sätta bra högtalare på dessa dock, som android plattor nu även i lägre prisklasser har quad speakers.
Hade dom haft quad speakers på dessa hade jag hellre köpt en sådan ipad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Går nog inte riktigt att förstå hur extremt bra Apples systemkrets är jämfört med precis vilken annan konkurrent som helst.

Stämmer Apples 35 % högre enkeltrådprestanda och 90 % högre all-core prestanda, vilket givet vad Iphone visar inte finns någon anledning att betvivla, så borde IPP ha likvärdig enkeltrådprestanda och högre all-core prestanda jämfört med toppmodellen av Surface Pro 6 (som är utrustad med i7-8550U).

När man sedan ställer det mot effekten respektive krets drar vid full tilt är det bara att lyfta på hatten för Apple, de hånar verkligen andra tillverkare av bärbara enheter sett till kislets kapacitet.

De flesta PC användare får framöver plocka fram Ipad:en om de behöver lite mer CPU-råkraft

Vad kan det tänkas bli för prestandvinst gentemot vanliga A12? Vågar man gissa på 20% enkeltrådat och 40% multitrådat?

Här ska man inte heller glömma GPU;n. Apple är bra mycket snabbare än Intel där. Något som också nyttjas väl av många appar. Det är en stor anledning till att foto och grafikprogram fungerar så bra på IPP.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Är det bara jag som reagerade på "med samma prestanda som Xbox One S enligt apple"? Fan vad nice att lira RDR2 på plattan i stabila 30fps!
/ironi

Skickades från m.sweclockers.com

Knappast orimligt med tanke på att Xbox One S kör RDR2 i 864p.

Permalänk
Medlem

Det är lockande att byta ut min nuvarande Pro, men jag kommer nog att avvakta en prissänkning.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Du har helt rätt i detta, nya vanliga iPaden stöder väl dessutom också pennan.

Alltså nya iPad Pro är för vissa användare helt överlägsen, jag argumenterar inte emot det. Bara det att kostnaden för alla bra att ha saker riktigt skenar iväg om man ej begränsar sig.

För vanliga hemanvändare så är en dumPhone + iPad Pro ingen ultimat kombo. Troligen har personen redan en av de bättre iPhone. Samma sak gäller det med datorutrustning i övrigt. Och det blir för vanliga användare en väldigt hög IT-kostnad .

Angående den gamla iPad så borde den ha uppdateras samtidigt, men de ville väl ej ta bort fokus från den nya. Den gamla iPaden ser gammal ut och saknar usb c, vilket minskar lusten att köpa den.

I den här bemärkelsen är det en riktig ”pro”-produkt. Jag som ritar/målar på min har en platta med riktigt bra appar, en penna som slår allt, kompakt och lätt maskin med mycket bra batteritid. Dessutom utpresterar den betydligt dyrare maskiner.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasIch:

I den här bemärkelsen är det en riktig ”pro”-produkt. Jag som ritar/målar på min har en platta med riktigt bra appar, en penna som slår allt, kompakt och lätt maskin med mycket bra batteritid. Dessutom utpresterar den betydligt dyrare maskiner.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kan hålla med om det du skriver. Sedan ser jag plattorna för olika ändamål och iPad Pro är den bästa i sin kategori. En windows surfplatta är däremot väldigt nischad för de som vill vanliga Windowsapplikationer, men för varje år som går ju mindre minskar detta behov.
Alltså man gör allt ifrån webbläsaren. Jag själv kan inte komma på något windowsapplikation (bortsett från Microsoft office) jag skulle vilja ha installerat på en surfplatta. Ska jag jobba i cad, starta då en session på min server som kör cadprogrammet och sedan fjärrstyr denna.
RDP App är mer smidigt, men här pratar vi licenskostnader som får storföretag att beklaga sig.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Nivity:

Synd att dom inte kan sätta bra högtalare på dessa dock, som android plattor nu även i lägre prisklasser har quad speakers.
Hade dom haft quad speakers på dessa hade jag hellre köpt en sådan ipad.

Kan mycket väl hända att jag missat vad ”quad speakers” är – upplys mig gärna i så fall – men min iPad Pro 2017 har fyra högtalare iallafall. Har inte de nya också det?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Kan mycket väl hända att jag missat vad ”quad speakers” är – upplys mig gärna i så fall – men min iPad Pro 2017 har fyra högtalare iallafall. Har inte de nya också det?

