Palmer Luckey: "Dålig användarupplevelse är det stora problemet med VR – inte priset"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Men åksjuk blir min tjej av att spela vanligt FPS framför platt skärm så det kanske delvis handlar om vana också?

Det stämmer. Jag kommer ihåg hur otroligt jobbigt det var i början när man provade VR. Man vet också vad som orsakar problemen och om man t.ex. i ett bilspel ser att man är på väg att krocka med ett objekt så kan man blunda i en sekund för att lura hjärnan att inbromsningen aldrig hände.

För övrigt håller jag med om att det inte är priset som är problemet. Upplösningen och komforten är de största problemen enligt mig.

Samtidigt är det förvånansvärt få som provat på tekniken. Tror de flesta till och med avskräckta - De vet inte ens vad det är och är inte nyfikna på att testa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Problemet är att VR som koncept bara fungerar för first person-spel där man sitter still och världen passerar, inte för spel där man rör sig genom världen.

Men för de spelen (rymd-, flyg- och bilspel, typ) är de guld värda, speciellt om de ger ett mervärde, som att kunna köra bilen rakt fram och titta sig omkring på cockpit, medtävlare och landskap.

I FPS kunde detta motsvara att ha vapnet riktat mot en dörröppning medan man kollar sig omkring efter fler fiender. Men stöd måste byggas in i spelet. Högertummens joystick kan nog mappas ganska enkelt, men hela kroppen får ju inte vrida sig då. Men även om man löser det, finns det stora problemet kvar: förflyttning i världen.

Och sen det där med att sitta med nåt klumpigt på huvudet i flera timmar och inte kunna se WASD+mus, vilket behövs för spel som är komplexare än de vanliga nerdummade konsollspelen. Pistolgrepps-kontrollerna med liten joystick och nån knapp på är faktiskt OK som kontroller annars. Men som sagt, bara för enkla spel.

Det finns en del idéer om hur man skall kunna fixa till en höjning i "immersion" vid förflyttning. "Treadmills" med stöd för flera riktningar har visats upp ett antal gånger, men även om de börjar fungera bättre nu så ser de ut att vara lite jobbiga att ha hemma.
En ganska ny produkt som har angriper problemet på ett annat sätt är Cybershoes. I enkel form extrasulor som man sätter under fötterna/skorna och sedan flyttar man sig typ genom att dingla med benen medan man sitter på en vridbar stol. Sebastian på Mixed Reality TV har testat dem lite om det verkar intressant.

Länkar:

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem

Stämmer att det är rätt tunnt mellan bra spel på PC, PSVR har dock överlägset bäst spelbibliotek trots mycket sämmre hårdvaruförutsättningar.
Vilket hintar på att det handlar djävligt mycket om hur mycket utvecklare har råd att investera; och då PSVR har överlägset störst marknadsandel, är jobbigare att piratkopiera på, samt att Sony investerar mer i spelen än Oculus/HTCvalve leder det till att platformen har mycket starkare lineup.

Permalänk
Testpilot

För personlig del är det en blandning av saker;

  • Priset är för högt - Ett kit kostar hälften av maskinen som ska orka dra runt det

  • Inte användarvänligt nog - Dinglande kablar & sensorer som inte enkelt kan flyttas

  • Trådlösa modulen för Vive funkar inte med laptops, vilket gör att i mitt fall blir det svårt att få in i vardagsrummet

  • Utbudet av spel är för litet - Mervärdet för kostnaden av headsettet kan inte rättfärdigas av den handfull titlar jag vill spela

Upplösningen eller frekvensen på panelerna är inte ett så stort problem för mig. Men skulle man få önska så vill jag ha en Ultrawide-panel i 120/144hz som även spannar 120+ grader av synfältet (vet att det finns något Kina-företag som tagit fram en 'prototyp' för detta, men latens o.s.v. ska vara hemskt).

Så för att summera vad som skulle få mig att trycka av på ett köp utan att tveka:

  • Trådlöst alt. en sladd som är lätt att hantera

  • Stöd för trådlös modul som funkar genom t.ex. Thunderbolt så man kan använda till laptops

  • 1440p, 120+ grader, 120/144Hz & en ensam Ultrawide panel

  • Sensorer som är enkla att flytta med sig mellan rum

  • Max 1kg total vikt så man kan ha det på sig under en längre tid

  • "Native" stöd i spel, dvs. jag ska kunna starta upp "Skyrim" (insert w/e game) och det funkar som en vanlig skärm åtminstone

  • En prislapp söder om 4000kr, annars är det inte värt det om inte ovanstående spelstöd skulle tillkomma

  • Vettiga inbyggda hörlurar så man slipper krångla med eget

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Största problemet jag upplevde är att gå runt i vr med en kontroller (lätt att bli snurrig), den bästa upplevelsen jag har prövat är farpoint med PSVR, men som sagt är rörelsen ett potentiellt problem för många. Själv lärde sig hjärnan att kontrollern flyttade kroppen i VR, men jag kan lika gärna vara ett undantag (att snurra fritt är dock hur skönt som helst).

Ett problem för mig personligen är hur bra man ser pixlar, jag tar suddiga PSVR framför vive pro vilken dag som helst

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk

@Jonny Myran: kika på Nintendo Virtual Boy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

Har du inte tillgång till SteamVR Dashboard när du använder ett mixed reality headset?
Det är där man startar och stänger av spel med en vive, och man kommer åt den med systemknappen.

Ok, det låter logiskt. Hittade lite instruktioner nu på nätet. Själva styrspaken på vänster sida är uppenbarligen en knapp också, den har de mappat till SteamVR Dashboarden.

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Avstängd

"Dålig användarupplevelse är det stora problemet med VR – inte priset"

Samma sak skulle man väl kunna säga om ett ihåligt paraply för 5000kr.

Företagen som gör spel till Pc/Konsol släpper dem halvfärdiga för de inte har tid att göra klart dem och jag gissar då att de inte heller bryr sig ett skit om kvalitén på spelen de släpper till VR.

Det jag kan tänka mig fungerar bra till VR är bilspel med ratt.

Permalänk

@Kethsi: Skulle säga att beat saber är ett av världens bästa spel faktiskt som levererar något som bara funkar i vr. Men, ja inte överdrivet mycket annat, kanske In death också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zyriak:

Kan bara hålla med, det känns inte riktigt moget ännu sett till användarupplevelsen. För krångligt och bökigt fortfarande. Tycker själv det är kul, men blir inte så ofta man använder det just på grund av detta.

Rift är ju plug n play.

Permalänk
Medlem

Har bara kört ett par HTC Vive i modern utrustningsväg. Sjukt coola upplevelser, bara en sån enkel grej som att jag fick handkontrollerna utan att se dem i verkligheten... ändå var det så exakt presenterat i glasögonen att hjärnan styrde händerna rätt på första försöket precis som om jag hade sett dem utan VR-glasögonen. Svårt att förklara, men jävligt intressant upplevelse.

Tyvärr kan jag konstatera att det kommer dröja innan det finns grafikhårdvara som orkar rendera i de upplösningar som krävs för att det ska gå att köra spel som t.ex. Fallout 4 utan att saker ser ut som en pixlig gröt på håll. Ögonspårning och att bara rendera det man tittar på med hög upplösning är den senaste lösningen jag hörde talas om för att driva runt tyngre spel på dagens grafikhårdvara, men det känns som att det kommer gå snabbare att bara vänta på snabbare grafikkort.

Vissa saker är sjukt mycket lättare i VR jämfört med skärm/mus/tangentbord, t.ex. kasta handgranater med precision i FO4 är en ren fröjd!

Kostnaden för själva VR-grejerna ser jag inte som ett jätteproblem, de är inte gratis men det ger upplevelser som inte finns någon annanstans idag. Tyvärr behövs en massa saker runt omkring, det mest uppenbara är en dator i övre prestandasegmentet, men även ett lämpligt rum och alla andra små tekniska detaljer runt omkring (jag förutser att folk kommer konvertera vardagsrum till VR-dags-rum i framtiden).

Utöver detta har vi åksjukeproblemen som kommer av att man rör sig snabbt i en miljö samtidigt som du står still i verkligheten. Det är sannolikt enklast att åtgärda med VR Motion-plattformar (typ Cyberith Virtualizer, Virtuix Omni osv.), men vi får väl se hur det går med eventuella standarder och om det kommer något för hemanvändare som inte kostar flera tusen dollar och bara går att specialbeställa via distributörer.

En liten sammanfattning av hur det ser ut just nu:
https://packet39.com/blog/2018/03/25/vr-treadmill-overview-ma...

Permalänk
Medlem

Vilka spel på PSVR är det som gör att det är extremt mkt bättre utbud där än på Rift? RE7 känner jag till men annars har jag dålig koll. Vet oxo att utbudet var sämre på vive förut men nu har dom ju kommit ikapp Rift litegrann på den fronten iom Bethesda spelen och det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

@Jonny Myran: kika på Nintendo Virtual Boy

Virtual Boy räknas inte eftersom den hade lika mycket att göra med VR som en 3D-TV.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Känns inte helt oväntat att användarupplevelsen är halvdan när det rör sig om den första generation av en helt ny typ av produkt. Förstår inte vad alla väntat sig; det är klart att det går långsamt i början innan tekniken förfinats och utvecklarna ännu inte ordentligt lärt sig vad som funkar.

Varför ska man då köpa det om det inte fungerar så bra förräns det uppdaterats ordentligt?

VR hade kunnat vara häftigt men det är för tidigt för min del.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

För personlig del är det en blandning av saker;

  • Priset är för högt - Ett kit kostar hälften av maskinen som ska orka dra runt det

  • Inte användarvänligt nog - Dinglande kablar & sensorer som inte enkelt kan flyttas

  • Trådlösa modulen för Vive funkar inte med laptops, vilket gör att i mitt fall blir det svårt att få in i vardagsrummet

  • Utbudet av spel är för litet - Mervärdet för kostnaden av headsettet kan inte rättfärdigas av den handfull titlar jag vill spela

Upplösningen eller frekvensen på panelerna är inte ett så stort problem för mig. Men skulle man få önska så vill jag ha en Ultrawide-panel i 120/144hz som även spannar 120+ grader av synfältet (vet att det finns något Kina-företag som tagit fram en 'prototyp' för detta, men latens o.s.v. ska vara hemskt).

Så för att summera vad som skulle få mig att trycka av på ett köp utan att tveka:

  • Trådlöst alt. en sladd som är lätt att hantera

  • Stöd för trådlös modul som funkar genom t.ex. Thunderbolt så man kan använda till laptops

  • 1440p, 120+ grader, 120/144Hz & en ensam Ultrawide panel

  • Sensorer som är enkla att flytta med sig mellan rum

  • Max 1kg total vikt så man kan ha det på sig under en längre tid

  • "Native" stöd i spel, dvs. jag ska kunna starta upp "Skyrim" (insert w/e game) och det funkar som en vanlig skärm åtminstone

  • En prislapp söder om 4000kr, annars är det inte värt det om inte ovanstående spelstöd skulle tillkomma

  • Vettiga inbyggda hörlurar så man slipper krångla med eget

1 KG är för tungt, din nacke kommer ta stryk, inte direkt men med tiden och då är det försent att göra något åt det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

1 KG är för tungt, din nacke kommer ta stryk, inte direkt men med tiden och då är det försent att göra något åt det.

Skickades från m.sweclockers.com

Det beror till viss del hur vikten är balanserad över huvudet, många hjälmar till cross (där ansträngningar på nacken är mer än slöåkning på moped) väger 1-1.5 kg, men som sagt mer balanserat.

Om elektroniken + ett batteripack skulle sättas på baksidan för att kompensera vikten mer jämnt skulle ett kilo inte kännas lika dåligt som många nuvarande VR brillor.

Men helt klart bättre ju lägre vikt, det säger jag ingenting emot (nuvarande är väl kring ett halvkilo?).

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Dem8n:

1 KG är för tungt, din nacke kommer ta stryk, inte direkt men med tiden och då är det försent att göra något åt det.

Räknade då med eventuella hörlurar också.

T.ex. så väger mina ATH-M50 drygt 300g, vilket inte är helt ovanligt för "Hi-Fi".
Så max 700g för headsettet i sig

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Varför ska man då köpa det om det inte fungerar så bra förräns det uppdaterats ordentligt?

VR hade kunnat vara häftigt men det är för tidigt för min del.

Skickades från m.sweclockers.com

Vem har sagt att "man" ska köpa den? Den första generationen av en sprillans ny produkt, oavsett vad det gäller, riktar sig inte till den stora massan, utan så kallade "early adopters" som är tillräckligt sugna på tekniken för att härda ut bristerna.

Under den första generationen har hård- och mjukvaruutvecklare kunnat få lite hum om hur man ska bära sig åt, vilket leder till att man kan släppa avsevärt mer finputsade headsets såväl som spel och annan mjukvara, som lämpar sig bättre för den bredare massan.

Produkter måste utvecklas på ett evolutionärt sätt; det går dessvärre inte att släppa en otroligt finputsad och högpresterande produkt på första försöket – även TV-apparaten var en gång i tiden pytteliten och svartvit.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk

Köpte en halv-billig variant på kjellco.
Bara för att se vad folk hypade om.

100% obrukbar.

Tex gick det bara att zooma in, inte ut.
Man fick zooma in, ta isär den, zooma ut, sätta ihop, zooma in, ta isär, GOTO 10...

Mjukvaran var som något en efterbliven hade drag&drop-"programmerat" ihop.

Visserligen var den billig.
Men det var ju som att köpa ett 6-pack dricksglas med hål i botten.

Gör ett nytt försök om 10 år...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsSvensson:

Köpte en halv-billig variant på kjellco.
Bara för att se vad folk hypade om.

100% obrukbar.

Tex gick det bara att zooma in, inte ut.
Man fick zooma in, ta isär den, zooma ut, sätta ihop, zooma in, ta isär, GOTO 10...

Mjukvaran var som något en efterbliven hade drag&drop-"programmerat" ihop.

Visserligen var den billig.
Men det var ju som att köpa ett 6-pack dricksglas med hål i botten.

Gör ett nytt försök om 10 år...

Ungefär som att köpa en spelkonsol för 23 kronor på Aliexpress och konstatera att spelbranschen som helhet suger... "Någon halvbillig variant på kjell" är inte VR.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Tror många, inklusive jag, förväntade sig att tekniken skulle ta iväg som en raket.
Uppenbarligen har det gjorts stora förbättringar, men enligt mig så är det fortfarande inte användarvänligt och fanatiskt nog för att "ta över världen" på något sätt.

Det är mest en gimmick några fåtal människor har eller något man kan testa på ett konvent.

Permalänk
Skrivet av Jonny Myran:

Ungefär som att köpa en spelkonsol för 23 kronor på Aliexpress och konstatera att spelbranschen som helhet suger... "Någon halvbillig variant på kjell" är inte VR.

Ok, så:

1.) Dålig VR är inte VR.
2.) Bra VR är VR.
3.) All VR är bra VR

V S B !

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsSvensson:

Ok, så:

1.) Dålig VR är inte VR.
2.) Bra VR är VR.
3.) All VR är bra VR

V S B !

Nope, fel på samtliga punkter.

1) "VR" som marknadsförs som VR trots att produkten saknar grundläggande funktioner (främst när det kommer till att spåra användarens huvudrörelser på ett bra sätt, eftersom det är just det som får hjärnan att tro att den befinner sig i en annan "verklighet") är inte VR.

2) VR-produkter som faktiskt är kapabla att förmedla en VR-upplevelse är VR.

3) Man kan inte skapa sig en uppfattning om VR om man inte upplevt VR.

Jag medger dock att min kommentar framstod som elitisk, vilket inte var meningen. Poängen var att påpeka att du gör dig själv en otjänst om du inte provar på riktig VR, som inte på långa vägar kan jämföras med de halvdana lösningar som krängs på många håll.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Räknade då med eventuella hörlurar också.

T.ex. så väger mina ATH-M50 drygt 300g, vilket inte är helt ovanligt för "Hi-Fi".
Så max 700g för headsettet i sig

Ah ok trodde VR brillorna vägde 1kg. 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Vem har sagt att "man" ska köpa den? Den första generationen av en sprillans ny produkt, oavsett vad det gäller, riktar sig inte till den stora massan, utan så kallade "early adopters" som är tillräckligt sugna på tekniken för att härda ut bristerna.

Under den första generationen har hård- och mjukvaruutvecklare kunnat få lite hum om hur man ska bära sig åt, vilket leder till att man kan släppa avsevärt mer finputsade headsets såväl som spel och annan mjukvara, som lämpar sig bättre för den bredare massan.

Produkter måste utvecklas på ett evolutionärt sätt; det går dessvärre inte att släppa en otroligt finputsad och högpresterande produkt på första försöket – även TV-apparaten var en gång i tiden pytteliten och svartvit.

Vi får se vad som händer framåt då, just mu är iaf inte jag sugen på just den här tekniken.

Jag är mer sugen på augmented reality, men jag avvaktar även där bättre lösningar. 😁

Skickades från m.sweclockers.com