Permalänk
Medlem

@Lafa: Föreslår att du frågar operatören. Det är knappast någon här som vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

Fiberutbyggnaden i vårt område kosta 20 000:- (Telia), fanatisk summa, nått jag tycker kommunerna borde stå för, då de kastar bort pengar på en massa annat som vi skattebetalare bekostar.

Ett halvår efter fick vi ett nytt erbjudande från stadsnätet, då 7900:-. Jag tycker fortfarande är för högt för nått som i dagsläget egentligen inte behövs.

?????

Vi fick ge cirka 18 000 Kr och tyckte det var ett riktigt kap! Har suttit fast med 8 Mbit/s ända sen första dagen vi skaffade bredband för typ 15 år sedan.

20 000 Kr är inget i sammanhanget, 7900 Kr är rena stölden.

Om inte för hastigheten så för svarstiden. Och kanske framför allt, säkerheten. ADSL håller på att läggas ned kors och tvärs, har man inte fiber då så kan man riskera att bli hänvisad till 4G med datamängdsbegränsningar.

Skrivet av nanne:

Personligen kör jag fortfarande på koppar då det täcker alla mina behov. Jag tänker också att värdeökningen på bostaden försvinner runt 2020 när 5G nätet börjar byggs ut. Vi kommer då alla får 1-3 Gbit/s vid lansering (och senare ska kapaciteten bli 20 minst 20 Gbit/s per enhet)

Snack. Det rör sig inte längre om en värdeökning med fiber, utan om en motsvarande värdeminskning utan fiber.

5G är INTE gjort för stationära ändamål och kommer aldrig vara det heller. Datamängdsbegränsningarna kommer att kvarstå även med 5G, och det är samma problem som med alla andra trådlösa tekniker, inkluderat WiFi; du måste samsas om luftrummet med alla andra uppkopplade enheter. Det kommer med andra ord att vara helt avgörande om du är ensam på masten, eller samsas med tusen andra personer med telefoner, modem och surfplattor. I det senare fallet kommer det inte röra sig om några Gbit hastigheter.

Du listar endast teoretiska hastigheter, men liksom vi fått erfara med både 3G och 4G näten så är situationen helt annan i verkliga livet. Och detta ignorerar då dessutom problem med väder, svarstider och datamängdstak.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

Betalar 370:- med bredbandtelefoni och avgift.

Fiber kostar 399:- i 36 mån.

ADSL är inget som kommer försvinna inom de närmaste 20 åren. Endast om man bor avlägset så kan man drabbas.

399*36 + 7900 = 22264:-
Så det blir runt 20K iallafall innan det är klart.
Betalade 19000 för Telia öppen fiber. Kostar 0:- om man inte använder den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

Fiberutbyggnaden i vårt område kosta 20 000:- (Telia), fanatisk summa, nått jag tycker kommunerna borde stå för, då de kastar bort pengar på en massa annat som vi skattebetalare bekostar.

Ett halvår efter fick vi ett nytt erbjudande från stadsnätet, då 7900:-. Jag tycker fortfarande är för högt för nått som i dagsläget egentligen inte behövs.

Klarar mig bra med 24mb och kan uppgradera till 30. På 24 klarar jag 1440p YouTube men 4K kan ibland bli besvärligt. Ladda ner spel eller dylikt behöver inte ske inom 5 min, jag får inte ångest om jag behöver vänta 3 timmar eller mer för nått, finns annat att göra under tiden.

Nu undrar jag när kommer tekniken gå över till att fiber kommer behövas, då de flesta kommer streama i 4K, spelen, filmer kommer vara stora.

Kan tänka mig +5 år, då kommer säkert fiberutbyggnaden inte kosta så mycket.

Skulle säga att man behövde göra bytet till fiber för en tio år sen. Jag förstår inte hur du säger dig överleva på 24Mbit men antar att du har en enhet och bor själv. På 24Mbit så har jag ofta märkt problem att se twitch och youtube samtidigt, sen lägga på alla saker som behöver uppdateras hela tiden. Hade blivit helt galen om jag var fast på ADSL :s
Har det i stugan och är som att gå till 90talet när jag bor där, man kan bara göra en sak åt gången och öppnar någon youtube när man själv ser det så börjar det gå segt. Att ens behöva tänka på när man patchar spel är så sjukt att gå tillbaka till, sen tar det enormt med tid att skicka bilder eller video vilket också skapar problem. Kan typ inte ladda upp på YT och spela för man laggar som fan.

Sen är du fast på en teknik som håller på att fasas ut i väntan på att spara lite kaffepengar. Det kommer bli dyrare att ansluta när det är färre som behöver gräva, folk som tackat nej till 20k erbjudanden har senare fått offerter på över 100k för att alla grannar redan tog fiber så all utrustning behövs köras dit för en person.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maskeradmannen:

Vad är det för aktör som binder sina kunder under tre! år?
Då är stadsnätet bättre där du kan välja och vraka mellan leverantörer, och byta om man så vill.

På glesbygd har ju fasta telefonin redan försvunnit på vissa orter då det rent ekonomiskt inte lönar sig att underhålla. Min morbror har sedan ett par år tillbaka bara mobilmast att ansluta till tex.

Vill du ha 10Gbit/s så låser Bahnhof upp dig i 24 månader. Vilket jag kan tycka är ännu värre då de flesta som skaffar det inte kommer ha utrustning för att kunna utnyttja den hastigheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Skulle säga att man behövde göra bytet till fiber för en tio år sen. Jag förstår inte hur du säger dig överleva på 24Mbit men antar att du har en enhet och bor själv. På 24Mbit så har jag ofta märkt problem att se twitch och youtube samtidigt, sen lägga på alla saker som behöver uppdateras hela tiden. Hade blivit helt galen om jag var fast på ADSL :s
Har det i stugan och är som att gå till 90talet när jag bor där, man kan bara göra en sak åt gången och öppnar någon youtube när man själv ser det så börjar det gå segt. Att ens behöva tänka på när man patchar spel är så sjukt att gå tillbaka till, sen tar det enormt med tid att skicka bilder eller video vilket också skapar problem. Kan typ inte ladda upp på YT och spela för man laggar som fan.

Sen är du fast på en teknik som håller på att fasas ut i väntan på att spara lite kaffepengar. Det kommer bli dyrare att ansluta när det är färre som behöver gräva, folk som tackat nej till 20k erbjudanden har senare fått offerter på över 100k för att alla grannar redan tog fiber så all utrustning behövs köras dit för en person.

Gick från 8Mbit/s till fiber. Klarade mig utmärkt med 8Mbit/s, eftersom vad jag gjorde då var anpassat till hastigheten.
Skulle jag vilja byta ner mig till 8Mbit/s igen? Nej.
Hade jag klarat mig på 8Mbit/s idag om jag inte fått fiber? Ja.

Ens användarmöster förändras med en snabbare hastighet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NodCommander:

?????

Vi fick ge cirka 18 000 Kr och tyckte det var ett riktigt kap! Har suttit fast med 8 Mbit/s ända sen första dagen vi skaffade bredband för typ 15 år sedan.

20 000 Kr är inget i sammanhanget, 7900 Kr är rena stölden.

Om inte för hastigheten så för svarstiden. Och kanske framför allt, säkerheten. ADSL håller på att läggas ned kors och tvärs, har man inte fiber då så kan man riskera att bli hänvisad till 4G med datamängdsbegränsningar.

Snack. Det rör sig inte längre om en värdeökning med fiber, utan om en motsvarande värdeminskning utan fiber.

5G är INTE gjort för stationära ändamål och kommer aldrig vara det heller. Datamängdsbegränsningarna kommer att kvarstå även med 5G, och det är samma problem som med alla andra trådlösa tekniker, inkluderat WiFi; du måste samsas om luftrummet med alla andra uppkopplade enheter. Det kommer med andra ord att vara helt avgörande om du är ensam på masten, eller samsas med tusen andra personer med telefoner, modem och surfplattor. I det senare fallet kommer det inte röra sig om några Gbit hastigheter.

Du listar endast teoretiska hastigheter, men liksom vi fått erfara med både 3G och 4G näten så är situationen helt annan i verkliga livet. Och detta ignorerar då dessutom problem med väder, svarstider och datamängdstak.

Bra skrivit.
Nu sysslar jag mest med bostäder på landsbygden, men där är det skaffa fiber samtidigt som alla andra eller få en rejäl värdeminskning av sin fastighet. Det kan bli riktigt dyrt att koppla in efteråt och detta bör alla som inte väljer att koppla upp sig kolla upp. Beroende på var man bor kan det bli olika dyrt.

Sedan när vi kopplade upp oss hemma fick vi ny telefontjänst plus tvkanaler, så månadsavgiften för det de hade sjönk.

Permalänk
Medlem

Att ansluta sitt hus till ett fibernät för 7900 är riktigt bra pris och knappast något man skall klaga på. Kolla upp vad anslutning till vatten eller avlopp kostar.

Att du tycker din kommun skall stå för kostnaden till det privata bolaget Telia för 20.000 när det var erbjudandet du som privatperson hade för anslutning av din privata bostad med argumentet "de slösar bort pengar på annat" är lite paradoxal. Hade jag varit en kommuninvånare där och de betalade din fiberanslutning till Telia så hade jag verkligen ansett det vara slöseri.

Jag lyckades få min anslutning för ca 7000, vilket jag visste var riktigt bra. Jag vet folk som fått ge 40.000. Så har du fått 7.900, var glad att du fått ett så bra pris på något där arbetet i sig knappt täcks av din avgift.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

Betalar 370:- med bredbandtelefoni och avgift.

Fiber kostar 399:- i 36 mån.

ADSL är inget som kommer försvinna inom de närmaste 20 åren. Endast om man bor avlägset så kan man drabbas.

... Om 20 år har allt ADSL försvunnit i hela Sverige. Inte ens chans i världen att man kommer kunna ha tjänster över ADSL då. Tro mig.
Lägg de där 8000 kronorna på ditt fibernät om du inte vill missa ditt livs bästa investering...

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Gick från 8Mbit/s till fiber. Klarade mig utmärkt med 8Mbit/s, eftersom vad jag gjorde då var anpassat till hastigheten.
Skulle jag vilja byta ner mig till 8Mbit/s igen? Nej.
Hade jag klarat mig på 8Mbit/s idag om jag inte fått fiber? Ja.

Ens användarmöster förändras med en snabbare hastighet.

Klart användarmöster ändras men att sitta kvar på ADSL känns löjligt. Fast det kanske finns folk som faktiskt knappt gör något på internet. Inte ens mina föräldrar kan göra sitt på ADSL, de får turas om eller bli arga på att det går segt. Mormor hade liknanade problem men hon fick inte ut mer än 16Mbit~ och hade TV över internet (gick helt värdelöst, skiten var nere eller pixlig 150 dagar om året).
Det går ju förfan inte ens att surfa vettigt på 8Mbit :s

Själv började jag ha 100Mbit fiber kring 2003 så är helt klart van vid att det går fort.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Worse:

Ditt lokala stadsnätsbolag? Eller företaget "Stadsnätsbolaget"?
Borde vara olagligt att använda ett sådant förvirrande namn..

Det kommunala stadsnätet. Alltså inte Stadsnätsbolaget eller Svensk Infrastruktur. Det kommunala bolaget har ingen bindningstid och jag kunde välja mellan 10 någonting operatörer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Har de ens rätt att binda kunderna i 36 månader?

Lag (2003:389) om elektronisk kommunikation, 15 a §
Den som tillhandahåller elektroniska kommunikationstjänster ska erbjuda slutanvändare att ingå avtal med en längsta giltighetstid om 12 månader. Ett avtal mellan en konsument och den som tillhandahåller elektroniska kommunikationstjänster får inte ha en längre inledande bindningstid än 24 månader.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

@Shakermaker: De har säkert löst det att det blir nån sorts av autogiro, betalning av tjänst och arbetet under 3 år. Deras hemsida är inte ens https klar.

Permalänk
Medlem

En jätte som Canal Digital trodde nog också att de "löst det", men fick vika sig för PTS:
https://www.pts.se/globalassets/startpage/dokument/legala-dok...

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Shakermaker:

Har de ens rätt att binda kunderna i 36 månader?

Lag (2003:389) om elektronisk kommunikation, 15 a §
Den som tillhandahåller elektroniska kommunikationstjänster ska erbjuda slutanvändare att ingå avtal med en längsta giltighetstid om 12 månader. Ett avtal mellan en konsument och den som tillhandahåller elektroniska kommunikationstjänster får inte ha en längre inledande bindningstid än 24 månader.

Det går att se det som att man har bindning/delbetalning på den fysiska installationen och inte som en tjänsteoperatörslåsning, en del kommunikationsnät erbjuder ju dessutom inga valalternativ alls vad gäller tjänsteoperatörer och då är man ju i praktiken "låst för alltid" till vad den som äger nätet vill erbjuda.

Det vore intressant att se nån driva ett fall till HD där man tex kräver att alla nät ska vara öppna, jag kan tänka mig att tex Comhem skulle bli griniga om de skulle behöva erbjuda andra tjänsteoperatörer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Känns mest som du sitter på ADSL för att vara speciell och lite märkvärdig.
Normalt folk ser möjligheten och 7900 kr är inte ens vad folk spenderar på en mobil i dag, eller på vinterdäck till bilen.

15Mbps är en ström HD via tjänster som netflix.

Du kommer märka skillad på laddtider av allt, hemsidor, spel osv osv.

ADSL kanske kommer finnas kvar, men koppartrådarna kommer inte det. När alla dina grannar går över till fiber kommer telia "råka" kapa ner en stolpe, så din telefonlina går sönder och då är du körd - då blir det 4G i bästa fall och fiber kommer kosta skortan.

Telia har *noll* intresse att fortsätta drifta och underhålla kopparnätet, det räcker med en skadad kabel och dom kommer bara stänga ner alla.. kommer du stå ut med 12 veckor utan internet pga deras tekniker inte prioriterar kopparnätet? Detta har jag sett om o om igen.

Permalänk
Medlem

Ok, tack, beställt!

Med tanke på att hela gatan nu har och antagligen de flesta i området kommer kopparnätet inte prioriteras i hög grad av Telia. Om saker går sönder eller helt av att Telia väljer att avveckla för att ingen använder det mera.

Sen kommer en ny köpare inte vara så intresserad om det inte finns kopparnät mera och att bygga fiber kommer kosta 20 000 för ett hushåll.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det vore intressant att se nån driva ett fall till HD där man tex kräver att alla nät ska vara öppna, jag kan tänka mig att tex Comhem skulle bli griniga om de skulle behöva erbjuda andra tjänsteoperatörer.

Det har dom redan tjutit om hos PTS i otaliga sidor med trams:
https://www.pts.se/globalassets/startpage/dokument/icke-legal...

Sedan tidigare är ju Telia/Skanova tvingade att låta andra operatörer nyttja deras nät. I de flesta fall där Com Hem, Boxer med flera erbjuder "sin" fiber, så är det ju Skanovas fibernät i grunden och dom hyr in sig i Telias tekniknoder, fibernät etc.

När detta skulle beslutas så var Com Hem de mest påstridiga i att lägga fram alla argument för att Telia skulle tvingas öppna upp sitt fibernät. Sedan har PTS utrett det vidare, för att inkludera även andra typer av nät än fiber. T.ex. koppar eller koax, då det inte ska ha betydelse vilken teknik eller struktur som används. Och då har Com Hem tvärvänt. Nu är det dåligt på alla sätt och lite till, att andra aktörer ska få rätt till att nyttja en operatörs nät och investering. Märkligt, tvärtom i åsikt helt plöstligt.

Att det inte blir så livat kring detta är dock inte så konstigt. Det finns i praktiken inget intresse av en modern aktör att vilja nyttja Com Hems infrastruktur där den bygger på koax. Ett delat medium som är som bäddat för problem när grannar tapetserar eller ska utöka med antennuttag i sin lägenhet. Så ett eventuellt tvingande beslut om detta från PTS, kommer i praktiken inte ha någon större inverkan på Com Hem. Det finns ingen operatör som vill hyra virtuellt tillträde i ett gammalt koax-nät där man inte vet kvalitet överhuvudtaget.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk

Comhem är ju ett gammalt teliabolag inte så konstigt att dom utger sig för att vara bäst och snabbast.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

@adfactory: Vilka utger sig inte för att vara bäst och snabbast?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

Ok, tack, beställt!

Med tanke på att hela gatan nu har och antagligen de flesta i området kommer kopparnätet inte prioriteras i hög grad av Telia. Om saker går sönder eller helt av att Telia väljer att avveckla för att ingen använder det mera.

Sen kommer en ny köpare inte vara så intresserad om det inte finns kopparnät mera och att bygga fiber kommer kosta 20 000 för ett hushåll.

Vad valde du för fiberoperatör/installatör?

Har själv valt svensk infrastruktur/stadsnätsbolaget och vad du än gör så avstå från detta bolag.
Har du möjlighet så välj Telia eller ditt kommunala stadsnätsnätsbolag.

Permalänk
Medlem

Nära landsbyggdsbidragen tar slut kommer det bli hiskeligt dyrt att uppgradera till fiber.

Att dra fiber för 7900 kr som resulterar i ett stabilt och framtidssäkert nät som dessutom höjer värdet på huset med minst 50-100k är givet.

Vad skulle fördelen med ADSL vara? Bor man i hus och inte har 7900 kr till övers kanske man ska flytta till hyreslägenhet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av reverend benny:

Vad valde du för fiberoperatör/installatör?

Har själv valt svensk infrastruktur/stadsnätsbolaget och vad du än gör så avstå från detta bolag.
Har du möjlighet så välj Telia eller ditt kommunala stadsnätsnätsbolag.

IP only verkar inte heller ha koll på vad de gör och kör med helt orealistisk marknadsföring. De fick ju vara med i PLUS

”Mer komplext än någon kunnat tro”
Men Konsumentverket skriver ju i sina riktlinjer för fiberanslutning att leverans av fiber bör ske max 24 månader efter att avtalet ingåtts?
–Det är en vägledning. De använder ord som ”bör”. Man ”bör” komma med ett byggbeslut. Man ”bör” färdigställa inom 24 månader. Det är inte en helt prövad juridisk fråga.
–Att bygga fiber på landsbygden är mer komplext än vad jag tror någon i samhället kunde tro.

https://www.svt.se/nyheter/konsument/ip-only-straffavgiften-e...

Det är inte "svårt", jag vet för vi bildade en förening och gjorde det själva och det tog ett par år för oss också men det kom inte som en överraskning för oss

Vi äger näthårdvaran själva via föreningen och tjänsterna kommer via Öppen fiber och personligen så har jag Telia som internetoperatör och det fungerar utmärkt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är ett stort ämne och jag är helt införstådd men att det inte är helt okomplicerat att vara en fiberleverantör, Operatör och tjänsteleverantör.

Men, det jag har svårt för är när man inte pratar med kunden som faktiskt beställt något.
Ber inte att folk ska rulla ut röda mattan men ett svar på e-post eller att man har ett uns av vilja att hjälpa kunder anser jag vara normalt.

Träffade på en kille som var toppen på stadsnätsbolaget (eller om det var svensk infrastruktur), han hanterade montering av fiberskåp på husen.
Bra kundfokus, samma gäller med de lettiska killarna som monterade skåpet.

Problemet är att bolaget inte håller det dom lovar (vilket kan hända den bästa) men helt struntar i att meddela kunder när saker kommer att ske eller om det ens jobbas på saken.
Vi har fortfarande ingen fiber fast vi blev lovade fiber i somras.

Hade stadsnätsbolaget/SI jobbat lite på hur dom hanterar kunder så kanske jag varit mindre missnöjd eller varit förstående varför saker tagit så lång tid som det tagit.
Men då jag inte hört något ifrån dom, trots att jag jagat dom sedan i somras så kan jag inte annat än att ge dom ett skräpbetyg.

Men....alla situationer är unika, det handlar om byggbeslut, markgrävning och en massa andra saker som kan försvåra. Problemet är att stadsnätsbolaget låst fast dig i 2 år och vill du dra så under tiden fibern inte är inkopplad så kostar det en bra slant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Vad valde du för fiberoperatör/installatör?

Har själv valt svensk infrastruktur/stadsnätsbolaget och vad du än gör så avstå från detta bolag.
Har du möjlighet så välj Telia eller ditt kommunala stadsnätsnätsbolag.

De va dom för 7900:-

Telia ligger på 20 000+, det kan dom glömma.

Tror allt löser sig, betalningen är när allt är installerat. Men kommer behöva vänta minst ett halvår för att de skulle få nått lov för att påbörja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

De va dom för 7900:-

Telia ligger på 20 000+, det kan dom glömma.

Tror allt löser sig, betalningen är när allt är installerat. Men kommer behöva vänta minst ett halvår för att de skulle få nått lov för att påbörja.

Ok, får önska dig lycka till. Har anlitat samma bolag och vi är ett gäng grannar här i området som ångrar bittert att vi inte valde det Kommunala bolaget istället.
Säger inte att det vi var med om är något riktmärke, men tar man en titt på de omdömen folk lämnat så är vi inte ensamma.

Som sagt, du kanske har bättre tur, men förbered dig på att det kommer ta betydligt längre tid än vad dom utlovat, om dom ens kommer göra det.
Är det så att underlaget är för tunt hos dig så kan dom efter 2 år (då kontraktet löpt ut) bara säga att "sorry, vi kommer inte göra din fiberinstallation".

https://se.trustpilot.com/review/svenskinfrastruktur.se

Svensk Infrastruktur är samma bolag som stadsnätsbolaget.

Som sagt, inget meningen att såga ditt beslut, jag tog nämligen samma, men mer att sätta din och dina grannars förväntningar.
Jag hade själv önskat att jag läst på lite innan jag hoppade på deras deal.

EDIT: Innan du skriver på något så kan du ju ställa frågan vad det kostar att hoppa av och se om du kan förhandla bort den avgiften, på så sätt sitter du inte fast i något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Ok, får önska dig lycka till. Har anlitat samma bolag och vi är ett gäng grannar här i området som ångrar bittert att vi inte valde det Kommunala bolaget istället.
Säger inte att det vi var med om är något riktmärke, men tar man en titt på de omdömen folk lämnat så är vi inte ensamma.

Som sagt, du kanske har bättre tur, men förbered dig på att det kommer ta betydligt längre tid än vad dom utlovat, om dom ens kommer göra det.
Är det så att underlaget är för tunt hos dig så kan dom efter 2 år (då kontraktet löpt ut) bara säga att "sorry, vi kommer inte göra din fiberinstallation".

https://se.trustpilot.com/review/svenskinfrastruktur.se

Svensk Infrastruktur är samma bolag som stadsnätsbolaget.

Som sagt, inget meningen att såga ditt beslut, jag tog nämligen samma, men mer att sätta din och dina grannars förväntningar.
Jag hade själv önskat att jag läst på lite innan jag hoppade på deras deal.

EDIT: Innan du skriver på något så kan du ju ställa frågan vad det kostar att hoppa av och se om du kan förhandla bort den avgiften, på så sätt sitter du inte fast i något.

Skulle nog säga socialistisk byråkrati som alltid tar lång tid här i landet än företag som vill kunna leverera snabbt:

Beredningfasen omfattar arbetsmomenten inför byggnation, vilket inkluderar ritande av nät, tillståndssökning hos kommuner, Transportstyrelsen, och andra privata markägare. Denna fas beräknas till 6-12 månader beroende på framgång hos de olika instanserna.

Permalänk
Medlem

@nicoX: Sen har vi IP Only som inte söker tillstånd förrän de ska börja gräva och nu har ett halvfärdigt jobb i mina hemtrakter. Men de kanske är socialister också.

Permalänk
Medlem

Jo, jag känner igen det där standardmailet som dom skickar ut.
Och att skylla på byråkrati är nog fel i detta fallet. Det handlar mer om att bolag är ute och skördar kunder och binder upp dom på avtal i hopp om att kanske kunna leverera fiber. Men Stadsnätsbolaget är inte ensamma, det finns många andra som har liknande upplägg som t.ex. IP-only.

Som sagt, hoppas det går bättre för dig än det går för oss här.

Och när dom ska gräva ner slangen på tomten så köp hem lite fika till de lettiska arbetarna som kommer, dom jobbar 6 dagar i veckan och jäklar vad dom jobbar hårt. Dom jobbar sannolikt för peanuts och mer än vad en vanlig svensk gjort för dubbla lönen.
Jag vet att det skrevs en del för något år sedan att dom gjorde dåliga jobb men just den biten är faktiskt det enda jag kan säga något positivt om hittills.
Sen är det väl alltid trist att man inte anlitar svensk arbetskraft, men det finns väl en anledning till att man kan pressa priser.

Sen så ska man inte glömma bort att många av dessa bolag såsom IP-only gräver på områden där ingen annan skulle få för sig att gräva, så vi har ändå dom att tacka för att många lantissar nu kan njuta av fiber.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nicoX:

Skulle nog säga socialistisk byråkrati som alltid tar lång tid här i landet än företag som vill kunna leverera snabbt:

Beredningfasen omfattar arbetsmomenten inför byggnation, vilket inkluderar ritande av nät, tillståndssökning hos kommuner, Transportstyrelsen, och andra privata markägare. Denna fas beräknas till 6-12 månader beroende på framgång hos de olika instanserna.

Oj vilken underlig inställning, det är nog snarare markägarna som bromsar så att det kan krävas ledningsrätt för att få utföra arbetet.
https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/Andra-fastighet/Ti...
Det kan också vara så att nätföretaget inte ens har kontaktat markägarna för att inhämta tillstånd att använda deras mark utan de påbörjar processen först när de bundit upp så många intresserade att de anser att det ska vara lönsamt och om de inte lyckas få ihop tillstånden så skiter de i allt och lämpar över det på samhället.

Det lär hursomhelst inte vara nån myndighet som bromsar upp det i onödan utan att det tar tid beror mest på privata aktörer med personligt vinstintressen som de anser ska gå före samhällets behov, det är därför tex ledningsrätt behövs, det är en åtgärd för att privata ägare inte ska kunna bromsa samhällsutvecklingen för mycket.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.