Samsung skalar ned kapitalutgifter med en fjärdedel – SSD-enheter kan bli dyrare

Permalänk
Melding Plague

Samsung skalar ned kapitalutgifter med en fjärdedel – SSD-enheter kan bli dyrare

Samsung spår lägre efterfrågan på minneskretsar, och i ett försök att undvika överproduktion och låga marginaler skär nu tillverkaren i kapitalutgifterna med en fjärdedel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"I ett försök att stävja stora prissänkningar", de menar alltså att de inte vill att priserna går tillbaka till rimliga nivåer.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

"I ett försök att stävja stora prissänkningar", de menar alltså att de inte vill att priserna går tillbaka till rimliga nivåer.

Varför producera mer och tjäna mindre när man kan producera mindre och tjäna mer?

Permalänk
Medlem

"Minskad efterfråga"?
Det kan inte hänga ihop med orimliga priser?

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Detta är helt sjukt! Samsung beter sig som om det vore någon jävla rättighet att ta ut de groteska överpriser de tagit ut under en allderles för lång tid. Förfärligt! Det tro fan att Samsung eller vilket annat företag som helst hellre täljer guld ur skit än beter sig som ett normalt företag men det är ändå förvånande att de beter sig som blöjbarn nu när verkligheten kommer på besök.

Jag hoppas att de andra tillverkarna ser detta som ett tillfälle att sänka marginalerna för att ta marknadsandelar, och att de inte hoppar på tåget till Samsungs magiska fantasiguldrusch som helt saknar långsiktig förankring i verkligheten. Konsumenterna förtjänar rimliga priser!

Edit: Om någon undrar vad jag menar med rimliga priser så är det 50Kr/GB för standardminnen typ 300Mhz cl15. Nivåerna har faktiskt legat där så allt över det är överpris i min bok. Elektronik ska bli billigare med tiden också, inte hålla på och fluktuera och framförallt inte bli dyrare.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Samsung , Intel, Nvida är samma skit. Varför kan de inte bara börja prisdumpa och fullständigt krossa alla konkurrenter som försöker komma ikapp?

Jag tycker denna utveckling är så otroligt deprimerande då den påverkar så mycket. Alltså datorer är ett arbetsredskap idag, man kan nästan jämföra det med elektricitet. Där dyr elektricitet och datorer påverkar precis allt.
En vanlig schysst arbetsdator bör enligt mig ha 16GB ram och 500GB ssd, det är inget overkill på något sätt. Men de flesta arbetarna tvingas idag tack vare dessa priser köra med sämre dritt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Treant:

"I ett försök att stävja stora prissänkningar", de menar alltså att de inte vill att priserna går tillbaka till rimliga nivåer.

Har ssd'er varit billigare än dem är nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

"I ett försök att stävja stora prissänkningar", de menar alltså att de inte vill att priserna går tillbaka till rimliga nivåer.

Skrivet av frankof:

"Minskad efterfråga"?
Det kan inte hänga ihop med orimliga priser?

Nu tycker jag också att detta är lite fult av Samsung, men jag kan faktiskt förstå lite varför.

De senaste åren har nästan deras SSD varit det enda folk köpt. Idag minskar deras försäljning och marknad, då alla andra pressar på den. Så deras planer att utöka i rask takt finns inte lika stort behov av som det kanske gjorde när de var en av de få på marknaden som faktiskt folk ville ha. Så även om priserna gå ner, så tappar Samsung oavsett pris, pga det finns andra konkurrenter med vettiga alternativa produkter.

Jag tror helt enkelt att folk handlar andra märken förutom Samsung mer än de gjorde 2016-2017. Därför skalar de ner för att inte sitta med en massa NAND de nu måste dumpa på 3:e part marknaden (som Samsung faktiskt sällan gör).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av frankof:

"Minskad efterfråga"?
Det kan inte hänga ihop med orimliga priser?

Min gissning på den är nej.
Priserna har redan gått ner en del och förväntas gå ner ännu mer framöver här. Så priserna ser faktiskt ut vara i en nedåtgående trend och är priset den avgörande faktorn så borde det tvärt om leda till ökad efterfrågan.
Det borde alltså vara andra faktorer som är avgörande här istället. Som exempelvis det som tas upp i nyheten med ökad konkurrens vilket från samsungs håll kan innebära mindre efterfrågan på just deras minnen. Om det blir lågkonjuktur kan det också innebära minskade orderingångar i alla led.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Haha, där kom det. Är det inte "översvämning" eller "brist på kisel" så är det "minska kapitalutgifter", allt för att hålla priserna och marginalerna på max. Verkar som att priserna är tänkta att hålla sig på samma nivåer (med vissa mindre upp- och nedgångar) för evigt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Detta är helt sjukt! Samsung beter sig som om det vore någon jävla rättighet att ta ut de groteska överpriser de tagit ut under en allderles för lång tid. Förfärligt! Det tro fan att Samsung eller vilket annat företag som helst hellre täljer guld ur skit än beter sig som ett normalt företag men det är ändå förvånande att de beter sig som blöjbarn nu när verkligheten kommer på besök.

Jag hoppas att de andra tillverkarna ser detta som ett tillfälle att sänka marginalerna för att ta marknadsandelar, och att de inte hoppar på tåget till Samsungs magiska fantasiguldrusch som helt saknar långsiktig förankring i verkligheten. Konsumenterna förtjänar rimliga priser!

Det är helt sjukt. Du beter dig som om det vore någon jävla rättighet att köpa billiga minnen.

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Fast de har ju faktiskt rätt att sätta sina egna priser

Permalänk

När en tillverkare har sådan kontroll på marknaden att den kan styra tillgången såhär utan att påverkas negativt innebär det väl att konkurrensen inte fungerar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är helt sjukt. Du beter dig som om det vore någon jävla rättighet att köpa billiga minnen.

Tillverkarna har ju tidigare visat att 50Kr/GB är fullt möjligt att uppnå så nu mjölkar de bara.

Som sagt så, visst, det är en fri marknad och Samsung får göra som de vill, men som konsument, som står på konsumenternas sida såklart, så är det klart att jag hoppas att ett beslut som är ämnat att stoppa sänkta marginaler/priser (vilket är kass för oss konsumenter) straffar sig i form av att andra tillverkare ser en möjlighet att öka sin marknadsandel.

I slutändan så räknas ju inte intäkter för ett företag i hur höga marginaler man har, utan hur mycket cash man får in totalt. Samsung verkar ha glömt det men jag hoppas att andra företag fortfarande kan räkna.

Jag kommer aldrig visa flrståelse för något företag som någonsi höjer priserna. När en produkt är ny så är den såklart dyr för att RnD då är en del av priset, men när man täckt den kostnaden så ska man sänka priset, tycker jag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Detta är helt sjukt! Samsung beter sig som om det vore någon jävla rättighet att ta ut de groteska överpriser de tagit ut under en allderles för lång tid. Förfärligt! Det tro fan att Samsung eller vilket annat företag som helst hellre täljer guld ur skit än beter sig som ett normalt företag men det är ändå förvånande att de beter sig som blöjbarn nu när verkligheten kommer på besök.

Jag hoppas att de andra tillverkarna ser detta som ett tillfälle att sänka marginalerna för att ta marknadsandelar, och att de inte hoppar på tåget till Samsungs magiska fantasiguldrusch som helt saknar långsiktig förankring i verkligheten. Konsumenterna förtjänar rimliga priser!

Edit: Om någon undrar vad jag menar med rimliga priser så är det 50Kr/GB för standardminnen typ 300Mhz cl15. Nivåerna har faktiskt legat där så allt över det är överpris i min bok. Elektronik ska bli billigare med tiden också, inte hålla på och fluktuera och framförallt inte bli dyrare.

Det är ett privatägt företag? Självklart de får sätta vilka priser dom vill! Det är ingen samhällstjänst att förse världen med SSDs.
Visst det är tråkigt för oss konsumenter men har full förståelse varför dom gör så. Det vi får hoppas på är att konkurrensen tvingar ner priserna.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Tillverkarna har ju tidigare visat att 50Kr/GB är fullt möjligt att uppnå så nu mjölkar de bara.

Som sagt så, visst, det är en fri marknad och Samsung får göra som de vill, men som konsument, som står på konsumenternas sida såklart, så är det klart att jag hoppas att ett beslut som är ämnat att stoppa sänkta marginaler/priser (vilket är kass för oss konsumenter) straffar sig i form av att andra tillverkare ser en möjlighet att öka sin marknadsandel.

I slutändan så räknas ju inte intäkter för ett företag i hur höga marginaler man har, utan hur mycket cash man får in totalt. Samsung verkar ha glömt det men jag hoppas att andra företag fortfarande kan räkna.

Jag kommer aldrig visa flrståelse för något företag som någonsi höjer priserna. När en produkt är ny så är den såklart dyr för att RnD då är en del av priset, men när man täckt den kostnaden så ska man sänka priset, tycker jag.

Du som säger dig vara bättre på marknadsanslyser, kasdaflödesanalyser och ROI beräkningar (och diverse andra analyser) än Samsung kanske kan förklara för oss andra vad den optimala nivån av investeringar skulle vara för Samsung?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Jaså det var inte en brand i en fabrik som skulle sänka priserna.
Samsung hade nog också hoppats på att kartellen skulle finnas än idag, det var nog lite därför de hade planerat en så hög produktion.

Nä bojkotta sådana här företag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Du som säger dig vara bättre på marknadsanslyser, kasdaflödesanalyser och ROI beräkningar (och diverse andra analyser) än Samsung kanske kan förklara för oss andra vad den optimala nivån av investeringar skulle vara för Samsung?

Skickades från m.sweclockers.com

Den optimala nivån är självklart den som gör att man har lägre priser och bättre produkter än sina konkurrenter. Så som de planerar att göra nu så kommer de garanterat att ge bort affärer och marknadsandelar till sina konkurrenter vilket knappast är så smart överhuvudtaget. Man kan aldrig ttjäna på att någon annat får pengar man själv kunde ha fått. Det borde vara glasklart då det är väldigt grundläggande att det är så det fungerar.

Japp, samsung får göra idiotiska saker om de vill, men som sagt så hoppas jag att det här straffar sig i form av den klassiska "den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket", för det är precis vad de gör.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är helt sjukt. Du beter dig som om det vore någon jävla rättighet att köpa billiga minnen.

Detta är helt sjukt. Du beter dig som det vore någon jävla rättighet att stagnera utvecklingen av billigare och bättre teknik.

Hade minnestillverkarna fått härja fritt på det här sättet hela tiden hade du fortfarande suttit med 640K RAM i datorn och betalat 7000:- för det.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Tillverkarna har ju tidigare visat att 50Kr/GB är fullt möjligt att uppnå så nu mjölkar de bara.

Du menar när dom gick minus under 2016 och inte hade råd/anledning att investera i kapacitet? Ja det är ju bra förutsättningar för en stabil marknad....

Skrivet av Pepsin:

Detta är helt sjukt. Du beter dig som det vore någon jävla rättighet att stagnera utvecklingen av billigare och bättre teknik.

Du hade haft en poäng om det inte vore så att investeringarna har skjutit i höjden under 2017/2018 när minnen nu har varit svindyra, snarare så att priserna under 2015/16 höll tillbaka utvecklingen då flera minnestillverkare gick med förlust och då finns det inte precis marginaler för att öka investeringstakten.

Att Samsung väljer att dra ner på investeringarna för att slippa sitta med överkapacitet när man spår en svikande marknad är bara basic jävla business, alla andra industrier hade agerat likadant.

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Det är helt sjukt. Du beter dig som om det vore någon jävla rättighet att köpa billiga minnen.

Du beter dig som att det inte är ett rättighet av betalande kunder att klaga.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av pwntato:

@Ozzed: Fast de har ju faktiskt rätt att sätta sina egna priser

Nja. Det stämmer faktiskt inte. Vi har konkurrens- och monopollagar och hur minnesbranscher ser ut idag har vi en väldigt liten skala aktörer som vid ett flertal tillfällen har samarbetat för att artificiellt höja priser och göra sitt bästa för att inte tillmötesgå efterfrågan.

Ja man får givetvis bestämma priser själv. Men faktum kvarstår att priser har fördubblats på dryga 2 år, och efterfrågan är fortfarande hög. Då är det väldigt underligt att man skalar ner.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Min gissning på den är nej.
Priserna har redan gått ner en del och förväntas gå ner ännu mer framöver här. Så priserna ser faktiskt ut vara i en nedåtgående trend och är priset den avgörande faktorn så borde det tvärt om leda till ökad efterfrågan.
Det borde alltså vara andra faktorer som är avgörande här istället. Som exempelvis det som tas upp i nyheten med ökad konkurrens vilket från samsungs håll kan innebära mindre efterfrågan på just deras minnen. Om det blir lågkonjuktur kan det också innebära minskade orderingångar i alla led.

Fast nja, att säga att priser har gått ner stämmer ju inte om man kollar under 6, 12, 18, 24 och 30 månader. Det har ju fördubblats på en ganska kort period. Ja de är påväg ner. Men det sker ju väldigt långsamt och 2st 4GB stickor kostar vad 2st 8GB stickor kostade under 2015-2016

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Men faktum kvarstår att priser har fördubblats på dryga 2 år ner.

Och priserna var artificiellt låga pga överkapacitet av DRAM och svag efterfrågan, vi kom inte från någon "normalnivå" utan ett prisläge som om det hade fortsatt i ytterligare något år förmodligen hade resulterat i att nån av dom mindre aktörerna som fortfarande finns kvar hade tvingats sälja/konkat.

DRAM marknaden har historiskt alltid rört sig i cykler. Det har att göra med den långa lead time som krävs för att planera framtida kapacitet samt att vi 1-2 gånger per decennium har bytt DRAM teknik vilket medfört en "reset" på tillverkningskapaciteten.

Permalänk
Skrivet av Ahlen:

Det är ett privatägt företag? Självklart de får sätta vilka priser dom vill! Det är ingen samhällstjänst att förse världen med SSDs.
Visst det är tråkigt för oss konsumenter men har full förståelse varför dom gör så. Det vi får hoppas på är att konkurrensen tvingar ner priserna.

Va? Nej Samsung är inte ett privatföretag.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Den optimala nivån är självklart den som gör att man har lägre priser och bättre produkter än sina konkurrenter. Så som de planerar att göra nu så kommer de garanterat att ge bort affärer och marknadsandelar till sina konkurrenter vilket knappast är så smart överhuvudtaget. Man kan aldrig ttjäna på att någon annat får pengar man själv kunde ha fått. Det borde vara glasklart då det är väldigt grundläggande att det är så det fungerar.

Japp, samsung får göra idiotiska saker om de vill, men som sagt så hoppas jag att det här straffar sig i form av den klassiska "den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket", för det är precis vad de gör.

Trollar du eller tror du på det du just sa själv?

Om man idag kan sälja 200 enheter med 10 kronor vinst på varje är det inte bättre att investera 500 kronor för att kunna sälja 300 enheter med 1 krona vinst på varje. Så nej, det är inte optimalt att bara se till att man har det lägsta priset.

Om Samsung investerar för att öka kapaciteten så sänks marginalen på alla enheter de säljer och det finns även en viss efterfrågan som när den uppnås på de olika prispunkterna är en gräns för vad som kan säljas. Så vid en viss punkt så kommer inte den vinst de gör på de extra enheterna de kan sälja täcka både investeringskostnaden och den tappade vinst på de enheter de skulle sålt ändå.

Är det som du säger skulle det vara bäst för alla företag att investera allt de tjänar på att öka sin tillverkningskapacitet i oändligheten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wargreymon:

Varför producera mer och tjäna mindre när man kan producera mindre och tjäna mer?

@wargreymon:

När prishöjningen sker med kartellbildning på olaglig väg så funkar inte ditt resonemang.

Att dessutom minska produktion för att artificiellt höja priserna är lika fult som kartellbildning.

Tror inte du skulle vara så glad om bönderna minskade sin skörd till hälften för skapa extrem brist och pressa upp priserna så maten blir fem gånger så dyr.

Permalänk
Skrivet av KalBumling:

Och priserna var artificiellt låga pga överkapacitet av DRAM och svag efterfrågan, vi kom inte från någon "normalnivå" utan ett prisläge som om det hade fortsatt i ytterligare något år förmodligen hade resulterat i att nån av dom mindre aktörerna som fortfarande finns kvar hade tvingats sälja/konkat.

Ja men det gör ju inte en underkapacitet och en artificiell höjning av priset bra på något vis. Förstår inte varför kunder försvarar det här, vi vet att de tar mycket betalat för att de inte har någon konkurrens. Ska Micron eller Hynix öka DRAM till lika stor del som Samsung sänker sin? Det skulle ta kanske 4 år minst att fastställa några sådana resultat.

DRAM och NAND har bägge blivit jämförda med nutidens ädelvara som guld eller olja. Och vi har ett löjligt litet antal aktörer som tillverkar de, och helt ärligt förstår jag inte att folk blir upprörda över att andra kunder blir upprörda över höga priser som inte går ner.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Trollar du eller tror du på det du just sa själv?

Om man idag kan sälja 200 enheter med 10 kronor vinst på varje är det inte bättre att investera 500 kronor för att kunna sälja 300 enheter med 1 krona vinst på varje. Så nej, det är inte optimalt att bara se till att man har det lägsta priset.

Om Samsung investerar för att öka kapaciteten så sänks marginalen på alla enheter de säljer och det finns även en viss efterfrågan som när den uppnås på de olika prispunkterna är en gräns för vad som kan säljas. Så vid en viss punkt så kommer inte den vinst de gör på de extra enheterna de kan sälja täcka både investeringskostnaden och den tappade vinst på de enheter de skulle sålt ändå.

Är det som du säger skulle det vara bäst för alla företag att investera allt de tjänar på att öka sin tillverkningskapacitet i oändligheten.

Skickades från m.sweclockers.com

Ozzed är upprörd över DRAM's priser, vilket många andra är, jag med. Men ja, hans logik i det här fallet är inte genomtänkt eller finner någon korrekt slutsats.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bloodstainer:

Fast nja, att säga att priser har gått ner stämmer ju inte om man kollar under 6, 12, 18, 24 och 30 månader. Det har ju fördubblats på en ganska kort period. Ja de är påväg ner. Men det sker ju väldigt långsamt och 2st 4GB stickor kostar vad 2st 8GB stickor kostade under 2015-2016

De har varit på uppgång länge, yes. finns säkert rimlig kritik och andra analyser kring den delen.
Men senaste tiden har minnespriserna gått ner och det förutspås att minnespriserna är på fortsatt nedgång. Trenden pekar alltså nedåt i pris. Är priset den avgörande orsaken för efterfrågan så är det enda rimliga prognosutfallet efterfrågan ökar. Men efterfrågan verkar alltså inte öka i den takt man tänkt.
Därav är det rimligt att anta att det är andra faktorer som är avgörande för den vikande efterfrågan som prognoserna säger.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled