Bahnhof tvingas blockera fildelningssajter för vetenskapliga artiklar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Lite jobbigt om man sitter och gör sin c-uppsats bara.

Men du skulle i många fall bara kunnat nå artikeldatabaser från en av högskolans datorer ändå, och då kanske enbart från universitetsbibliotekets dedikerade databas-datorer.

Skrivet av baldakin:

Nje! När man väl fått sin artikel publicerad så ägs den av förlaget. Kan vara så att jag minns fel men så vitt jag vet så äger jag inte rättigheterna till någon av de artiklar jag publicerad inom medicinsk forskning.

Skriv om några formuleringar och rubriker så kan du publicera den på vilken sida du vill, gratis för alla att ladda ner. Det kan man se många forskare göra.
Om jag har fått en referens till en artikel på en webtjänst där det kostar pengar att ladda ner den, så googlar jag bara på titeln och upphovsmannen och laddar ner den någon annanstans ifrån.

För datavetenskap använder jag Citeseer för att hitta artiklar och relaterade artiklar (citerade, från samma författre etc.), och de har nedladdnings-länkar och även backups på artiklar som kan ha ramlat bort från orginal-servrar.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Inaktiv

Bahnhof, we brake for nobody! Jon Karlung rockar fett vidare

Jobbade en sväng med honom när han var chefredaktör på Aktuellt Rapport.

Han tar den inte i skruven om han inte måste och i det fallet han inte har något annat val så gengäldar han tjänsten mer än gärna dubbelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Du glömde räkna med Sweclockers som med valt att censurera fel åsikter/politik.

En intressant sida är Gab som är en kopia av twitter som stängdes ner för att en av deras användare var terroristen i Pittsburgh, att de fördömde attacken och att han även hade konto på twitter och andra sidor spelade tydligen ingen roll.

Knappast konstigt att Swec inte vill ha allmänt politiskt snack då folk inte klarar av att diskutera i en sansad ton utan alltid tar med sig negativa känslor till diskussionerna, och därmed förstör forumklimatet.

Sedan är det inte direkt någon större förlust då de politiska diskussioner som hållits här har visat rätt tydligt att många verkligen inte besitter någon djupare kunskap i ämnet. Det förekommer väldigt mycket faktafel samt uttalanden som bara fungerar i en extremt snäv kontext där man tappar verklighetsförankring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

När någon som gillar gab använder sig av uttrycket "globalister" så börjar jag ju undra...

The Origins of the 'Globalist' Slur

lite som regressiva försöker definiera om rasism

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Evil Peter:

Knappast konstigt att Swec inte vill ha allmänt politiskt snack då folk inte klarar av att diskutera i en sansad ton utan alltid tar med sig negativa känslor till diskussionerna, och därmed förstör forumklimatet.

Sedan är det inte direkt någon större förlust då de politiska diskussioner som hållits här har visat rätt tydligt att många verkligen inte besitter någon djupare kunskap i ämnet. Det förekommer väldigt mycket faktafel samt uttalanden som bara fungerar i en extremt snäv kontext där man tappar verklighetsförankring.

Det är inte heller någon förlust att ISPerna blockerar piratebay och liknande heller.

Du tycker alltså censur är viktigare än att låta någon bli kränkt vilket jag kan förstå men när det kommer till twitter/youtube/facebook har de stor påverkan på t.ex alla val som sker idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Din inflikning är rätt meningslös. Ungefär som när någon beskriver Sveriges valdeltagande på sisådär 80% som allmänt tillfredsställande flika in med att inom särskilda grupper i samhället är valdeltagande lägre, kanske rentav dåligt.

Den svaga tillförlitligheten i det område du beskriver faller givetvis in i den nationella statistiken.

87.18% valdetagande, men som din agenda är så har inte några % nån betydelse å du gör det berättigat att några % bortfall hit eller dit är helt ok.
Tillbaka till tråden å summera nåt svar är väl då att några % av webben inte funkar eller blir låst har ingen betydelse.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Det är inte heller någon förlust att ISPerna blockerar piratebay och liknande heller.

