USB-portar slutar vara strömförsörjande när datorn är avstängd

Permalänk
Medlem

USB-portar slutar vara strömförsörjande när datorn är avstängd

Köpt ny dator och när den är avslagen laddas inte saker kopplade till USB, exempelvis mina trådlösa headsets eller telefoner. Gäller alla portar. På min förra dator gick det att ladda när den var avstängd.

Har testat följande: https://www.pcworld.com/article/3045567/windows/how-to-keep-c...

På dom 2 översta och dom 2 nedersta. https://imgur.com/a/ptMuOIA

Dom är på när datorn är i sleep mode men alltså ej när den är avstängd.

Win10
MSI B450-A PRO
Ryzen 2600x
Fractal Design Define R5 Svart
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance

Nån som vet hur man löser detta? Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Kan vara en inställning i bios som måste aktiveras. Du kan även installera MSIs "super charger" och se om du kan aktivera funktionen.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem
Skrivet av maskeradmannen:

Kan vara en inställning i bios som måste aktiveras. Du kan även installera MSIs "super charger" och se om du kan aktivera funktionen.

Tack för svar! Hittar inget i BIOS. Laddade ner super charger, ingen skillnad. Hittar inga inställningar för det programmet, verkar bara kunna starta och stoppa det. Har att göra med laddning av apple produkter som jag fattar det.

Permalänk
Medlem

@VG.: Kolla så att "ErP Ready" är inställd på disabled i BIOS, under Advanced -> Power Management Setup. Den ska vara avslagen som standard enligt manualen, men det är vad jag vet den enda inställningen i BIOS som skulle kunna påverka.

Permalänk
Rekordmedlem

om du inte kan aktivera laddning via moderkortet så skaffa en laddhub, de brukar dessutom orka med höga strömmar till skillnad dfrån vanliga usbportar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@VG.: Kolla så att "ErP Ready" är inställd på disabled i BIOS, under Advanced -> Power Management Setup. Den ska vara avslagen som standard enligt manualen, men det är vad jag vet den enda inställningen i BIOS som skulle kunna påverka.

Den var redan disabled, tack ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VG.:

Köpt ny dator och när den är avslagen laddas inte saker kopplade till USB, exempelvis mina trådlösa headsets eller telefoner. Gäller alla portar. På min förra dator gick det att ladda när den var avstängd.

Dom är på när datorn är i sleep mode men alltså ej när den är avstängd.

Det låter väl helt normalt att diverse komponenter inte får någon ström när datorn är avstängd.
Det är väl snarare lite special att vissa datorer fortfarande strömsätter saker trots att de skall vara avstängda.

Permalänk
Medlem

Håller med - att det är strömsatt på utgångar även i avstängd läge är att betrakta som en 'feature' - inte som en standardfunktion då det beror väldigt på använda chipset om stödet finns eller inte...

Inte ens laptoppar har det i mer än möjligen en enda USB-uttag och då oftast i annan inredningsfärg (typ gult) för att särskilja från resten av USB-uttagen.

Permalänk
Medlem

På mitt mammabräda från Asrock så kan jag endast ladda i de bakre USB 3 portarna när datorn är avstängd. Har du provat alla USB portar?

Prova även att påbörja laddningen innan du stänger av datorn och se om det fortsätter ladda efter du stängt av datorn...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version