Permalänk
Medlem

Fick äntligen mitt fiber inkopplat i måndags!
Kostade 19900 och tyckte det var ett helt ok pris med tanke på att vi bor på landsbygden och har ca 250m till närmaste granne. Så det lär ju inte ha varit någon vinstaffär för dom.
Hade lätt kunnat betala uppåt 50000kr för att få det inkopplad...

Så med ett pris på 7900kr förstår jag inte ens frågan då det i princip är gratis.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-I - AMD Ryzen 5 4650G - 32GB G.SKILL DDR4 3600MHz - Dell U2515H - WD Blue SN550 500GB SSD - Linux Mint
Projekt iCom: Bygglogg - Feedback

Permalänk
Medlem

Vi bör nog även klargöra nu att man inte får en helt öppen fiber för 7900kr, TS har tidigare skrivit att priset innefattar en bindningstid på 399kr mån i 36 månader (som förvisso inkluderar tjänster men även täcker en del av installationen)

Vilket ger en minsta totalkostnad på 22.264kr över 3 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Kontentan av det blir nog att man, i framtiden, inte kommer att investera mer än absolut nödvändigt -i det befintliga kopparnätet- för att grundläggande kommunikation skall fungera i händelse av katastrofer eller krig.

Nja. Enligt de i fiberföreningen här hemma så har kopparnätet frångått att vara ett militärt skyddsobjekt till att fibernätet har tagit över dess position som kriskommunikationsnätverk. Så det är inte underligt att kopparnätet har blivit så mycket sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

Ett halvår efter fick vi ett nytt erbjudande från stadsnätet, då 7900:-. Jag tycker fortfarande är för högt för nått som i dagsläget egentligen inte behövs.

Är du SÄKER på att det inte är ett erbjudande från Stadsnätsbolaget snarare än ert lokala stadsnät? Det är nämligen _INTE_ samma sak!

Jag och alla andra i vårt radhusområde fick ett erbjudande från just Stadsnätsbolaget förra året som var på 7900:- nånting förutsatt att man band upp sig på bredband 1GBit/s i 24 eller 36 månader efteråt.

Jag kollade upp Stadsnätsbolaget och om det är dem du fått erbjudandet från så finns det finns en hel del bra att känna till om dem innan man bestämmer sig.

1. De har INGENTING med det vanliga stadsnätet att göra. Du blir inkopplad till ett annat nät med betydligt färre aktörer. De har tagit namnet för att det ska låta bra och verka myndigt. Företaget ingår i samma koncern som systerbolaget Svensk Infrastruktur som du kan hitta massa skit på om du googlar. De har förmodligen bytt till Stadsnätsbolaget AB för att de hamnade på svarta listan ett par gånger.

2. Läs det finstilta. Dels betalningsplanen där de i vårt fall skulle ta ut aviavgifter på flera tusen om man inte själv specifik begärde att få betala hela summan vid samma tillfälle.

3. Läs det finstilta igen. I det kontrakt som vi fick ingick att man upplät sin mark för framtida uppgrävning om t ex nån granne senare ville hoppa på fibernätet. Du ger dem alltså rätten att gräva upp lite som de vill.

4. Hela upplägget kändes oseriöst. Säljarna som gick runt i området påstod helt galna saker och hävdade till min sambo att man MÅSTE ha fiber för framtidens internet of things, för högupplöst tv osv. När jag kollade på företaget så består det i stort sett av styrelsen, allt annat sköttes av underentreprenörer som hyrdes in för olika saker och det fanns många klagomål på hur framför allt kommunikation och grävning fungerat. De har pressat föreningar, utnyttjar nya lagar som ger dem rätt att prospektera på allmän mark och allmänt betett sig dåligt.

Vi har redan väl fungerande internet via ComHem i vårt område och kan få minst 600Mbit via dem så jag tackade bestämt nej. Vill inte stödja företag som är så pass oseriösa, även om nätet förmodligen fungerar väldigt väl när det är installerat. Har man ADSL är det kanske en annan grej.

stavfel
Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanne:

Personligen kör jag fortfarande på koppar då det täcker alla mina behov. Jag tänker också att värdeökningen på bostaden försvinner runt 2020 när 5G nätet börjar byggs ut. Vi kommer då alla får 1-3 Gbit/s vid lansering (och senare ska kapaciteten bli 20 minst 20 Gbit/s per enhet)

Om det ens blir några 20Gbit genom luften så kommer ändå fibern vara så mycket billigare för samma kapacitet att det redan nu motiverar installationskostnaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av Worse:

Vi bör nog även klargöra nu att man inte får en helt öppen fiber för 7900kr, TS har tidigare skrivit att priset innefattar en bindningstid på 399kr mån i 36 månader (som förvisso inkluderar tjänster men även täcker en del av installationen)

Vilket ger en minsta totalkostnad på 22.264kr över 3 år.

Alternativ kostnad under samma period ca 15000 för en sämre tjänst.
Möjligen en allt för konservativ uppskattning, pga kommande prishöjningar för att täcka underhåll av kopparnätet.

Men TS har tydligen garantier att hans ADSL kommer att levereras i 20 år framöver...

Så hela tråden är väl egentligen en ickefråga.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Nja. Enligt de i fiberföreningen här hemma så har kopparnätet frångått att vara ett militärt skyddsobjekt till att fibernätet har tagit över dess position som kriskommunikationsnätverk. Så det är inte underligt att kopparnätet har blivit så mycket sämre.

Jaså på så vis. Ännu mera skäl till att hoppa på fiber-tåget för dem som ännu inte gjort det.
Jag trodde faktiskt att det fortfarande fanns planer på att underhålla koppar som backup i nödsituationer. (åtminstone för statligt bruk, det skadar ju inte med lite redundans när skiten träffar fläkten.)
Men det kanske inte är ekonomiskt försvarbart ens för statens ändamål... det kanske bedöms vara bättre med redundant fiberinfrastruktur?

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

@reflux: Ja det är dom, de har 1000/100MB, tecknar 36 mån kontrakt.

Man betalar när installationen är klar.

Gräva till grannar behövs inte för alla utan 1 och vi har på gatan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

"Alla" kommer inte få uppdatering 2020.
Det talas även om en "LTE" version precis som med 4G där du inte får mmWave, vilket är den stora fördelen med 5G och det som kommer ta bort överbelastningen.
Som det ser ut nu så blir jag inte förvånad om vi får köra 4.5G utan mmWave alltså, till säker 2022. Men jag hoppas jag har fel!
Trådlöst är dock fortfarande trådlöst och det kommer vara packetloss där, vill man sitta helt säkert är ändå fiber det som gäller.

"mmWave" kan inte gå igenom en vanlig gipsvägg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

@reflux: Ja det är dom, de har 1000/100MB, tecknar 36 mån kontrakt.

Man betalar när installationen är klar.

Gräva till grannar behövs inte för alla utan 1 och vi har på gatan.

Ok, då är ändå rådet att läsa kontraktet väldigt noga; googla både på Stadsnätsbolaget och Svensk Infrastruktur så att du står rustad för de eventuella problem som kan uppstå. Såg att det fanns en annan aktiv tråd här där inhyrda grävbolaget både grävt av kablar och på fel ställen, men det varierar nog med var man bor och vilka som anlitas.

När allt väl än indraget och inkopplat verkar de flesta nöjda, så det är just installationsfasen de verkar ha varierande kvalitet på.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Avstängd

Fiber behövs överallt lika mycket som el, vatten och avlopp oavsett var i världen man är.
Det är 2019, inte medeltiden.
20k är en bra investering, höjer bostadens värde med mycket mer än 20k.
detta för att folk är lata och slipper gärna ta den bollen själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cuna:

Fiber behövs överallt lika mycket som el, vatten och avlopp oavsett var i världen man är.
Det är 2019, inte medeltiden.
20k är en bra investering, höjer bostadens värde med mycket mer än 20k.
detta för att folk är lata och slipper gärna ta den bollen själva.

Inte bara det, underlättar hela processen.

Har sagt det förut, vi överväger inte ens en bostad om den saknar fiber. Det är ett krav.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Och för att svara på trådens ämne/namn: år 2010

Permalänk
Medlem

Betala 7900 kr för inkopplingen och få 50 000 kr mer för huset vid en försäljning.

Permalänk
Medlem

Är det stadsnätet eller STADSNÄTSBOLAGET du pratar om?
Det ena, stadsnät eller stadsnätet är ju mer en term man slänger sig med där man ibland menar något kommunbolag eller likande som driver ett nät i en stads.
Stadsnätsbolaget aka svensk infrastruktur är något helt annat, ett gäng sopor som inte kan hålla tider, vägrar svara på frågor om föresningar eller på något sätt verkar bry sig om sina kund, förutom när det ska skrivas kontrakt på just 36 månader.

Du får vad du betalar för, hade valt Telias nät eller ett stadsnät som drivs av din komun vilken dag i veckan som helst.

edit: Såg att en liknande post skrivits ovan.
Min feedback ovan rörande stadsnätsbolaget är min egna erfarenhet, vi väntar fortfarande fastän vi blev lovade fiber i somras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Ok, då är ändå rådet att läsa kontraktet väldigt noga; googla både på Stadsnätsbolaget och Svensk Infrastruktur så att du står rustad för de eventuella problem som kan uppstå. Såg att det fanns en annan aktiv tråd här där inhyrda grävbolaget både grävt av kablar och på fel ställen, men det varierar nog med var man bor och vilka som anlitas.

När allt väl än indraget och inkopplat verkar de flesta nöjda, så det är just installationsfasen de verkar ha varierande kvalitet på.

Dagens grävare/byggare... är alltid ett problem i alla projekt dom tar sig an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Jaså på så vis. Ännu mera skäl till att hoppa på fiber-tåget för dem som ännu inte gjort det.
Jag trodde faktiskt att det fortfarande fanns planer på att underhålla koppar som backup i nödsituationer. (åtminstone för statligt bruk, det skadar ju inte med lite redundans när skiten träffar fläkten.)
Men det kanske inte är ekonomiskt försvarbart ens för statens ändamål... det kanske bedöms vara bättre med redundant fiberinfrastruktur?

Koppar är för lätt att avlyssna, så allt som kräver hög säkerhet kör fiber mellan enheterna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vituraz:

Koppar är för lätt att avlyssna, så allt som kräver hög säkerhet kör fiber mellan enheterna

Jo så har det väl alltid varit, men allt som behöver kommuniceras måste ju inte för den delens skull vara hemligt i den bemärkelsen, ta kommunikation vid t.ex. naturkatastrofer, där el-nätet slås ut men telefonlinjen fortfarande fungerar.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Jo så har det väl alltid varit, men allt som behöver kommuniceras måste ju inte för den delens skull vara hemligt i den bemärkelsen, ta kommunikation vid t.ex. naturkatastrofer, där el-nätet slås ut men telefonlinjen fortfarande fungerar.

Nä så är det väl

Permalänk
Skrivet av krigelkorren:

Jo så har det väl alltid varit, men allt som behöver kommuniceras måste ju inte för den delens skull vara hemligt i den bemärkelsen, ta kommunikation vid t.ex. naturkatastrofer, där el-nätet slås ut men telefonlinjen fortfarande fungerar.

Förutsatt att närmsta telestation har ström, telenätet har ju inget egen elverk som står och tuffar i nån lada...

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Förutsatt att närmsta telestation har ström, telenätet har ju inget egen elverk som står och tuffar i nån lada...

Ja elen är ju alltid en faktor oavsett, även om vi använder oss av ljus i fiber som media för kommunikation, dock syftar jag på slutanvändarens situation där elen i nuläget inte alltid är ett måste då de kan driftas separat.

