Permalänk
Medlem

Har också funderat på en Leon, går ju riktigt bra med typ 300hk. Säkert en svinrolig bil. Men just kvalitetskänslan är ju inte där. Stinker billig plast, speciellt på sommaren, skramlar lite mer och har högre vägljud. Men tror ändå att den kan vara roligare än typ en tung Rs4 på kurviga vägar osv.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sorry, kan inte komma på någon kandidat som klarar sig under ditt maxpris. Annars hade jag föreslagit Porsche Macan Turbo (som jag har nu) som är en jäkla laståsna med 911-gener.

Kolla in Alfa Romeo, deras nya prylar ser löjligt bra ut.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Föredetting

Cadillac CTS-V dyker upp i mina tankar. Man slipper definitivt vara som alla andra, frågan är bara om man är tvungen att gifta sig med en familjemedlem om man köper en.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Meantek:

Cadillac CTS-V dyker upp i mina tankar. Man slipper definitivt vara som alla andra, frågan är bara om man är tvungen att gifta sig med en familjemedlem om man köper en.

Caddilac CTS av nyare snitt är ju faktiskt riktigt trevliga bilar. Inte riktigt i klass med tyskarna men bra nära. Vette fan om jag vill lägga dem pengarna på en dock...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Bascule666:

Sorry, kan inte komma på någon kandidat som klarar sig under ditt maxpris. Annars hade jag föreslagit Porsche Macan Turbo (som jag har nu) som är en jäkla laståsna med 911-gener.

Kolla in Alfa Romeo, deras nya prylar ser löjligt bra ut.

Alforna är jag lite sugen på faktiskt. Men Macan (som du för övrigt rekommenderar och nämmer att du äger i varenda bilköpartråd oavsett efterfrågad biltyp och budget) har jag faktiskt provkört.

Blev tyvärr inte alls såld. SUVars höga tyngdpunkt och vikt sabbar körglädjen ordentligt. Macan är visserligen bäst i sin klass - eller snarare minst dålig - men det räcker inte. Den är jävligt snabb, men inte rolig att köra. 0-100 tider spelar mindre roll för mig om man inte har roligt på vägen. Med det sagt är det säkert en jättebra bil, men det är inte en bil för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Skulle till 100% kört på en ny Kia Stinger, The Grand Tour (Top Gear) och en massa andra recensenter ger den tummen upp, provkör den iallafall?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Köp en Tesla.

Permalänk
Inaktiv

Kia Stinger förvånar.. Fin bil, men, andrahandsvärdet är "up in the air". Jätte rolig att köra iaf. Plocka av Kia märket så vet ingen vad det är..

Permalänk
Medlem

Alfa romeo hade jag nog kikat extra på, deras sedan, minns inte vad den heter men riktigt skönt ljud och ser riktigt bra ut.

Problemet med typ kia stinger är att den fortfarande ser billig ut på något vis, typ en kopia på en massa andra bilar ihoppysslat i ett dåligt försök. Hoppas ingen tar illa upp, men smaken är ju som baken

Edit: Alfa Romeo Giulia heter den, sedan, 4 dörrar, 510hk, 480L bagage men tyvärr lite över budget.

Visa signatur
Permalänk

Är det enda bilen förstår jag inte varför man inte skulle köpa en kombi. Då är väl BMW eller Merca det första man tänker på. Vill man ha körglädje har jag svårt att tro att man får det i en SUV på över två ton.

Vidare så känns det tveksamt att köpa en bil som är mer än tre år gammal och där priset hamnar precis under ditt budgettak. Då lär man tröttna på driftkostnaderna blixtsnabbt.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av saigon:

Alfa romeo hade jag nog kikat extra på, deras sedan, minns inte vad den heter men riktigt skönt ljud och ser riktigt bra ut.

Problemet med typ kia stinger är att den fortfarande ser billig ut på något vis, typ en kopia på en massa andra bilar ihoppysslat i ett dåligt försök. Hoppas ingen tar illa upp, men smaken är ju som baken

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, Kian har fått mycket beröm. Själv tycker jag den ser ball ut på utsidan. Men jäklar i mig vad den inte lever upp till ett pris om nästan en halv mille på insidan. Allt känns så sjukt billigt.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

För 500k hade mitt val varit självklart!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Har du tittat på Tesla Model S begagnad ?
Eller lägga dig på kö på Model 3?

