Tömma diskar vid Pc försäljning

Permalänk
Medlem

Tömma diskar vid Pc försäljning

Hej swec !

Många här säljer sina gamla burkar på swecmarknaden och nu är det snart min tur.
Men hur tömmer ni diskarna ?
Informationen ska väll skrivas över för att verkligen försvinna.
Bör jag göra någon återställning av windows ?
Datorn fungerar jäkligt bra just nu så vore synd att fimpa alla drivare och börja om.

Tacksam för hjälp

Permalänk
Medlem

Jag brukar köra KillDisk ett par vändor och sedan om jag är riktigt paranoid så testar jag ett recovery program för att se om jag hittar något...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClubT:

Jag brukar köra KillDisk ett par vändor och sedan om jag är riktigt paranoid så testar jag ett recovery program för att se om jag hittar något...

1 varv räcker. Flera varv är en rest från dator stenåldern. Lagrings typer som kanske behövde det har kastats för länge sedan.

Permalänk
Medlem

Nu var det ett tag sedan jag använde ccleaner så kanske funktionen inte finns kvar.
Med det programmet kan man skriva över tomma områden på disken, vilket innebär att man inte behöver installera om windows.

Dock hade jag aldrig överlämnat min dator utan att installera om den och köra cclean.

Värt att nämna är att SSD inte är lika lätta att återskapa information från, då de flesta raderar tomt utrymme själv (trim).

https://www.ccleaner.com/

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Nu var det ett tag sedan jag använde ccleaner så kanske funktionen inte finns kvar.
Med det programmet kan man skriva över tomma områden på disken, vilket innebär att man inte behöver installera om windows.

Dock hade jag aldrig överlämnat min dator utan att installera om den och köra cclean.

Värt att nämna är att SSD inte är lika lätta att återskapa information från, då de flesta raderar tomt utrymme själv (trim).

https://www.ccleaner.com/

Precis, lönlöst att köra vanliga secure erase på SSD. Det enda de gör är att slita ut disken i förtid.
Både Intel och samsung har dock program som har secure erase för deras SSDs. Vet inte hur det är med övriga tillverkare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Kör med File Shredder, fungerar bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Secure erase med disktillverkarnas program - Därefter köra full diskkryptering med slängnyckel med veracrypt (ej snabbformatering) - för SSD - kör 2 gånger med olika nycklar och andra gången då till minst 1/3-del för att motionera minnet som används för allokering av minnesblock då efter första skrivningen så har det som skrevs över sist på den synliga diskarean flyttats in där istället...

Därefter secure erase igen för att aktivera 'Table Reset Indication Marker' - även känd som TRIM så att disken är i 'virgin' state för den som sedan tar över disken.

Varför veracrypt och inte 'zeroing' av disk beror på att en del SSD (med sandforce-kontroller bl.a) komprimerar datat och med tex nollor så blir bara väldigt liten del av flash-minnet överskrivet och gammal data ligger kvar. Ytterligare SSD som en del Intel tolkar en hel sektor fylld med '0' som en 'trim'-kommando för sektorn (för det är precis vad Intels SSD toolbox gör när den exekverar 'trim' på de äldre minnena) och ersätter flashminnets innehåll med en syntetisk nollad sektor istället vid läsförfrågan senare och datat kan i praktiken ligga länge kvar ändå i minnet. - med (psedo)slumptal som tex. veracrypt initierar disken med så fungerar varken kompression eller hanteringen med nollade sektorer som 'trim' utan tvingar verkligen att alla flash-celler skrivs om med ny data.

Vissa formateringsprogram som tex. finns i Win7 kör TRIM på partitionen den formaterar när det formateras i snabbformat - dessvärre försvann 'featuren' i senare windows formatering.

Även linux när den formaterar ext4 på en partition så skickas trim för hela diskutrymmet den formaterar.

---

Slutligen - TRIM-kommandon sänds under windows bara på SATA-diskar och sitter på SATA-kabel, inte via USB eller annan adapter.

Moderna M.2 NVMe-minne med PCIe och dito på PCIe-kort med flashminne så kör ingen trim. samma sak med de flesta RAID-strukturer på moderkort som har 'fake'-RAID chip i sig.

Intels egna RAID-system är så dumt att när bios är satt i RAID så fungerar SSD med Trim så länge den är ensam disk i den logiska enheten RAID presenterar för OS medans sätter man ihop SSD i RAID i tex. RAID0 eller RAID1 så används inte TRIM. Intel hade tänkt sig en användarmönster med en enda SSD som systemdisk (och TRIM fungerar) och så har man reguljära snurrdiskar i RAID och då behövs inte TRIM - tycker dom...

---

Det är ingen bra ide alls att försöka 'behålla' befintlig windowsinstallation och bara städa användarfilerna och radera användarkonton och tro att man fått bort allt - för det har man inte och är nästa ägare minsta forensiskt intresserad så kan denne gräva ut mycket ut alla tempfiler och annat som windows och dess program sprider och skvätter runt om kring sig - även $MFT kan innehålla mycket information om filer som man trodde var borttagna då det inte städas där när man raderar filer eller fyller resten av disken med '0' som man kanske trodde att det skulle rensa allt. $MFT i NTFS behåller alla småfilers information upp till lite drygt 900 byte i själva $MFT:s kropp även om det till synes är raderat och är närmast omöjlig att sota ut om man just inte blanka disken helt med secrue erase och sedan skapar ett nytt filsystem igen med en nybildad och kort $MFT (tills man börja fylla på filer igen)

Det är då bättre att göra secure erase och med veracrypt av hela disken enligt första stycket och sedan installera en ny windows från scratch och se till att alla drivrutiner på datorn fungerar innan man lämnar den vidare.

Permalänk
Medlem

Oj tack för alla svar,
Jag hittade också ganska fort om killDisk men trodde det förstörde diskarna om man skulle slänga dom eller så (Och saknar borrmaskin)

Permalänk
Medlem

@xxargs: Tack för ditt utförliga svar.
nej egentligen är det uppenbart, jag får ta och ominstallera windows.

Permalänk
Medlem

Hur mycket sliter dessa operationer på hårddiskarna?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

@oqvist:

Det kostar 1.5 - 2 fulla PE-cykler beroende på hur länge du skriver vid den andra överskrivningen - bryter du vid ca 1/3-del vid andra körningen med veracrypt så bör det mesta av 'osynlig' lagring också vara borta - dock kan man aldrig garantera riktigt då det hela tiden dyker upp sådana texter om lagringsmedier...

https://www.ru.nl/english/news-agenda/news/vm/icis/cyber-secu...

Med andra ord innehåller disken saker som ger stora konsekvenser för dig själv så lämnar du aldrig bort den eller säljer den utan du personligen ser till att den förstörs fullständigt - hamra sönder, såga sönder, lägg på grillen nere i den blålågande kolet, skjut sönder den...

Är det mycket med 2 PE-cykler ?? tja - hur mycket har disken slitit hittills under din användning - säg att 10% har förbrukats på 1 år och motsvarar 100 PE-cykler, - i regel kan man skriva över 1000 PE-cykler vilket innebär att det är minst 10 år kvar i användning och 100 PE-cykler/år motsvarar ca 8 PE-cykler/månad eller 2 per vecka - så övningen ovan kostar max 14 dagar i slitage.

De flesta normalanvändare skriver betydligt mindre än så på systemdisken och kanske är uppe i 10% av tillgängliga PE cykler först efter 3 år...

Den fasansfulla slitaget som alla är så rädda för - är våldsamt överdrivet i praktiken och SSD byts ut för att den är för liten långt innan den är utsliten av användaren.

I tillämpningar som serverdator och en massa transaktioner som utförs i databas eller SSD agerar som en disk-chache för mycket skriv och lästrafik , ja det är annan sak och hållbarheten kanske räknas i bara månader/halvår, men det är inte normal privatpersonbruk/gamer-användning

Permalänk
Medlem

@Cadtekniker: Kryptera disken och släng bort återställnignsnyckeln..

Permalänk
Medlem

Jag har ju haft familjebilder på hårddiskarna som jag huvudsakligen tänkte att ingen ska lätt kunna återställa bara.
Men man har ju loggat in på banken och sånt med datorn, men inget sånt går väll att få tag på för gemene man ?