Permalänk
Medlem
Skrivet av dorf_se:

Har det blivit ett färdigt ett?

Det är nästan så jag skäms, men, nej. Kanske borde jag ta mig tid ock bygga det någon dag snart, men så har jag tänkt i några månader nu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

Det är nästan så jag skäms, men, nej. Kanske borde jag ta mig tid ock bygga det någon dag snart, men så har jag tänkt i några månader nu...

"Heh, ett KBDfans Tofu HHKB "hot-swap"-kit men med deras YD60BLE v2 PCB för blåtandsmöjligheter och "ansi-iso"-kompabilitet... 78g Zealios och en näve av mina vanliga blanka PBT's på det...mmmmmm, nytt tangentbord."

Är väl ungefär vad jag tänker när jag ser alla de överkomligt prisatta HHKB-inspirerade alucasen, billiga blåtandsbestyckade pcbs samt switchar med "perfekta" specs original som släppts sen jag satt allmänt köpstopp på den här hobbyn, om något nytt ska in så ska det vara helt finanserat med att något sålts ur samlingen.
Tackar Cthulhu för att jag tycks ha en förmåga att snubbla över eller bli påmind om "VILL HA"-saker när de är slutsålda/gått över sista beställningsdatumet etc.

Permalänk
Medlem

45 dagar senare har man fått sladdjäveln från pexonpcs!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Baxtex:

...
Hur kan det vara 0% moms?

Det är inte 0% moms: det är samma momssatser som på allt annat i sverige (i.e. vanligen 25% ("som vanligt"), men annan moms på t.ex. livsmedel, tidskrifter etc.),

Tullen är dock 0% (på tangentbord: eftersom vi inte har någon tangentbordsindustri i sverige. Importerar du t.ex. järnmalm eller virke gissar jag att det är tull <>0%)

Permalänk
Skrivet av anon257891:

Tullen är dock 0% (på tangentbord: eftersom vi inte har någon tangentbordsindustri i sverige.

Jag sneglar på GMK Carbon som släpps imon via Massdrop. Funderade lite på priser och du verkar ha koll.

Min tolkning av ditt inlägg är att för en order från Massdrop tillkommer moms på 25% men ingen extra kostnad utöver det. Stämmer detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jens-Ragnar:

Jag sneglar på GMK Carbon som släpps imon via Massdrop. Funderade lite på priser och du verkar ha koll.

Min tolkning av ditt inlägg är att för en order från Massdrop tillkommer moms på 25% men ingen extra kostnad utöver det. Stämmer detta?

25% moms plus eventuella hanteringskostnader är bra att räkna in i priset även om PostNord ibland glömmer dem.

Permalänk
Medlem

Arrow erbjuder Cherry MX Black (nya revisionen och 5 pinnar) för $0,19 (≈1,73kr) med gratis frakt och 15% om du är ny kund.

https://www.arrow.com/en/products/mx1a-11nw-1/cherry-americas...

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet av logitech wireless mechanical keyboard, eller kan tipsa om något liknande som de har erfarenhet av?
Vill börja spela i soffan och vill köra helt wireless. Enda som på papper inte ser bra ut på logitechen är att den inte har något backlight belysning vilket känns fruktansvärt illa efter flera år av belysning på tbord..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag har ett WASD CODE-tangentbord idag, http://www.wasdkeyboards.com/index.php/products/code-keyboard... med Cherry MX clear som jag gillar men skulle vilja ha ett mindre tangentbord och gärna trådlöst.

Vad är ett rimligt pris för mitt CODE-tangentbord om jag ska sälja det här på SWEC?

Visa signatur

Älskar att bygga, reparera och modifiera (typ) allt, datorer, tv-spel, servrar, osv. Startade Modda.se för att hitta likasinnade.

Permalänk
Medlem

Finns det något vettigt split tangentbord med nordisk layout?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Någon som har något knep för att micro usb kontakterna ska hålla i promicro controllers? Har en bräda på G hem nu som har sådana kontrollers och vad jag hört och sett så är det nästan garanti på att skiten kommer släppa i lödningarna.. Hade tänkt skyffla tangentbordet mellan hemmet och jobbet, men känns inte som man vågar om det ska vara så känsligt.

Skrivet av JesperA:

Finns det något vettigt split tangentbord med nordisk layout?

Mistel Barocco skulle jag rekommendera isf. Länk

Matias Ergo Pro finns med nordisk layout också, hade ett sånt själv och har aldrig haft så mycket problem med ett tangentbord tidigare, så rekommenderar det verkligen inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Någon som har något knep för att micro usb kontakterna ska hålla i promicro controllers? Har en bräda på G hem nu som har sådana kontrollers och vad jag hört och sett så är det nästan garanti på att skiten kommer släppa i lödningarna.. Hade tänkt skyffla tangentbordet mellan hemmet och jobbet, men känns inte som man vågar om det ska vara så känsligt.

Har också hört mycket problem om detta, lite problematiskt när man precis ska handwira ett Planck till jobbet.

Hittade dock en rekommendation på Reddit att använda en s.k. magnetisk micro-USB kabel:

Finns att köpa på bl.a. Aliexpress men ja, kommer nog ta någon månad innan de hittar hem.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Någon som har erfarenhet av logitech wireless mechanical keyboard, eller kan tipsa om något liknande som de har erfarenhet av?
Vill börja spela i soffan och vill köra helt wireless. Enda som på papper inte ser bra ut på logitechen är att den inte har något backlight belysning vilket känns fruktansvärt illa efter flera år av belysning på tbord..

Se om du kan hitta ett trådlöst ANNE Pro någonstans, brukar dyka upp med jämna mellanrum på diverse ställen. Trådlöst, mekaniskt 60% tangentbord som är i stil med Vortex Pok3r.

Skrivet av billyskate:

Jag har ett WASD CODE-tangentbord idag, http://www.wasdkeyboards.com/index.php/products/code-keyboard... med Cherry MX clear som jag gillar men skulle vilja ha ett mindre tangentbord och gärna trådlöst.

Vad är ett rimligt pris för mitt CODE-tangentbord om jag ska sälja det här på SWEC?

60% av priset du betalade är väl en bra start, more or less!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Tangentbordskonnässör

@Icte: Tack för tipset!
Såg att det finns på amazon.co.uk, så då lär det gå snabbare att få hem grejerna!

https://www.amazon.co.uk/NetDot-Generation-Charging-Indicator-compatible/dp/B07BXB6W4V/ref=sr_1_3?ie=UTF8&qid=1541074101&sr=8-3&keywords=magnetic%2Bmicro%2Busb&th=1

Får hoppas det håller bättre med dessa kontakter. Om inte så får man väl bita i det sura äpplet och löda på de nya promicro med type-c kontakter när olyckan är framme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Någon som har något knep för att micro usb kontakterna ska hålla i promicro controllers? Har en bräda på G hem nu som har sådana kontrollers och vad jag hört och sett så är det nästan garanti på att skiten kommer släppa i lödningarna.. Hade tänkt skyffla tangentbordet mellan hemmet och jobbet, men känns inte som man vågar om det ska vara så känsligt.

Mistel Barocco skulle jag rekommendera isf. Länk

Matias Ergo Pro finns med nordisk layout också, hade ett sånt själv och har aldrig haft så mycket problem med ett tangentbord tidigare, så rekommenderar det verkligen inte.

Skrivet av Icte:

Har också hört mycket problem om detta, lite problematiskt när man precis ska handwira ett Planck till jobbet.

Hittade dock en rekommendation på Reddit att använda en s.k. magnetisk micro-USB kabel:

https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1xVS3aRjTBKNjSZFDq6zVgVXaU/Elough-E04-Micro-USB-Cable-Fast-Charge-Cable-Android-Microusb-Mobile-Phone-Magnet-Charger-for-Samsung.jpg_640x640.jpg

Finns att köpa på bl.a. Aliexpress men ja, kommer nog ta någon månad innan de hittar hem.

Vill dock belysa en risk med sådana där magnetkontakter. Även om de är små så är de inte hur små som helst, utan sticker ut en bit från pro micron/usb-porten. Om den sitter helt i linje med chassit kommer den då att sticka ut utanför, och bli det första som tar i/det med störst påfrestning om tangentbordet ligger mot något precis vid kontakten. Så det tar bort mycket av faran vid att sätta i och dra ur kontakten, men inför den andra risken istället. Vet inte vilken som är "farligast", men ovan nämnda sätt är det enda som jag har haft sönder en pro micro-port genom. Har man till exempel ett fodral till tangentbordet är nog risken mindre också.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

@Icte: Tack för tipset!
Såg att det finns på amazon.co.uk, så då lär det gå snabbare att få hem grejerna!

https://www.amazon.co.uk/NetDot-Generation-Charging-Indicator-compatible/dp/B07BXB6W4V/ref=sr_1_3?ie=UTF8&qid=1541074101&sr=8-3&keywords=magnetic%2Bmicro%2Busb&th=1

Får hoppas det håller bättre med dessa kontakter. Om inte så får man väl bita i det sura äpplet och löda på de nya promicro med type-c kontakter när olyckan är framme.

Oj det var bra pris på dessa! Kanske blir att beställa hem en sådan kabel också

Speaking of Type-C, har du sett att de har lanserat QMK Proton C och Elite-C mikrokontrollerna (mer eller mindre Pro Micros med USB-C)?

https://www.reddit.com/r/olkb/comments/9ra2rk/qmk_proton_c_pr...
https://www.reddit.com/r/MechanicalKeyboards/comments/9qguhx/...

Finns att köpa här (Proton C fortfarande pre-sale):
https://olkb.com/parts/qmk-proton-c
https://clueboard.co/parts/qmk-proton-c
https://mykeyboard.eu/catalogue/qmk-proton-c_805/
https://dixiemech.com/shop/protonc

https://keeb.io/products/elite-c-usb-c-pro-micro-replacement-...
https://spacecat.design/products/elite-c-usb-c-pro-micro-repl...

EDIT: @hag

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag:

Vill dock belysa en risk med sådana där magnetkontakter. Även om de är små så är de inte hur små som helst, utan sticker ut en bit från pro micron/usb-porten. Om den sitter helt i linje med chassit kommer den då att sticka ut utanför, och bli det första som tar i/det med störst påfrestning om tangentbordet ligger mot något precis vid kontakten. Så det tar bort mycket av faran vid att sätta i och dra ur kontakten, men inför den andra risken istället. Vet inte vilken som är "farligast", men ovan nämnda sätt är det enda som jag har haft sönder en pro micro-port genom. Har man till exempel ett fodral till tangentbordet är nog risken mindre också.

Ja det är nog en negativ punkt med dessa. Aja, blir nog att beställa hem en Proton-C eller Elite-C, även om de kostar nästan dubbel så mycket som Pro Micro (en magnetisk kabel drar iväg på Pro Micro priset hursomhelst )

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Ja det är nog en negativ punkt med dessa. Aja, blir nog att beställa hem en Proton-C eller Elite-C, även om de kostar nästan dubbel så mycket som Pro Micro (en magnetisk kabel drar iväg på Pro Micro priset hursomhelst )

Ja, är lite kluven. Verkar superbra men lite dyr, och för egen del har jag redan köpt på mig ett litet lager med pro micros som jag isf inte har någon användning av. xD Men om man inte har det och är beredd att betala verkar det vara en riktigt bra produkt.
Vet du hur proton-c fungerar iom att den inte har atm32u4-processern? Fungerar qmk ändå out of the box, måste man programmera den på något annat sätt?

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag:

Ja, är lite kluven. Verkar superbra men lite dyr, och för egen del har jag redan köpt på mig ett litet lager med pro micros som jag isf inte har någon användning av. xD Men om man inte har det och är beredd att betala verkar det vara en riktigt bra produkt.
Vet du hur proton-c fungerar iom att den inte har atm32u4-processern? Fungerar qmk ändå out of the box, måste man programmera den på något annat sätt?

Ja dyr är den men dat USB-C! Gör ju nästan de 100-150 kronor extra man betalar värt priset

Jack Humbert (mannen bakom olkb.com och Proton-C) har skrivit tidigare att det ska komma en firmware uppdatering till QMK som introducerar stöd för Proton C med dess Cortex-M4, och jag skulle vara väldigt förvånad om det inte kom då Jack Humbert är en av personerna bakom QMK Sett till lanseringen av bl.a. Planck Rev. 5 så bör firmware uppdateringen komma ungefär samtidigt som när Proton-C börjar fraktas.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Skrivet av Khers:

25% moms plus eventuella hanteringskostnader är bra att räkna in i priset även om PostNord ibland glömmer dem.

Det är uppfattat, tack. Hanteringskostnader hamnar på ett par hundringar max eller?

Momsen är rätt saftig när slutnotan hamnar på över $400. Får förmodligen skala ner min tänkta Massdrop-order. Kanske räcker med ett Base- plus NorDeUk-kit.

Permalänk
Medlem

Jag har det största problemet någon människa någonsin haft i hela världshistorien. GMK Carbon eller Godspeed MT3.

Vet ju att jag gillar Cherry-profilen. Och ett bra doubleshot set med svenska Å, Ä och Ö har jag velat ha hur som helst. Den här har dessutom rad 0-5. Aldrig stött på rad 5 förut.

MT3-profilen verkar väldigt intressant och Godspeed har jag också velat ha hur länge som helst.

Inte en chans att ha råd med allt jag vill ens om jag begränsat mig till ett av alternativen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phedd:

Jag har det största problemet någon människa någonsin haft i hela världshistorien. GMK Carbon eller Godspeed MT3.

Vet ju att jag gillar Cherry-profilen. Och ett bra doubleshot set med svenska Å, Ä och Ö har jag velat ha hur som helst. Den här har dessutom rad 0-5. Aldrig stött på rad 5 förut.

MT3-profilen verkar väldigt intressant och Godspeed har jag också velat ha hur länge som helst.

Inte en chans att ha råd med allt jag vill ens om jag begränsat mig till ett av alternativen.

Antar att du missade Susuwatari MT3 som precis avslutades?

https://www.massdrop.com/buy/70691

Sitter in en lite liknande sits som dig. Lade själv en beställning på Susuwatari MT3 men valde att avbetälla denna, även då priset på basekittet sjönk till $99, för att istället spara pengarna och köpa ett GMK kit. Utöver detta så var det även första gången de producerar MT3 keycaps i double-shot ABS, och förmodligen kommer det finnas problem med avseende på hur det gick med dev/tty MT3 Round 1.

Nu är det även så att jag själv sitter med dev/tty MT3 Round 2 på mitt Preonic och jag gillar passformen! Finns vissa likheter med SA när det gäller själva formen, men dessa tangenter "kuppar" fingrarna och har en helt annorlunda känsla när man skriver (väldigt old-school, IBM style). Var lite svårt att vänja sig då man är van vid XDA och Cherry/OEM caps men när man väl gjort det är det ganska kul att skriva på dessa.

F.ö. så äger Massdrop MT3 formarna, och då dessa kostar en hel del att producera (vad var det Matt3o skrev, $1000-3000 per form?) så är det mycket troligt att Massdrop kommer att ordna fler och fler MT3 drops framöver, vilket vi ser just nu också - först dev/tty Round 2, kort därefter Susuwatari MT3 och snart kommer Godspeed MT3. Och efter Godspeed MT3 lär något annat, nytt MT3 kit köras!

Jag hade i din sits rekommenderat GMK, då vi inte alls ser lika ofta drops på dessa som vi nu ser på MT3 - speciellt Carbon. Godspeed MT3 kommer förmodligen att returnera så tidigt som nästa år November om man ser till hur Massdrop gör med andra populära drops, medan GMK Carbon lär väl dröja några år till. Priset är helt åt skogen på GMK Carbon, kostar runt $300 för att få till följande set, men det kanske är värt det om man har det som ett "endgame". Själv inväntar jag GMK 9009 igen då jag missade det förra gången

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera EnjoyPBT 9009 om det är just 9009 du är ute efter. Jag blev riktigt nöjd med mitt set. Men det kanske bara är GMK som gäller?

Jag sitter lite i samma sits angående GMK Carbon vs MT3 Godspeed. GMK Carbon har länge varit mitt favorit set men jag är fundersam kring vad jag kommer tycka om rad 5, sen så föredrar jag klart PBT över ABS. Godspeed har jag börjat tycka mer och mer om senaste tiden men jag har aldrig testat MT3 eller någon annan "hög" profil heller för den delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Antar att du missade Susuwatari MT3 som precis avslutades?

https://www.massdrop.com/buy/70691

Sitter in en lite liknande sits som dig. Lade själv en beställning på Susuwatari MT3 men valde att avbetälla denna, även då priset på basekittet sjönk till $99, för att istället spara pengarna och köpa ett GMK kit. Utöver detta så var det även första gången de producerar MT3 keycaps i double-shot ABS, och förmodligen kommer det finnas problem med avseende på hur det gick med dev/tty MT3 Round 1.

Näe, men gillade inte den stilen riktigt. dev/tty däremot missade jag och ångrar utav bara *******.
Priset är avskräckande ja. Vill ha bone base kit, nordeuk, novelties och space bar kittet för att kunna framtidssäkra mig lite grann. Enda minuset är att jag skulle vilja ha en caps lock där det faktiskt står caps lock, inte den där nedåtpilen. Caps Lock för mig är isf en uppåtpil med ett streck under.

Tack för råden, blir nog carbon då ändå. Har bara hört gott om mt3, aldrig använt nåt med sa-profil men det här ska ju vara bättre. Ser... old school ut på nåt sätt.

Skrivet av Johan321:

Jag kan rekommendera EnjoyPBT 9009 om det är just 9009 du är ute efter. Jag blev riktigt nöjd med mitt set. Men det kanske bara är GMK som gäller?

Jag sitter lite i samma sits angående GMK Carbon vs MT3 Godspeed. GMK Carbon har länge varit mitt favorit set men jag är fundersam kring vad jag kommer tycka om rad 5, sen så föredrar jag klart PBT över ABS. Godspeed har jag börjat tycka mer och mer om senaste tiden men jag har aldrig testat MT3 eller någon annan "hög" profil heller för den delen.

Jag gillar enjoypbt jättemycket. Skriver på enjoypbt hiragana just nu. Men vill för en gångs skull ha någonting med riktigt, riktigt bra kvalitet och doubleshottat. Gillar dock inte hur begränsat det är med raderna. Att F-raden är samma som nummerraden osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan321:

Jag kan rekommendera EnjoyPBT 9009 om det är just 9009 du är ute efter. Jag blev riktigt nöjd med mitt set. Men det kanske bara är GMK som gäller?

Jag sitter lite i samma sits angående GMK Carbon vs MT3 Godspeed. GMK Carbon har länge varit mitt favorit set men jag är fundersam kring vad jag kommer tycka om rad 5, sen så föredrar jag klart PBT över ABS. Godspeed har jag börjat tycka mer och mer om senaste tiden men jag har aldrig testat MT3 eller någon annan "hög" profil heller för den delen.

Jag har ett set blanka EnjoyPBT från KBDFans på mitt 60%, men vissa av tangenterna sitter ganska löst (faller av när jag städar bordet och t.ex. skakar lite på tangentbordet när det är upp och ner), speciellt 1.25U tangenterna. Upplever du samma sak med ditt 9009 set?

Skrivet av phedd:

Näe, men gillade inte den stilen riktigt. dev/tty däremot missade jag och ångrar utav bara *******.
Priset är avskräckande ja. Vill ha bone base kit, nordeuk, novelties och space bar kittet för att kunna framtidssäkra mig lite grann. Enda minuset är att jag skulle vilja ha en caps lock där det faktiskt står caps lock, inte den där nedåtpilen. Caps Lock för mig är isf en uppåtpil med ett streck under.

Tack för råden, blir nog carbon då ändå. Har bara hört gott om mt3, aldrig använt nåt med sa-profil men det här ska ju vara bättre. Ser... old school ut på nåt sätt.

Jag gillar enjoypbt jättemycket. Skriver på enjoypbt hiragana just nu. Men vill för en gångs skull ha någonting med riktigt, riktigt bra kvalitet och doubleshottat. Gillar dock inte hur begränsat det är med raderna. Att F-raden är samma som nummerraden osv.

dev/tty kommer förmodligen dyka snart upp igen, om inte i en egen drop så i en keycap recap (förra hade en massa rev. 1 sets så blir inte förvånad att se rev. 2 sets i nästa keycap recap). Men ja, väldigt trevligt kit!

Bra val på GMK, men kommer att bli riktigt dyrt det där. Själv vill jag ha ett till mitt Planck, men $300+ för tre olika sets (inklusive Cadet) är ju helt åt ******* dyrt. Jag väntar nog på ett annat

Lite kritik åt T0mb3ry och Massdrop - de har varit av någon anledning väldigt osmarta med Cadet settet. Hade det funnits tre tangenter till där så ahde det räckt med detta + Assembly kit för ett Planck. Nu måste man köpa ett tredje kit...

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Skrivet av phedd:

Och ett bra doubleshot set med svenska Å, Ä och Ö har jag velat ha hur som helst.

Jag funderar själv på hur ofta det dyker upp GMK-set med full täckning för svensk layout. Även om Carbon är dyrt känns det som det kan vara läge att passa på då det lär dröja innan nästa chans kommer.

Har ingen aning om vilket håll utvecklingen går. Är det allt fler konsumenter som överger nationella tangentbordslayouter eller ökar efterfrågan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Jag har ett set blanka EnjoyPBT från KBDFans på mitt 60%, men vissa av tangenterna sitter ganska löst (faller av när jag städar bordet och t.ex. skakar lite på tangentbordet när det är upp och ner), speciellt 1.25U tangenterna. Upplever du samma sak med ditt 9009 set?

Det är inte något problem som jag har märkt av alls. Testade att vända och skaka lite på tangentbordet för att eventuellt lyckas provocera fram det men det fanns ingen antydan till att någon tangent skulle lossna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jens-Ragnar:

Jag funderar själv på hur ofta det dyker upp GMK-set med full täckning för svensk layout. Även om Carbon är dyrt känns det som det kan vara läge att passa på då det lär dröja innan nästa chans kommer.

Har ingen aning om vilket håll utvecklingen går. Är det allt fler konsumenter som överger nationella tangentbordslayouter eller ökar efterfrågan?

Många överger väl nationella tangentbordslayouter men vill ändå ha Å, Ä och Ö. Jag har funderat på ansi eller jis många gånger, kanske mest för att kunna skaffa nåt vettigt med Topre. På sikt kan jag tänka mig att lära om med Enter, |, < och > etc men Å, Ä och Ö kan jag inte kompromissa med. Det vore sorgligt också.

Men med många menar jag... många bland de som ens är medvetna om sånt här. Konsumenter överlag i Sverige har nog inte en aning om de olika layouterna, olika slags switchar och sådant (kanske att de har en laptop med ansi men aldrig riktigt funderat på det).

Marknaden i Sverige (och Europa) överlag är tyvärr pytteliten. Så det kommer nog att bli bättre. Och så kommer väl förhoppningsvis även tekniken att bli bättre och mer effektiviserad/standardiserad så att det inte behöver bli så förbannat dyrt med nationella set. Jag skulle bli väldigt förvånad om man inte inom 10 år kan beställa en enda uppsättning doubleshottade tangenter åt en själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Lyckades gräva i min samling av Cherry OG caps och fick fram detta resultat:
https://i.imgur.com/NVe7TxA.jpg

Rätt nöjd med det faktiskt, lyckades fylla hela layouten utan att ha caps på fel ställen..
(Ja, jag har shift på vänstertummen, det är grymt!)

Flippad space och OG är grymt!

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av dorf_se:

Flippad space och OG är grymt!

Indeed!
Sneglar dock lite på mina black on black kinacaps med cherryprofil nu dock... Måste nog retrobrighta mina OG-caps en vända igen för att bli nöjd med hur de ser ut.