Permalänk
Avstängd

Vilken kylpasta är bäst

Funderar Vilken kylpasta är bäst där man sätter mellan processorn CPU och kylaren, jag har kraken x62 och ska skaffa mig i9 9900k. Har kollat runt litte men det kanske inte spelar någon roll vilken kylpasta det är.
DELTACO Gaming Kylpasta kan denna. Ar något att ha

Permalänk
Medlem

Om du köper en 9900K skulle jag undvika deltaco kylpasta. Har personligen använt mig av artic silver 5.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Avstängd

Ok varför ska man undvika deltaco

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Arctic Silver 5 Kylpasta Är denna bättre

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är ingen större skillnad mellan olika kylpastor, se t.ex. detta test. Notera att de bästa i testet är olika varianter av flytande metall, vilket är knepigare att använda än vanlig kylpasta. Den sämsta i testet är för övrigt tandkräm

Så kör hellre på t.ex. klassikern Arctic Silver 5, Deltaco-pastan är mer än dubbelt så dyr per gram (troligtvis p.g.a. eldslågorna på förpackningen ).

Permalänk
Medlem

Använder själv thermal grizzly kryonaut eller hydronaut.

Använde innan arctic silver 5, men gick över pga bättre värmeöverförning med thermal grizzlys pasta.

Har aldrig själv använt deltaco, men troligtvis så torkar den relativt fort, vilket innebär byte höga temps, värmeöverförning inte den bästa gentemot dyrare varianter.

Har du pastan redan eller skall du köpa?

Visa signatur

Dator: CPU:INTEL 12700KF , RAM: 32GB 4800 MHZ, MB: ASUS Prime Z690-P, Samsung 980 PRO, CPU-kylare: Custom Loop 360mm, GPU: Gigabyte 1080TI

Permalänk
Avstängd

Ska köpa

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jorgen75:

Ok varför ska man undvika deltaco

Skickades från m.sweclockers.com

Av flera orsaker. Dels är de företaget ökänd för att tillverka billig skit som väldigt ofta går sönder, lider av stora brister med mera. Men kylpastan i sig är ganska oprövad och värmeledningsförmågan är sådär. Jag har varit i kontakt med den en gång via en kamrat och den är ganska vattnig vilket jag ser som den största röda flaggan för den pastan.
Jag själv köper antingen Arctic Silver 5 eller TG Hydronaut. Jag föredrar Hydronaut då den är snudd på Kryonaut i prestanda.

https://www.inet.se/produkt/5321167/arctic-silver-5-kylpasta-...
https://www.inet.se/produkt/5320522/thermal-grizzly-hydronaut...

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jorgen75:

Ok varför ska man undvika deltaco

Skickades från m.sweclockers.com

Deltaco är ett budgetmärke, där man oftast får vad man betalar för. Jag har suttit som inköpare i företag som har köpt in en hel del saker från Deltaco och det enda som de verkar vara rätt så bra på är (vissa typer av) kablage. De har stora vita powerbanks som är rätt bra också.

Jag kan istället rekommendera antingen Arctic Silver (producerar inte längre, har jag för mig?) eller Noctuas kylpasta. Cryonaut/liquid metal kan vara ganska riskabelt om man inte är försiktig.

Permalänk
Medlem

Arctic Silver 5 har jag alltid kört med! Mycket nöjd.

Nästa bygge ska jag testa thermal grizzly kryonaut

Allt med Deltaco får mig att rysa.

( ͡° ͜ʖ ͡°)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite. Ska kyla i7-9600K med Noctua NH-D15. Vilken kylpasta passar bäst det? Eller följer det med kylpasta med Noctua NH-D15?

Permalänk

@DPG Kört med Noctuas under flera år, fungerar utmärkt

Visa signatur

5600 - 3600 MHz 16 GB - B550-F - 2060 SUPER - ENTHOO EVOLV - NH-D15

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenix96:

@DPG Kört med Noctuas under flera år, fungerar utmärkt

Följer kylpastan med Noctua NH-D15?

Permalänk
Medlem

Thermal grizzly kryonaut är väl den enda pastan som näst intill presterar lika bra som flytande metall med förhållandecis god marginals försprång mot vanliga kylpastor. Arctic silver 5 är gammal skåpmat och är väl sämre än välbeprövade MX4 som är populär för den som inte kräver allra bästa kylprestandan? Har för mig MX4 har bättre pris/prestanda och dessutom kommer i större tub än silver 5 också?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

@DPG Det gör den!

Visa signatur

5600 - 3600 MHz 16 GB - B550-F - 2060 SUPER - ENTHOO EVOLV - NH-D15

Permalänk
Medlem

Kryonaut eller Noctuas kylpasta är säkra kort.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Den som ingår med Thermalright- och Noctuakylare har funkat bra. Helst Arctic Silver dock, men jag har snart slut på den tuben.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att jag inte skulle kompromissa med kylpasta om jag hade en 9900K med tanke på hur varm den blir och hur mycket den kostar. Med en biffig kylare kan du säkert vinna 3-5 grader på att köra kryonaut jämfört med "svennebananpasta" och just i det här fallet är varje grad viktig att ta hänsyn till.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Kört med noctuas egna länge. Fungerar mycket bra.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

@Jorgen75: Tja, kör på Artic silver 5. Funkar hur bra som helst.
Du ska även ha bra luftflöde i burken.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk

Hej

Noctua och Thermal Grizzly har jag kört med . Har fungerat väldigt bra.
Tycker att Noctua har bättre konsistens än TG .men det är väl en smaksak.

MVh Jan

Skickades från m.sweclockers.com