Permalänk
Medlem

Dyra dumma adaptrar?

Hejsan! Någon som vet varför dumma adaptrar är så fruktansvärt dyra? Hittar ingen m42-Fuji x adapter som ligger under 399kr! Ingen elektronik övh, bara två fattningar och lite metall.

Hur gör ni när ni skaffar adaptrar? Köper via Ebay eller finns där någon butik i Sverige med vettiga priser?

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Jag köper mina adaptrar på ebay Landar på 150 kr om man vill ha det inom EU men det är värt det så slipper man vänta 4 veckor på ett packet från kina.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Jag körde på ebay tidigare, t ex HDMI>Displayport kostar ju bara drygt 10kr men vågar inte längre sedan den dyra avgiften från Postnord. Som tur är har jag redan de flesta jag behöver just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Hejsan! Någon som vet varför dumma adaptrar är så fruktansvärt dyra? Hittar ingen m42-Fuji x adapter som ligger under 399kr! Ingen elektronik övh, bara två fattningar och lite metall.

Hur gör ni när ni skaffar adaptrar? Köper via Ebay eller finns där någon butik i Sverige med vettiga priser?

Det ska ju "karvas" till med hyfsat liten tolerans för att man ska kunna fokusera på rätt avstånd (oändligt till objektivets närgräns) och det ska vara lätt att montera men utan glapp osv och så ska det ju gärna hålla längre än 5min åxå. Så även om det inte är "raketforskning" så är det ju inget som vem som helst täljer fram med en morakniv utan man behöver kunnande, handlag och helst CNC-styrd svarv och fräs.
Om det sedan handlar om att köpa i sverige så ska återförsäljaren ha profit och ibland ska även en importör tjäna sina pengar och pappa staten ska ha moms osv. Så några hundralappar är väl inte så konstigt eg.

När vi ändå är inne på "orimliga" priser...
Kolla vad tex Kirk, RRS och Arca Swiss tar för sina kameraplattor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Det ska ju "karvas" till med hyfsat liten tolerans för att man ska kunna fokusera på rätt avstånd (oändligt till objektivets närgräns) och det ska vara lätt att montera men utan glapp osv och så ska det ju gärna hålla längre än 5min åxå. Så även om det inte är "raketforskning" så är det ju inget som vem som helst täljer fram med en morakniv utan man behöver kunnande, handlag och helst CNC-styrd svarv och fräs.
Om det sedan handlar om att köpa i sverige så ska återförsäljaren ha profit och ibland ska även en importör tjäna sina pengar och pappa staten ska ha moms osv. Så några hundralappar är väl inte så konstigt eg.

När vi ändå är inne på "orimliga" priser...
Kolla vad tex Kirk, RRS och Arca Swiss tar för sina kameraplattor...

Håller till 100% med... 400 kr för en adapter med både garanti och bytesrätt om det inte skulle fungera, kvalitet mm är inte dyrt.
Folk super upp mer än 400 kr på en lördag, DET är uppenbart inga problem att lägga pengar på...

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Det ska ju "karvas" till med hyfsat liten tolerans för att man ska kunna fokusera på rätt avstånd (oändligt till objektivets närgräns) och det ska vara lätt att montera men utan glapp osv och så ska det ju gärna hålla längre än 5min åxå. Så även om det inte är "raketforskning" så är det ju inget som vem som helst täljer fram med en morakniv utan man behöver kunnande, handlag och helst CNC-styrd svarv och fräs.
Om det sedan handlar om att köpa i sverige så ska återförsäljaren ha profit och ibland ska även en importör tjäna sina pengar och pappa staten ska ha moms osv. Så några hundralappar är väl inte så konstigt eg.

När vi ändå är inne på "orimliga" priser...
Kolla vad tex Kirk, RRS och Arca Swiss tar för sina kameraplattor...

Skrivet av Knashatt:

Håller till 100% med... 400 kr för en adapter med både garanti och bytesrätt om det inte skulle fungera, kvalitet mm är inte dyrt.
Folk super upp mer än 400 kr på en lördag, DET är uppenbart inga problem att lägga pengar på...

Jo visst är det så men man kan göra 300 mounts på någon timme med vetting utrustning. Metall är billigt. Dessutom kan man köpa ett mount för 50kr på ebay med gratis frakt. Tar inte att det skulle krävas 10x pengarna för att en återförsäljare skulle tjäna tillbaka pengarna. Det är bara BS.

kan betala 150-250 kr för en dum adapter, det är inte avancerade delar precis. Speciellt inte när man kan köpa betydligt dyrare (tillverkning etc) saker för samma peng!

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Jag köpte min M42 till EF på Fyndiq... Kostade la en hundring typ.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Proffsmobbare

Köpte min FX till M42-adapter på brittiska Ebay.co.uk med enbart säljare inom EU valt i sökfiltreringen. Kostar någon hundring med frakt, landar normalt inom en vecka och utan krångel med tullhantering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Jo visst är det så men man kan göra 300 mounts på någon timme med vetting utrustning. Metall är billigt. Dessutom kan man köpa ett

Nu beror det såklart på hur storskalig produktion man har. Man kan ju ha en fabrik som skeppar en bil i sekunden, om det är så, men om man utgår från att man bara har en produktionslinje, vilket kanske är rimligt att anta för en adapter av detta slag, då skulle det alltså ta 12s att tillverka en sådan menar du?
Du får gärna bevisa att jag har fel men även med "vettig utrustning" tror jag att det tar lite längre tid än så.

Permalänk
Skrivet av Pan.Pan:

Jo visst är det så men man kan göra 300 mounts på någon timme med vetting utrustning. Metall är billigt. Dessutom kan man köpa ett mount för 50kr på ebay med gratis frakt. Tar inte att det skulle krävas 10x pengarna för att en återförsäljare skulle tjäna tillbaka pengarna. Det är bara BS.

kan betala 150-250 kr för en dum adapter, det är inte avancerade delar precis. Speciellt inte när man kan köpa betydligt dyrare (tillverkning etc) saker för samma peng!

Låt säga att de gjuts i aluminium. Och ett ingöt med 5 mounts per skott så kan nog 12s per detalj stämma.

Sen ska någon stå och bryta isär dem det tar några sekunder, de ska bearbetas för att ta bort gjutskägg, ingöts rester osv räkna med någon minut för slipning osv.

Sen ska detaljen köras i cnc för att få rätt toleranser i fästet tar säkert minst en minut minst då jag är ganska säker på att det inte går att gjuta som färdig detalj pga för dåliga släppvinkar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@Pan.Pan: Tyska Amazon! Jag köpte min därifrån (dock för Canon)
T.ex denna https://www.amazon.de/Berlin-Optix-M42-FX-Objektivadapter-Ada...

Om det är till spegellös Fuji blir det lite dyrare verkar det som
https://www.amazon.de/Fotodiox-Adapter-Fujifilm-Mirrorless-Ca...

Vilken glugg ska du ha den till? Gissningsvis en Helios?

Visa signatur

| Fractal Design Core 1000| Ryzen 1600 @3.8Ghz | Asus PRIME B350M-E | Xilence M403 | MSI GTX 1060 6GB | 16GB DDR4 @ 3000Mhz | Cooler Master G550m 550W | Windows 10 Pro | OCZ TL100 240GB | Hitachi 1tb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Håller till 100% med... 400 kr för en adapter med både garanti och bytesrätt om det inte skulle fungera, kvalitet mm är inte dyrt.
Folk super upp mer än 400 kr på en lördag, DET är uppenbart inga problem att lägga pengar på...

Skrivet av dumbo:

Nu beror det såklart på hur storskalig produktion man har. Man kan ju ha en fabrik som skeppar en bil i sekunden, om det är så, men om man utgår från att man bara har en produktionslinje, vilket kanske är rimligt att anta för en adapter av detta slag, då skulle det alltså ta 12s att tillverka en sådan menar du?
Du får gärna bevisa att jag har fel men även med "vettig utrustning" tror jag att det tar lite längre tid än så.

Problemet är ju att både 10 och 400krs adaptern görs i Kina. De använder troligen samma komponenter, samma delar och kanske tom samma fabrik. Men ena går en vända inom en ÅF i sverige, och plötsligt är det inte bara 100% vinst, inte 1000% vinst utan beroende på delen kanske hela 5000-10000% vinst. Gynnar det tillverkaren mer, eller gynnar det bara en ÅF som vill tjäna mer? Är den verkligen mer säker?

Titta på företag som Clas, Kjell, Netonnet osv (du kan se samma med Ica, Coop och div andra också). Vad gör de? jo de gör sitt eget märke. Rubicson, Colcraft, Andersson... låter dessa bekant?
Vad de gör är tar samma 10kr kina skit adapter, med samma dåliga kvalité och tada... nu har du en "svensk-gjord" adapter.

Så jag säger, om du köper en märkesadapter, du vet från recension osv är ordentligt designad, med svenska marginaler osv, yes... 400kr är inga problem. Men när du ska betala 250kr för den 10krs adaptern... kan du lik väl köpa den direkt från tillverkaren i kina eller på någon online-site som faktiskt har vettigt pris (kanske <50kr).

För de som trodde bara för du handlar den hos en svensk firma gör den säker... tänk om: (Kjell)
https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/forsaljningsf...

https://www.netonnet.se/Content/CustomerInformation/ProductRe... (netonnet)

https://www.testfakta.se/sv/hem-hushall/article/clas-ohlson-d... (Clas).

Så det är bara kina mög... med en Svensk ÅF "god-trohet" du köper för dina 250-400kr.
Och är det inte 230V inblandat (typ en HDMI till DVI adapter) så säger jag 10kr är rätt bra pris, då du kan köpa programmerbara kontrollers för under 50-öre idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Problemet är ju att både 10 och 400krs adaptern görs i Kina. De använder troligen samma komponenter, samma delar och kanske tom samma fabrik. Men ena går en vända inom en ÅF i sverige, och plötsligt är det inte bara 100% vinst, inte 1000% vinst utan beroende på delen kanske hela 5000-10000% vinst. Gynnar det tillverkaren mer, eller gynnar det bara en ÅF som vill tjäna mer? Är den verkligen mer säker?

Titta på företag som Clas, Kjell, Netonnet osv (du kan se samma med Ica, Coop och div andra också). Vad gör de? jo de gör sitt eget märke. Rubicson, Colcraft, Andersson... låter dessa bekant?
Vad de gör är tar samma 10kr kina skit adapter, med samma dåliga kvalité och tada... nu har du en "svensk-gjord" adapter.

Så jag säger, om du köper en märkesadapter, du vet från recension osv är ordentligt designad, med svenska marginaler osv, yes... 400kr är inga problem. Men när du ska betala 250kr för den 10krs adaptern... kan du lik väl köpa den direkt från tillverkaren i kina eller på någon online-site som faktiskt har vettigt pris (kanske <50kr).

För de som trodde bara för du handlar den hos en svensk firma gör den säker... tänk om: (Kjell)
https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/forsaljningsf...

https://www.netonnet.se/Content/CustomerInformation/ProductRe... (netonnet)

https://www.testfakta.se/sv/hem-hushall/article/clas-ohlson-d... (Clas).

Så det är bara kina mög... med en Svensk ÅF "god-trohet" du köper för dina 250-400kr.
Och är det inte 230V inblandat (typ en HDMI till DVI adapter) så säger jag 10kr är rätt bra pris, då du kan köpa programmerbara kontrollers för under 50-öre idag.

Lite detta jag menade. Man kan inte applicera samma villkor för arbetare på en fabrik i Kina som vi gör här i Europa. Kan en fabrik inte spotta ut produkter till ett lågt pris där nere så kommer den inte vara operativ speciellt länge.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av solhasse:

@Pan.Pan: Tyska Amazon! Jag köpte min därifrån (dock för Canon)
T.ex denna https://www.amazon.de/Berlin-Optix-M42-FX-Objektivadapter-Ada...

Om det är till spegellös Fuji blir det lite dyrare verkar det som
https://www.amazon.de/Fotodiox-Adapter-Fujifilm-Mirrorless-Ca...

Vilken glugg ska du ha den till? Gissningsvis en Helios?

Faktiskt inte Men visst ska det bli en underbar Helios också! Tänkte adaptera min gamla Pentacon Auto 50mm 1.8

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Problemet är ju att både 10 och 400krs adaptern görs i Kina. De använder troligen samma komponenter, samma delar och kanske tom samma fabrik. Men ena går en vända inom en ÅF i sverige, och plötsligt är det inte bara 100% vinst, inte 1000% vinst utan beroende på delen kanske hela 5000-10000% vinst. Gynnar det tillverkaren mer, eller gynnar det bara en ÅF som vill tjäna mer? Är den verkligen mer säker?

Titta på företag som Clas, Kjell, Netonnet osv (du kan se samma med Ica, Coop och div andra också). Vad gör de? jo de gör sitt eget märke. Rubicson, Colcraft, Andersson... låter dessa bekant?
Vad de gör är tar samma 10kr kina skit adapter, med samma dåliga kvalité och tada... nu har du en "svensk-gjord" adapter.

Så jag säger, om du köper en märkesadapter, du vet från recension osv är ordentligt designad, med svenska marginaler osv, yes... 400kr är inga problem. Men när du ska betala 250kr för den 10krs adaptern... kan du lik väl köpa den direkt från tillverkaren i kina eller på någon online-site som faktiskt har vettigt pris (kanske <50kr).

För de som trodde bara för du handlar den hos en svensk firma gör den säker... tänk om: (Kjell)
https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/forsaljningsf...

https://www.netonnet.se/Content/CustomerInformation/ProductRe... (netonnet)

https://www.testfakta.se/sv/hem-hushall/article/clas-ohlson-d... (Clas).

Så det är bara kina mög... med en Svensk ÅF "god-trohet" du köper för dina 250-400kr.
Och är det inte 230V inblandat (typ en HDMI till DVI adapter) så säger jag 10kr är rätt bra pris, då du kan köpa programmerbara kontrollers för under 50-öre idag.

Jo jag vet att mycket som säljs här är samma saker som man än köpa billigare i Kina. Många gånger kan tom utbudet bästa mycket större eftersom har ÅF är bara säljer det absolut billigaste skiten (till överpris) och nästa steg upp är typ Supra, om vi tex snackar kablar. Från Kina kan man många gånger hitta bra grejer i prisklasser under de "billiga" skitgrejerna som säljs här.

Sen ska man kanske inte jämföra med just kablar eftersom det där inte behöva någon direkt precision i tillverkningen, om man jämför.

Men det är skillnad på olika adaptrar och ibland kan det vara najs om en ÅF man har förtroende för står för letandet så att man själv slipper köpa ett helt gäng adaptrar än Kina innan man hittar en som funkar bra.

Jag köpte för ett par år sedan ett set mellanringar från Kina med tanken att "hur svårt kan det vara att tillverka mellanringar?
De hade otroligt dålig passform och var extremt tröga att montera. Att använda dem med vädertätade objektiv bara att glömma.
Det slutade med att jag istället köpte ett set från Tamron via en svensk ÅF istället. Jag hade fått betala nästan lika mycket om jag köpt den från utlandet.
Det finns säkert billiga mellanringar som funkar bra men kanske jag hade lagt ut ännu mer pengar totalt i slutändan...
Då ska sägas att jag ändå läst runt en del om de jag först köpa och många hade uttalat sig positivt om dem. Kanske variationer i tillverkningen så att det är ett lotteri om man får ett bra set... Vad vet jag?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Men det är skillnad på olika adaptrar och ibland kan det vara najs om en ÅF man har förtroende för står för letandet så att man själv slipper köpa ett helt gäng adaptrar än Kina innan man hittar en som funkar bra.

Själv köpte jag en Contax C/Y till Sony E-mount adapter på eBay för ett par år sedan. Den var aningen feldimensionerad så att man kunde fokusera förbi oändlighet rätt långt och därmed fick sämre närgräns. Spärrmekanismen var även så klen att objektiven lossnade om man vred lite för snabbt på fokusringen, så det var knappt att jag vågade använda adaptern.

Det slutade med att jag köpte en Novoflex-adapter istället, för att som du säger slippa gå igenom att helt gäng adaptrar. Den var svindyr (runt 900kr om jag minns rätt), men efter många års användning så har den fortfarande perfekt passform. Men då använder jag i stort sett enbart Contax C/Y Zeiss-objektiv, vill man använda flera olika fattningar så kanske man inte är lika villig att lägga så mycket pengar på varje adapter.

Permalänk
Avstängd

Köp kontakterna och fram med lödkolven bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Sen ska man kanske inte jämföra med just kablar eftersom det där inte behöva någon direkt precision i tillverkningen, om man jämför.

Men det är skillnad på olika adaptrar och ibland kan det vara najs om en ÅF man har förtroende för står för letandet så att man själv slipper köpa ett helt gäng adaptrar än Kina innan man hittar en som funkar bra.

Jag köpte för ett par år sedan ett set mellanringar från Kina med tanken att "hur svårt kan det vara att tillverka mellanringar?
De hade otroligt dålig passform och var extremt tröga att montera. Att använda dem med vädertätade objektiv bara att glömma.
Det slutade med att jag istället köpte ett set från Tamron via en svensk ÅF istället. Jag hade fått betala nästan lika mycket om jag köpt den från utlandet.
Det finns säkert billiga mellanringar som funkar bra men kanske jag hade lagt ut ännu mer pengar totalt i slutändan...
Då ska sägas att jag ändå läst runt en del om de jag först köpa och många hade uttalat sig positivt om dem. Kanske variationer i tillverkningen så att det är ett lotteri om man får ett bra set... Vad vet jag?

Skickades från m.sweclockers.com

Självklart måste man veta vad man får, och man måste veta exakt vilken produkt du vill ha om du ska beställa direkt från en leverantör i Kina. Men du har samma problem om du går in på nätet i Sverige och beställer saker. Du ser bara bilder och mått och hoppas de stämmer.

Det som därför tvingades in var ju 14-dagars returrätt, för att du skulle få en chans att "göra bort dig". Du får dock betala frakten tillbaka som kan vara lika mycket som en hel produkt till om vi tittar på priserna från Kina. Så även om du får pengarna tillbaka kan du faktiskt lägga ner mer på att betala returfrakt än att beställa från Kina och gissa så. Beror på del och situation.

Att ha lyxen att gå in i en butik är ju en helt annan klass, och det är lite som att kunna prata med någon över disk när man behöver en specifik reservdel eller liknande... det underlättar helt klart om du inte vet vad du ska ha. Och då får man vara beredd på att offra några 100kr i "servicetid" till ÅF för att ha personal som kan hjälpa dig.

Men då de flesta ÅF idag ofta inte ens vet vf de säljer (har frågat tex Dustin om varor och de vet inte ett skit). Det finns naturligtvis företag med kompetens, men långt från alltid vet de mer än specifikationerna som står på deras hemsida, eller de (och du) kan googla fram.

Men självklart finns det saker jag också inte hade köpt från Kina, utan vill ha svensk ÅF info på, men notera att alla ÅF går inte genom och kontrollerar sina för halvdan tolerans heller. Du kan se hur långt det kan gå här: (Inte svensk, men jag har själv fått bränt grenuttag från en)

Om en produkt så uppenbarligen skadad, kan nå hela vägen till en slutkund, dvs packas, fraktas, packas upp på hylla och säljas i kassa... hur kan man lita på något de säljer, egentligen? Finns där verkligen någon kontroll på deras tillverkning?

Så överskatta bara inte ÅF kontroll av varor.. för jag har köpt flertalet DOA, brända delar, eller saker som inte ens är nära beskrivningen de har haft på hemsidan.
Webbhallen sålde ju en CPU till en på forumet som saknade halva kondensatorbanken och då var defekt, ny i förpackning, och Amazon har flertalet gånger luras sälja falska kopior av produkter till slutkund, som de inte kollat returen på. Finns gott om ex...

Min poäng är... för den vinsten ÅF gör på dessa produkter, borde de ha en enorm marginal för en sabla detaljerad extra kontroll. Men det brukar bara hamna i fickan istället.

Permalänk

Såldes ju piratkopierade gameboy advance sp på coop och det uppdagades väl inte förrän de fått många garantiärenden på att laddaren brann upp och nintendo inte äns tog i dem med tång.

Så att lita blint på säkerhetsmärkningar är inte att rekommendera.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Håller till 100% med... 400 kr för en adapter med både garanti och bytesrätt om det inte skulle fungera, kvalitet mm är inte dyrt.
Folk super upp mer än 400 kr på en lördag, DET är uppenbart inga problem att lägga pengar på...

Nu är det ju så att jag inte spenderar mina pengar på det viset. Och vad andra gör har jag inget med att göra, det är inte mina pengar.

Men visst har du en poäng i att det kan vara värt att lägga 400kr på en adapter och att man kan prioritera på olika sätt.
Tycker bara att 400 kr för en bit metall är väldigt mycket när man kan köpa ett tangentbord, mus, datorlåda, raspberry pi etc för samma peng. Där snackar vi dessutom betydligt mer komplicerad och kostsam tillverkningsprocess.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |