Apple presenterar kvartalsrapport – rekordhögt snittpris på Iphone

Permalänk
Melding Plague

Apple presenterar kvartalsrapport – rekordhögt snittpris på Iphone

Apple visar ett gott resultat i bolagets senaste kvartalsrapport, där både vinst och genomsnittligt försäljningspris stiger märkbart. Aktien får sig dock en törn i efterhandeln.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

2 biljoner kronor...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Efter 10 år med Iphone byter jag i vår till Samsung S10 just pga av priserna. Tänker inte sponsra sånt av Apple!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Undrar varför de inte längre vill skryta med försäljningssiffror...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem

Med ett aktiepris som ska bevaras, och gärna stiga, och gärna stiga accelererande, så är det ingen överraskning att man "kör på" med högre priser, och snikna produktdifferentieringar, för att maximera vinster. När jag ser priset på senaste iPhone så är det bara "nej tack". Tyvärr drar dom med sig dom andra aktörerna också. Svag svensk krona, som blir helt värdelös när väl lågkonjukturen kommer, lär inte göra det roligt för oss svenskar.

Permalänk
Medlem

Det började springa iväg för några år sen för mig, när man gick över 10k sträcket.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Lego Master

Om man jämför omsättning med BNP är Apple snart större än Finland.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd

Hur är butikerns marginaler nu? Jag känner en som jobbar på elektronikbutik och iaf för några år sedan hade de runt 17% marginal (om jag minns rätt) på t ex Samsung-lurar, men bara runt 5% på iPhones. Helst ville de inte ens sälja iPhones men det var det kunderna ville ha. Så nog har Apple lyckats kan man väl säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Det har aldrig varit lika lätt att ta sms-lån som idag, så det förvånar mig inte att många köper dyra teknikprylar. Ja tror att Apple kommer sälja bra så länge som det är högkonjunktur, jag ser inga större trender på att folk byter märken.Visst hör man enstaka som gör det, men så tillkommer de x antal nya köpare.

Jag själv skulle vilja ha en ny 15,6" Macbook, Intel i5 gen 8 räcker, 1080p, 256GB ssd, 16GB ram för runt 10 000kr som är rimligt. Inte före liknande kommer så blir det ingen Apple dator för mig. Idag på Apples hemsida så den billigaste datorn som uppfyller de grundkrav jag har ovanför kostar 28 000kr. Laptop som har sämre hårdvara än det ovanför anser jag inte är värd min tid, jag hade bättre laptops än så för 6år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Om man jämför omsättning med BNP är Apple snart större än Finland.

Apple har en större revenue än Finlands BNP (265 miljarder USD vs 251 miljarder USD). Rätt så absurdt!

Edit: Men ändå långt, långt från tidernas största företag.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

2 biljoner kronor...

Skickades från m.sweclockers.com

easy money

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det har aldrig varit lika lätt att ta sms lån som idag, så det förvånar mig inte att många köper dyra teknikprylar. Ja tror att Apple kommer sälja bra så länge som det är högkonjunktur, jag ser inga större trender på att folk byter märken.Visst hör man enstaka som gör det, men så tillkommer de x antal nya köpare.

Jag själv skulle vilja ha en ny 15,6" Macbook, Intel i5 gen 8 räcker, 1080p, 256GB ssd, 16GB ram för runt 10 000kr som är rimligt. Inte före liknande kommer så blir det ingen Apple dator för mig. Idag på Apples hemsida så den billigaste datorn som uppfyller de grundkrav jag har ovanför kostar 28 000kr.

Jag känner lite samma, fast i mobil världen. Har velat gå över till Apple och iOS ett bra tag nu då Android inte tilltalar mig längre, plus det är kul att testa något nytt. Men när förra generations toppmodell (X) fortfarande kostat lika mycket som dagens flaggskepp så är det bara att glömma. Tror dessvärre att det aldrig blir nån emigrering.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceMan:

Undrar varför de inte längre vill skryta med försäljningssiffror...

Skickades från m.sweclockers.com

Det troliga är att antal sålda enheter kommer minska med sådana priser. Det skulle inte se så bra ut om man redovisade det, trots att man får mer betalt per enhet.
Det är en stor risk Apple tar. Höga priser kan leda till färre användare och mindre inkomster från Apple store etc.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Avstängd

Får vi se 25000:- mobiler från Apple 2020?

Hur var det nu? ''Cost less do more'' eller vad de hade innan för motto

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Efter 10 år med Iphone byter jag i vår till Samsung S10 just pga av priserna. Tänker inte sponsra sånt av Apple!

Kul att du nämner just samsung om din anledning är pga priset.
Note9 över 10kkr när den släpptes, strax under nu?
S9 runt 9kkr när den släpptes
S9+ Runt 10kkr när den släpptes.

S10 säkert inte billigare när den släpps än s9.
Hade förstått dig om du sagt att nästa lur blir typ oneplus, pocophone, nokia eller liknande.

Tror inte många mobilföretag redovisar antal sålda mobiler förövrigt.
Synd med dessa trender med mobiler som kostar 5 siffrigt eller strax under. 6-7kkr är min smärtgräns frågan är hur länge man kan ha det som smärtgräns.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Får vi se 25000:- mobiler från Apple 2020?

Hur var det nu? ''Cost less do more'' eller vad de hade innan för motto

Kanske inte 25k men 20k är vi ju inte så långt ifrån nu.

Skrivet av MrMadMax:

Kul att du nämner just samsung om din anledning är pga priset.
Note9 över 10kkr när den släpptes, strax under nu?
S9 runt 9kkr när den släpptes
S9+ Runt 10kkr när den släpptes.

S10 säkert inte billigare när den släpps än s9.
Hade förstått dig om du sagt att nästa lur blir typ oneplus, pocophone, nokia eller liknande.

Tror inte många mobilföretag redovisar antal sålda mobiler förövrigt.
Synd med dessa trender med mobiler som kostar 5 siffrigt eller strax under. 6-7kkr är min smärtgräns frågan är hur länge man kan ha det som smärtgräns.

Skickades från m.sweclockers.com

Vet inte om Apple också har ett liknande program men Samsung hade en fantastisk deal för sina trogna kunder gällande Note9. Inte bara att jag kunde fått 1000kr rabatt på förbokningen, jag skulle även få 2500kr för min gamla S8a vilket betyder att telefonen skulle kostat runt 6500kr vilket jag anser är rimligt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Högt snittpris är väl knappast något att skryta med när allt kostar dubbelt mot vad det borde och bara fortsätter stiga varje år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Efter 10 år med Iphone byter jag i vår till Samsung S10 just pga av priserna. Tänker inte sponsra sånt av Apple!

För att Samsung följer inte prishöjartåget efter Apple?
Du behåller i alla fall mycket av andrahandsvärdet om du säljer en iPhone efter 2 år. Du e glad om du får 70% 30 procent av summan med en samsung

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Vet inte om Apple också har ett liknande program men Samsung hade en fantastisk deal för sina trogna kunder gällande Note9. Inte bara att jag kunde fått 1000kr rabatt på förbokningen, jag skulle även få 2500kr för min gamla S8a vilket betyder att telefonen skulle kostat runt 6500kr vilket jag anser är rimligt.

Apple har samma upplägg, kallat Giveback, där de även accepterar gamla telefoner från andra tillverkare. Både Apple och Samsung är bara mellanhänder, om du tittar på URLen ser du att de dirigerar dig vidare till tredje part som köper telefonen.

Det börjar bli som bilar det här, att om man köper en ny kan handlaren tänka sig att köpa din gamla bil. Fattas bara annat när priserna går upp som de gör.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Den dagen då det börjar gå dåligt för Apple finns det ingen Steve Jobs längre som kan komma tillbaka till företaget och rädda det igen. Med dessa hutlösa priser på enheterna.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Core 1000 USB3 | CPU: AMD Ryzen 5950X | Ram: G.Skill Neo CL16 3600MHz 64GB | Moderkort: Asus Pro WS X570-Ace | Disk: WD BLACK SN850 2TB, Samsung 970 EVO 1TB, Seagate BarraCuda 4TB | Grafikkort: Asus TUF Gaming Radeon RX 7800 XT OC Edition | CPU Kylare: Noctua NH-D15: | Nätaggregat: Corsair RM850X V2 850W | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Apple kanske sitter i tankarna:
"Vi höjer priset på iPhones så att de kostar c:a $600M/st. på så vis behöver vi inte sälja många om året innan vi tangerat alla inkomstprognoser!"

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Skrivet av SpaceMan:

Undrar varför de inte längre vill skryta med försäljningssiffror...

Skickades från m.sweclockers.com

Då kan musslan stänga sig ännu mer, om apple watch eller ipad tokdippar i försäljning så behöver man inte bemöta det...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det har aldrig varit lika lätt att ta sms-lån som idag, så det förvånar mig inte att många köper dyra teknikprylar. Ja tror att Apple kommer sälja bra så länge som det är högkonjunktur, jag ser inga större trender på att folk byter märken.Visst hör man enstaka som gör det, men så tillkommer de x antal nya köpare.

Kanske inte just sms-lånens fel men den vilda kreditmarknaden är definitivt en starkt bidragande orsak till ökade priser. Folk kan konsumera mycket mer än de producerar vilket urlakar pengarnas värde och ger prishöjningar som följd. Så länge allt rullar på är det ingen som märker att vi långsamt blir fattigare. Det finns ju fortfarande utrymme för lyxkonsumtion. Det är som ett fyllo som är kung i baren på just sms-lån. När sen morgondagen kommer...

Samtidigt låtsas politikerna att ekonomin går bra eftersom den höga omsättningen gör att man kan inbilla sig att konjunkturen är bra.

Beträffande Apple förstår jag varför de gör som de gör, samtidigt som jag inte är glad åt de ökade priserna.

Permalänk
Medlem

Idag finns många bra mobil nallar om man inte måste ha det senaste
Har för visso en P20 Pro men jag föredrar min gamla Mi Max fin skärm bra batteri tid

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Inaktiv

Se till så att ni är skuldfria när det kraschar snart

Och med det menar jag, sluta ge efter och köp elektronik för vartenda öre ni tjänar. Byt när mobilen är slut, inte när det kommer ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Kanske inte just sms-lånens fel men den vilda kreditmarknaden är definitivt en starkt bidragande orsak till ökade priser. Folk kan konsumera mycket mer än de producerar vilket urlakar pengarnas värde och ger prishöjningar som följd. Så länge allt rullar på är det ingen som märker att vi långsamt blir fattigare. Det finns ju fortfarande utrymme för lyxkonsumtion. Det är som ett fyllo som är kung i baren på just sms-lån. När sen morgondagen kommer...

Samtidigt låtsas politikerna att ekonomin går bra eftersom den höga omsättningen gör att man kan inbilla sig att konjunkturen är bra.

Beträffande Apple förstår jag varför de gör som de gör, samtidigt som jag inte är glad åt de ökade priserna.

Tim Cook har även kommenterat priserna på iPhone XS/XS Max med argumentet att "de flesta betalar $30 per månad för den, eller $1 per dag". Det faktum att folk köper mobiler på avbetalning är definitivt lyxkonsumtion och konsekvensen av detta har blivit att Apple kunnat höja priserna och folk köper ändå. Sen att det antagligen är en ond cirkel med att Apple sätter högt pris på mobil från början -> folk köper på avbetalning -> Apple kan höja priset ytterligare är en annan femma.

Sitter man och klagar på höjda iPhone-priser och samtidigt betalar en månadskostnad för sin mobil har man inte rätt att klaga enligt mig.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

Det får bli xiaomi eller huawei istället för min del. Jag gillar att hålla mina räkningar små

Skrivet av anon159643:

Det har aldrig varit lika lätt att ta sms-lån som idag, så det förvånar mig inte att många köper dyra teknikprylar. Ja tror att Apple kommer sälja bra så länge som det är högkonjunktur, jag ser inga större trender på att folk byter märken.Visst hör man enstaka som gör det, men så tillkommer de x antal nya köpare.

Jag själv skulle vilja ha en ny 15,6" Macbook, Intel i5 gen 8 räcker, 1080p, 256GB ssd, 16GB ram för runt 10 000kr som är rimligt. Inte före liknande kommer så blir det ingen Apple dator för mig. Idag på Apples hemsida så den billigaste datorn som uppfyller de grundkrav jag har ovanför kostar 28 000kr. Laptop som har sämre hårdvara än det ovanför anser jag inte är värd min tid, jag hade bättre laptops än så för 6år sedan.

Man kan undra hur mycket vi i Sverige skulle lägga i snitt på en ny telefon vid köp om de ej var möjligt att köpa dom på avbetalning.

Kanske skulle vi också börja ställa högre krav på kvalité, att telefoner bör hålla betydligt längre än 2 år och ha möjlighet att enkelt byta batteri.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrasbaba:

Tim Cook har även kommenterat priserna på iPhone XS/XS Max med argumentet att "de flesta betalar $30 per månad för den, eller $1 per dag". Det faktum att folk köper mobiler på avbetalning är definitivt lyxkonsumtion och konsekvensen av detta har blivit att Apple kunnat höja priserna och folk köper ändå. Sen att det antagligen är en ond cirkel med att Apple sätter högt pris på mobil från början -> folk köper på avbetalning -> Apple kan höja priset ytterligare är en annan femma.

Sitter man och klagar på höjda iPhone-priser och samtidigt betalar en månadskostnad för sin mobil har man inte rätt att klaga enligt mig.

De måste ha mycket bättre priser/villkor där borta i USA. Jag önskar att min iPhone kostade så lite. Han har ju dock en poäng, i vilket fall. Jag och många andra ser mobilen som en löpande kostnad varje månad. Inget konstigt med det. Särskilt förr så lönade det sig att binda upp sig på ett abonnemang och ta mobilen på avbetalning. Idag kanske inte lika mycket då abonnemangen börjar bli obundna och du får ingen rabatt på mobilen. Tankesättet finns dock kvar.

Det är inte heller något fel med det, i sig. Som affärsmodell är det lysande och om du själv har bra koll på din ekonomi så är det ju smidigt att ha vissa utvalda saker på avbetalning. Problemet är att det är många saker som blir dyrare och allt mer betalas på kredit. Jag menar, dyraste iPhonen kan du betala av på så länge du har ett jobb och inte drar iväg med andra utgifter. Ska du ha värstingdatorn, en iPhone, senaste iPad Pro, ett Xbox och en Playstation med en stor OLED-TV och bra ljudanläggning... Kör du allt det på avbetalning är du minus 100 lök du betalar 15% ränta på. Det kommer bli dyrt. Har du en okej lön inte bor allt för dyrt behöver inte det heller vara något problem, mer än att det tar lång tid att bli skuldfri. Men ska man ju bo fint också, eller hur? Ett par miljoner i bolån är inga konstigheter. Det blir dyr amortering men om du skarvar lite här och där kan du få ekonomin att gå runt, samtidigt som du lever i lyx.

Tyvärr är inte det här särskilt ovanligt. Kanske inte alltid så extremt men väldigt många lever med en skuldsättning som är obra. När ekonomin går bra är det inga problem. Förr eller senare går det dock utför. Sitter du då tryggt med ditt jobb, eller måste du ge dig ut på en svår arbetsmarknad? Kommer dina räntorna öka så du inte längre klarar dig på din inkomst?

Vad jag far efter här är att det är ett systematiskt problem. Det handlar inte om en sak, utan snarare om "många bäckar små" - gärna då i kombination av den stora floden bostadslån. En iPhone är småpotatis. De tjugoelva andra sakerna är inte det. Värst av allt är kanske att när skiten verkligen träffat fläkten kan det vara jag som står och knackar på din dörr...

Oavsett hur otrevligt det kan kännas (jag är egentligen rätt sympatisk, men ändå) så är det än mer oroväckande att de politiska vindarna under de senaste åren blåst allt mer åt skuldsanering. Låt mig utveckla det hela:

Skuldsanering tillkom av den anledningen att tidigare i Sverige kunde man bli livstidsskuldsatt. I USA har man haft ett system av personlig konkurs där man kan börja om på ny kula igen, men så har det inte fungerat i Sverige. Att ha människor som aldrig kan bli skuldfria är förstås inte bra. Ofta blir dessa bara ytterligare en belastning på samhället och i längden tjänar egentligen ingen på det. Utöver det kan man förstås ha moraliska synpunkter på det hela. Typ att en Lannister alltid betalar sina skulder. Rent pragmatiskt dock, kanske det inte alltid är en så bra idé. Hellre att man kan leva ett normalt liv och vara en produktiv del av samhället.

Tills för ett par-tre år sedan var det mycket svårt att få en skuldsanering. I varje fall om lagboken och rättspraxis verkligen följdes. I praktiken töjdes det lite på gränserna. Sen kom det en ny lag som gjorde det mycket lättare och gränsdragningarna luddigare. I vissa fall var det bra. Exempelvis att skulder som tillkommit genom näringsverksamhet kunde nu saneras. Jag kan tycka det är fair. Sen tillkom dumheter som att skadestånd i brottmål kan saneras, bland annat. Kort och gott har det i varje fall blivit betydligt lättare.

Utöver det har det lagts enorma resurser på just skuldsanering medan faktisk indrivning av skulder nedprioriterats. Förr hette det att alla ska göra rätt för sig, idag är det mer åt att alla ska bli skuldfria.

Tänk vad en sådan mentalitet kan göra med samhället och ekonomin. Jag menar, vi kan alla ha lite olika uppfattningar om hur gränsdragningarna ska se ut. Det tål absolut att diskuteras. Men, vad blir resultatet av lätta krediter och en allt lättare väg att få dessa avskrivna? Just nu är vi i ett läge där banker och kreditinstitut vill att du lånar så mycket som möjligt. Räntorna är extremt låga så de vill ju i princip att du tar alla deras pengar och springer. Frågan är vad som händer sen. Vad händer när bankerna vill ha tillbaka pengarna medan skulderna skrivs av?

Jag är förvisso pessimistiskt lagd men jag tror för egen del att nästa finanskrasch kommer bli riktigt brutal. De senaste har inte direkt varit milda men när det blir dags nästa gång tror jag det blir riktigt grönjävligt.

Permalänk

och jag som tyckte att aktien var dyr vid 186. Men Det är USA IS GREAT AGAIN. Det skulle vara "1 Trillion company" det blev två och snart kanske blir det bara en (microsoft)*. Jag ska dock inte diskutera aktierpriser i framtiden för att forumet förbjuder detta. Jag ber också om ursäkt att jag förlöjligar....t.ex alla aapl-aktieägare.

*i dagens USA-Dollar index värde då oljan kostar 63$ dvs "USDX/SWEET LIGHT" nu 96/63 = 1,5

Permalänk
Skrivet av NaturMackan:

Med ett aktiepris som ska bevaras, och gärna stiga, och gärna stiga accelererande, så är det ingen överraskning att man "kör på" med högre priser, och snikna produktdifferentieringar, för att maximera vinster. När jag ser priset på senaste iPhone så är det bara "nej tack". Tyvärr drar dom med sig dom andra aktörerna också. Svag svensk krona, som blir helt värdelös när väl lågkonjukturen kommer, lär inte göra det roligt för oss svenskar.

Och jag som byter för tillfället allt jag kan till svenska kronor. Ni får gärna sälja den billigare till mig.

NaturMackan....Vad händer då nästa kris blir det en dollarkris???? Det räcker bara en gnista. Och den sak som för tillfället tror alla att dollar är bäst. (t.ex med tanke på förra krisen)

Men varför om alla vill ha dollar vill de höja räntor till (över) 3% nästa år???? Jag kan svara på detta. Tänk dig en musfälla. Osten ser bra och gratis ut......tills den inte är det. Varför kan ni inte läsa om detta? Därför att de kloka vet. De kommer att sälja sina dollar först liksom AMD, och samtidigt säga att dollar är dagens kassaskåp. Sen går det liksom med AMD, och fårflocken får ta smällen.

Det skulle ha hänt redan...med tyvärr för dem så blev Trump President
Jävla Apple. Varför publicera sånt just före valet????