Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jul 2008

Seg uppstart (UEFI/bios)?

Jag har en liten fundering gällande nuvarande burken.
Vet inte om det är jag själv som skapade problemet när jag i all hast installerade/uppdaterade drivrutinerna för mitt moderkort.

har ett asus prime z370-a och i drivrutin-listan finns "sata" med. men detta är väl någon slags raid-drivrutin, i alla fall så installerades ju intel rapid s.t. och efter det tror jag att datorn blivit sjukt segt i uppstart.

efter bios och "ASUS" visas på skärmen, så snurrar det en evighet känns det som.
aktivitetshanterar säger att bios-tiden är ca 20-30 sek, men jag skulle säga att det snurrar närmare en minut vid omstart.

testat stänga av "fast boot" i windows 10, men det gjorde ingen skillnad.

testade till slut avinstallera intel RST, men det slutade med att när jag startade datorn så var alla mina diskar borta. Så installerade senaste intel RST igen så kom diskarna tillbaka.

När jag startar datorn så hinner man snabbt se något om raid och att trycka ctrl+i eller något. inte testat detta dock.

hur löser man detta enklast? om det nu är intel rst som är boven i min sega uppstart.

övrigt är det 8700k. m2 systemdisk osv. så det bör inte bero på för sega komponenter eller för mycket skräp på datorn. kört med kaspersky osv.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Där min VPN visar
Registrerad
Jan 2005

Stäng av den där splash screen / display asus logo så du kan se vad den gör istället.
Brukar finnas inställning för det i bios/uefi

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av Undie:

Stäng av den där splash screen / display asus logo så du kan se vad den gör istället.
Brukar finnas inställning för det i bios/uefi

tack för tipset. visste inte det fanns alternativet att se intressant info istället!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kattlådan
Registrerad
Jul 2009

@Sweina:
Vill man se POST (Power On Self Test) informationen utan att permament stänga av bilden/loggan, så kan man trycka på tab tangenten (den med dubbel riktade pilar), så försvinner den tills nästa omstart/uppstart.

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jul 2008

men om den nu inte säger mig något vettigt. är det någon annan som har erfarenhet av intel rst och slow boot?

drar mig alltid för att installera om...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006

@Sweina: Moderkortet i sig har väl inga drivrutiner (annat än för vissa komponenter på det då), menar du kanske att du uppdaterade firmware för moderkortet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av improwise:

@Sweina: Moderkortet i sig har väl inga drivrutiner (annat än för vissa komponenter på det då), menar du kanske att du uppdaterade firmware för moderkortet?

komponenter då.
denna:

SATA
Version 16.5.0.1027
2018/07/2527.15 MBytes
Intel Rapid Storage Technology Driver software
Improve system stability & Support Windows 10 latest version.
NOTICE:
Due to the different structure for drivers, suggest you remove the old driver first before install this version driver.

har även uppdaterat bios men ingen förbättring.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006
Skrivet av Sweina:

komponenter då.
denna:

SATA
Version 16.5.0.1027
2018/07/2527.15 MBytes
Intel Rapid Storage Technology Driver software
Improve system stability & Support Windows 10 latest version.
NOTICE:
Due to the different structure for drivers, suggest you remove the old driver first before install this version driver.

har även uppdaterat bios men ingen förbättring.

Om du kör en M2 MvMe SSD så använder du nog inte Sata alls. Finns lite info här som kanske kan vara relaterat:

http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-700708/intel-rapid-s...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av improwise:

Om du kör en M2 MvMe SSD så använder du nog inte Sata alls. Finns lite info här som kanske kan vara relaterat:

http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-700708/intel-rapid-s...

nej, saken är väl den att jag egentligen aldrig skulle ha installerat skiten från början.

frågan är hur man blir av med det. jag tog ju bort det, men då försvann mina hdd...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jul 2008

Nu har jag disablat asus splash.
Men nu är det istället windowsloggan och bollarna som snurrar. Alltså blev man inte mer klok på vad det är som tar sån ofantlig tid att starta. Flera minuter?

men med alla trådar som finns om seg uppstart med win 10, beror det kanske bara på win själv...?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jul 2008

Har installerat om Windows.
Har gjort en clear cmos

Möts av detta; https://imgur.com/a/z3ufo88

Hur kan skiter aktivera Intel rts trots cmos clear?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jul 2008

Gick in i bios och ändrade sata mode till ahci istället för intel raid.
den varnade om att data kunde gå förlorad, men eftersom jag inte kört raid lät det konstigt, så jag chansade.

nu ser jag inget om raid i boot och datorn startar snabbt. kommer aldrig mera installera någon äcklig programvara som heter intel RST...