Apple avtäcker Mac Mini med sexkärnig processor och upp till 64 GB primärminne

Permalänk
Medlem
Skrivet av gymrattan:

Min iMac 5K från 2015 med då bästa CPU/GPU-valen har samma problem, den kan inte längre ha någon extern skärm inkopplad vid vanligt bruk eftersom GPU slår i taket. Där har det blivit betydligt sämre värmehållning med åren, för till en början kunde den driva två externa 4K-skärmar utan problem. Funderar på att öppna upp den nu och pastea om CPU/GPU.

Men min MacBook Pro i7 2015 med enkel Intel Iris Pro svettas knappt med två extra 27- och 30"-skärmar inkopplade för närvarande. 45° med inbyggda displayen som går upp till 60° idle med två skärmar.

Gissar att den är det diskreta grafikkortet som kan driva upp värmen, för det integrerade gör det inte för närvarande för mig (se ovan).

Trist. Hoppas du får rätt på det. Antar att det är något av Radeon MXXX-korten i datorn? Kanske de går rätt varma? Säga vad man vill om AMD kontra Nvidia, men mitt intryck är att Nvidia på senare år har GPUer som inte går lika varma och kräver mindre energi än AMDs.

Men samtidigt säger du att det funkade bättre i början? Undrar om det är något generellt för alla datorer av den modellen – att det blir sämre över tid?

Också intresant att Iris Pro ”knappt svettas” med de externa skärmarna.

Skrivet av Leoms:

USB c klarar allt men då måste man ha en påse donglar med sig till datorn för enkla saker som HDMI, mus, nätverkskabel, usb-minne...

Datorn går att öppna med specialskruv. Ram går inte att uppgradera, lika så SSD. Tål inte ens en skvätt vatten. Tangnetbord som är ren skit idag (Har själv en sex år gammal Mac som fungera toppen och är trevligt att skriva på mot dagens skräp) Apple blåser kunder om och om igen, Louis Rossmann på youtube. En dator sa som att dom behövde byta grafikkrets (Som inte hade grafikkort ens utan bara Intels integrerade), moderkortet och något mer för skärmen var svart. Lösningen var att byta en 5 USD kabel. Apple konfiskerar batterier, skärmar m.m. som är orginal från Kina eller reparerade i Kina för att skickas tillbaka och Apple används amerikanska tullen att konfiskera dessa och säga att det är falska produkter. (Bryr mig inte om formulering här som garanterat kommer feltolkas)

Allt är limmat, byta dåligt tangentbord så får man riva loss mängder av små "ribbens" som håller fast tangentbordet istället för skruv.

Sök på Rossmanns kanal för att få mycket matnyttig info.

Jao, under en övergångsperiod blir det så klart lite knepigt. Men en ”påse donglar”? Tänker att det är bättre att fixa nya kablar (och återvinna de gamla).

USB-C till HDMI: https://inf.se/usb-c/1510-usb-c-till-hdmi-4k-uhd-kabel-.html

Möss borde börja säljas med USB-C-kontakt som tillval.

En sån här kan vara bra: https://www.anker.com/products/variant/powerline-usb-c-to-usb...

Finns kablar med USB-C till USB-B vilket jag skälv skaffade för att koppla in min 7-portars USB 3.0-hubb i mitt USB-C-PCI-kort som sitter i min dator i signatur (den har bara USB 2.0 inbyggt).

Så visst, det blir inte smärtfritt men tänker att om vi aldrig tar steget över till USB-C ordentlig och så kommer det ta väldigt lång tid innan det kommer loss på bred front. Så tycker nog att det finns både för- och nackdelar med att Apple enbart valt att köra med USB-C.

Rossmann – menar du denna videon (har sett den tidigare)?
https://www.youtube.com/watch?v=o2_SZ4tfLns

Gissar på att Apple (likt när jag blev nekad att byta batteriet som fått te på sig för att de ville kunna garantera reparationen som helhet). Kan delvis förstå att Apple inte vara vill ”bend the pin back” för att fixa felet (som kanske inte håller i längden som Rossmann själv säger), men de borde absolut berätta om att de skulle kunna göra så och om de inte vill det att kunden (på egen risk) kan ta datorn till en tredjepartsverkstad och få det gjort där.

Kan också tycka Apple borde göra datorerna lättare att reparera. Framförallt ur miljösnypunkt, viket de på många plan verkar fokusera rätt väl på (100 procent återvunnen aluminium och delvis återvunnen plast i nya MacBook och Mac mini) och 100% förnybar energi för både iClod och deras retail-verksamhet.

Men håller med om att det är dåligt att RAM inte kan uppgraderas och likaså för SSD. Men är det unikt för Apple? Tycker flera tillverkare borde skärpa sig på den punkten, men verkar inte helt ovanligt i slimmade datorer.

Microsoft Surface Pro – 1 av 10 i ”repairability”
https://www.ifixit.com/Device/Microsoft_Surface_Pro

1 av 10 för Surface Pro 6 (samma som Apple får för sina MacBook Pro från 2018)
https://www.ifixit.com/Device/Microsoft_Surface_Pro_4

Exempelvis har Iphone XS högre poäng än Galaxy S9 (6 av 10 jämfört med 4 av 10)
https://www.ifixit.com/Device/iPhone_XS
https://www.ifixit.com/Device/Samsung_Galaxy_S9

Så håller med om att Apple borde skärpa sig gällande detta, men det gäller allt även många andra företag i branschen. Känns som Apple granskas snäppet hårdare än de andra eller? Men absolut bra att saker ifrågasätts!

Måste också säga att jag tycker Rossmann målar lite väl mycket med stora penseln ibland. Visst gör Apple en del designmissar, men han får det att låta som att mer eller mindre varenda exemplar i varje generation av olika Apple-produkter har dålig kvalité och inte går att använda ordentligt. Det rimmar illa med den verklighet jag jobbat i som IT-tekniker med fokus på Apples grejer i över 15 år nu. Men förstår att han ser en massa skit som reparatör och formar sin bild av produkterna därefter.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av star-affinity:

Trist. Hoppas du får rätt på det. Antar att det är något av Radeon MXXX-korten i datorn? Kanske de går rätt varma? Säga vad man vill om AMD kontra Nvidia, men mitt intryck är att Nvidia på senare år har GPUer som inte går lika varma och kräver mindre energi än AMDs.

Men samtidigt säger du att det funkade bättre i början? Undrar om det är något generellt för alla datorer av den modellen – att det blir sämre över tid?

Också intresant att Iris Pro ”knappt svettas” med de externa skärmarna.

Första generationens 5K iMac (Late 2014) med I7-4790K/Radeon R9 M295X 4GB. Upplevde inga problem i början av användandet ens med uppvarvning av fläktar trots dubbla externa 4K-skärmar. Gradvis försämring av kylförmågan gjorde att en extern skärm inkopplad utan särskild belastning att GPU-dioden ökade 15-20 ° från 70 ° till 88°. Var tvungen att justera fläktkurvan med externa program för att hålla nere temperaturen.

Värst under sommaren 2017. Bara drivandes den inbyggda skärmen slog datorn av sig helt efter att GPU-dioden legat på 106–107 ° i någon minut då man gjort något krävande (som Youtube i Chrome).

iMacen var inne på service i september 2017 och fick nytt logic board, lite bättre främst kanske tack vare rengöring. Dock tillät inte temperaturerna att köra extern skärm.

Blåste nyss rent och ominstallerade systemet på iMacen, så får vi se om jag slipper öppna upp den. Direkt efter ominstallation är det svårt att avgöra om temperaturer är normala pga alla bakgrundsprocesser.

MBP 15 med tre skärmar, spelandes Youtube i Safari på en skärm och kontorsappar i övriga fönster.

Permalänk
Medlem

Kapa priset med 30%, gör att processor och SSD kan uppgraderas samt plats för en eller två till SSD, båda i M.2-sockel såklart så hade det varit mycket intressant.

Måste ge cred till Apple att dom lagt till valet för 10Gbps-nätverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gymrattan:

Första generationens 5K iMac (Late 2014) med I7-4790K/Radeon R9 M295X 4GB. Upplevde inga problem i början av användandet ens med uppvarvning av fläktar trots dubbla externa 4K-skärmar. Gradvis försämring av kylförmågan gjorde att en extern skärm inkopplad utan särskild belastning att GPU-dioden ökade 15-20 ° från 70 ° till 88°. Var tvungen att justera fläktkurvan med externa program för att hålla nere temperaturen.

Värst under sommaren 2017. Bara drivandes den inbyggda skärmen slog datorn av sig helt efter att GPU-dioden legat på 106–107 ° i någon minut då man gjort något krävande (som Youtube i Chrome).

iMacen var inne på service i september 2017 och fick nytt logic board, lite bättre främst kanske tack vare rengöring. Dock tillät inte temperaturerna att köra extern skärm.

Blåste nyss rent och ominstallerade systemet på iMacen, så får vi se om jag slipper öppna upp den. Direkt efter ominstallation är det svårt att avgöra om temperaturer är normala pga alla bakgrundsprocesser.

MBP 15 med tre skärmar, spelandes Youtube i Safari på en skärm och kontorsappar i övriga fönster.
https://i.imgur.com/LzVdTdS.png

Onekligen snett att du får en svalare dator med så kallad icke-dedikerad GPU – dessutom i en laptop som borde vara långt knepigare att kyla än en iMac. Hoppas som sagt du hittae en lösning. Vad säger Apple om det hela? Jag kan tycks det låter som en grej som bör täckas av någon forn av förlängd garanti. Undrar som sagt hur mänga med samma modell av iMac som är drabbade. En designmiss som gäller alla exemplar av den modellen eller verkar väl osannolikt?

Skrivet av Leoms:

Kapa priset med 30%, gör att processor och SSD kan uppgraderas samt plats för en eller två till SSD, båda i M.2-sockel såklart så hade det varit mycket intressant.

Måste ge cred till Apple att dom lagt till valet för 10Gbps-nätverk.

Håller med sig om priset. Har i princip alltid tyckt att Apples produkter är ungefär 25% för dyra än vad man skulle önska. Den där momsen alltså...
Misstänker att Apple vill köra med sin egen SSD-lösning i och med att kontrollern (vad jag förstått) sitter i ders T2-chip. Men håller med om att två M.2-socklar vore fint.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av bagfalls:

@gymrattan: Ser ju ut som att grafiken och processorn delar kylblock så det är mycket möjligt att det är så.

När jag skaffade MBP 15 så valde jag bort en med dedikerad GPU, efter att ha läst Marco Arment om The best laptop ever made: https://marco.org/2017/11/14/best-laptop-ever

Citat:

I recently returned to the 2015 15-inch MacBook Pro after a year away.

Apple still sells this model, brand new, just limited to the integrated-only GPU option (which I prefer as a non-gamer for its battery, heat, and longevity advantages)...

Senare skrev han också att man inte kan komma undan att använda den dedikerade GPU:n om man ansluter externa skärmar:

https://marco.org/2018/07/31/mac-low-power-mode

Citat:

I’ve heard that 15-inch models are wired such that the discrete GPU is required when external displays are connected. Otherwise, whether it’s used or not is a software decision, and gfxCardStatus can override it in certain conditions.

Permalänk
Skrivet av star-affinity:

Onekligen snett att du får en svalare dator med så kallad icke-dedikerad GPU – dessutom i en laptop som borde vara långt knepigare att kyla än en iMac. Hoppas som sagt du hittae en lösning. Vad säger Apple om det hela? Jag kan tycks det låter som en grej som bör täckas av någon forn av förlängd garanti. Undrar som sagt hur mänga med samma modell av iMac som är drabbade. En designmiss som gäller alla exemplar av den modellen eller verkar väl osannolikt?

Första generation-förbannelsen. Det är en hel del som märkt av höga temperaturer på dessa, samt även märkt av ”kvardröjande bild”, ”bildskugga” eller ”spökbild” på 5K 2014-skärmar, men de rapporter jag läst är att Apple tycker det är normalt: https://support.apple.com/sv-se/HT202580 - nästa generations iMac 5K (2015) och framåt verkar vara bättre än första på alla sätt.

Min förlängda Apple Care gick ut i december 2017, och jag tog inte upp ärendet under garantitiden med Apple själva. Om jag inte får till så att jag kan använda extern skärm med resonabel temperatur på min nollställda iMac så testar jag nog att ta upp det med chatsupporten först innan jag öppnar upp den. Är sugen på att addera en hårddisk utöver SSD:n som sitter i.

Här effekten på första generationens iMac 5K av att byta kylpasta, rensa fläkten, sedan borra extra ventilationshål samt till slut även delidda processorn: https://forums.macrumors.com/threads/imac-5k-4790k-m295x-ther...

Citat:

After almost 2y of using this desktop, I stuck with unusual high temperatures for CPU and GPU.
Idling with Chrome and YouTube, EyeTV, CPU was around 70 up to 102'C while gaming on Windows 10.
GPU idling around 90 up to 105'C under heavy load on Windows (GTA V).

Permalänk
Medlem

@gymrattan:

Ah, MacRumors. Älskar deras forum. Mycket bra resurs för att förlänga livet på Apple-grejor.

Lycka till! Trist om det inte går på garanti från Apple, men om du ändå ska sätta in en extra SSD är det kanske lika bra att göra det själv så man vet att det blir ordentligt gjort.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Inaktiv

Kollade kylningen i Mac mini kontra i senaste NUC-generationen. Verkar vara precis lika stora fläktar. Mini är en större låda men verkar vara sämre optimerad för kylning. Ska den kyla bort mer effekt än vad en NUC behöver göra så kan det visa sig att en Mac mini bullrar mer än en NUC. Som det ser ut, det ger sig vad riktiga tester visar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Ja, en Mac Pro från 2009 rullar på. Går att trixa in senaste MacOS på den också om man vill: http://dosdude1.com/mojave/

Gillar Intels NUC (har en själv) men tycker absolut att Mac mini är en snyggare manick. Dyr? Ja, kanske. Men som sagt: beror vilken i3:a plus att det blir lite skevt att enbart jämföra processorn. Kanske att Mac mini med sin större låda och nydesignade kyllösning kanske inte fläktar lika hårt som en NUC? Tänker oclså på Apples T2-chipp som tar hand om kryptering m.m. (t.o.m. ”HEVC encoding” tydligen) vilket på pappret borde vara en fördel.

https://appleinsider.com/articles/18/08/08/everything-you-nee...
https://www.macrumors.com/2018/10/30/apples-t2-security-chip-...

128 GB SSD i en dator för 10 papp är också pinsamt. Det går inte heller att utöka det interna lagringsutrymmet. T2 chipet är främst till för att hindra folk att ändra på Konfigurationen. Men det får man leva med när man köper Apple. Du är som vanligt låst till det Apple bestämt.

Permalänk
Medlem

@Ceji: Håller med om att det är dåligt att inte själv kunna ändra på det interna lagringsutrymmet, men att T2-chippet främst är till för hindra folk att ändra på konfigurationen tror jag mest är FUD.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma