Permalänk
Medlem

Datacenter hemma?

Hej gott folk,
det är så att jag sitter hemma med par rack av modell mindre, 12U, (får inte plats med 24/48, nog tur det). Det jag funderar på är vad ni andra nördar har/gör hemma med era prylar? Då menar jag inte en filserver av en gammal stationär dator. Utan när man har några rackservrar med san, iscsi, vmotion etc. Hela schabraket? Jag har hittills använt det för mindre labbar och test för att uppdatera mina kunskaper lite, efter ett längre uppehåll i databranschen. Kör par dns-servrar, plex, 2 dc, ts, filserver dfs. Openvpn server, minecraftserver, par andra linuxburkar för att testa ansible. Unifi övervakning, controller. Med mera...

Kör i dagsläget VMware med vcenter. Så lite tips, idéer vad man ska/kan göra med det. Är det någon annan som sitter i samma båt och/eller vill prova lite nya saker ihop?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@fragwolf: jag gör som du testar allt från olika affärsystem, serverslösningar, veeam backup osv mm i vmware precis som du för att fortbilda mig. Alltid kul att testa nya saker och utbilda sig. Drömmen är att koppla ihop onpremise server med azure lösning men att labba med azure är inte lönsamt, då det kostar skjortan om man inte har direktkontakt med någon hos Microsoft i Irland alternativt labba skarpt i kunders azure miljöer 😂. Har testat olika san, linux integrationer med microsoft servers osv mm. spelserverd tror jag inte ger så mycket men att dela foto album över krypterad lina via cisco asa med släktingar är också något man kan göra 😂.

Permalänk

Har min för allt möjligt. Virtualiseringsplattform med främst Windows VM'ar, som rullar en del olika tjänster. Finns några liknande trådar om detta, testa sök lite
Kör det som passar dig och ditt behov. Att prova själv är ett väldigt bra sätt att lära sig, lite beroende på hur man är som person förstås.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Inaktiv

Problemet med riktig serverhårdvara är att de ofta är gjorda för traditionella servermiljöer. Vilka brukar vara ett välisolerat rum med bra kyllösning. Detta fungerar inte så bra med de bostäder de flesta har och vi kör då med konsumenthårdvara, men vi använder servermjukvara på dessa.

Jag tycker man ska fundera på vad man ska jobba med och sedan bygga upp sitt system för detta, Exsi för att driva allt i bakgrunden är ganska självklart, till detta kommer system för versionshantering, backup etc.

Permalänk
Medlem

Jo det är inte helt optimalt med el och värmen. Dock ingår elen här och nu på höst/vintern är inte värmen ett problem. Kommer väl inom kort att försöka byta ut sakerna mot mer "hemmaprylar" just pga det. Främst ljudnivån

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Så länge man inte har behov av att labba ned baremetal deployment klarar man sig bra med konsumenthårdvara eller enklare servrar. Även om man har möjlighet att få tag på begnade rak servrar genom jobb känns det inte så attraktivt pga ljud och ström.

Skickades från m.sweclockers.com