Jo. Bara pro modellerna.
Jag menade synd att dom snålar in på högtalarna på dom andra ipadsen.
Då en del android plattor har 4 högtalare även på dom billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Alltså, är det bara jag som tycker att en kamera är helt meningslös? Fram förstår jag, men bak? Vem fan går runt och fotar med paddan? Hade velat haft en utan kamera bak som dessutom är platt och rimligtvis då billigare, eller - mindre snordyr.

Det undrar jag också. Jag har använt kameran på baksidan av en platta i nödfall och då har det också varit mest till besvär att kameran är i hörnet och inte i mitten.

Ett passande användningsområde för en kamera i en platta tycker jag skulle kunna vara Augmented Reality (AR). Jag har sett forskningsprototyper till plattor med kameror redan '99. När Nintendo 3DS kom hade den en stereoskopisk kamera och en autostereoskopisk skärm och spel som utnyttjade dem för AR.
Men det var för spel, det. För mer seriösa applikationer skulle en platta kunna funka bättre: och AR på en platta behöver ha kameran i mitten!

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Jo. Bara pro modellerna.
Jag menade synd att dom snålar in på högtalarna på dom andra ipadsen.
Då en del android plattor har 4 högtalare även på dom billigare.

Fast högtalare på denna typen av utrustning kommer alltid vara en kompromiss.

Permalänk
Skrivet av Bakwetu:

Ipad pro har den bästa touch och ritfunktionen med penna. Det finns en del som ritar med den och Procreate t ex https://www.twitch.tv/sae_jin

Största nackdelen har varit att det går bara använda ett visst antal lager vid höga upplösningar, jag antar att det är en kombination av hårdvaran och programmet, men undrar om den nya versionen kommer att minska detta problem?

Är inte Wacom bäst på den fronten? Typ nya Cintiq pro 24 och MobileStudio pro?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vad kan det tänkas bli för prestandvinst gentemot vanliga A12? Vågar man gissa på 20% enkeltrådat och 40% multitrådat?

Här ska man inte heller glömma GPU;n. Apple är bra mycket snabbare än Intel där. Något som också nyttjas väl av många appar. Det är en stor anledning till att foto och grafikprogram fungerar så bra på IPP.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag gissar att det är ungefär samma enkeltrådprestanda, kanske lite högre pga högre klock, men sen är det ju fyra prestandakärnor istället för två så multitråd borde ju vara en bra bit högre.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wasted Hobbit:

Är inte Wacom bäst på den fronten? Typ nya Cintiq pro 24 och MobileStudio pro?

Skickades från m.sweclockers.com

Det tror jag också att den är bättre. Det är dock en extremt nischad produkt.
iPad Pro tillhör gruppen standardsurfplattor, där jag anser den både är överlägsen dyrast och bäst sett ur rent teknisk perspektiv.
Det finns många typer av surfplattor, alltifrån windowsplattor, ritplattor, touchbook som man kan lägga under domkraften för att få högre höjd när man byter däck på bilen.
Men alla dessa är speciella och inget för vanliga folk. Även om windowsplatta kan verka lockande, men köra en billig slö sådan med windows.. Jag ryser riktigt när jag tänker på det. Med billig surfplatta så syftar jag ej på surface som ej är billiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Fast högtalare på denna typen av utrustning kommer alltid vara en kompromiss.

Jo absolut.
Men Ipad pro/Media pad M5 högtalarna ex är mer än tillräckligt tycker jag.
Paddor med dåliga högtalare och framförallt bara högtalare på ena sidan är totalt värdelösa (sådan jag har idag ;/)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasted Hobbit:

Är inte Wacom bäst på den fronten? Typ nya Cintiq pro 24 och MobileStudio pro?

Skickades från m.sweclockers.com

Det kan diskuteras och debatteras, men i fråga om digitalt ritande och målande bestämt hävda att iPad Pro är överlägsen. Av flera anledningar:

Ipad Pro är mer portabel och har mycket bättre batteritid. Skärmen är också klart bättre. Allra främst så har den dock proportioner som är bättre lämpade för ändamålet, appar med ett riktigt touch-interface och en penna med minimal latens, hög precision och en tilt-funktion som är mycket bättre. Om du har ett matt skärmskydd på får du den mest naturliga känsla du kan åstadkomma digitalt.

Wacom har fördelen av att kunna köra exempelvis Photoshop i fullversion (vilket ju nu kommer till iPad). Det är dock en aning överskattat på grund av att en hel del av skärmytan tas upp av UI;t och det är svårare att navigera. Arbetsytan känns lätt lite begränsad (om du inte ritar i fullskärmsläge) och proportioner på 16:9 är inte helt optimalt (delvis en smaksak förvisso).

Photoshop är dock bättre till vissa saker, som mer avancerad fotomanipulation typ photobashing. Särskilt med tangentbord och mus som kontroller. Penna och touch är inte helt optimalt för det, plus att Photoshop helt enkelt är mer lättjobbat för sånt.

Att Wacom fortfarande skulle vara ledande ser jag dock främst som mindshare. De har levt på sitt patent i många år men verkligen inte hängt med när marknaden utvecklats. Förutom pennorna är det mest att betala väldigt dyrt för gammal teknik. Jag menar, t.om. Apple är billiga i jämförelse. Det säger ju en hel del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Arbetsytan känns lätt lite begränsad (om du inte ritar i fullskärmsläge) och proportioner på 16:9 är inte helt optimalt (delvis en smaksak förvisso).

Wacom Cintiq Pro 32 Touch har en 32-tums 4k-skärm, så jag skulle inte säga att Wacom har något problem med arbetsytan jämfört med en Ipad. Man kan också koppla dem till kraftfulla datorer och använda tunga program eller teckna/redigera bilder med hundratals högupplösta lager, så de kan vara det enda alternativet om man sysslar med något mer komplicerat. Däremot har jag själv funderat på att skaffa en Ipad Pro för att ha något portabelt att skissa med – där ligger de definitivt före.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Wacom Cintiq Pro 32 Touch har en 32-tums 4k-skärm, så jag skulle inte säga att Wacom har något problem med arbetsytan jämfört med en Ipad. Man kan också koppla dem till kraftfulla datorer och använda tunga program eller teckna/redigera bilder med hundratals högupplösta lager, så de kan vara det enda alternativet om man sysslar med något mer komplicerat. Däremot har jag själv funderat på att skaffa en Ipad Pro för att ha något portabelt att skissa med – där ligger de definitivt före.

Nu jämför jag med MobileStudio. Att jämföra med Cintiq blir lite äpplen mot päron eftersom Cintiq inte är en portabel enheten och dessutom beroende av en dator.

Jag skulle för övrigt själv aldrig vilja ha något så stort som 32". 24-tummaren hade kanske funkat om det inte vore för de gigantiska kanterna på den.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av DasIch:

Vad kan det tänkas bli för prestandvinst gentemot vanliga A12? Vågar man gissa på 20% enkeltrådat och 40% multitrådat?

Här ska man inte heller glömma GPU;n. Apple är bra mycket snabbare än Intel där. Något som också nyttjas väl av många appar. Det är en stor anledning till att foto och grafikprogram fungerar så bra på IPP.

Skickades från m.sweclockers.com

All-core prestandan lär vara väsentligt högre då A12X har fyra st "stora" kärnor. Och de är verkligen Stora kärnor med stort S, IPC ligger runt 50 % högre jämfört med Skylake. A12 i Iphone har två stora kärnor.

Av AnandTechs mätningar har de "små" kärnorna i A12/A12X IPC i nivå med "big-core" x86, dock är ju bärbara x86 CPU klart högre klockade.

Svårt att säga hur stor skillnad det är i enkeltrådprestanda, men redan A12 drar rätt jämnt med Surface Pro med i5-8250U i enkeltrådprestanda!

GPU-delen är klart kraftigare i A12X, ovanpå det har ju också A12X (och A12) en NPU (Neural Processing Unit) som stöds av t.ex. TensorFlow. Allt fler applikationer använder ju olika former av maskininlärning, går att accelerera via SSE/AVX samt GPU men NPUer ligger ett par snäpp högre i prestanda för detta.

Sitter med en applikation som använder TensorFlow, skulle nog vara en rätt rejäl prestandauppgradering om jag haft en IPP just nu

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv

Ser ut som vilken padda som helst. hatar dom extremt runda hörnen. Inte snyggt i mitt tycke. Skarpare hörn tycker jag är snyggare.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför priset skiljer så mycket och enbart på lagring? Är det bara för dom måste ha nått att gå på? Känns ju sjukt dumt att betala dubbla priset för samma pryl med mer lagring.. e väl bättre o lagra det vid sidan om isåfall..

Visa signatur

11600KF, RTX3090 Gamerock, 16gb 3600mhz , LG CX 48"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh|p:

Förstår inte varför priset skiljer så mycket och enbart på lagring? Är det bara för dom måste ha nått att gå på? Känns ju sjukt dumt att betala dubbla priset för samma pryl med mer lagring.. e väl bättre o lagra det vid sidan om isåfall..

Till deras försvar så skiljer ju priset också på skärmstorlek och på 4G vs non-4G.
Vet att vi på jobbet har vissa kategorier som behöver mer lagringsutrymme än 64 GB, och då är det en no-brainer att lägga ut några tusen extra för att komma upp till 256 GB. Som privatperson, med i princip ständig åtkomst till molnet har jag svårare att motivera det.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

1TB modellen har tydligen 6GB ram istället för 4GB som de andra.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv

Surface pro är ju överlägsen denna på alla sätt och vis.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wh|p:

Förstår inte varför priset skiljer så mycket och enbart på lagring? Är det bara för dom måste ha nått att gå på? Känns ju sjukt dumt att betala dubbla priset för samma pryl med mer lagring.. e väl bättre o lagra det vid sidan om isåfall..

För att de kan ta betalt. Detta är på inget sätt unikt hos Apple utan alla tillverkare jag har stött på inom lite finare modeller tar grymt mycket pålägg för väldigt lite. Detta gäller även mjukvaror som windows, märkestillverkare får windows billigare, sedan kommer 1000kr varianten för hemanvändare, 1700kr för lite mer lite mer tekniska och sedan bryter h-lv-tt lös: https://www.dustin.se/product/5011025633/windows-server-2016-...
Det är denna version av windows många på forumet ska ha om de ska ha rätt licenser för sitt bruk av windows.

Så en snålt utrustad grundmodell leder till att de får en viss typ av köpare, som annars skulle ha sagt att det var för dyrt, de mer tekniska eller de som behöver mer kan ofta betala lite mer.
Så priserna hos precis alla företag är balanserade för att få in så mycket pengar av möjligt och just låsa in produkter så att de som kan betala mer även får göra det.
Mest ser man detta på mjukvaror men även hårdvaror, kolla in alla företagslaptops.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

All-core prestandan lär vara väsentligt högre då A12X har fyra st "stora" kärnor. Och de är verkligen Stora kärnor med stort S, IPC ligger runt 50 % högre jämfört med Skylake. A12 i Iphone har två stora kärnor.

Av AnandTechs mätningar har de "små" kärnorna i A12/A12X IPC i nivå med "big-core" x86, dock är ju bärbara x86 CPU klart högre klockade.

Svårt att säga hur stor skillnad det är i enkeltrådprestanda, men redan A12 drar rätt jämnt med Surface Pro med i5-8250U i enkeltrådprestanda!

GPU-delen är klart kraftigare i A12X, ovanpå det har ju också A12X (och A12) en NPU (Neural Processing Unit) som stöds av t.ex. TensorFlow. Allt fler applikationer använder ju olika former av maskininlärning, går att accelerera via SSE/AVX samt GPU men NPUer ligger ett par snäpp högre i prestanda för detta.

Sitter med en applikation som använder TensorFlow, skulle nog vara en rätt rejäl prestandauppgradering om jag haft en IPP just nu

Jag gjorde på kul en liten jämförelse mellan min iPhone Xs och min 8086K i 5Ghz i Geekbench. Vet inte om Geekbench fortfarande ger fördel åt mobila enheter, som det i varje fall snackats om förr, men jag kan ju ta med resultat från Linux som ger en rejäl fördel gentemot Windows.

IPone XS: 4800 poäng
Gentoo med Con Kolivas kernelpatchar: 7143 poäng
Windows: 6513 poäng

Det blir ca 36-49% snabbare för i7;an.

Är det 2,5Ghz A12;an har som peak? Nu vet ju inte om den håller den hastigheten konstant genom testet, men i värsta fall är då A12;an någon procent snabbare klock för klock. Jämfört mot resultaten i Windows är det en rätt bra ledning. Jämfört med macOS (6780 poäng) hamnar det nånstans däremellan.

Jag skulle för övrigt betrakta Linux i det här fallet som ett extremt exempel, med systemet byggt från källkod och kernelpatchar som ger en rätt bra boost.

I vilket fall har Apple gjort ett riktigt imponerande jobb med sina chip.

Synd att jag ska behöva göra tråkiga saker som att spara ihop deg istället för att köpa den nya paddan direkt. Taskigt av Apple att väcka mina ha-begär och samtidigt höja priset.