Finns på Tesla.com

Typ https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJSA7H11EFP59082 60 000Kr över men ........satan vilken bil.

Bmw, Audi, Porsche och fan och hans moster....

Tesla hade jag lätt valt.

Hur många här har kört eller åkt i en Tesla?

Av alla bilar jag kört, är Tesla den som fått min haka att droppa längst ner.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av skog1s:

För 500k hade mitt val varit självklart!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Har du tittat på Tesla Model S begagnad ?
Eller lägga dig på kö på Model 3?

Finns på Tesla.com

Typ https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJSA7H11EFP59082 60 000Kr över men ........satan vilken bil.

Bmw, Audi, Porsche och fan och hans moster....

Tesla hade jag lätt valt.

Hur många här har kört eller åkt i en Tesla?

Av alla bilar jag kört, är Tesla den som fått min haka att droppa längst ner.

Har ingen laddplats i anslutning till hemmet

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Har ingen laddplats i anslutning till hemmet

Inget El trams när det finns såna här bilar!!!
https://www.blocket.se/goteborg/Dodge_Charger_R_T_DAYTONA_V8_...

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Skoda Octavia RS är en rätt bra kompromiss, det är ju ingen sedankärra så OM du skulle vilja få in något mer än en näve vykort i trunken så går det.
RS går även att få med drag, om det behövs.

På andra sidan så har du ju Leon Cupra, lite råare än ovan, ingen dragkrok.

Båda är, om du väljer senaste generationen även hyffsat tysta (efter 2014).

Sen finns ju Golf GTI som någon nämnde tidigare, bygger på samma plattform, sämre prestanda än Leon Cupra men liknande Octavia RS.
Alla 3 av dessa har sina för och nackdelar.

Skrivet av trebrecks:

@Xyborg: Seat Leon cupra r eller vanlig kolla på den:)

Skrivet av saigon:

Har också funderat på en Leon, går ju riktigt bra med typ 300hk. Säkert en svinrolig bil. Men just kvalitetskänslan är ju inte där. Stinker billig plast, speciellt på sommaren, skramlar lite mer och har högre vägljud. Men tror ändå att den kan vara roligare än typ en tung Rs4 på kurviga vägar osv.

Har en SEAT Leon ST Cupra 300 -18, allt tillval du kan ha. Bästa bilen jag ägt, haft den sen FEB och älskar den varje dag.

Går att ställa in och få den trevligt alldaglig åkare med normal köregenskap, något vägljud finns det men vad kan man förvänta sig av dessa skit vägar som är i Sverige.

Ställa in Cupra läget så blir allt annorlunda, mer ljud släpps in i kupen, den är pigg som helvete när man lägger in sport läget på automatlådan, växlar väldigt fint med DSG 6 versionen (DSG 7 är det stora problem med så undvik den).

Sen kvalitet känns extremet gedigen jämnfört med tidigare SEAT, var nästan skit bilar för 10 års sen men förvånad över hur denna var när jag tittade på en. Dock så är det lite plastigt på vissa saker, men jämnfört prislappen med alla specs och utrustning du får är det acceptabelt.

Tittade själv på Volkswagen version R, men med nästan 80k skillnad i baspris så var valet enkelt.
Är ju lite unik bil har nog bara sett 3-4 andra versioner av Cupra 300. Vanliga Leonen ser man i varannat hörn nu för tiden. Så att vi svenkar börjar köra SEAT mer märks.

Permalänk
Avstängd

@huricane4: Har haft otaliga samtal med Kia angående reklamation och utifrån det så avråder jag alla köp av Kia.

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Mangee75:

Har faktiskt kollat på en vit sån! Jag misstänker dock att den inte är så särskilt rolig på en kurvig väg. Men charmig som satan är den! Hittar man en i närheten att provköra så ger jag den en chans

Skrivet av FearKill:

Har en SEAT Leon ST Cupra 300 -18, allt tillval du kan ha. Bästa bilen jag ägt, haft den sen FEB och älskar den varje dag.