Du tycker alltså censur är viktigare än att låta någon bli kränkt vilket jag kan förstå men när det kommer till twitter/youtube/facebook har de stor påverkan på t.ex alla val som sker idag.

Med det argumentet så tycker du att det är viktigare att bryta mot lagen än att upprätthålla den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

Med det argumentet så tycker du att det är viktigare att bryta mot lagen än att upprätthålla den.

Skickades från m.sweclockers.com

Med det argumentet tror du att du har rätt enligt lag att aldrig bli kränkt vilket så klart är fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

87.18% valdetagande, men som din agenda är så har inte några % nån betydelse å du gör det berättigat att några % bortfall hit eller dit är helt ok.
Tillbaka till tråden å summera nåt svar är väl då att några % av webben inte funkar eller blir låst har ingen betydelse.

Jag har ingen aning vad du pratar om. Hittills har dina rättningar inte haft något med vad jag skriver att göra.

Skrivet av gabriel15:

Det är inte heller någon förlust att ISPerna blockerar piratebay och liknande heller.

Du tycker alltså censur är viktigare än att låta någon bli kränkt vilket jag kan förstå men när det kommer till twitter/youtube/facebook har de stor påverkan på t.ex alla val som sker idag.

Du bekräftar Evil Peters farhågor och kommer in med fler ovidkomligheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Men du skulle i många fall bara kunnat nå artikeldatabaser från en av högskolans datorer ändå, och då kanske enbart från universitetsbibliotekets dedikerade databas-datorer.

Skriv om några formuleringar och rubriker så kan du publicera den på vilken sida du vill, gratis för alla att ladda ner. Det kan man se många forskare göra.
Om jag har fått en referens till en artikel på en webtjänst där det kostar pengar att ladda ner den, så googlar jag bara på titeln och upphovsmannen och laddar ner den någon annanstans ifrån.

För datavetenskap använder jag Citeseer för att hitta artiklar och relaterade artiklar (citerade, från samma författre etc.), och de har nedladdnings-länkar och även backups på artiklar som kan ha ramlat bort från orginal-servrar.

Ja det är sant, när jag pluggade körde man via skolans proxy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Det är inte heller någon förlust att ISPerna blockerar piratebay och liknande heller.

Du tycker alltså censur är viktigare än att låta någon bli kränkt vilket jag kan förstå men när det kommer till twitter/youtube/facebook har de stor påverkan på t.ex alla val som sker idag.

Allmän åtkomst till Internet är inte att jämföra med att specifika sidor sätter upp regler för vad gäller just där. Det spelar ingen roll om man råkar ha samma åsikt i båda fallen, det är ändå inte samma sak.

Problemet med sociala medier är åt båda hållen då det sprids väldigt mycket desinformation om allt möjligt, och väldigt många av användarna har dålig slutledningsförmåga och kunskap om källkritik så tyvärr fungerar det att försöka vilseleda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Man får väl iaf va glad över att ”blockeringen” är nån fattig DNS historia, fattar inte att det är ”ok”.

Hade jag lagstiftat så hade det gicetvis gått mot ip-nummer och DPI å hela skiten. Tar väl hela 20 sekunder att fylla i Google DNS och ”kringgå” denna ”block”?!

Men även det löses ju med VPN, tor eller likande...

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Med det argumentet tror du att du har rätt enligt lag att aldrig bli kränkt vilket så klart är fel.

Nej? Du verkar ha lite problem där med läsförståelsen. Det finns lagar och dessa ska följas.. oberoende om man heter Facebook eller inte.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Med det argumentet tror du att du har rätt enligt lag att aldrig bli kränkt vilket så klart är fel.

Om man måste lägga ord i sina motståndares ord så har man förlorat argumentet, och kanske ska ta sig en funderare på sin ståndpunkt

Permalänk
Inaktiv

Elsevier låter som en könssjukdom som kan botas med antibiotika men fortfarande är otrevlig att kontrahera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baldakin:

Nje! När man väl fått sin artikel publicerad så ägs den av förlaget. Kan vara så att jag minns fel men så vitt jag vet så äger jag inte rättigheterna till någon av de artiklar jag publicerad inom medicinsk forskning.

Skrivet av DasIch:

Jag tror du minns fel eller så har du en annan deal än de jag kontaktat. Min erfarenhet är snarare att forskare är glada att dela med sig av sin artiklar, medan förlagen gärna tar betalt.

Skrivet av Findecanor:

Skriv om några formuleringar och rubriker så kan du publicera den på vilken sida du vill, gratis för alla att ladda ner. Det kan man se många forskare göra.

Det går i princip alltid att få tag på artiklar om man mailar och får tag på författaren, många lägger också ut dem på sina privata hemsidor. Men då är det oftast för att de struntar i restriktionerna. Juridiskt sett har nästan alltid tidskriften rättigheten till den layoutade fulltexten (undantaget open access-tidskrifter). Oftast är det inget juridiskt problem att lägga ut samma innehåll med den layout det hade när man skickade in den (alltså innan tidskriften lade till sin layout), men det beror på avtalen man godkänner när man publicerar. Det är lite av ett arms race där varje juridisk seger ger publiceringshusen nytt mod att försöka flytta fram positionerna, kan de så skulle de säkert inskränka de delarna av villkoren också. Som tur är finns nu andra publiceringsvägar (främst Open Acess-tidskrifter) vilket gör att Elsevier och liknande företag inte kan jävlas hur mycket som helst.

Skrivet av Awakeruad:

Elsevier är skitstövlar.

Vetenskaplig publicering funkar så här:
Vetenskapsmän utför forskning, och skriver ihop sina resultat i en artikel. De måste själva formattera artikeln och bilderna. Sen laddas artikeln upp till en vetenskaplig tidskrift, och en editor skickar vidare den till fackgranskare. Fackgranskarna föreslår ändringar (allt från rätta stavfel och formattering till att göra om hela studien), och författaren utför ändringarna.

Författaren betalar sen för att få artikeln publicerad, normalt mellan 5 - 20 000 kronor per artikel.

Editorn lägger in artikeln i tidskriften, och gör slutjusteringar. Sen skickar han den färdiga tidskriften som en PDF till Elsevier som printar den och säljer den till universitet och bibliotek, oftast väldigt dyrt - en prenumeration kostar 10 - 20 000 per år för en normal tidskrift.

Varken författaren, editorn, eller fackgranskarna får betalt, de jobbar alla helt gratis. Alla pengar går rakt till Elsevier.

Elsevier gör i storleksordningen 1.4 miljarder kronor i vinst per år på detta. Ren vinst, alltså.

Eftersom Elsevier är sån gigantiska skithål och tar ut såna gigantiska överpriser så har ett stort antal universitet och bibliotek (t.ex. Stockholms Universitet) tagit ett principbeslut att sluta prenumerera på Elseviers tidskrifter.

Det är alltså därför Elsevier nu använder Sveriges idiotiskt hårda copyrightlagstiftning för att tvinga ISP'er att hindra Svenska forskare från att läsa artiklar publicerade i Elseviers tidskrifter.

Skrivet av Dosshell:

Forskningen bekostas av privata och statliga medel, bl.a. av Wallenberstiftelsen i Sverige. När forskarna sedan ska publicera sina resultat görs det i en tidsskrift. Det kan kosta lite olika, men i storleksordningen 20 000 SEK för en ok tidsskrift. Innan publicering ska tidsskriftens dela forskarens resultat till andra forskare som helt gratis ska granska dessa. Sedan redigerar och layoutar tidsskriften texten så att den passar i deras tidning. Sen, tar tidsskriften betalt för att andra ska läsa dina resultat. Pengarna som tidsskriften får in går inte till forskning utan till privata fickor.

Alltså:
1. Tidningarna tar betalt för att ta emot papers
2. De får forskare att arbeta gratis åt dem
3. De tar sedan betalt av andra forskare för att läsa.
4. Pengarna hamnar i privata fickor och går inte tillbaka till forskning

Det ni skriver stämmer sånär som på en sak - antingen så betalar forskaren för publicering och då gör tidskriften artikeln tillgänglig (det som kallas Open Access), eller också betalar folk för att läsa och då betalar forskaren ingenting (undantaget saker som färgtryck i tryckta versionen av tidskriften som ingen läser, det kostar ofta extra). Så antingen (1) eller (3), inte båda. Elsevier har tidskrifter av båda typerna men de flesta är inte OA.

Många som ger pengar till forskning kräver "som regel" idag att resultaten publiceras som OA, men det är regler med många undantag pga att forskares karriärer bygger på att publicera i tidskrifter med så bra vetenskapligt rykte som möjligt, och OA-tidskrifterna är i regel yngre och innebär i många fall inte lika bra merit. Ingen är nöjd med systemet men i en så hårt konkurrerande bransch som forskning är det få som vill ta smällen det innebär för CVt att publicera i en "sämre" journal, även om den råkar vara främsta OA-alternativet. (just eftersom varken redaktörerna eller refereegranskarna är anställda av tidskriften, som ni påpekar, så blir tidskriftens vetenskapliga rykte helt frikopplat från dess publiceringsvillkor).

Med det sagt så har Elsevier tangerat tålamodet för många under längre tid, det finns en del namnlistor där forskare öppet lovar att inte publicera i, eller åtminstone inte refeeregranska för Elsevier-tidskrifter.
http://thecostofknowledge.com/
https://www.nodealnoreview.org/

Open access har fört med sig ett annat problem, nämligen oseriösa journaler som publicerar vad som helst för att få betalt. Eftersom läsaren inte betalar kvittar det om någon alls läser, det viktiga är att få någon att betala för publiceringen. Och då publicering är det främsta sätt som forskare meriterar sig på så finns det alltid de som skickar in vetenskapligt undermåliga resultat och hoppas på en publikation till CVt som förhoppningsvis ingen kollar upp närmare. De är inte många (kostnaden för att någon upptäcker vad det är för en tidskrift är i princip slut på karriären) men det räcker för att det ska finnas en marknad för dessa företag, lite som bluffakturor, och det händer att de lurar seriösa forskare också.

Skrivet av jocke92:

Men vad vinner du då på att publicera dem hos Elsevier? Får du typ stim-pengar när folk läser dem? Är det för att de blir lättare att hitta?

Elsevier är ett av de större publiceringshusen och de har hand om många av de mer prestigefulla tidskrifterna i många forskningsfält. Forskares karriärer står och faller med listan på artiklar man publicerat, och alla tidskrifter är olika värda som merit enligt ett system som både bygger på olika beräknade mått (impact factor) samt ryktet inom det egna forskningsfältet. Detta påverkar ens CV som i slutändan styr om man får mer pengar till att forska i framtiden. Eftersom konkurrensen är så hård så räcker det med att Elsevier-tidskriften som passar det egna ämnet (kan vara mycket specifikt ämne och tidskrift) hade lite högre impact factor än alternativet för att man ska välja Elsevier och "knyta näven i fickan".

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150792:

Inget lagbrott som skedde med det med Gab, och tror du på allvar att Facebook, Twitter och andra sociala medier inte har användare som mordhotar och hotar andra dagligen via sina inlägg? löjligt att du änns skrev det, facebook har till-och-med livestreaming ifrån folk som slåss och utnyttjar andra, några år sedan 3 svarta ungdomar livesände när dem misshandlade en autistisk vit ung man, facebook blev inte ansvariga för det, har man tillräckligt mycket pengar kan man göra vad man vill inom visa ramar, bara för att en lag existerar så betyder inte det att man måste följa den, så funkar inte samhället.

En sida som Gab eller facebook ska inte hållas ansvariga för mordhot som postas, det är personen som postar mordhot som ska stå till svars för det, löjligt att mena på att det är rätt att ha censurering pga att annars KAN folk mordhota andra.......

Gab har inte hållits ansvariga för mordhot och ingen har väl hävdat att något lagbrott skett heller?

Att mer rumsrena företag inte vill ha att göra med siter som Gab är väl inte helt konstigt. Och det är inte censur.

Vad som återigen har börjat diskuteras är det som kallas stokastisk terrorism.

Citat:

Stochastic terrorism is the use of mass communications to incite random actors to carry out violent or terrorist acts that are statistically predictable but individually unpredictable. In short, remote-control murder by lone wolf.

This is what occurs when Bin Laden releases a video that stirs random extremists halfway around the globe to commit a bombing or shooting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Tiden innan detta var det knappast vetenskap som många av de lärda sysslade med, de höll allt för sig själva, kom med påståenden och ingen kunde testa det de sa.

Låter som att du beskriver svensk vetenskap och beprövad erfarenhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Gab har inte hållits ansvariga för mordhot och ingen har väl hävdat att något lagbrott skett heller?

Att mer rumsrena företag inte vill ha att göra med siter som Gab är väl inte helt konstigt. Och det är inte censur.

Vad som återigen har börjat diskuteras är det som kallas stokastisk terrorism.

Jag tycker personligen det är lite konstigt, speciellt när större sidor som facebook inte har några problem med att visa när folk bli halshuggna, iaf för mig upplevs det som särbehandling (jag måste dock påpeka att jag aldrig har använt gab och därför inte vet hur större delen av användarbasen beter sig).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Jag tycker personligen det är lite konstigt, speciellt när större sidor som facebook inte har några problem med att visa när folk bli halshuggna, iaf för mig upplevs det som särbehandling (jag måste dock påpeka att jag aldrig har använt gab och därför inte vet hur större delen av användarbasen beter sig).

Skickades från m.sweclockers.com

För fem år sedan så fick Facebook, av någon underlig anledning, för sig att tillåta folk att ladda upp sådana saker för att folk skulle få fördöma dem. Tog bara några dagar och massiv kritik tills att de ändrade sig.

Men du kanske har någon källa för vad du hävdar, att de tillåter dem nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

För fem år sedan så fick Facebook, av någon underlig anledning, för sig att tillåta folk att ladda upp sådana saker för att folk skulle få fördöma dem. Tog bara några dagar och massiv kritik tills att de ändrade sig.

Men du kanske har någon källa för vad du hävdar, att de tillåter dem nu?

Nja "några dagar" är ju lite av en underskattat, först blockerade de videorna i typ 3 månader, sedan tillät de videorna igen i ett halvår, jag missade dock att de till slut slutade tillåta videorna igen. Det är fortfarande 6 månader då andra företag skulle ha kunnat säga nej åt dem, men sket i det.
[källa: https://www.theverge.com/platform/amp/2013/10/22/4889456/face...

EDIT: Läste vidare på källan och ser att jag har läst helt fel, först tillät de videorna ett tag, sedan vard de bannade i 6 månader, sen tilläts de i några dagar före de blev bannade igen. Vilket fortfarande är många fler dagar än vad gab ens hade för att uttala sig om sin situation.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Elseviers pdf-organiserare numera ransomware

När vi ändå bashar Elsevier kan jag passa på att lägga in grej som kan vara bra att känna till, rent konkret för den minoritet Swecare som forskar eller skriver masteruppsats, men också upphovsrättsligt intressant.

Elsevier köpte för några år sedan företaget bakom Mendeley, som är ett program för att organisera vetenskapliga artiklar i form av pdf-filer. Man kan söka, organisera, skriva kommentarer i pdf:erna samt skapa referenslistor. Pdf-filerna, strukturen och kommentarerna lagras lokalt i en sqlite-databas på ens dator men man kan också välja att ladda upp dem till deras servrar.

Exportmöjligheterna i Mendeley är ganska begränsade, men man har alltid kunnat komma åt databasen med andra verktyg. Men från och med version 1.19 så har Mendeley (Elsevier) valt att kryptera den lokala databasen med en egen nyckel, så att användarna bara kommer åt datan genom programmet.

https://eighty-twenty.org/2018/06/13/mendeley-encrypted-db
https://news.ycombinator.com/item?id=17607917
https://www.zotero.org/support/kb/mendeley_import

Mendeley har på några år gått från att vara en av de ledande pdf-organiserarna till att bli ransomware. Deras motivation: "GDPR kräver att vi skyddar användarnas data". Jodå såatt...

Tips: använd Zotero, som är open source och idag är likvärdig i termer av features. Se länkarna ovan om vad ni kan göra om ni använder Mendeley och har drabbats.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Hjälpsam

Hoppas Bahnhofs block från PMD och mot Elsevier är layer3 blockar

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av Oegat:

Elsevier köpte för några år sedan företaget bakom Mendeley,

Fuck. Jag har alltid gillat Mendeley, har aldrig fått Endnote att funka men Mendeley har gått bra. Ska testa Zotero. Tack för varningen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av filbunke:

Gab har inte hållits ansvariga för mordhot och ingen har väl hävdat att något lagbrott skett heller?

Att mer rumsrena företag inte vill ha att göra med siter som Gab är väl inte helt konstigt. Och det är inte censur.

Vad som återigen har börjat diskuteras är det som kallas stokastisk terrorism.

Terroristen hade konto på twitter och på gab.
Gab var först med att fördöma händelsen men ändå stängdes de ner och inte twitter.

Med samma logik kan man hävda att många terrorister använder piratebay och alla sidor man vill få bort vilket förmodligen är en bra idé för folket kommer garanterat gå på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Terroristen hade konto på twitter och på gab.
Gab var först med att fördöma händelsen men ändå stängdes de ner och inte twitter.

Med samma logik kan man hävda att många terrorister använder piratebay och alla sidor man vill få bort vilket förmodligen är en bra idé för folket kommer garanterat gå på det.

De handlar inte om att de inte skulle ha fördömt dådet. Det är inte därför mängder med företag inte vill ha med dem att göra. De väljer att inte rensa bort hat, antisemitism osv. Företag har inte en skyldighet att sälja sina tjänster till dem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av filbunke:

De handlar inte om att de inte skulle ha fördömt dådet. Det är inte därför mängder med företag inte vill ha med dem att göra. De väljer att inte rensa bort hat, antisemitism osv. Företag har inte en skyldighet att sälja sina tjänster till dem.

Frågan är om företag ska ha rätt att diskriminera hur de vill.
Facebook,youtube,twitter etc samarbetar och kan ta bort alla de inte tycker om på grund av "hat" etc.

De har möjligheten att ta bort AMD pga hat och rasism eller politiska personer vilket så klart leder till enormt inflytande över politikerna de hjälper att bli valda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Fuck. Jag har alltid gillat Mendeley, har aldrig fått Endnote att funka men Mendeley har gått bra. Ska testa Zotero. Tack för varningen.

Jag körde Mendeley förut men bytte strax efter att Elsevier köpte dem (just därför), till Zotero. Idag är Zotero i stort sett likvärdig, klienten är open source, och de har en nätverkstjänst för att lagra biblioteket online (och synca mellan enheter).

En för- eller nackdel (beroende på vad man föredrar) är att den inte har integrerad pdf-läsare, utan man får välja en sådan själv. Därmed blir också annoteringarna beroende av pdf-läsarens funktioner. Nätverkstjänsten kostar men det ska också gå att integrera biblioteket med valfri nätverksdisk. (jag betalar för tjänsten för jag nyttjar den mycket och föredrar att vara kund framför produkt).

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Terroristen hade konto på twitter och på gab.
Gab var först med att fördöma händelsen men ändå stängdes de ner och inte twitter.

Med samma logik kan man hävda att många terrorister använder piratebay och alla sidor man vill få bort vilket förmodligen är en bra idé för folket kommer garanterat gå på det.

GAB blev inte nedstängda. De stängdes, när deras tjänsteleverantör backade ur avtalet.

Skrivet av gabriel15:

Frågan är om företag ska ha rätt att diskriminera hur de vill.
Facebook,youtube,twitter etc samarbetar och kan ta bort alla de inte tycker om på grund av "hat" etc.

De har möjligheten att ta bort AMD pga hat och rasism eller politiska personer vilket så klart leder till enormt inflytande över politikerna de hjälper att bli valda.

Vad i hela friden har AMD med detta att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Jag tycker personligen det är lite konstigt, speciellt när större sidor som facebook inte har några problem med att visa när folk bli halshuggna, iaf för mig upplevs det som särbehandling (jag måste dock påpeka att jag aldrig har använt gab och därför inte vet hur större delen av användarbasen beter sig).

Skickades från m.sweclockers.com

Det är väl inte så konstigt om t.ex. ett företag som säljer annonser har högre trösklar för att sluta samarbeta med Facebook, som har 2+ miljarder användare, än med ett nätverk som få utanför snäva politiska kretsar ens hört talas om. I det första fallet kanske Facebook är största säljkanalen och annonsföretaget skulle gå i konkurs utan dem. Medan för en liten, kontroversiell sajt så kan både annonsörer och ISPer förlora mer på att andra bojkottar dem själva för att de samarbetar med den kontroversiella sajten. Man kan tycka vad man vill om det men det är knappast konstigt.

(givetvis är det särbehandling, precis som jag särbehandlar när jag väljer matvaror i butiken.)

Skrivet av gabriel15:

Frågan är om företag ska ha rätt att diskriminera hur de vill.
Facebook,youtube,twitter etc samarbetar och kan ta bort alla de inte tycker om på grund av "hat" etc.

Samarbete vore en teori, men mer troligt är att de bara drivs av samma marknadsmekanismer till följd av att de har ungefär samma typer av användare, som i sin tur har ungefär samma preferenser för vad de orkar höra på (yttrandefrihet inbegriper inte andras skyldighet att lyssna). Lämnar användare Facebook på grund av för mycket (för dem) otrevligt material så förlorar företaget annonsintäkter, och någonstans går tröskeln för att detta ska bli en kännbar förlust värd att försöka göra något åt.

Det är ju ett sedan tidigare känt problem att marknader sätts ur spel när oligopol bildas, som med företagen du nämner. Det är också fallet med Elsevier och är orsaken till att de kan bete sig som de gör (som jag beskrev i ett tidigare inlägg). På så vis anknyter detta sidospår till trådens ämne. Då Facebook, Twitter m. fl. verkar på just marknaden för att uttrycka sig online, och har en stor del av den, så kan konsekvenserna av deras marknadsbeslut upplevas som censur för den som drabbas. Men det är något helt annat än när stater styr vad som får publiceras och inte, både vad gäller mål och medel.

Kort sagt. Vad vi sedan länge vet om marknader (inklusive om när de slutar fungera) förklarar det mesta av vem som får komma till tals och var, utan att vi behöver anta några dolda agendor. Håller man inte isär fallen att 1) företag bojkottar andra företag (fallet gab), 2) företag ställer villkor för sina användare (facebooks eller sweclockers moderering), och 3) stater kontrollerar vad som publiceras (verklig censur) så blir det väldigt svårt att vare sig tänka klart eller diskutera kring dessa frågor.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX