Testpilot: Florpad – gamingmatta som skyddar mot slabb och spill

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

bara jag som läser "Florpad" som ett ord (med svensk uttal)

// LZ

Nope... jag satt också och funderade på vad det var för konstigt ord.

Borde ju heta "Floorpad".

Permalänk
Medlem

Haha Florpad... "Du ser ju helt florpad ut!"

Nåja, Namnet drar ju som tur är inte bort något från funktionen!

Tror själv inte att jag skulle köpa något sådant. Använder just nu en plastmatta från Ikea för att skydda golvet från permanenta skador och det fungerar helt okej!

Visst hade det kunnat vara mysigt med en bit tyg och gummi under fötterna men att vara tvungen att lyfta bort hela mattan bara för att göra rent den... Nja, lite för mycket jobb för mig när det kommer till en produkt som ska underlätta renhållningen.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Konstigt, minns inte att denna har funnits ute som ett test och läsa.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Läste recensionen, och missade självklart inte den underbara videon. Bra jobbat!
Skulle verkligen vilja ha en sån för att framhäva ännu starkare kontraster i gaming/highend-hörnan.

Det stora misstaget är denna förbannade text/tryck på mattan.
Vill bara ha det färgade mönstret, men inga ringar eller text. Var ju dessutom dom detaljerna som fick fläckar.
Skulle vara bättre med en mönstrad matta utan dessa vita tryck - röd eller grön.

Du vet väl om att du kan köpa skräddarsydda mattor med overlock?

Även i min lilla hålla, en liten by i Skåne.
Finns där en färg/mattbutik som fixar måttbeställda.

Det är en liten firma, men Du skulle själv bli förvånad vilka maskiner dom har för att fixa o skära till exakt det du vill ha.

Alla mina mattor, är skräddarsydda. i hela huset. Även den jag sitter på nu.

Overlock= sydda kanter
Låter dyrt. men no shit lovar du blir förvånad. Det är inte så dyrt alls!!!!!

Resultatet då, ja vad finns det att skriva, allt sitter som det skall.
Allting hänger samman d v s färger os v

Bara ett litet tips, som många inte tänkt på.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Hade jag varit under 18 år och bott hos mamma så hade jag nog gillat mattan. Men den verkar ju helt meningslös med tanke på att det finns bättre alternativ.
Min åsikt iaf !

Visa signatur

HAF 932 | Corsair H100i Pro RGB | Asus Z370-G Gaming | Intel i7 9700K @4.9GHZ | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 3200mhz | Gainward Nvidia RTX 3080 10GB | Samsung 970 EVO PLUS 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av stig86:

Hade jag varit under 18 år och bott hos mamma så hade jag nog gillat mattan. Men den verkar ju helt meningslös med tanke på att det finns bättre alternativ.
Min åsikt iaf !

Och vad är dom bättre alternativen om jag får fråga?

Gärna länk och lite tankar till din åsikt

Jag är 50År o gillar den t e x

Lite ovan skrev jag att man kan beställa skräddarsydda m overlock.

Måttbeställda!

Så vilka är bättre alternativ?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Jacob:

Kan jag få en utan ful-som-stryk-design?

Nej. Det är ju gaming.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Sjukt liten.

Jag har en riktig matta som ligger hela vägen från vägg ut från skrivbordet.
Skönt med en riktig matta, stolen rullar inte iväg så jäkla enkelt och mysigt o varmt när man har tassarna nere
Samt att man kan rulla runt stolen fritt då det inte är en liten yta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Som redan sagts är IKEA:s matta usel. Glider omkring, blir lätt skitig (med skit som inte går att få bort, diffunderar gissningsvis in i plasten), ful som stryk och låg kvalité. Vi har flera på jobbet, som ser totalt fördjävliga ut efter ett fåtal år.

Med det sagt verkar Florrpadd inte heller vara någon vinnare för min del. En matta som bromsar stolhjulen skulle jag bli vansinnig på, och det sista jag vill ha är ett material som överhuvudtaget tar åt sig damm, skräp, smuts eller spill.

Aldrig hittat något vettigt alternativ, så jag fortsätter nöta på parketten.

Jag har haft den mattan men helt annan erfarenhet. Den låg perfekt på parkett-golvet. Dock var den väldigt mottaglig för att bli repad av kontorsstolen jag överanvänder, och blev ersatt med en helt vanlig korthårig matta som ligger under skrivetbordet som skydd och räcker till att skydda golvet där stolen står.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Avstängd

@DerpMcDerp: Med det matchande soffbordet JAILBITCH för 499kr (viftar lite med högerhanden).

Permalänk
Medlem

@Meantek: Jag frågade faktiskt dem samma sak, de sade att det kommer nya designs under början av nästa år. Väldigt trevlig och snabb kundservice via Facebook! Ska kolla in de nya motiven och då blir det kanske ett köp om det inte fortsätter att se ut som det bara är för p12:or

Permalänk
Medlem

Var tvungen att kolla på kalendern fyra gånger. Nej. Det var inte den första april.
Förövrigt har jag använt IKEAs underlag för stolen så länge jag kan minnas.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Allt säljer bättre om man sätter "Gaming"/"Gamer" före uppenbarligen.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem

Ja, hemskt ful.

Själv köpte jag 5kvm av denna: https://www.ruugs.se/ovriga-mattor-golv/arbetsplatsmattor/tex...

Funkar perfekt.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Smart att de gjort "R" rött. Står ju "flo pad" vi första anblick... Kanske är för att framhäva att den tål spill?

Permalänk
Avstängd

På tal om spill vid datorn:

Själv kör jag denna träbricka från IKEA: https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/06410406/

79 kr och då kan man ha den på ett bord bredvid datorn eller att man har datorn på vänster sida om skrivbordet och bordet med denna bricka på höger sida.

Där geggar jag oftast kaffe, kladd och annat men det är bara att skölja av, går till och med att borsta med diskborste utan repor! Rekommenderar varmt. Varför låta det ens spilla ned mot golvet där gravitationen och fallvinkeln kan vara emot dig?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Aldrig hört talas om förut, dock kan man ju köra på en plastmatta istället om man är orolig över att repa golvet mm. Går säkert att få tag på billigt också. Tyg känns rätt onödigt och jobbigt att hålla rent, dessutom lär inte stolen rulla så bra heller.

Permalänk
Medlem

Slog faktiskt till på den minst fula (i mitt tycke) d.v.s. den svarta. Den gör vad den ska, typ. Ligger inte riktigt still på mitt parkettgolv, även om det rör sig om ganska små flyttningar över tid.
Klart bättre än min Rusta-matta som korvade ihop sig och bytte position på daglig basis. Väldigt skön att ha fötterna på och lätt att rengöra.
Den bromsar också stolens hjul en hel del vilket jag gillar. Utan matta så rullar stolen alldeles för lätt och jag får justera avståndet till skrivbordet flera gånger under en spelsession. Ytan är ungefär som en musmatta och tjockleken ungefär detsamma.
Värd pengarna? Nej, det vete tusan. Men sammantaget en vettig produkt som tyvärr är onödigt dyr och ganska ful. Men det gör mig inget, passar ganska bra i mitt nördrum.
Tips för den som är intresserad - det kommer en mer neutral färg i januari: https://florpad.com/product/florpad-space-grey/

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk

Snyggutsmyckning samt ljuddämpare för grannen nedanför.

Kan hålla med om att det inte är den billigaste men om man tycker att man har råd, och gillar mattans utseende så är det värt det. Den stör inte stolens rullning allt för mycket och den ligger stadigt. Jag är allt som allt nöjd. Ps: Det var länge sedan jag bodde hemma hos föräldrarna :). Gillar man inte utseendet så ska man såklart inte köpa! Men försök hitta en matta med "gamingmotiv" i en vanlig mattaffär om du kan!.

Jag skulle säga att det är i första hand ett sätt att utsmycka sin gaminghörna. Med bonusen att det kan dämpa ljud och skydda golvet.
Nackdelen är att den är lite dyr. För min del såg jag den på rea för bara 199kr så det var helt överenskommet. Hade kanske inte köpt den för närmare 600kr.

FÖR att köpa:
-Om du gillar motivet
-Om du vill minska ljud ner till eventuella grannar samt spara på golvet.
-Ligger stadigt på golvet.

MOT at köpa:
-Om du tycker den är för Dyr.
-Om du tycker motivet är fult.

mer info