Går att ställa in och få den trevligt alldaglig åkare med normal köregenskap, något vägljud finns det men vad kan man förvänta sig av dessa skit vägar som är i Sverige.

Ställa in Cupra läget så blir allt annorlunda, mer ljud släpps in i kupen, den är pigg som helvete när man lägger in sport läget på automatlådan, växlar väldigt fint med DSG 6 versionen (DSG 7 är det stora problem med så undvik den).

Sen kvalitet känns extremet gedigen jämnfört med tidigare SEAT, var nästan skit bilar för 10 års sen men förvånad över hur denna var när jag tittade på en. Dock så är det lite plastigt på vissa saker, men jämnfört prislappen med alla specs och utrustning du får är det acceptabelt.

Tittade själv på Volkswagen version R, men med nästan 80k skillnad i baspris så var valet enkelt.
Är ju lite unik bil har nog bara sett 3-4 andra versioner av Cupra 300. Vanliga Leonen ser man i varannat hörn nu för tiden. Så att vi svenkar börjar köra SEAT mer märks.

Kul att du hittat en bil du är så nöjd med! Lastutrymmet är i snålaste laget om man inte tar STn. Och den gillar jag inte hur den ser ut tyvärr. Sen så blir det samma problem som med Octavian med FWD. Halva året här tappar man mycket av körglädjen enligt mig. (Hade en Civic Type R tidigare).

Ska vi vara petiga är det förresten bara DSG 7 med torrkoppling som har strulat mycket. Den sitter mest i de "vanliga" tråkmodellerna. DSG 7 på de kraftigare VAG bilarna har våtkoppling precis som DSG 6, så den funkar bra vad jag hört

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Har faktiskt kollat på en vit sån! Jag misstänker dock att den inte är så särskilt rolig på en kurvig väg. Men charmig som satan är den! Hittar man en i närheten att provköra så ger jag den en chans

Man köper en US bil för ljudet och prestandan rakt fram
Min arbetsledare har en sån , fast rätt rejält trimmad. Ljudet är magiskt , till skillnad från sportbilar från Europa.
Lycka till i ditt bil köp.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Har faktiskt kollat på en vit sån! Jag misstänker dock att den inte är så särskilt rolig på en kurvig väg. Men charmig som satan är den! Hittar man en i närheten att provköra så ger jag den en chans

Kul att du hittat en bil du är så nöjd med! Lastutrymmet är i snålaste laget om man inte tar STn. Och den gillar jag inte hur den ser ut tyvärr. Sen så blir det samma problem som med Octavian med FWD. Halva året här tappar man mycket av körglädjen enligt mig. (Hade en Civic Type R tidigare).

Ska vi vara petiga är det förresten bara DSG 7 med torrkoppling som har strulat mycket. Den sitter mest i de "vanliga" tråkmodellerna. DSG 7 på de kraftigare VAG bilarna har våtkoppling precis som DSG 6, så den funkar bra vad jag hört

Har 4x4 drive på min så inga problem på vinter. Är bara Cupra R som bara kom i FWD version, Cupra 300 finns DSG6 med 4x4.
Mycket bättre alternativ än 10hk mer.

Men tycker du inte om designen är det inte mycket mer att göra, man ska ju se saken varje dag.

Permalänk
Medlem

Mitt tips är en Tesla om du kan fixa laddning på något vis, kolla uppladdning.nu och välj kontakt "Mode-3, Type-2, kontakt" så ser du om det finns något i närheten man kan parkera vid. Jag laddar en gång i veckan i publikt garage.

Annars är det ju de vanliga, Audi S eller RS modeller, där S3/RS3 är relativt små och smidiga även om de lider av Audis vanliga framhjulsbias, även om RS3an är mycket bättre där. BMW M140i är även den en riktigt rolig bil på småvägarna. Golf R fungerar ju som en Audi S3 men lite billigare och i vissa fall bättre.

Hur stor bil vill du egentligen ha är den stora frågan.

Permalänk
Föredetting

Lexus IS F är ett annat lite udda alternativ. Tveksamt om det är speciellt roligt, men det tycker jag nog inte några tyska bilar inom budget och kravspec är heller.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av FearKill:

Har 4x4 drive på min så inga problem på vinter. Är bara Cupra R som bara kom i FWD version, Cupra 300 finns DSG6 med 4x4.
Mycket bättre alternativ än 10hk mer.

Men tycker du inte om designen är det inte mycket mer att göra, man ska ju se saken varje dag.

Ja, alltså jag förkastar inte iden helt. Om jag kommer undan med det mindre lastutrummet så är ju en Cupra 4x4 ett alternativ. Så också Audi S3 och BMW 140i.

Det är ju det här som är det jobbiga (och roliga) med att köpa bil. Det finns så jäkla mycket kul att välja på!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Värt att tänka på är att ljudkomforten är inte speciellt bra i någon av de uppräknade bilarna.

Skulle nog välja en RS3 framför S3 också då S3an är lite tam.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Cupran finns ju också i ST. Med fyrhjulsdrift och ~580 liters bagage

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Alforna är jag lite sugen på faktiskt. Men Macan (som du för övrigt rekommenderar och nämmer att du äger i varenda bilköpartråd oavsett efterfrågad biltyp och budget) har jag faktiskt provkört.

Blev tyvärr inte alls såld. SUVars höga tyngdpunkt och vikt sabbar körglädjen ordentligt. Macan är visserligen bäst i sin klass - eller snarare minst dålig - men det räcker inte. Den är jävligt snabb, men inte rolig att köra. 0-100 tider spelar mindre roll för mig om man inte har roligt på vägen. Med det sagt är det säkert en jättebra bil, men det är inte en bil för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Du måste testa en Macan Turbo med de rätta tillbehören. Ett måste är justerbar luftfjädring, Porsche Active Suspension, Porsche Torque Vectoring Plus, Sport Chrono Package och Power Steering Plus. Klart jag rekommenderar Macan i alla biltrådar då det är den bästa bil jag ägt. Har annars väldigt bra erfarenhet att rena sportbilar då jag kört och ägt både en 996 Turbo och en 997 Turbo.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Avstängd

Skulle jag satsa så pass hade jag nog siktat på en m5 som är mer praktisk än m3 och har bättre komfort och m3an rä roligare att sladda lös med och har väghållning men m5 hade blivit mitt val

Skulle jag bara jaga prestanda hade jag siktat på en nissan gt-r

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Kör själv en Leon ST, dock inte i cuprautförande, gillar den starkt och det är mkt bil för pengarna.
Men hoppar man in i en M3 eller Audi A4 så är det en stor skillnad i känsla, komfort och total upplevelse. Kanske inte nödvändigtvis roligare körning, men det är en annan klass, vilket det ska vara för de pengarna man betalar.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Bascule666:

Du måste testa en Macan Turbo med de rätta tillbehören. Ett måste är justerbar luftfjädring, Porsche Active Suspension, Porsche Torque Vectoring Plus, Sport Chrono Package och Power Steering Plus. Klart jag rekommenderar Macan i alla biltrådar då det är den bästa bil jag ägt. Har annars väldigt bra erfarenhet att rena sportbilar då jag kört och ägt både en 996 Turbo och en 997 Turbo.

Men som sagt, den är inte sportig.
Gillar man suv så ok, men det finns inte på kartan att suvar är roliga att svänga med. Har aldrig gillat suv alls som du säkert förstår. Men du får gärna berätta vad det är som gör att alla ska ha en hög traktor på garageuppfarten? Inte är det för körgljädens skull iaf

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Men som sagt, den är inte sportig.
Gillar man suv så ok, men det finns inte på kartan att suvar är roliga att svänga med. Har aldrig gillat suv alls som du säkert förstår. Men du får gärna berätta vad det är som gör att alla ska ha en hög traktor på garageuppfarten? Inte är det för körgljädens skull iaf

Hur definierar du "sportig"? En bil som klarar 0-100 på 4.6s och dessutom kan lasta en jäkla massa prylar (till skillnad från de 911-or jag ägt). Du har uppenbarligen någon hangup när det gäller SUV:ar. Traktor? Ge dig....

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO