Hjälp! Min laptop lyckas inte nå wifi:et

Permalänk
Medlem

Hjälp! Min laptop lyckas inte nå wifi:et

Hej, jag skulle hemskt gärna vilja ha hjälp med mitt wifi som strular för min bärbara dator. Min telefon fungerar utmärkt och alla andra i lägenheten där jag bor får kontakt utan problem (med sina laptops) men trots att jag hittar nätverket i listan fungerar det inte att koppla upp sig. det fungerar "okej" men inte helt felfritt om jag delar från telefonen och ibland fungerar det om min dator är placerad precis bredvid routern. Alltså, det verkar fungera men av någon anledning är signalen otroligt svag till just min dator. Jag är färsk på sånt här och har googlat lite men förstår inte riktigt. Jag har testat att starta om routern och testat med andra nätverk. Bör jag uppdatera någon slags nätverksinställning eller vad kan man göra? Lämna in datorn? Tack på förhand.

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan ju vara så att anslutningarna till antennerna har lossnat eller skadats, det är väl inte det vanligaste felet man kan tänka sig men det är i alla fall inte omöjligt heller och signalnivån skulle ju sjunka dramatiskt av det.
Det brukar sitta små koaxialkontakter som ansluter wifikortet till antennerna så kolla om kontakten sitter i och om kabeln är hel.
Det kan tex se ut så här, kontakterna till antennerna är de guldfärgade närmast Intelloggan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt, är detta kortet i min dator? Öppnade den på baksidan nu men hittar inget som ser ut som du visar på bilden... Batteri å hårddisk... Eller menar du att jag ska in i routern? För jag är ganska säker att problemet är. I min dator...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mcarvid:

Jag förstår inte riktigt, är detta kortet i min dator? Öppnade den på baksidan nu men hittar inget som ser ut som du visar på bilden... Batteri å hårddisk... Eller menar du att jag ska in i routern? För jag är ganska säker att problemet är. I min dator...

Skickades från m.sweclockers.com

Det är i datorn. Kolla på youtube efter din datormodell och se om där finns någon video som visar hur man skruvar sönder den.

Har du inte uppdaterat drivrutinerna till nätverkskortet kan du göra det innan du börjar skruva