Hur väljer man Elhandelsföretag?

Permalänk
Medlem

Hur väljer man Elhandelsföretag?

Hej,

Har precis flyttat till ny bostad, ett radhus, men vi betalar månadshyra (bostadsrätt), så kanske räknas som lägenhet? Vi har innan inte lagt vikt på detta utan bara valt ett bolag på måfå, men nu vill vi gärna göra rätt och välja ett bra bolag.

Vad är det man skall kolla efter när man väljer elhandelsföretag? Vad jag vet så finns det tre typer, rörligt, fast, och mix-avtal, vilket är bäst att införskaffa? Vi är 2 i bostaden.

Är det bättre att skriva in sig på compricer liknande företag och låta dessa räkna ut åt en?

Ni får gärna komma med tips snälla.

Permalänk
Medlem

Vad har ni för uppvärmning i huset? Har ni inte direktverkande el så spelar det inte så stor roll vad du väljer, det kommer slå på några hundralappar eller en tusing om året.

Gå in på elskling.se och fyll i dina uppgifter så ser du vad priset blir. Om du skall ha rörligt eller inte är en smaksak, rörligt blir sannolikt billigast i längden men åas kan kostnaden variera lite från månad till månad.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Elskling.se eller compricer.se, det är som att köpa en intel 8700k cpu, det är samma produkt från alla så varför betala mer än man behöver? Rörligt om ni har råd med de dyrare räkningarna på vintern (som kan bli rejäla), samma koncept som bolån, man får betala lite extra marginal till den som tar ”risken”.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Testpilot

Det absolut viktigaste är väl att man väljer ett avtal över huvud taget, som nyinflyttad hamnar man annars på så kallat tillsvidarepris/anvisningspris som är dyrare än ett avtal med vilken leverantör som helst. Ring till din nätleverantör och be om att få ett rörligt pris till att börja med.

Värt att tänka på sen är att det enbart är avgiften för förbrukningen du kan byta leverantör för, den fasta delen (elnät, överföring, energiskatt) är fortfarande samma. Är man bara två i hushållet gör man kanske inte av med så mycket el utan det är den fasta biten av kostnaden som är störst.

Kan ta mig själv som exempel, vi är två vuxna och ett barn och har ca 1000kr/månaden i elkostnad de senaste månaderna. Den fasta delen är på drygt 600kr av det så det är över hälften som man inte kan påverka.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Vad har ni för uppvärmning i huset? Har ni inte direktverkande el så spelar det inte så stor roll vad du väljer, det kommer slå på några hundralappar eller en tusing om året.

Gå in på elskling.se och fyll i dina uppgifter så ser du vad priset blir. Om du skall ha rörligt eller inte är en smaksak, rörligt blir sannolikt billigast i längden men åas kan kostnaden variera lite från månad till månad.

Talade precis med Göteborgs energi, och om jag binder upp mig på 5 år, fastpris, så blir priset 61/kwh, anses detta vara något bra? Det rörliga låg på mycket högre . Genom Elskling så fick jag 9 månaders avtal på 66,25 kwh, även det fastavtal.

Gällande uppvärmningen så har jag helt ärligt ingen koll på sånt, och hur kollar man upp sådant?

Permalänk

Du skriver ni vill välja "ett bra bolag".
Vet ej om det alls är relevant i er bedömning om hur "bra" ett bolag är, men för en del konsumenter är det relevant att kunna välja ett miljövänligt alternativ som tex el från solceller eller vindkraft.
Jag vet en del människor är upprörda över problematiken med vindkraft, men det kanske kan diskuteras på annan plats.
Det jag ville påpeka är att om ekonomin _inte_ är den enda relevanta faktorn så finns det annat att fundera över också. Mvh.

Permalänk
Medlem

Går inte att säga, det är ruffel o bågbransch precis som alla tfnabbonmenag, kolla elsklig.se där ser du total pris och hur många olika delar slutpriset består av...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Det absolut viktigaste är väl att man väljer ett avtal över huvud taget, som nyinflyttad hamnar man annars på så kallat tillsvidarepris/anvisningspris som är dyrare än ett avtal med vilken leverantör som helst. Ring till din nätleverantör och be om att få ett rörligt pris till att börja med.

Värt att tänka på sen är att det enbart är avgiften för förbrukningen du kan byta leverantör för, den fasta delen (elnät, överföring, energiskatt) är fortfarande samma. Är man bara två i hushållet gör man kanske inte av med så mycket el utan det är den fasta biten av kostnaden som är störst.

Kan ta mig själv som exempel, vi är två vuxna och ett barn och har ca 1000kr/månaden i elkostnad de senaste månaderna. Den fasta delen är på drygt 600kr av det så det är över hälften som man inte kan påverka.

Vi har Göteborgs energi som fast nätleverantör också, och vi betalar ca 480kr fasta avgiften, och själva elavgiften går på ca 300Kr varje månad, så vi förbrukar inte särskilt mycket. Men kanske blir annorlunda nu i nya bostaden? Talade som sagt med Göteborgs energi nu och de kunde erbjuda ett fastavtal för 61 KWH och då binder jag upp mig på 5 år. Vet helt ärligt inte alls om detta är något bra eller dåligt eftersom jag tidigare inte lagt vikt på dessa detaljer när vi innan hade Telge energi.

Skrivet av RocketLasse:

Du skriver ni vill välja "ett bra bolag".
Vet ej om det alls är relevant i er bedömning om hur "bra" ett bolag är, men för en del konsumenter är det relevant att kunna välja ett miljövänligt alternativ som tex el från solceller eller vindkraft.
Jag vet en del människor är upprörda över problematiken med vindkraft, men det kanske kan diskuteras på annan plats.
Det jag ville påpeka är att om ekonomin _inte_ är den enda relevanta faktorn så finns det annat att fundera över också. Mvh.

Haha lägger inte vikt på sådant, utan priset ligger mest i fokus här

Permalänk
Medlem

Mig veterligen är rörligt billigast över tid. Elpriserna går upp på vintern och sjunker på sommaren. Slår man ut det tjänar du på att ha rörligt.

Så har jag fått lära mig i alla fall, när jag undersökte det för en massa år sedan ^^
Rekommenderar inte Compricer, då dess försäljare ringer upp dig efter att du använt dess tjänst.

Jag valde det billigaste jag kunde hitta med en månads uppsägningstid, ingen bindningstid, och med ekologisk framställning. Det var Hudya i mitt fall.

//G

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av RocketLasse:

Du skriver ni vill välja "ett bra bolag".
Vet ej om det alls är relevant i er bedömning om hur "bra" ett bolag är, men för en del konsumenter är det relevant att kunna välja ett miljövänligt alternativ som tex el från solceller eller vindkraft.
Jag vet en del människor är upprörda över problematiken med vindkraft, men det kanske kan diskuteras på annan plats.
Det jag ville påpeka är att om ekonomin _inte_ är den enda relevanta faktorn så finns det annat att fundera över också. Mvh.

Haha, du tror att du får el levererad genom unika ledningar eller? Det är ett nät, samma el som kablas ut till alla, du har lika mkt kärnkraftstillverkad el i dina ledningar som jag har.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Hasson39:

Gällande uppvärmningen så har jag helt ärligt ingen koll på sånt, och hur kollar man upp sådant?

Det vet garanterat styrelsen/föreningen men borde ju även ha nämts i papprena du fick om bostaden på visningen eftersom det brukar vara något folk vill veta.

Fjärrvärme är nog ganska vanligt för radhus av bostadsrättstyp om man bor i en stad, ordet fjärrvärme kanske du hört i samband med husköpet?
Annars kan du kolla på dina element om det är el- eller vatten-element. Är det el-element så är det ju eluppvärmt men är det vatten kan det vara fjärrvärme, även om det inte är säkert.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

@Hasson39:

Jag skulle inte bundit mig i år, då elpriserna stigit rätt mycket sen förra året, antagligen delvis p.g.a. mindre regn som gjort att vattenreservoarer minskat.

Jag valde fastpris 3år på Vattenfall 2016, så jag ligger på 38-39 öre/kWh fram tills sista maj 2019. i Maj 2017 låg iaf Vattenfall på ca 30-35 öre/kWh medan det i år verkar ligga runt 60, alltså nästan det dubbla på ett år!

Förhoppningsvis hinner det gå ner till nästa försommar, då jag ska teckna nytt avtal, så tills vidare skulle jag rekommendera att du kör på rörligt pris iaf fram till våren.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Talade precis med Göteborgs energi, och om jag binder upp mig på 5 år, fastpris, så blir priset 61/kwh, anses detta vara något bra? Det rörliga låg på mycket högre . Genom Elskling så fick jag 9 månaders avtal på 66,25 kwh, även det fastavtal.

Gällande uppvärmningen så har jag helt ärligt ingen koll på sånt, och hur kollar man upp sådant?

För några månader sedan var elpriset drygt 30 öre/kwh, nu är det ~70 öre. För ett par år sedan var elpriset under 30 öre även vintertid, nu har man stängt två reaktorer och skall stänga två till de kommande åren, det kommer förmodligen inte att sänka priset men åas pratas det om att Kubal skall stänga sitt smältverk som står för typ 2% av Sveriges elförbrukning vilket borde kompensera lite för minskad produktion. Är då 61 öre bra? Tja, kanske det, men 5 år är lååång tid.

Jag har rörligt elpris, med vår förbrukning (5500 kWh/år) spelar det ingen större roll utan precis som @Hasson39 skriver är de fasta avgifterna den största delen av kostnaden.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Haha, du tror att du får el levererad genom unika ledningar eller? Det är ett nät, samma el som kablas ut till alla, du har lika mkt kärnkraftstillverkad el i dina ledningar som jag har.

Skickades från m.sweclockers.com

Edit #1: Ja, och du har lika mycket solcellsel och vindkraftsel och vattenkraftel som jag har.
Har du förresten problem med el från just kärnkraft av någon anledning?
Jag nämnde iaf inte kärnkraft alls i mitt inlägg... Läs på I https://godel.se om du vill ha något att läsa.

Edit #2: Jag kanske bör påpeka att jag inte nödvändigtvis är en sådan konsument som jag nämnde ovan, alltså en som lägger vikt vid hur elen tillverkas. Det jag skrev var att det finns sådana konsumenter och om TS var intresserad av sådant kan man ju tipsa om att fundera på sådant. Det är upp till oss konsumenter
TS har därefter markerat att sådana funderingar inte är relevanta för honom, men om du vill diskutera med någon vad som finns i dina ledningar skulle jag tro en annan tråd är lämpligare.
Ha en bra dag, mvh.

Tillagt kommentaren till länken.
Permalänk
Medlem

Jag gör det väldigt enkelt för mig att välja ekbolag, väljer ALLTID samma leverantör som nätägaren, då får jag bara en faktura istället för två!

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Haha, du tror att du får el levererad genom unika ledningar eller? Det är ett nät, samma el som kablas ut till alla, du har lika mkt kärnkraftstillverkad el i dina ledningar som jag har.

Skickades från m.sweclockers.com

Det må vara samma elnät men om du köper vindkraftsel så vet du att för varje kwh du plockar ut måste elleverantören producera genom vindkraft!
Samma el ja, men det innebär inte att det inte gör någon skillnad!

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Det må vara samma elnät men om du köper vindkraftsel så vet du att för varje kwh du plockar ut måste elleverantören producera genom vindkraft!
Samma el ja, men det innebär inte att det inte gör någon skillnad!

Om det inte blåser då?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Om det inte blåser då?

Vindstilla i hela Sverige (Europa egentligen) samtidigt? Tvivlar

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Elnätsavgift, skatt och elöverföring betalas till samma aktör oavsett elhandelsbolag.

Mao så är det bara två faKtorer av 5 som man kan påverka, fast avgift och pris per kwh till elhandlaren.

Det som gett mest resultat för mig har varit att välja leverantörer som kört kampanjer med sänkt/ingen fast avgift och/eller någon typ av välkomstrabatt.
Detta har blivit betydligt trevligare belopp än att jaga ören per kwh, dock med klausulen att jag bor i lgh och har reltivt låg förbrukning.

Nu är det grovt generaliserat bl.a pga faktoer som vem som äger elnätet, förbrukning och rörligt pris, men min elhandel är också ungefär bara 40% innan rabatter, så går inte att göra så mycket åt den totala kostnadem, såvida man inte hamnat på något rövarprisavtal.