Apple presenterar kvartalsrapport – rekordhögt snittpris på Iphone

Permalänk
Medlem

Jag undrar lite vem det är som köper dessa svindyra telefoner?

Ännu för ca 5-6 år sedan fanns det lite iPhones här och där, men idag känner jag ingen som har en iPhone och kan inte komma på när jag senast skulle ha sett någon använda en nyare modell.

Permalänk
Sötast

Om det såldes 47 miljoner Iphones förra året och man räknar ut det per dag så blir det 128767 per dag.

Slår man istället ut det på 261 arbetsdagar per år (they wish) så blir det 180.076 iPhones tillverkade per dag.

Nevermind, tankevurpa. PER KVARTAL INTE PER ÅR.

Så att ehh... runt en halv miljon iPhones tillverkade per dag? Om vi räknar snällt och säger 8H arbetsdag så blir det 62500 telefoner i timmen.... Lite över 1000st per minut.... eller 17 iphones per sekund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Apple har en större revenue än Finlands BNP (265 miljarder USD vs 251 miljarder USD). Rätt så absurdt!

Edit: Men ändå långt, långt från tidernas största företag.

Får man fråga, utav nyfikenhet, vilket är tidernas största företag?

Visa signatur

Molijoxer och mojänger

Permalänk
Medlem
Skrivet av 165Hz:

Får man fråga, utav nyfikenhet, vilket är tidernas största företag?

Nederländska Ostindiska Kompaniet brukar oftast räknas som det.

Apple (eller egentligen Amazon för det är större än Apple) är inte i närheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 165Hz:

Får man fråga, utav nyfikenhet, vilket är tidernas största företag?

Om man räknar in inflationen också:
http://time.com/money/5282501/apple-trillion-biggest-companie...

Dutch East India Co.
Industry: Global Trade

Value in Today’s Dollars: $8.2 Trillion

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Apple/Amazon kan jämföras med Finland. Nederländska Ostindiska Kompaniet kan jämföras med dagens Tyskland och Japan. Tyskland och Japan tillsammans alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Om man räknar in inflationen också:
http://time.com/money/5282501/apple-trillion-biggest-companie...

Dutch East India Co.
Industry: Global Trade

Value in Today’s Dollars: $8.2 Trillion

Det blir inte riktigt korrekt om bara räknar på inflation.

BBC:s More or Less har en tre minuters ljudsnutt om det, de diskuterar hur mycket Mr Darcys (från boken Stolthet och fördom) inkomst då skulle vara värd idag.

För de som inte vill lyssna i tre minuter:

1813 så hade han enligt boken en inkomst på £10.000/år (avkastning av hans tillgångar och investeringar, han jobbade inte), justerar man bara för inflation så blir det £838.100/år.

Men, £10.000 sett till vad man tjänade på den tiden och vad man kunde köpa för det, jämfört med vad man idag tjänar i Storbritannien och vad man kan köpa för det, blir £9,95 miljoner i dag.

Slutligen, jämför man hans inkomst iförhållande till den dåtida brittiska ekonomin, så blir hans £10.000 £61,85 miljoner idag.

Permalänk
Skrivet av 165Hz:

Får man fråga, utav nyfikenhet, vilket är tidernas största företag?

Vad gäller nutiden 2018, är det en mycket lätt fråga att besvara. Tänk på Oljan och sen automatisk vilket land.
ett tips.... Måste ett företag vara börsnoterad???)

Har du en gissning? Om ja se om du har rätt.

https://www.cnbc.com/2018/09/05/saudi-stock-exchange-will-con...
Se helst videon längst ner.

När ???

När kommer de att börsnoteras?? Inte nu med en stark dollar och enligt dem för låga oljepriser.
Själv tror jag på att de kommer att börsnoteras när oljepriset har varit över 75$ i 6mån och helst när oljan är runt 80-85$
Då blir IPO. 1.7-2.0 Tera$

Dold text
Dold text
Permalänk
Medlem

Så länge som Google's Android är det enda alternativet till IOS så kommer jag köpa Iphone. P.ga. av privacy där Apple är bättre idag.

När det börjar säljas vettiga mobiler med privacy tänk, så blir det en sådan. Hoppas eelo kan bli ett vettigt alternativ.

Iphone är värt de extra tusenlapparna än så länge . Men ser fram emot t.ex. eelo då kanske jag lämnar ios..

Permalänk
Medlem
Skrivet av etnica33:

Så länge som Google's Android är det enda alternativet till IOS så kommer jag köpa Iphone. P.ga. av privacy där Apple är bättre idag.

När det börjar säljas vettiga mobiler med privacy tänk, så blir det en sådan. Hoppas eelo kan bli ett vettigt alternativ.

Iphone är värt de extra tusenlapparna än så länge . Men ser fram emot t.ex. eelo då kanske jag lämnar ios..

Håller med. Men det kräver ingen ny iPhone.
Man kan dels köpa begagnade, eller om man har en sedan tidigare, behålla den. Min första iPhone behöll jag två år, nästa tre år, och denna (iPhone 6s+) kommer att få hänga med minst fyra.

Permalänk

Minus Minus Minus

Skrivet av Meathim:

Hur är butikerns marginaler nu? Jag känner en som jobbar på elektronikbutik och iaf för några år sedan hade de runt 17% marginal (om jag minns rätt) på t ex Samsung-lurar, men bara runt 5% på iPhones. Helst ville de inte ens sälja iPhones men det var det kunderna ville ha. Så nog har Apple lyckats kan man väl säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Prova med minus, om man inte säljer abonnemang, försäkring eller tredje parts tillbehör (apple tillbehör ligger antingen på minus eller 2 - 3% vinst) så går man förlust på iPhones. Detta gäller nästan alla Apple produkter inte bara iPhones.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dreamersR:

Prova med minus, om man inte säljer abonnemang, försäkring eller tredje parts tillbehör (apple tillbehör ligger antingen på minus eller 2 - 3% vinst) så går man förlust på iPhones. Detta gäller nästan alla Apple produkter inte bara iPhones.

Då är det inte alls konstigt att de tjänar så mycket som de gör då. Massor med marginal där..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sjuk peng oavsett modell, tackar vet jag billigare alternativ som 1+ mm.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Kanske inte just sms-lånens fel men den vilda kreditmarknaden är definitivt en starkt bidragande orsak till ökade priser. Folk kan konsumera mycket mer än de producerar vilket urlakar pengarnas värde och ger prishöjningar som följd. Så länge allt rullar på är det ingen som märker att vi långsamt blir fattigare. Det finns ju fortfarande utrymme för lyxkonsumtion. Det är som ett fyllo som är kung i baren på just sms-lån. När sen morgondagen kommer...

Samtidigt låtsas politikerna att ekonomin går bra eftersom den höga omsättningen gör att man kan inbilla sig att konjunkturen är bra.

Beträffande Apple förstår jag varför de gör som de gör, samtidigt som jag inte är glad åt de ökade priserna.

Exakt.
Sveriges national ekonomi är på väg att crasha hård.
Allt går på lån och det fattas pengar överallt. Men ingen vill prata om det. Särskilt inte politiken . Och att detta inte ens nämdes i förra valkampen oroar mig.
Svenska privat hushåll är skuldsatta högre än det någonsin har varit. Och pga det stiger ochså fastighetspriser och hyror i höjden.
Jag undrar bara när det kommer explodera.
Apples skamliga priser är bara ett exempel på avkasserandet innan allt faller isär.

Om man forskar efter prisökningar innan historiens största crashar som tex Black Friday och andra datum, ser man att priserna gick upp kraftiga ett par år och månader innan det blev crash.
Jag vill inte måla djävulen på väggen, men om jag har fel, har jag iaf sparat in tapeten. :-S

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

Senaste modellen från Apple med minsta skärm och minsta lagring kostar 12.500kr.
Tack, men nej tack!

Permalänk
Skrivet av hg:

Jag undrar lite vem det är som köper dessa svindyra telefoner?

Ännu för ca 5-6 år sedan fanns det lite iPhones här och där, men idag känner jag ingen som har en iPhone och kan inte komma på när jag senast skulle ha sett någon använda en nyare modell.

Om du köper en mobil för 4-5000kr+ så får du idag en riktigt bra telefon nästan oavsett vilket märke du väljer. För 6 år sedan var det inte riktigt så.
Däremot har jag inte upplevt att färre har Iphone idag, att du inte sett någon använda en nyare modell kan ju bero på att det knappt är stora skillnader i design från Iphone 6-8 X modellerna är även de ganska lika förutom skärmen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Om du köper en mobil för 4-5000kr+ så får du idag en riktigt bra telefon nästan oavsett vilket märke du väljer. För 6 år sedan var det inte riktigt så.
Däremot har jag inte upplevt att färre har Iphone idag, att du inte sett någon använda en nyare modell kan ju bero på att det knappt är stora skillnader i design från Iphone 6-8 X modellerna är även de ganska lika förutom skärmen.

För 6 år sen var mobiler i 5000 kr klassen toppmodellerna. Köpte faktiskt min förra Xperia Z5 (som när den släpptes var en toppmodell, dock 2-3 år sen) för 5200 kr, då ingick en bärbar högtalare.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Skrivet av Mirialia:

För 6 år sen var mobiler i 5000 kr klassen toppmodellerna. Köpte faktiskt min förra Xperia Z5 (som när den släpptes var en toppmodell, dock 2-3 år sen) för 5200 kr, då ingick en bärbar högtalare.

Ja det gick få bra telefoner för 5000kr förr också. Men det varierade en hel del mellan olika tillverkare så man fick se upp. Ex köpte du en sony Xperia arc så fick du en rätt kass mobil medan en Galaxy s2 var riktigt bra för ungefär samma pris.

Idag får du ju egentligen bra telefoner för 2-3000kr också om kameran eller GPU prestanda inte är något man prioriterar, processorn är bra nog för de flesta i den prisklassens telefoner.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

2 biljoner kronor...

Skickades från m.sweclockers.com

Miljarder*

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja det gick få bra telefoner för 5000kr förr också. Men det varierade en hel del mellan olika tillverkare så man fick se upp. Ex köpte du en sony Xperia arc så fick du en rätt kass mobil medan en Galaxy s2 var riktigt bra för ungefär samma pris.

Idag får du ju egentligen bra telefoner för 2-3000kr också om kameran eller GPU prestanda inte är något man prioriterar, processorn är bra nog för de flesta i den prisklassens telefoner.

Fast Arc var ju ofantligt mycket snyggare

Jo tekniken har ju blivit bättre i de lägre klasserna. Tror att de flesta klarar sig med mobilen för 2000-3000 kr. Min senaste gick för 3500kr, funkar bättre än förra som gick för 5200kr.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av knapp3an:

Miljarder*

Fast nej. Det är faktiska 2 biljoner vi pratar om här, dvs 2 000 000 000 000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

Fast nej. Det är faktiska 2 biljoner vi pratar om här, dvs 2 000 000 000 000kr.

Ohfan, I stand corrected. Damn.