Segt att starta program och videor.

Permalänk
Medlem

Segt att starta program och videor.

Tjena alla!

Nyligen byggde jag mig ett Ryzen-system och när datorn varit igång en eller två dagar så blir det väldigt segt att öppna en videofil eller t.ex. chrome.

Startar jag om datorn går allting blixtsnabbt igen.

Jag använder MPC-BE spelaren med madVR.
Chrome är senaste versionen.

Jag har NOD32 som antivirusprogram. Jag har skannat datorn med malwarebytes samt kollat om routern är infekterad. Hittar ingenting konstigt alls.

Jag använder också senaste versionen av Windows 10, nämligen Fall Creators Update.

Vanligtvis klarar jag att hitta fel själv men jag står still med detta märkliga bekymmer.

Ni får komma med tips och råd. Ge mig frågor så kan jag lista saker jag har i datorn eller vad jag gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moodilic:

Tjena alla!

Nyligen byggde jag mig ett Ryzen-system och när datorn varit igång en eller två dagar så blir det väldigt segt att öppna en videofil eller t.ex. chrome.

Startar jag om datorn går allting blixtsnabbt igen.

Jag använder MPC-BE spelaren med madVR.
Chrome är senaste versionen.

Jag har NOD32 som antivirusprogram. Jag har skannat datorn med malwarebytes samt kollat om routern är infekterad. Hittar ingenting konstigt alls.

Jag använder också senaste versionen av Windows 10, nämligen Fall Creators Update.

Vanligtvis klarar jag att hitta fel själv men jag står still med detta märkliga bekymmer.

Ni får komma med tips och råd. Ge mig frågor så kan jag lista saker jag har i datorn eller vad jag gjort.

Dra ner ett diagnosticeringsprogram för den HDD/SSD du har programmen installerade på. Min erfarenhet är att när sådant sker så är det lite lagringsmediet som är boven i dramat. Kolla också resurshanteraren hur det ser ut med RAM. Finns det fritt eller kör du på marginalen?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

@Louwsy Shroom: Jag har 16GB minne installerat. När datorn beter sig så segt ang. att öppna program och videor så ligger minnet på 8.8GB använt men startar jag om datorn så ligger det på runt 4.4GB.

Märkligt att det är lagringsmediat som gör det. Jag köpte en m.2 enhet från Samsung på 250GB och snabbare än så går inte att få i läshastighet, hehe.

Permalänk
Rekordmedlem

Det låter som du har nått program med en minnesläcka.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Det trodde jag också först men jag kan inte hitta något i aktivitetshanteraren > processer som tar så mycket minne. Ändå har jag cirka hälften kvar så det måste finnas något annat som segare ner.

Jag har två videoklipp jag försökte spela in med vlc av skrivbordet. Ska försöka lägga upp så man ser bättre vad jag menar.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har du senaste BIOS/UEFI och drivrutiner för moderkortet installerade?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Har du senaste BIOS/UEFI och drivrutiner för moderkortet installerade?

Japp, det har jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag gjorde ett test av min m.2 enhet med Samsung magician. Där får jag resultat med 3gb i läs och 1,6gb i skriv.

Jag funderar på att återställa windows 10.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av moodilic:

Jag gjorde ett test av min m.2 enhet med Samsung magician. Där får jag resultat med 3gb i läs och 1,6gb i skriv.

Jag funderar på att återställa windows 10.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du ännu inte har installerat om Windows EFTER att du byggde färdigt datorn så bör du göra det. Även om man tar sig förbi eller struntar i fel så är den ofta seg långsammare än vad den borde vara tills man gjort det.

Vissa fel har krävt att man startade datorn från DVD / USB och tog bort alla partitioner på disken. Du bör passa på om du ändå tänker återställa den. Koppla ur andra diskar tills DVD / USB installerat klart Windows så den inte lägger använder något på andra disken som Windows behöver för att starta.

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Verktyget laddar ned Win 10 och låter dig välja mellan DVD, USB mm som du använder för att installera om. Jag har hört att man får med uppdateringar så det kan löna sig att skapa en ny DVD / USB om det var länge sedan.

Permalänk
Medlem

@panpo98: Datorn var färdigbyggd när jag lade in W10 som också var senaste uppdateringen Fall Creator.

Jag byggde klart datorn med bara m.2 enheten. Lade in W10 och efter några dagar så tänkte jag att jag behövde ha en till hdd för spelen och lite annan lagring, så jag var uppe på vindsvåningen och hittade en gammal 1TB hdd. Jag kommer dock inom en snar framtid köpa en Synology med fyra HDD platser och slänga in allt där men detta får bli tillfälligt så länge.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig varit med om att öppna vissa program på datorn kan bli seg efter bara en natt som datorn varit igång. Min andra dator som står bredvid är igång 24/7 och har varit i väldigt många år men inte har den blivit så här seg.

Jag ser inte att något program läcker minne, jag ser ingen degradering av min m.2 enhet. Den är extremt snabb. Jag har heller inga virus eller andra spionprogram på datorn. Jag har inga konstiga meddelanden i loggen.

Alla drivrutiner är uppdaterade.

Jag vet inte hur jag kan mäta detta om jag inte vet vad som orsakar det.

Permalänk
Medlem

Genombrott!

Det är så att mitt Ryzen-system kör med RGB belysning på moderkort, minnen och grafikkortet.
Det finns en tjänst som heter LightningService som körs när datorn startar och av en ren misstanke så stängde jag av tjänsten och nu känns allting blixtsnabbt igen. Jag kan starta Chrome utan fördröjning och jag kan starta videoklipp med MPC-BE utan fördröjning som ni kunde se i Youtube videorna ovanför.

Inte relevant men bara en lustig anekdot.
Jag mindes att man var tvungen att stänga av LightningService när man ville spela Far Cry 5 för att Ubisoft-teamet inte gillade att tjänsten kunde användas för att fuska (av någon konstig anledning).

Någonting i denna tjänst sega ner dessa saker jag påtalat. Men jag kan inte mäta hur den gör detta. Jag får nog ta och kontakta Asus för det är deras Aura program jag kör.

PS. Jag kör version 1.06.95. Jag hittade en nyare version som är beta; 1.07.22. Får se om detta hjälper.

Hittade nyare version av Asus Aura