Permalänk
Medlem

Göra fast telefon till en "mobil"?

Under de senaste 90 dagarna har ca 50 varit utan telefon, telia strular med sitt kopparnät och vägrar att laga det. Så en annan lösning behöver fixas.

Har sett på jobbet att de använder någon svart box med simkort i som vanliga telefoner är kopplade till, står dock ingenting på den, inget märke, artikelnummer etc. Vart köper jag en sådan här apparat och vad heter det? Finns det andra alternativ?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@Evolved: Det du söker heter GSM-telefon.
Simkort kan du få genom din teleopperatör

https://www.google.fi/search?q=gsm+telefon&source=lnms&tbm=is...

Permalänk
Medlem

Finns ju såna här alternativ: https://www.telenor.se/handla/mobilabonnemang/hemtelefoni-via...

Finns säkert hos Telia också men orkar inte leta

Permalänk
Medlem

Sök på "Hemtelefoni via mobilnätet" så hittar du det du söker.
Finns tillgängligt hos Telia, Tele2, Telenor och Tre åtminstone.

Permalänk
Medlem

@Evolved: Det finns även något som heter GSM-Gateway som kanske är den grunkan du söker.
Men jag tror det är mycket billigare att köpa en ny fast telefon som har simkortsplats

Permalänk
Medlem

Min morfar blev pålurad hemtelefoni via tele2 där de gick över mobilnätet. Simkortet satt i huvudbasstationen och så det var bara att se till att den stod på ett ställe med mottagning så fungerade det bra. (förutom att han inte kunde hantera tekniken då)
Var nog någon variant av detta. http://www.tele2.se/handla/hemtelefoni-oversikt/hemtelefoni-v...

Bara nyfiken finns säkert anledningar till det jag inte känner till, men varför ens ha hemtelefoni?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Tex Vimla har hemtelefoner med sin kort med rabatterat pris för studenter och pensionärer,den har både mobilt och vanligt hemnummer. Sitter ett simkort i den så i princip är det en "dum" mobil

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Telia verkar använda sig av en Huawei B525 för detta ändamål.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Evolved:

Under de senaste 90 dagarna har ca 50 varit utan telefon, telia strular med sitt kopparnät och vägrar att laga det. Så en annan lösning behöver fixas.

Har sett på jobbet att de använder någon svart box med simkort i som vanliga telefoner är kopplade till, står dock ingenting på den, inget märke, artikelnummer etc. Vart köper jag en sådan här apparat och vad heter det? Finns det andra alternativ?

Tack på förhand!

Ja, det heter mobiltelefon. Srsly vad använder du ens hemtelefonen till? Telia håller på att lägga ned det fasta nätet så din anslutning kommer inte bli bättre, snarare försvinna helt inom kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Ja, det heter mobiltelefon. Srsly vad använder du ens hemtelefonen till? Telia håller på att lägga ned det fasta nätet så din anslutning kommer inte bli bättre, snarare försvinna helt inom kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Så fort det finns en liten display eller fler knappar än de 12 sifferknapparna 0-9,* och # à la diavox, då finns det folk som ej förstår sig på hur telefonen fungerar.

Sen är ju diavoxen för snygg! För att inte tala om Beocom. Sedan går även nödtelefonen SafeLine i hissen på analog lina.

Så det är för att slå många flugor i en smäll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadtekniker:

@Evolved: Det finns även något som heter GSM-Gateway som kanske är den grunkan du söker.
Men jag tror det är mycket billigare att köpa en ny fast telefon som har simkortsplats

Detta är nog det jag söker, men verkar svårt att hitta en inom EU som inte kostar skjortan?