Palmer Luckey: "Dålig användarupplevelse är det stora problemet med VR – inte priset"

Permalänk
Melding Plague

Palmer Luckey: "Dålig användarupplevelse är det stora problemet med VR – inte priset"

Trots flera år på marknaden har VR ännu inte slagit igenom på riktigt, något som Oculus-medgrundaren Palmer Luckey menar beror på undermålig användarupplevelse.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan bara hålla med, det känns inte riktigt moget ännu sett till användarupplevelsen. För krångligt och bökigt fortfarande. Tycker själv det är kul, men blir inte så ofta man använder det just på grund av detta.

Permalänk
Medlem

Känns inte helt oväntat att användarupplevelsen är halvdan när det rör sig om den första generation av en helt ny typ av produkt. Förstår inte vad alla väntat sig; det är klart att det går långsamt i början innan tekniken förfinats och utvecklarna ännu inte ordentligt lärt sig vad som funkar.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Hedersmedlem

Palmer Luckey och Brendan Iribe kanske borde gå ihop och starta ett företag som bygger VRbrillor

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

finns väldigt lite spel att köra VR i och de som finns brukar ju inte vara världens bästa spel direkt.. och sen är priset ett stort hinder för många.

tekniken är helt enkelt inte redo ännu och spel branchen är inte där heller.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Ptja, han har ju delvis rätt. Tror väldigt många hade varit intresserade om ett helt kit hade kostat 1000:-. Men samtidigt om det hade varit mycket högre upplösning, trådlöst och smidigt som sjutton hade nog en hel del betalat massor för det också.

Just nu känns det för dyrt för vad man får, så ena krävs en sänkning i pris eller större hopp i kvalité kontra prisökningen som det kostar.

Permalänk
Avstängd

Håller med.
Det är inte priset, utan det är upplevelsen som är problemet.

Jag hade nog inte ens köpt i dagsläget om det kostat 500kr.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur upplevelsen är, för jag har inte råd att köpa en. Så för mig är det primärt priset. Hade det varit billigt hade jag förmodligen köpt bara för att jag är sugen på att leka lite med det.

Permalänk
Hedersmedlem

Själv är jag mest intresserad av ett VRheadset för elite dangerous. Spelet är som klippt och skuret för VR, men upplösningen är inte riktigt där ännu. Ska tydligen vara lite svårläst text och sådana grejer.

Kanske kanske räcker det med oculus rift S upplösning och där slipper man kanske även trixa med externa sensorer. Så jag är kanske med på tåget under våren ändå.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv

För höga priser gör att få köper vilket gör det olönt för spelbolagen att utveckla spel är min misstanke. Rådiggar tanken på VR spel men har inte sett ett enda som jag vill spela ännu. Pubg med högupplösta glajjor hade varit ballt som fan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Håller med.
Hade ett Vive men sålde det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

finns väldigt lite spel att köra VR i och de som finns brukar ju inte vara världens bästa spel direkt.. och sen är priset ett stort hinder för många.

tekniken är helt enkelt inte redo ännu och spel branchen är inte där heller.

Vet inte vad du fått det ifrån. Det finns massor av VR-spel. Visst är många undermåliga, men att det skulle råda någon brist stämmer inte alls.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk

Är inte förvånad över att detta inte blev någon hit, minns att VR kom som en nyhet redan nån gång på 90-talet, och att det då skulle bli ascoolt men sedan dog ut helt efter några år.

Så det dör väl ut igen för att så småningom sedan uppstå igen nån gång i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Själv är jag mest intresserad av ett VRheadset för elite dangerous. Spelet är som klippt och skuret för VR, men upplösningen är inte riktigt där ännu. Ska tydligen vara lite svårläst text och sådana grejer.

Kanske kanske räcker det med oculus rift S upplösning och där slipper man kanske även trixa med externa sensorer. Så jag är kanske med på tåget under våren ändå.

Jag skaffade mitt Window Mixed Reality-headset (har ASUS-modellen) framförallt för att spela Elite Dangerous och tycker det har fungerat bra hittills. Upplösning och FoV är typ i samma nivå som headset från Oculus och HTC och tracking av headset har fungerat mycket bra för mig.

Det folk mest klagat på med WMR-headseten är väl att de kan tappa tracking av handkontrollerna tillfälligt när man har dem utanför synfältet för kamerorna som driver "inside-out"-trackingen för länge, men i Elite Dangerous använder man inte handkontrollerna så det spelar ingen roll i det spelet.

Har sett ett par nya WMR-headset har visats upp ("Acer OJO 500" och "Samsung Odyssey +"), men det är inte mycket som skiljer dem från de nuvarande modellerna. Det har varit några reor på WMR-headset under året och det kan vara värt att ha utkik efter nya reor om man funderar på att skaffa ett första headset att ha hemma då det är så enkelt att sätta upp och packa ihop.

Länkar:

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem

För de flesta kanske det stämmer. Jag som kör iRacing (95%), beat sabre (4%) samt lite lab,AC, Pcars (<1%) tycker det fungerar väldigt bra men det är ganska nischat. Tycker att de dryga 2000kr jag betalde var rätt ok men hade jag vetat hur mycket jag gillat det idag så hade jag lätt betalt fullpris när det kom (med touch controllers)

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Folk avstår ifrån VR eftersom det inte finns så många bra spel... samtidigt avstår utvecklarna från VR då marknaden anses för liten.

Vem ska börja?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av eMannen:

Jag skaffade mitt Window Mixed Reality-headset (har ASUS-modellen) framförallt för att spela Elite Dangerous och tycker det har fungerat bra hittills. Upplösning och FoV är typ i samma nivå som headset från Oculus och HTC och tracking av headset har fungerat mycket bra för mig.

Det folk mest klagat på med WMR-headseten är väl att de kan tappa tracking av handkontrollerna tillfälligt när man har dem utanför synfältet för kamerorna som driver "inside-out"-trackingen för länge, men i Elite Dangerous använder man inte handkontrollerna så det spelar ingen roll i det spelet.

Har sett ett par nya WMR-headset har visats upp ("Acer OJO 500" och "Samsung Odyssey +"), men det är inte mycket som skiljer dem från de nuvarande modellerna. Det har varit några reor på WMR-headset under året och det kan vara värt att ha utkik efter nya reor om man funderar på att skaffa ett första headset att ha hemma då det är så enkelt att sätta upp och packa ihop.

Länkar:

Kul med lite ny info på området!
Jag kände inte till de uppdaterade versionerna alls. Nyhetsrapporteringen på området har svalnat om man inte letar lite själv känns det som.

Jag har sökt efter ett sätt att komma över en odyssey till rimligt pris och även mailat samsung om det här men det har väl gått sådär ;). Och frakt från amerikat ser ut att hamna på ca 500 dollars vilket ju inte är så attraktivt haha.
Antar att +versionen av odyssey inte kommer hit heller tyvärr. Men man kan ju hoppas.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av eMannen:

Jag skaffade mitt Window Mixed Reality-headset (har ASUS-modellen) framförallt för att spela Elite Dangerous och tycker det har fungerat bra hittills. Upplösning och FoV är typ i samma nivå som headset från Oculus och HTC och tracking av headset har fungerat mycket bra för mig.

Det folk mest klagat på med WMR-headseten är väl att de kan tappa tracking av handkontrollerna tillfälligt när man har dem utanför synfältet för kamerorna som driver "inside-out"-trackingen för länge, men i Elite Dangerous använder man inte handkontrollerna så det spelar ingen roll i det spelet.

Har sett ett par nya WMR-headset har visats upp ("Acer OJO 500" och "Samsung Odyssey +"), men det är inte mycket som skiljer dem från de nuvarande modellerna. Det har varit några reor på WMR-headset under året och det kan vara värt att ha utkik efter nya reor om man funderar på att skaffa ett första headset att ha hemma då det är så enkelt att sätta upp och packa ihop.

Länkar:

Var har du hittat Samsung? Tittade på att importera men blev aldrig av.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är priset i första hand som är problemet.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Jag tror det var Ed Catmull som konstaterade att VR inte kommer slå igenom stort innan du har en bra användarupplevelse i något som liknar ett par vanliga glasögon.

Även om mitt minne kanske är snurrigt måste jag hålla med om den tesen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Problemet är att VR som koncept bara fungerar för first person-spel där man sitter still och världen passerar, inte för spel där man rör sig genom världen.

Men för de spelen (rymd-, flyg- och bilspel, typ) är de guld värda, speciellt om de ger ett mervärde, som att kunna köra bilen rakt fram och titta sig omkring på cockpit, medtävlare och landskap.

I FPS kunde detta motsvara att ha vapnet riktat mot en dörröppning medan man kollar sig omkring efter fler fiender. Men stöd måste byggas in i spelet. Högertummens joystick kan nog mappas ganska enkelt, men hela kroppen får ju inte vrida sig då. Men även om man löser det, finns det stora problemet kvar: förflyttning i världen.

Och sen det där med att sitta med nåt klumpigt på huvudet i flera timmar och inte kunna se WASD+mus, vilket behövs för spel som är komplexare än de vanliga nerdummade konsollspelen. Pistolgrepps-kontrollerna med liten joystick och nån knapp på är faktiskt OK som kontroller annars. Men som sagt, bara för enkla spel.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

Köpte en Vive tidigare i år och motion sickness var ett såpas stort problem att det inte fungerade för mig. Använde inte den speciellt mycket och till sist sålde den.
Jag vet inte vad som behövs förbättras för att det skulle fungera för mig eftersom allt som andra skrivit inte fungerade för att bli av med det. Antar att det låg mer på hårdvaran i sig för mig typ för låg upplösning och FOV.

Håller tummarna på en bättre version i framtiden!

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Problemet är att VR som koncept bara fungerar för first person-spel där man sitter still och världen passerar, inte för spel där man rör sig genom världen.

Men för de spelen (rymd-, flyg- och bilspel, typ) är de guld värda, speciellt om de ger ett mervärde, som att kunna köra bilen rakt fram och titta sig omkring på cockpit, medtävlare och landskap.

I FPS kunde detta motsvara att ha vapnet riktat mot en dörröppning medan man kollar sig omkring efter fler fiender. Men stöd måste byggas in i spelet. Högertummens joystick kan nog mappas ganska enkelt, men hela kroppen får ju inte vrida sig då. Men även om man löser det, finns det stora problemet kvar: förflyttning i världen.

Och sen det där med att sitta med nåt klumpigt på huvudet i flera timmar och inte kunna se WASD+mus, vilket behövs för spel som är komplexare än de vanliga nerdummade konsollspelen. Pistolgrepps-kontrollerna med liten joystick och nån knapp på är faktiskt OK som kontroller annars. Men som sagt, bara för enkla spel.

Håller med dig. Känns som man borde bli mer immersed (sveskt ord för det?) i spelet när man kör VR jämfört med vanlig 2D skärm men känns som man hålls tillbaka så mycket så man blir lite låst. Finns spel som kör i tredje persons kamera i VR men då börjar man ju undra om det ens finns någon mening med det hela.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HolyFather:

Problemet är att VR som koncept bara fungerar för first person-spel där man sitter still och världen passerar, inte för spel där man rör sig genom världen.

Men för de spelen (rymd-, flyg- och bilspel, typ) är de guld värda, speciellt om de ger ett mervärde, som att kunna köra bilen rakt fram och titta sig omkring på cockpit, medtävlare och landskap.

I FPS kunde detta motsvara att ha vapnet riktat mot en dörröppning medan man kollar sig omkring efter fler fiender. Men stöd måste byggas in i spelet. Högertummens joystick kan nog mappas ganska enkelt, men hela kroppen får ju inte vrida sig då. Men även om man löser det, finns det stora problemet kvar: förflyttning i världen.

Och sen det där med att sitta med nåt klumpigt på huvudet i flera timmar och inte kunna se WASD+mus, vilket behövs för spel som är komplexare än de vanliga nerdummade konsollspelen. Pistolgrepps-kontrollerna med liten joystick och nån knapp på är faktiskt OK som kontroller annars. Men som sagt, bara för enkla spel.

Ja så är det nog till stor del.

Nu tänker jag bara lite här. Har inte testat dessa spel själv med vr. Men är det verkligen helt uteslutet att springa runt med mus och tangentbord i VR? Har ju förstått att det lätt framkallar åksjuka. Men åksjuk blir min tjej av att spela vanligt FPS framför platt skärm så det kanske delvis handlar om vana också?
Har hört att en del kör igenom spel så som alien isolation och lite andra spel med moddar så det verkar ju funka för en del iaf.

Tänker att det borde gå att spela utan att se tangentbord och mus också.

Inte för att det är anpassat för gemene man. Det tror inte jag heller. Men VR är inte för gemene man i nuläget ändå. Öppnar man upp för lite mer spelutbud så hamnar kanske färre headsets i byrålådan efter någon månad eller två iaf.
Eller ja, jag vet inte. Har ju inte testat att springa runt med VRhjälm i FPSlir. Kanske är det generellt olämpligt. Om så är fallet så... är det ju bara så.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Folk avstår ifrån VR eftersom det inte finns så många bra spel... samtidigt avstår utvecklarna från VR då marknaden anses för liten.

Vem ska börja?

Spelen till Playstation är ändå rätt bra och den säljer överlägset bäst. En 2.0 hjälm som rensar tidigare "problem" skulle kunna sätta rejäl fart på marknaden. Inga 50 miljoner plus inom två år, men tillräckligt för att bygga upp kundbasen och behålla den.

PC har blivit för dyrt för många, så att lägga ytterligare en dyr hjälm på det tilltalar en för liten målgrupp. Men PS5 plus ny hjälm kanske kan sätta fart på det hela. Om Sony sköter det rätt kan de bli ensamma på täppan om de andra lägger ner.

PC-sidan hade mått mycket bättre av sammarbeten istället för konkurrens. Ett Dream Team behövs där inte patenten krockar för att skapa det bästa vi är kapabla till. Hjälmarna behöver EN standard, med alla förbättringar kombinerat. SEN kan alla mjukvaruföretag börja bygga i trygghet om att deras kod funkar till hela kundbasen.

Detta är tyvärr bara en dröm och varför Sony har goda förutsättningar att ta över med sin stora kundbas om de hittar en prispunkt som fungerar och på egen hand kan göra upplevelsen ännu bättre.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Priset är "ok" (om man har en PC som klarar det redan). Problemet är att det inte finns några spel som säljer VR. För Mega Drive så var det i huvudsak EA Hockey, Phantasy Star och Sonic. För Playstation Resident Evil, WipeOut, FFVII och Tekken.

VR har... Beat Saber och inget mer? Ett ok spel räcker inte för att sälja (relativt dyr) hårdvara till de stora massorna. Och vad jag vet finns det inte heller några stora exlusiva titlar på G inom den närmsta tiden.

Skrivet av Exxovion:

Folk avstår ifrån VR eftersom det inte finns så många bra spel... samtidigt avstår utvecklarna från VR då marknaden anses för liten.

Vem ska börja?

Utvecklarna. I huvudsak ligger det ansvaret på Oculus / Facebook om de vill att folk ska köpa deras produkt.
Ingen skillnad mot hur Switch, Xbox och Playstation säljes. Det är upp till SONY, Microsoft och Nintendo att antingen göra spelen själva eller få andra devs att hoppa på tåget.

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem

Nöjd med min Mixed reality för 2000 kr.

Jag är mest förvånad att de i en standard som SteamVR inte ens lyckas lösa ett så enkelt problem som en standard hantering hur man avslutar ett spel i användarupplevelsen. Utan det verkar vara ALT-F4 som gäller?

Varför har de inte något standard meny system som kommer upp, där man kan välja saker, varav en är avsluta

Eller har jag helt missat något?

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Medlem
Skrivet av svolter:

Nöjd med min Mixed reality för 2000 kr.

Jag är mest förvånad att de i en standard som SteamVR inte ens lyckas lösa ett så enkelt problem som en standard hantering hur man avslutar ett spel i användarupplevelsen. Utan det verkar vara ALT-F4 som gäller?

Varför har de inte något standard meny system som kommer upp, där man kan välja saker, varav en är avsluta

Eller har jag helt missat något?

Har du inte tillgång till SteamVR Dashboard när du använder ett mixed reality headset?
Det är där man startar och stänger av spel med en vive, och man kommer åt den med systemknappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Vet inte vad du fått det ifrån. Det finns massor av VR-spel. Visst är många undermåliga, men att det skulle råda någon brist stämmer inte alls.

brist på spel som inte är trista eller budget spel, visst finns några bra spel och några spel som gjorts om till vr som skyrim, resident evil 7 men i majoriteten är plattformsspel eller hugga grönsaker eller annat trams alltså väldigt få seriösa spel till plattformen.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Var har du hittat Samsung? Tittade på att importera men blev aldrig av.

Om man vill köpa ett Samsung WMR-headset verkar man i nuläget få importera det själv från t.ex. USA eller via någon mellanhand. Finns en uppsjö med olika företag som tar en slant för besväret och hjälper till med sånt - t.ex. https://www.bigapplebuddy.com/ och liknande.

Senaste info jag såg om Samsung Odyssey + var ett youtube-klipp på Tyriel Woods kanal där han packar upp och snabbtestar det nya headsetet.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+