Vi får hoppas att telefonerna är fulladdade samt att 5G-stationerna har ström och fungerar om marknätet och elen ger vika.
GSM-delen var det länge sedan jag läste på om så den vet jag inte hur det är ställt med för tillfället, eller vilka planer som finns för det i framtiden.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Skrivet av Vituraz:

Koppar är för lätt att avlyssna, så allt som kräver hög säkerhet kör fiber mellan enheterna

Det är inte svårare att lyssna av en fiber än koppar. Sen beror det ju på vad man får ut för signal. Kryptering etc. Men det är ju på ett annat lager. Men att tappa av själva signalen i sig, är inget svårt.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

När jag och fästmön köpte hus så var i stort sett det enda kravet jag hade (ish..) att det skulle finnas fiber eller möjlighet att gräva in det direkt vid inflytt. Skulle aldrig kunna tänka mig att använda ADSL en enda dag till.

Så ditt 7900:- är en väldigt bra invenstering för framtiden. Även vid försäljning. Tänk om det var jag som kollade på ditt hus då, och Du inte hade fiber? Pass!

Visa signatur

Intel Core i9 10850K @ 5Ghz.
64GB DDR4 3200Mhz.
1TB NVMe M2, 1TB SSD.
Lian Li PC-O11 Dynamic PCMR Limited Edition.
ASUS 3080 Strix OC

Permalänk
Medlem

Det kommer att behövas när alla dina grannar har skaffat fiber och Telia lägger ner ADSL nätet i ditt område eftersom att det inte är lönsamt längre.

Du får rimligtvis fråga dig själv vad som är värt av att betala 8k nu, eller att i slutändan få sitta med någon form av 4G lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Worse:

Vi bör nog även klargöra nu att man inte får en helt öppen fiber för 7900kr, TS har tidigare skrivit att priset innefattar en bindningstid på 399kr mån i 36 månader (som förvisso inkluderar tjänster men även täcker en del av installationen)

Vilket ger en minsta totalkostnad på 22.264kr över 3 år.

Nja. Betalade 8k till kommunala stadsnätsbolaget och har väl 10-12 operatörer att välja bland. Ingen bindning eller så. Enda är underhållskostnad på 49kr per månad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Generellt så är det väl bra i längden att vi har ett bra och snabbt nät, inte bara just in till ditt hus utan i landet i allmänhet, det finns inget som tyder på att kraven på bandbredd kommer minskas med tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Nja. Betalade 8k till kommunala stadsnätsbolaget och har väl 10-12 operatörer att välja bland. Ingen bindning eller så. Enda är underhållskostnad på 49kr per månad.

Skickades från m.sweclockers.com

Ditt lokala stadsnätsbolag? Eller företaget "Stadsnätsbolaget"?
Borde vara olagligt att använda ett sådant förvirrande namn..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Worse:

Ditt lokala stadsnätsbolag? Eller företaget "Stadsnätsbolaget"?
Borde vara olagligt att använda ett sådant förvirrande namn..

Spot on.
Det rör sig om stadsnätsbolaget eller svensk infrastruktur som dom också heter, det framkom tidigare i tråden.

Permalänk
Medlem

Tja? Idag?

Det du betalar för ditt DSL är mer än vad jag och alla andra i min kommun som sitter på Telias Öppen Fiber betalar för 250/100. Nu bor jag i lägenhet, men det vänner och bekanta i hus betalade var också runt 20k när de byggde ut här. När man bor i småhus så kostar det att ansluta sig till elnätet, till vatten och avlopp och till kommunikationsnät, ibland måste man också betala för vägen vid huset. 7900 kr är en låg avgift i det stora hela, och vill du inte nyttja nätet särskilt mycket finns oftast billigare alternativ med typ 100/10 för ett par hundra i månaden, 150-250 kr/m är vanligt för 100/10. Är det 439 kr/m Telia tar för 24/30 ADSL2+ nu? Du bör spara drygt 2000 kr om året på att ansluta dig. Visst fyra år innan du går plus, men klarar du dig på ADSL om fyra år ens? Att gå över till 4G/5G med datamängdsbegränsningar kommer du inte tjäna något på.

Edit: Måste du binda dig så tar det såklart bra lång tid innan det går jämt ut, men måste du verkligen binda dig på 1000/100 eller för 399 kr/m? Efter bindningstid kan du väl välja bredband från 249 kr/m i deras nät.

Permalänk
Medlem

Jag har fiber i min lägenhet.

100/100

max som erbjuds är 1000/100. Varför finns det inte 1000 i uppladdningshastighet?