Permalänk
Medlem

Upplösning/Hz/Monitor problem?

Hej,

Har senaste veckorna fått ett problem med bilden på min dator.
Det som händer är att när jag startar datorn har den bytt upplösning till någon jättelåg upplösning, typ 720x526 eller något sånt.
Problemet är då att det inte går att byta tillbaka till min vanliga upplösning på 1920x1080 och 144 Hz. Det finns liksom bara några få alternativ att välja på och alla är låga.
Efter några omstarter så kan det hända att man får bild i normal upplösning, men då går det inte att få till 144Hz, och färgens färgformat blir skum ut, alla färger flyter lite liksom in i varandra och skärpan blir skum. (Istället för att det står RGB blir det någon bokstav- och sifferkombination, y-något). Ibland hamnar de på 60Hz, ibland 100Hz, men det går iaf inte att välja 144Hz.

Ibland har man tur och behöver bara starta om datorn några få gånger och då löser det sig, ibland får man hålla på att att starta om upp mot en timme så funkar det igen...

Har även märkt att om jag är AFK och skärmen stänger av sig (har stängt av denna funktionen nu pga detta) uppstår samma problem. Samma sak om datorn går in i sleepmode.

Har testat uppdatera skärmens drivrutiner men har inte hjälpt. Min laptop har dessvärre inte Displayport så kan inte testa köra på den för att testa om det är skärmen som är problemet, men håller på att lösa så jag får låna en laptop med displayport, samt testa en annan sladd.

Skärmen: BenQ 27" XL2720Z Länk

Har ni några förslag eller tips på vad jag kan testa vore jag extremt tacksam!

Operativsystem: Microsoft Windows 10
Processor: Intel Core i7 8700K
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS X FORMULA
Minne: G.SKill Trident Z RGB DDR4 RAM 32 GB (4x8GB)
Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti Poseidon
Systemdisk: Samsung 960 EVO 1TB.
Har några övriga hårddiskar men de har bara lite media och spel osv på sig.
Nätaggregat: EVGA SuperNova 1200 P2
Kylning: Egen vattenkylningsloop.
Temperaturer: Mellan 56-65C CPU under belastning, mellan 40-50C GPU under belastning. Ca 22 grader i rummet.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem

@Neeon123: OM felet är något i Windows så räcker det inte att bara uppdatera / installera över den gamla för då kan det som buggar, blivit korrupt mm bli kvar nånstans. Måste åtminstone avinstallera och om det finns kvarlämnade mappar ta bort dom också.

För att få bort grafikdrivrutiner har DDU rekommenderats i forumet.
https://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstall...

Det stora problemet är att verkligen hitta och få bort allt om det är något annat. I värsta fall måste man installera om hela Windows för att vara säker.

Man kan spara tid genom att låna en disk som man lite snabbt testar att installera om på. Ha bara 1 disk kopplad då. Andra diskar kopplar du in efter att DVD / USB installerat klart Windows. Annars lägger / använder DVD / USB något på andra disken som Windows behöver för att starta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

@Neeon123: OM felet är något i Windows så räcker det inte att bara uppdatera / installera över den gamla för då kan det som buggar, blivit korrupt mm bli kvar nånstans. Måste åtminstone avinstallera och om det finns kvarlämnade mappar ta bort dom också.

För att få bort grafikdrivrutiner har DDU rekommenderats i forumet.
https://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstall...

Det stora problemet är att verkligen hitta och få bort allt om det är något annat. I värsta fall måste man installera om hela Windows för att vara säker.

Man kan spara tid genom att låna en disk som man lite snabbt testar att installera om på. Ha bara 1 disk kopplad då. Andra diskar kopplar du in efter att DVD / USB installerat klart Windows. Annars lägger / använder DVD / USB något på andra disken som Windows behöver för att starta.

Tack, ska testa detta nu i veckan

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9