Permalänk
Medlem

IPC laptop vs desktop (intel)

Hej! Jag kom på att jag inte har koll på en rätt så basic grej.
Om man tar två moderna intel-processorer från samma generation, en för desktop och en för laptops. Alltså tex i5 av generation 8.
Uträttar de då lika mycket per kärna och klockcykel? Eventuellt bortsett från olika minneskonfiguration (cache och övrigt RAM).
Eller är laptop-processorerna bantade på något sätt?

Det blir naturligtvis praktisk skillnad i slutändan när man räknar in sådant som TDP. Men den här frågan gäller alltså per kärna och klockcykel.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Horvendile:

Hej! Jag kom på att jag inte har koll på en rätt så basic grej.
Om man tar två moderna intel-processorer från samma generation, en för desktop och en för laptops. Alltså tex i5 av generation 8.
Uträttar de då lika mycket per kärna och klockcykel? Eventuellt bortsett från olika minneskonfiguration (cache och övrigt RAM).
Eller är laptop-processorerna bantade på något sätt?

Det blir naturligtvis praktisk skillnad i slutändan när man räknar in sådant som TDP. Men den här frågan gäller alltså per kärna och klockcykel.

Två processorer från samma arkitektur uträttar givetvis samma mängd arbete per klockcykel och kärna.
IPC är inte beroende av frekvens utan endast på arkitekturen.

Det som däremot kan påverka är SMT, eventuella cache-missar etc. Det är dock mer fallspecifikt och svårt att gå in på om man inte tittar på specifika tester.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Två processorer från samma arkitektur uträttar givetvis samma mängd arbete per klockcykel och kärna.

Det var det där "samma arkitektur" jag inte var helt säker på. Jag tänkte att intel kanske plockat bort något ur varje kärna på laptopversionen för att få ned TDP.
Vad det skulle vara eller om det ens är realistiskt att göra så har jag ingen aning om.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Tack!
Med andra ord - ingen IPC-skillnad. Om man inte räknar in skillnader i minneskonfiguration.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Horvendile:

Det var det där "samma arkitektur" jag inte var helt säker på. Jag tänkte att intel kanske plockat bort något ur varje kärna på laptopversionen för att få ned TDP.
Vad det skulle vara eller om det ens är realistiskt att göra så har jag ingen aning om.

Nej det är inte realistiskt att pilla i arkitekturerna på så sätt.
Notera dock att 8:e generationen består av tre olika Skylake-refresh arkitekturer då intel tycker det är lämpligt att blanda massa under samma namn. Det är extra stökigt på laptopsidan.

Hur stor skillnad det är på IPC mellan de olika Sky lake refresh-arktiekturerna (Sky lake, kaby lake & coffee lake) söker du lämpligast på nätet. Jag kan det inte utan till.

Skrivet av Horvendile:

Tack!
Med andra ord - ingen IPC-skillnad. Om man inte räknar in skillnader i minneskonfiguration.

IPC är identisk. Sedan om man kan nyttja beräkningskraften eller om vissa av cyklerna går till spillo på grund av minneskonfigurationen, cache/cache-missar etc är en annan femma.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin