Labbserver virtualisering (köpråd)

Permalänk
Medlem

Labbserver virtualisering (köpråd)

Hej!

Jag har sjukt dålig koll på serverhårdvara, så hoppas jag kan få lite hjälp på vart jag ska börja
Jag tänkte köpa en server som jag kan använda som labbmiljö.
Det som kommer köras är Hyper-V, där jag kommer att köra ca 5-10 VMs. Kommer köra AD, DNS, DHCP, SCCM och ett gäng testklienter med W10.
Lutar åt att köra allt i ett tower-chassi, då jag troligtvis inte kommer ha något rack att montera i. Då den ska stå på kontoret så är ett krav att ha tillgång till någon sorts IPMI (detta kommer givetvis säkras upp med VPN osv).

Jag skulle vilja ha expanderingsmöjligheter med både disk och minne. Tänker att 32GB ram är en bra start och sedan kunna uppgradera till 64GB vid behov. Tror inte att ECC kommer behövas, då servern inte är kritisk.

Jag har funderat på att bygga själv med t.ex. ett Supermicro mobo, men ungefär så långt jag har kommit, tycker det är en djungel med alla server-CPUer
Finns det bra, prisvärda färdigbyggda alternativ så är det intressant också.

Budget är ca 10-15k.

Jag behöver nog bara någon som pekar mig lite i rätt riktning och kommer med idéer. Begagnat är inte helt uteslutet heller.

En fråga också, har man någon nytta öht av extra trådar/hyperthreading när man kör Hyper-V? Eller ska man bara satsa på rena cores?

Tacksam för alla tips!

Visa signatur

Nintendomulator: Projektlogg
Main: Intel Core i5 2500k | Radeon 6950 2GB | Corsair Vengence 8GB | Intel SSD 120GB |
Server: MSI k8 Neo4 s939 | AMD 1800+ @ 2,5 GHz | Corsair 2 GB |
HTPC: Jetway NC81-LF (Mini-ITX) | 1TB 7200rpm | PC5300 2GB | AMD X2 4850e 2,5 GHz | 110w PicoPSU | Projektfilm

Permalänk
Vila i frid

15k för det du vill göra? Då är det bara beggat från EBAY som gäller. Försök undvik HDD då det blir satans slött med många gäster. Samsungs 1TB SSD kostar från 2k.

Jag kör liknande på en Fujitsu TX100S3P 32GB med 2x500GB SSD plus en raid5'a för det statiska typ ISO's etc. Den köptes 2012 när en vettig server kostade under 5k (exkl minne/disk). CPU-prestandan är mindre viktig, satsa på snabba diskar.

Permalänk
Medlem

Instämmer. Det är SSD och ram som är det viktiga.

Min labb och lekserver har en 4690S cpu så definitivt inget häftigt.
Den har två SSD för VM:s och 32 GB ram.
förvisso har jag inte stoppat dit någon SCCM (som kan vara duktigt resurshungrig beroende på konf) men jag kör 8-10 klient och server VM på den utan problem.
det första som kommer att ta slut i den maskinen kommer att bli ram.
Nyare versioner av programvaror tar väldigt lite mer CPU, en del mer disk och alltid (i princip) mer ram

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk

Begagnade servers från HP/IBM/DELL/Fujitsu skulle duga utmärkt. Bestycka den med ECC-ram och som sagt är SSD kanonfint om din budget rymmer detta. Annars kanske "NAS-hårddiskar" kan vara ett budgetalternativ. Alt en kombination SSD och HDD.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

För labb säger jag SSD som bland det viktiga eftersom det ofta är mycket installationer, starta om servrar osv. Sedan om det behöver vara serverhårdvara tycker jag är osagt, det kommer köras 24/7 men samtidigt vad gör det om det inte är driftsäkert? Många hemmaservrar rullar fint med konsumenthårdvara. Likaså ipmi känns onödigt om du ska låta själva hypervisorn vara utanför labbet, den kommer rulla på utan problem. Tänker mest för att hålla nere kostnaderna och få en snabb labbmaskin. Det är så jag hade tänkt om jag behövt en maskin för labb, satsa på fart annars blir man gråhårig av att vänta

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jocke92:

För labb säger jag SSD som bland det viktiga eftersom det ofta är mycket installationer, starta om servrar osv. Sedan om det behöver vara serverhårdvara tycker jag är osagt, det kommer köras 24/7 men samtidigt vad gör det om det inte är driftsäkert? Många hemmaservrar rullar fint med konsumenthårdvara. Likaså ipmi känns onödigt om du ska låta själva hypervisorn vara utanför labbet, den kommer rulla på utan problem. Tänker mest för att hålla nere kostnaderna och få en snabb labbmaskin. Det är så jag hade tänkt om jag behövt en maskin för labb, satsa på fart annars blir man gråhårig av att vänta

Håller med här, förutom ipmi delen, de känner iaf jag är viktig men de kanske är för att man är bekväm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Angående Hyperthreading: Det finns ett säkerhetsproblem med Intels hyperthreadingimplementation. På VMware ESXi-sidan så är mitigeringen nästan samma som att bara stänga av Hyperthreading helst. https://kb.vmware.com/s/article/55806

Osäker hur det ser ut på Hyper-V-sidan. Men hur som helst så kanske detta spelar mindre roll för en labb.

Ett tips är att servrar ofta kräver mindre resurser än du tror. 1-2 GB RAM är fullt tillräckligt för många laster med Windows Server, mindre om man kör Core-utgåvan. Igen, särskilt i en labb. Tilldela dock aldrig färre än 2 CPU-kärnor till en Windows-burk om du inte tycker det är kul med långsam respons (särskilt för Windows-uppdateringar). Men att overcommitta CPU är helt OK så klart. Det är RAM:et som kommer vara din begränsning.

Snabb lagring är guld värt, och i din skala (där du inte ska lagra så mycket data och inte har så högra krav på tillgänglighet) så är nog bara lite ren SSD-lagring tillräckligt.

Till sist, jag hade definitivt plockat upp något begagnat. Det går att få fina avdankade maskiner för en spottstyver. På jobbet har vi fortfarande 7 år gamla maskiner i produktion (även fast vi gärna hade bytt ut dem snart). De räcker för din labb också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rjohansson:

Håller med här, förutom ipmi delen, de känner iaf jag är viktig men de kanske är för att man är bekväm.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo men om om du inte ska labba med själva hypervisorn så kommer den rulla på utan problem. Men visst systemet kan krascha och befinner du dig då inte vid servern så underlättar det. Men hårdvara med ipmi är dyrare om man inte går på begagnat

Permalänk
Medlem

För min del är IPMI eller motsvarande i labbservern viktigt av den anledningen att den inte står på jämt. Kan enkelt starta upp den över VPN i mobilen och även stänga av de när den inge behövs. Sen beror behovet också på hur stort man bor och var servern står. Mina står ute i garaget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Vila i frid

WOL för att starta och ett script via SSH till värden för att stänga av. ILO/IPMI är väldigt sällan man använder. Men det är bra att ha - ungefär som kontanter - när handlare inte tar kort och swish är nere - som idag.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla bra tips!
Blev att köpa begagnat, fick mycket för pengarna!😊
Blev denna, en ml350 g6: https://www.ebay.com/itm/HP-ML350-G6-2x-X5650-12-Cores-64GB-P...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nintendomulator: Projektlogg
Main: Intel Core i5 2500k | Radeon 6950 2GB | Corsair Vengence 8GB | Intel SSD 120GB |
Server: MSI k8 Neo4 s939 | AMD 1800+ @ 2,5 GHz | Corsair 2 GB |
HTPC: Jetway NC81-LF (Mini-ITX) | 1TB 7200rpm | PC5300 2GB | AMD X2 4850e 2,5 GHz | 110w PicoPSU | Projektfilm

Permalänk
Medlem

@Jobbbin: Jag var för sen med att svara men den du köpte är ganska mycket överprisad, men aja. Lycka till ändå

Permalänk
Medlem

@Jobbbin: köp din första riktiga server här: http://www.bargainhardware.co.uk/tower-blade-servers/ Företaget heter Bargain Hardware, de ligger i England och de köper upp fabriksnya servers och säljer ut de som utgående modeller samt begagnat. När du öppnar deras servers ser de i princip helt nytt ut invändigt. Köpte själv min första server där och är supernöjd. De har färdiga paket för hemlabb mm. De har bra support och bra priser inkl frakt. Postnord kommer klaga på tyngden och undra vad det är som är så tungt du beställt men du kommer inte ångra dig då det är mycket välpaketerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dl380g7:

@Jobbbin: köp din första riktiga server här: http://www.bargainhardware.co.uk/tower-blade-servers/ Företaget heter Bargain Hardware, de ligger i England och de köper upp fabriksnya servers och säljer ut de som utgående modeller samt begagnat. När du öppnar deras servers ser de i princip helt nytt ut invändigt. Köpte själv min första server där och är supernöjd. De har färdiga paket för hemlabb mm. De har bra support och bra priser inkl frakt. Postnord kommer klaga på tyngden och undra vad det är som är så tungt du beställt men du kommer inte ångra dig då det är mycket välpaketerat.

Jag håller med. Har själv köpt där ifrån ett antal gånger. Supporten ersatte en hel server när nätaggregatet hade slutat fungera på min enhet. Frakt ligger på ca £15 så det är extremt billigt för ett 20kg paket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dl380g7:

@Jobbbin: köp din första riktiga server här: http://www.bargainhardware.co.uk/tower-blade-servers/ Företaget heter Bargain Hardware, de ligger i England och de köper upp fabriksnya servers och säljer ut de som utgående modeller samt begagnat. När du öppnar deras servers ser de i princip helt nytt ut invändigt. Köpte själv min första server där och är supernöjd. De har färdiga paket för hemlabb mm. De har bra support och bra priser inkl frakt. Postnord kommer klaga på tyngden och undra vad det är som är så tungt du beställt men du kommer inte ångra dig då det är mycket välpaketerat.

Tack för tipset, ser riktigt nice ut!
Får kolla på det till nästa gång det är dags att inhandla 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nintendomulator: Projektlogg
Main: Intel Core i5 2500k | Radeon 6950 2GB | Corsair Vengence 8GB | Intel SSD 120GB |
Server: MSI k8 Neo4 s939 | AMD 1800+ @ 2,5 GHz | Corsair 2 GB |
HTPC: Jetway NC81-LF (Mini-ITX) | 1TB 7200rpm | PC5300 2GB | AMD X2 4850e 2,5 GHz | 110w PicoPSU | Projektfilm