Permalänk
Medlem

RTX 2080 ej 100% usage?

Tjenare!

Har ett RTX 2080 och en i7 9700k på 5ghz.

I Black ops 4 så ligger cpu på 100% och gpu runt 70-95%.

I Battlefield 1 så ligger cpu runt 60-80% och gpu runt 80%.

Hur kommer det sig att inte mitt grafikkort ligger på 100% hela tiden? Det har det alltid gjort innan med tidigare setups.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Kanske för att det inte krävs 100% av din GPU för att rendera det du spelar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Kanske för att det inte krävs 100% av din GPU för att rendera det du spelar?

Alright, men då får man ju inte den FPS man skulle kunna få om den kör 100%?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Inaktiv

Nu har du i alla fall ingen CPU bottleneck. Du spelade i 1080p va? Hur ser övriga systemet ut? Vilka komponenter?
Har du gjort en ren installation av Windows 10? Senaste drivrutinen från Nvidia? Inga andra program igång på datorn som kan störa när du spelar? Discord? Razer/Asus programvara etc.

Vilken framerate ligger du på när du spelar? BF1 har en framerate cap på 200fps, är du säker på att du inte slår i den?
I BO4 så vet jag inte om det finns någon framerate limit, når inte dit i 1440p i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Nu har du i alla fall ingen CPU bottleneck. Du spelade i 1080p va? Hur ser övriga systemet ut? Vilka komponenter?
Har du gjort en ren installation av Windows 10? Senaste drivrutinen från Nvidia? Inga andra program igång på datorn som kan störa när du spelar? Discord? Razer/Asus programvara etc.

Vilken framerate ligger du på när du spelar? BF1 har en framerate cap på 200fps, är du säker på att du inte slår i den?
I BO4 så vet jag inte om det finns någon framerate limit, når inte dit i 1440p i alla fall.

Japp jag spelar i 1080p. 16gb ramm 2800mhz och sedan i7 9700k och 2080. Har inte ominstallerat windows men har svårt att tro att det gör någon skillnad. Har inte mycket i bakrunden när jag spelar, endast Razer programvara, men även om jag stänger av allt så gör det ingen skillnad.

I black ops 4 ligger jag på runt 110-200 fps men ibland dippar ner till 70 fps i luften innan man droppar. Du har helt rätt, i BF1 så slår jag i taket på 200fps, har ett minne av att jag provade multiplayer tidigare och då låg fps lägre och då låg GPU på 100%, multiplayer verkar ligga nere nu då jag ej kan connecta. Antar att det är black ops 4 som har problem då, väldigt många som klagar på 100% cpu usage.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Provade dra upp resolution scale en bit i BF1 så att jag hamnade under 200fps och då ligger gpu på 99% konstant.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Kanske för att det inte krävs 100% av din GPU för att rendera det du spelar?

Dedär e ju felaktigt. De är en flaskhals i antingen hård- eller mjuk-vara. GPU usage ska alltid ligga på 100%, Även om de krävs 10.000fps i spelet för de.

Till TS: Din CPU flaskar din gpu i cod, och din cpu flaskar din gpu i bf antagligen. Har man 8 trådar eller fler på en cpu är de sällan ett spel kan utnyttja alla trådar. 80% skulle innebära kanske 6 av 8 trådar ungefär. Så spelet kan max utnyttja 80% av din cpu, vilket blir en flaskhals för din gpu.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Dedär e ju felaktigt. De är en flaskhals i antingen hård- eller mjuk-vara. GPU usage ska alltid ligga på 100%, Även om de krävs 10.000fps i spelet för de.

Till TS: Din CPU flaskar din gpu i cod, och din cpu flaskar din gpu i bf antagligen. Har man 8 trådar eller fler på en cpu är de sällan ett spel kan utnyttja alla trådar. 80% skulle innebära kanske 6 av 8 trådar ungefär. Så spelet kan max utnyttja 80% av din cpu, vilket blir en flaskhals för din gpu.

Men då är det inget fel med datorn iallafall? Utan det är spelen som kräver olika av datorn? Ligger som sagt på 100% gpu usage i bf i multiplayer och SP när jag inte slår i fps taket.

Nästan alla jag läser om ligger på 100% cpu usage i cod.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SwedZi:

Japp jag spelar i 1080p. 16gb ramm 2800mhz och sedan i7 9700k och 2080. Har inte ominstallerat windows men har svårt att tro att det gör någon skillnad. Har inte mycket i bakrunden när jag spelar, endast Razer programvara, men även om jag stänger av allt så gör det ingen skillnad.

I black ops 4 ligger jag på runt 110-200 fps men ibland dippar ner till 70 fps i luften innan man droppar. Du har helt rätt, i BF1 så slår jag i taket på 200fps, har ett minne av att jag provade multiplayer tidigare och då låg fps lägre och då låg GPU på 100%, multiplayer verkar ligga nere nu då jag ej kan connecta. Antar att det är black ops 4 som har problem då, väldigt många som klagar på 100% cpu usage.

Rekommenderar en ominstallation om du inte gjort det i samband med bytet av mobo och cpu. Det kanske inte är orsaken till just de problemen du upplever men något jag rekommenderar i allmänhet.

BO4 är ganska dåligt optimerat ja, fpsen svänger en hel del för mig också. Kör med dessa settings som en mix mellan snyggt och bra flyt. Kanske kan vara något att testa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Men då är det inget fel med datorn iallafall? Utan det är spelen som kräver olika av datorn? Ligger som sagt på 100% gpu usage i bf i multiplayer och SP när jag inte slår i fps taket.

Nästan alla jag läser om ligger på 100% cpu usage i cod.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej är de spelet så kan du inte göra mycket åt de, klocka cpun så vinner man lite på de såklart. COD verkar vara ett väldigt cpu tungt spel antar jag då.

Jag hade samma problem i BF1, cpun låg på 80-90% och gpun däromkring också, minns inte exakt.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SwedZi:

Japp jag spelar i 1080p. 16gb ramm 2800mhz och sedan i7 9700k och 2080. Har inte ominstallerat windows men har svårt att tro att det gör någon skillnad. Har inte mycket i bakrunden när jag spelar, endast Razer programvara, men även om jag stänger av allt så gör det ingen skillnad.

I black ops 4 ligger jag på runt 110-200 fps men ibland dippar ner till 70 fps i luften innan man droppar. Du har helt rätt, i BF1 så slår jag i taket på 200fps, har ett minne av att jag provade multiplayer tidigare och då låg fps lägre och då låg GPU på 100%, multiplayer verkar ligga nere nu då jag ej kan connecta. Antar att det är black ops 4 som har problem då, väldigt många som klagar på 100% cpu usage.

Har kollat på lite prestanda när jag spelade Blackout idag, ligger också på runt 80-90% på GPUn och kanske 60-70% CPU. Det är definitivt spelet som är dåligt optimerat som tidigare sagt.
Förklaringen på BF1's prestanda har du redan. Så det är nog ingenting fel på din dator, inte i de spelen i alla fall.

Permalänk
Medlem

Prova DSR 8K

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...