Apple presenterar nya Ipad Pro med heltäckande skärm och USB Type-C

Permalänk
Avstängd

@DasIch: Varför ck-patch för i7 processorer? Det presterar väl sämre för multi-cores CPU (>2)? ck-patch har jag för mig är bra för gamla processorer eller dual-cores.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem

Apropå Apples hutlösa priser för lagring. Varför vill man köpa mer än 64Gb? Jag har en hel del appar på min och det tar upp ca 18Gb. Resten finns på iCloud och min NAS, som jag kan komma åt överallt där jag har en internetuppkoppling.

Strax under 2000kr för en 4Tb WD My Cloud och kaffepengar varje månad för 200Gb iCloud. Ett par tusen till så får man 8Tb NAS. Eller... 8000Kr för 1Tb lagring på paddan, som du dessutom måste böra med dig för att komma åt?

Jag har svårt att se meningen med extra lagring på paddan, såvida man inte gör expeditioner ut i regnskogen... eller bor i Norge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

@DasIch: Varför ck-patch för i7 processorer? Det presterar väl sämre för multi-cores CPU (>2)? ck-patch har jag för mig är bra för gamla processorer eller dual-cores.

Det enkla svaret är att han beskriver det som optimeringar för desktop och efter att ha testat så verkar det också funka bättre. Jag har aldrig tidigare hört att det skulle vara för äldre processorer. Kanske tänker du på tidigare ck-patchar?

En sak jag glömde nämna i min jämförelse är för övrigt minneshastigheten. Min stationära kör DDR4 i 3800Mhz med bra timings. Har ingen aning om vad mobilen har för specs där, men antagligen mycket långsammare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Det enkla svaret är att han beskriver det som optimeringar för desktop och efter att ha testat så verkar det också funka bättre. Jag har aldrig tidigare hört att det skulle vara för äldre processorer. Kanske tänker du på tidigare ck-patchar?

En sak jag glömde nämna i min jämförelse är för övrigt minneshastigheten. Min stationära kör DDR4 i 3800Mhz med bra timings. Har ingen aning om vad mobilen har för specs där, men antagligen mycket långsammare.

Nu blir det här offtopic, men jag är mest nyfiken på ck-pathen. Vad jag vet så motverkar ck-patchen processer som försöker maximera kärnor, särskilt under kompilering, det kanske är därför spel och video flyter på bättre eftersom det då alltid finns tillängligt med CPU-kraft genom att ck-pathen balanserar processerna.

Men ironiskt nog borde då benchmarks-program straffas i och med detta?

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Datavetare
Skrivet av DasIch:

Jag gjorde på kul en liten jämförelse mellan min iPhone Xs och min 8086K i 5Ghz i Geekbench. Vet inte om Geekbench fortfarande ger fördel åt mobila enheter, som det i varje fall snackats om förr, men jag kan ju ta med resultat från Linux som ger en rejäl fördel gentemot Windows.

IPone XS: 4800 poäng
Gentoo med Con Kolivas kernelpatchar: 7143 poäng
Windows: 6513 poäng

Det blir ca 36-49% snabbare för i7;an.

De tre första versionerna av GB var rätt rejält värdelösa då de innehöll flera deltester som mätte prestanda på extremt specifika instruktioner. Kändes inte heller som testerna var speciellt slumpmässiga utan de testade rätt precist de specifika saker som moderna ARM CPUer hade HW-acceleration för.

GB4 är ett rätt bra exempel på hur bra något kan bli när man lyssnar på kritiken, förstår varför kritiken framförs och faktiskt gör något åt det. Till skillnad från tidigare versioner är GB4 numera en av de absolut bästa benchmarks för att testa relevant CPU-prestanda nästan oavsett vad man tänker använda sin dator till.

Problemet är egentligt bara totalpoängen, lite svårt att avgöra hur relevant just det är då det är ett medelvärde över rätt varierande tester.

Finns t.ex. tre tester av RAM, varav två skalar väldigt linjärt med hastigheten på RAM. Fullt rimligt givet vad de testar, men i de flesta fall ger ökning av RAM-hastighet här inte alls något relevant påverkan på övriga resultat (vilket är helt i linje med verkligheten, några resultat ser en påverkan precis som t.ex. spel men de flesta är i stort helt opåverkade).

Lite lustigt att du ser så pass stor skillnad mellan Linux och Windows resultatet för enkeltrådat. De flesta testerna använder i praktiken bara OS-tjänster när man kör det multitrådade fallet (och där är Linux rejält mycket snabbare när systemet har 8 eller fler kärnor, något som är helt i linje med verkligheten).

Kollade lite på stock 8700K resultat och där verkar ST ligga mellan 6000-6200 oavsett om man kör Windows eller Linux. Man får tyvärr filtrera lite då vissa resultat är uppenbart från system där andra saker legat i bakgrunden och stört, något som typiskt ger effekter som att vissa deltester får långt lägre resultat än vad de borde relativt andra deltester.

För att riktigt få ut maxvärde av GB4 ska man endera studera de delresultat som matchar det man själv bryr sig om, kort beskrivning av varje test finns här. Man kan även skapa ett långt mer relevant genomsnitt genom att dela in testerna i fem grupper

  • heltalstester, finns totalt 11 deltester för detta, är den klart viktigaste gruppen då heltalsberäkningar är primär flaskhals för de flesta applikationer (bl.a. spel, office, programutveckling m.m. tillhör denna grupp)

  • flyttalstester, finns totalt 5 deltester för detta, kan egentligen bara komma på två saker som hamnar i denna grupp, renderingsprogram och hemmasnickrade vetenskapliga program. Finns långt fler program som använder flyttal då det t.ex. inkluderar JS i många webbsidor, men flyttal är inte alls en flaskhals i dessa program

  • SIMD tester, finns totalt 2 deltester för detta, irrelevant för del flesta, absolut kritiskt för de som jobbar med machine-learning, matlab, R, numpy och liknande. Variationen mellan olika CPU-tillverkare är väldigt stor här, så spelar väldigt stor roll om man använder den här typen av program eller ej

  • minnestester, finns totalt 3 deltester, lite svårt att exakt sätta fingret på relevans hos dessa, nog bättre att titta på om de deltester i de föregående grupperna påverkas (SGEMM påverkas t.ex. rätt mycket, så även LZMA)

  • cryptotester, finns bara en sådan, irrelevant för de flesta, möjligen relevant om man kör diskkryptering och samtidigt jobbar med väldigt stora filer på den disken, fast givet att en i7-8700K kan hantera ~20 GB/s AES lär nog inte ens diskkryptering ställa till det

Är när man ställer heltalstesterna i A12/A12X mot Skylake som den förra riktigt imponerar. En telefon kommer av strömskäl inte kunna utrustas med tokhögt klockad RAM, så de testerna drar ner totalpoängen på ett sätt som inte är representativt för upplevd prestanda.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

De flesta PC användare får framöver plocka fram Ipad:en om de behöver lite mer CPU-råkraft

PC plattanvändare menar du så klart, inte PC desktop användare gissar jag.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av kelthar:

PC plattanvändare menar du så klart, inte PC desktop användare gissar jag.

Är bara en tidsfråga innan 64-bitars ARM är snabbare än x86 även i absoluta tal. AnandTech testade SpecINT, andra har kört t.ex. GB4 och lite andra tester. Allt pekar mot att Apples "big core" numera gör ungefär 50 % mer per cykel jämfört med Skylake som är den x86 med högst "IPC" just nu.

Samsungs 64-bitars ARM med namn "M3" samt ARMs Cortex A76 ligger båda i nivå med Skylake i IPC. ARM har mer eller mindre lovat 30 % boost i enkeltrådprestanda per år de närmaste tre åren, detta på de modeller avsedda för desktop och server (marknader man gav sig in i 2018).

Det som är viktigt att inse kring detta är: x86 tillverkarna är körda här, så länge man behåller bakåtkompatibilitet är det inte möjligt att matcha IPC hos 64-bitars ARM (64-bitars ARM är en helt ny design som lanserades 2011, det är inte en utökning av 32-bitars ARM)

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Nu blir det här offtopic, men jag är mest nyfiken på ck-pathen. Vad jag vet så motverkar ck-patchen processer som försöker maximera kärnor, särskilt under kompilering, det kanske är därför spel och video flyter på bättre eftersom det då alltid finns tillängligt med CPU-kraft genom att ck-pathen balanserar processerna.

Men ironiskt nog borde då benchmarks-program straffas i och med detta?

Jag är inte tillräckligt insatt för att kunna ge svar på det. Det enda jag gjort är att testa vanliga kärnan från Gentoo-sources och CK-patcharna. Med CK-patcharna får jag något högre resultat i multitrådat och betydligt högre i enkeltrådat. Exakt vilken svart magi som ligger bakom vet jag inte, utan jag har bara konstaterat att det funkar bättre.

Det är ju dock en intressant frågeställning så jag ska undersöka saken vidare när jag har tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag gjorde på kul en liten jämförelse mellan min iPhone Xs och min 8086K i 5Ghz i Geekbench. Vet inte om Geekbench fortfarande ger fördel åt mobila enheter, som det i varje fall snackats om förr, men jag kan ju ta med resultat från Linux som ger en rejäl fördel gentemot Windows.

IPone XS: 4800 poäng
Gentoo med Con Kolivas kernelpatchar: 7143 poäng
Windows: 6513 poäng

Det blir ca 36-49% snabbare för i7;an.

Är det 2,5Ghz A12;an har som peak? Nu vet ju inte om den håller den hastigheten konstant genom testet, men i värsta fall är då A12;an någon procent snabbare klock för klock. Jämfört mot resultaten i Windows är det en rätt bra ledning. Jämfört med macOS (6780 poäng) hamnar det nånstans däremellan.

Jag skulle för övrigt betrakta Linux i det här fallet som ett extremt exempel, med systemet byggt från källkod och kernelpatchar som ger en rätt bra boost.

I vilket fall har Apple gjort ett riktigt imponerande jobb med sina chip.

Synd att jag ska behöva göra tråkiga saker som att spara ihop deg istället för att köpa den nya paddan direkt. Taskigt av Apple att väcka mina ha-begär och samtidigt höja priset.

~5000 single och ~18000 multi på nya ipad, så jag gissade rätt bra

https://9to5mac.com/2018/11/01/geekbench-ipad-pro-performance...

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Json_81:

~5000 single och ~18000 multi på nya ipad, så jag gissade rätt bra

https://9to5mac.com/2018/11/01/geekbench-ipad-pro-performance...

Nya servern till datacentret blir en iPad. Google, Facebook, Microsoft Azure datacenter slänger ut sin dritt och in med iPads.

Jag såg också denna recension tidigare. Helt klart är att Apple cpuer har varit grymma länge, men jag är tveksam vid långvarig tung belastning. Apple pratar väl om att överge Intel och kanske kan de göra det helt på standardmodellerna snart.
Det verkar ju som att macbook Air hade kunna drivas av den nya kretsen. Det jag mest är fundersam på är just om den kommer ersätta Intels cpuerna i Appleprodukterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Är bara en tidsfråga innan 64-bitars ARM är snabbare än x86 även i absoluta tal. AnandTech testade SpecINT, andra har kört t.ex. GB4 och lite andra tester. Allt pekar mot att Apples "big core" numera gör ungefär 50 % mer per cykel jämfört med Skylake som är den x86 med högst "IPC" just nu.

Samsungs 64-bitars ARM med namn "M3" samt ARMs Cortex A76 ligger båda i nivå med Skylake i IPC. ARM har mer eller mindre lovat 30 % boost i enkeltrådprestanda per år de närmaste tre åren, detta på de modeller avsedda för desktop och server (marknader man gav sig in i 2018).

Det som är viktigt att inse kring detta är: x86 tillverkarna är körda här, så länge man behåller bakåtkompatibilitet är det inte möjligt att matcha IPC hos 64-bitars ARM (64-bitars ARM är en helt ny design som lanserades 2011, det är inte en utökning av 32-bitars ARM)

Japp. Snart händer det antagligen. Snabbast är snabbast.

Fast inte än så länge antagligen.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk

Men öh, det viktiga är ju att det inte finns nåt sätt att hålla i den eller aktivera den utan att få fingeravtryck på skärmen...

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

@HolyFather: Är det inte rätt så vanligt att man vill använda ipaden när man väljer att aktivera den? Har svårt att se att det skulle bli så värst mycket mer fingeravtryck på grund av det extra aktiveringstrycket på skärmen.

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Det kan diskuteras och debatteras, men i fråga om digitalt ritande och målande bestämt hävda att iPad Pro är överlägsen. Av flera anledningar:

Ipad Pro är mer portabel och har mycket bättre batteritid. Skärmen är också klart bättre. Allra främst så har den dock proportioner som är bättre lämpade för ändamålet, appar med ett riktigt touch-interface och en penna med minimal latens, hög precision och en tilt-funktion som är mycket bättre. Om du har ett matt skärmskydd på får du den mest naturliga känsla du kan åstadkomma digitalt.

Wacom har fördelen av att kunna köra exempelvis Photoshop i fullversion (vilket ju nu kommer till iPad). Det är dock en aning överskattat på grund av att en hel del av skärmytan tas upp av UI;t och det är svårare att navigera. Arbetsytan känns lätt lite begränsad (om du inte ritar i fullskärmsläge) och proportioner på 16:9 är inte helt optimalt (delvis en smaksak förvisso).

Photoshop är dock bättre till vissa saker, som mer avancerad fotomanipulation typ photobashing. Särskilt med tangentbord och mus som kontroller. Penna och touch är inte helt optimalt för det, plus att Photoshop helt enkelt är mer lättjobbat för sånt.

Att Wacom fortfarande skulle vara ledande ser jag dock främst som mindshare. De har levt på sitt patent i många år men verkligen inte hängt med när marknaden utvecklats. Förutom pennorna är det mest att betala väldigt dyrt för gammal teknik. Jag menar, t.om. Apple är billiga i jämförelse. Det säger ju en hel del.

ipad pro har fördelen med att vara en surfplatta men det är även en nackdel beroende på vad man vill göra. Efter som du kan köra fullskaliga versionen av photoshop i Wacoms fall så har du mycket större möjligheter men även en arbetsyta som inte är optimal för det. Kanske går att fixa med diverse add ons till photoshop men är inte tillräckligt insatt för att uttrycka mig om det.

Om fulla versionen av Photoshop kommer till ipad kommer den då att ha stöd för alla add-ons? Utan det så blir det lite B.

Håller med att de har levt på mindshare och nästan monopol nivå, påminner faktiskt lite om nvidia i dagsläget (i marknads position, mindshare och hur de erbjuder produkter som ingen annan kan leverera atm, inte i hur de ligger till med teknisk utveckling). Hårdvaran är utdaterad innan enheterna ens släpps fast med två undantag, penna och skärm. Skärmen i senaste modellen är 4k ips så tvivlar att ipad har sämma skärpa och färgrymd. Sen om skärmen och pennan samt eventuellt en fullt moddad version av photoshop egentligen är värt priset är jag lite tveksam över. Enheten försöker vara praktisk fast det känns lite debaterbart.

Tror att en combo av desktop cintiq och ipad pro skulle vara mest praktiskt och "prisvärt", eventuellt en surface om man vill att ens "padda" även ska kunna nyttja desktop cintiq till dess fulla potential.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Det tror jag också att den är bättre. Det är dock en extremt nischad produkt.
iPad Pro tillhör gruppen standardsurfplattor, där jag anser den både är överlägsen dyrast och bäst sett ur rent teknisk perspektiv.
Det finns många typer av surfplattor, alltifrån windowsplattor, ritplattor, touchbook som man kan lägga under domkraften för att få högre höjd när man byter däck på bilen.
Men alla dessa är speciella och inget för vanliga folk. Även om windowsplatta kan verka lockande, men köra en billig slö sådan med windows.. Jag ryser riktigt när jag tänker på det. Med billig surfplatta så syftar jag ej på surface som ej är billiga.

När ipad pro kostar som den gör skulle jag inte direkt säga att ipad pro är riktad till vanliga konsumenter, till och med Apple försöker att distansera den från det med pro i dess namn samt priset. I det sammanhanget är även surface pro en vanlig konsument enhet då det är en väldigt praktisk 2-in-1 enhet som flera vill ha men har svårt att motivera priset när man kan skaffa en Lenovo yoga eller liknande produkt, men även dem är fullfjädrade 2-in-1 enheter. Skulle faktiskt gärna se att Apple börjar göra 2-in-1, skulle nog kunna bli riktigt intressan.

Skulle nog säga att alla billiga superplattor är rätt hemska, Windows platterna tar nog priset av sunkighet när man kryper sig ner i de lägsta segmentet, Apple har inga produkter där utan säljer endast dyrare produkter.
Dock så har standard ipad blivit mer prisvärd med tiden vilket är väldigt trevligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasted Hobbit:

ipad pro har fördelen med att vara en surfplatta men det är även en nackdel beroende på vad man vill göra. Efter som du kan köra fullskaliga versionen av photoshop i Wacoms fall så har du mycket större möjligheter men även en arbetsyta som inte är optimal för det. Kanske går att fixa med diverse add ons till photoshop men är inte tillräckligt insatt för att uttrycka mig om det.

Beror mycket på vad du vill göra men jag tycker det är överskattat med fullversion av applikationer och Windows, på en relativt liten skärmyta med penna och touch. Det är mycket som blir klumpigt med penna och touch, särskilt då i applikationer som ör gjorda för skrivbordsmiljö.

Lite därför jag har kvar min Intuos Pro. Då har jag tangentbord och mus lättillgängligt, med snabbknappar och allt, samtidigt som jag kan använda pennan. Funkar bra för tex photobashing eller Zbrush. I övrigt använder jag bara paddan.

Citat:

Om fulla versionen av Photoshop kommer till ipad kommer den då att ha stöd för alla add-ons? Utan det så blir det lite B.

Ingen som vet än men antagligen. Det verkar som Adobe styr upp en större förändring av Photoshop, med uppdaterat UI och annat gott. Jag skulle tro att de vill ha samma funktionalitet oavsett plattform. Något som också skulle hjälpa dem få ordning på sina appar - där har de ju inte riktigt lyckats än.
Kommer säkert bli någon tjänst genom Creative Cloud som hanterar plugins, och det borde funka på iOS lika väl som Windows. Men, vi får se helt enkelt.

Adobes demo var annars riktigt imponerande, när de jobbade med en enorm bild och allt flöt som varmt smör.

Citat:

Håller med att de har levt på mindshare och nästan monopol nivå, påminner faktiskt lite om nvidia i dagsläget (i marknads position, mindshare och hur de erbjuder produkter som ingen annan kan leverera atm, inte i hur de ligger till med teknisk utveckling). Hårdvaran är utdaterad innan enheterna ens släpps fast med två undantag, penna och skärm. Skärmen i senaste modellen är 4k ips så tvivlar att ipad har sämma skärpa och färgrymd. Sen om skärmen och pennan samt eventuellt en fullt moddad version av photoshop egentligen är värt priset är jag lite tveksam över. Enheten försöker vara praktisk fast det känns lite debaterbart.

Pennan är bra men behöver uppdateras. Apple ligger före där med en pennspets som en riktig penna. Det gör stor skillnad när man ritar. Wacom har dock bara fokuserat på bättre specs för pennan, och det har för länge sedan nått en nivå där det inte spelar någon roll.

MSP 16” har 280 ppi mot 264 ppi på iPad Pro 12,9”. En försumbar skillnad. IPP visar mer än 100% av DCI-P3 medan MSP 16” kan visa 96% av AdobeRGB. Klar fördel Apple där (96% av en färgrymd är inte bra om du gör mer krävande arbete i den).
Kontrasten hos IPP är överlägsen med ca 1500:1 ratio mot 750:1, och den klarar 650 nits ljusstyrka mot 280 nits hos MSP. Sen håller Apples kalibrering av skärmar världsklass (spelar iof inte så stor roll efter några månader utan kalibrering).

Skillnaderna märks också tydligt när man jämför sida vid sida. IPP är helt överlägsen när det gäller skärm. Den är faktiskt löjligt bra här.

Nu jämför jag också IPP från 2017. Den nya är med största sannolikhet en påtaglig förbättring. Apples nya LCD;er har bättre teknik som bör ge bättre betraktningsvinklar, djupare svärta och möjligen högre ljusstyrka.

Ljusstyrka är för övrigt inte så dumt när man jobbar utomhus. Så som kanske vill göra med en portabel enhet.

120Hz är faktiskt inte heller så dumt.

Citat:

Tror att en combo av desktop cintiq och ipad pro skulle vara mest praktiskt och "prisvärt", eventuellt en surface om man vill att ens "padda" även ska kunna nyttja desktop cintiq till dess fulla potential.

Jag hade kunnat tänka mig en Cintiq om den haft en bättre skärm, bättre fot (kanske nåt sånt Microsoft har) och riktigt tunna kanter. Då skulle den kunna funka som primär skärm, samtidigt som det enkelt går att dra den närmare och justera vinkeln för att rita. Det hade varit en grym produkt. Ungefär som Microsofts, vaddennuheter, fast med ett pris som ligger närmare en vanlig skärm. Inte Wacom-pris alltså.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Beror mycket på vad du vill göra men jag tycker det är överskattat med fullversion av applikationer och Windows, på en relativt liten skärmyta med penna och touch. Det är mycket som blir klumpigt med penna och touch, särskilt då i applikationer som ör gjorda för skrivbordsmiljö.

Lite därför jag har kvar min Intuos Pro. Då har jag tangentbord och mus lättillgängligt, med snabbknappar och allt, samtidigt som jag kan använda pennan. Funkar bra för tex photobashing eller Zbrush. I övrigt använder jag bara paddan.

Håller med, Microsoft har inte lyckats föra samman ui för desktop och tablet än, spec när det inte finns mycket som motiverar utvecklarna att satsa på ett tablet ui för desktop appar. Väldigt tråkigt imoh då jag har noll intresse för Apples ekosystem.

Citat:

Ingen som vet än men antagligen. Det verkar som Adobe styr upp en större förändring av Photoshop, med uppdaterat UI och annat gott. Jag skulle tro att de vill ha samma funktionalitet oavsett plattform. Något som också skulle hjälpa dem få ordning på sina appar - där har de ju inte riktigt lyckats än.
Kommer säkert bli någon tjänst genom Creative Cloud som hanterar plugins, och det borde funka på iOS lika väl som Windows. Men, vi får se helt enkelt.

Adobes demo var annars riktigt imponerande, när de jobbade med en enorm bild och allt flöt som varmt smör.

Så det ser ljust ut på den fronten helt enkelt. Bra för alla platformar framöver. Kanske även på Android någon gång i framtiden, skulle nog passa enheter som de beryktade vikbara tablet telefonerna.

Citat:

Pennan är bra men behöver uppdateras. Apple ligger före där med en pennspets som en riktig penna. Det gör stor skillnad när man ritar. Wacom har dock bara fokuserat på bättre specs för pennan, och det har för länge sedan nått en nivå där det inte spelar någon roll.

MSP 16” har 280 ppi mot 264 ppi på iPad Pro 12,9”. En försumbar skillnad. IPP visar mer än 100% av DCI-P3 medan MSP 16” kan visa 96% av AdobeRGB. Klar fördel Apple där (96% av en färgrymd är inte bra om du gör mer krävande arbete i den).
Kontrasten hos IPP är överlägsen med ca 1500:1 ratio mot 750:1, och den klarar 650 nits ljusstyrka mot 280 nits hos MSP. Sen håller Apples kalibrering av skärmar världsklass (spelar iof inte så stor roll efter några månader utan kalibrering).

Skillnaderna märks också tydligt när man jämför sida vid sida. IPP är helt överlägsen när det gäller skärm. Den är faktiskt löjligt bra här.

Nu jämför jag också IPP från 2017. Den nya är med största sannolikhet en påtaglig förbättring. Apples nya LCD;er har bättre teknik som bör ge bättre betraktningsvinklar, djupare svärta och möjligen högre ljusstyrka.

Ljusstyrka är för övrigt inte så dumt när man jobbar utomhus. Så som kanske vill göra med en portabel enhet.

120Hz är faktiskt inte heller så dumt.

Jag hade kunnat tänka mig en Cintiq om den haft en bättre skärm, bättre fot (kanske nåt sånt Microsoft har) och riktigt tunna kanter. Då skulle den kunna funka som primär skärm, samtidigt som det enkelt går att dra den närmare och justera vinkeln för att rita. Det hade varit en grym produkt. Ungefär som Microsofts, vaddennuheter, fast med ett pris som ligger närmare en vanlig skärm. Inte Wacom-pris alltså.

Skickades från m.sweclockers.com

Hört de från andra med, dags för wacom att vakna, eller snarare att de borde ha vaknat för flera år sedan. Man kan inte leva på att man en gång i tiden gjorde en bra produkt men så länge det inte dyker upp något stort som faktiskt kan aktivt konkurera med wacom på alla plan så kommer det stå still, kanske fullversionen av photoshop på ipp är starskottet för riktig konkurans och utveckling i den marknaden.

Inte direkt så stor skillnad i ppi men föredrar hur det är att pilla i högupplöst material på en högre upplösning, men jag sitter inte heller med ansiktet tryckt mot en skärm och ritar heller så jag är inte målgruppen för denna produkt. Kan dock definitivt säga att jag uppskattar hög ppi då skärpan på min Galaxy S7 edge är ruskigt trevlig när man har skärmen så nära ansiktet.

Visste att ipp hade grym skärm (som majoriteten av Apple produkter har) men visste inte att de har kommit så långt, det cementerar faktumet att wacom verkligen har gjort nada, för priset de kräver hade de lätt kunnat haft än bättre panel än vad de erbjuder. 120 hz är grymt underskattat, speciellt när det kommer till mobila enheter. Personligen väntar jag på riktigt bra 120 hz oled då jag inte skulle kunna köra en handhållen enhet igen utan oled, är något speciellt när varje pixel styrs induvidiellt.

När det kommer till stativ har jag bara ett svar, VESA, kör ett fäste som är en arm som verkligen ger dig full frihet, något annat är en form av kompromiss. Tycker faktiskt att sådant borde ingå eller vara ett tillval i produkter som annars inte får ut sin fulla potential.

Enda jag aktivt gnäller på när det kommer till Apples paneler är att de var så otroligt sega att komma med oled och att de har (iaf haft) lite mjäkigt med pixlar med tanke på vad man betalar för. Varje gång jag har jämfört Apples telefoner mot samsungs i varje generation så har jag sett en tillräckligt märkbar skillnad för att jag inte skulle vara nöjd, speciellt inte när det kostar mer.
Har dock inte kört någon direkt jämförelse mellan iphone x/xs och note 9/ galaxy s9 så ska inte yttra mig där.
Nu när det gäller ipp och 120hz panel kanske det blir större tekniska utmaningar att kasta på allt för höga upplösningar, men tycker att alla tillverkare som kräver de högsta priserna ska leverare allt utan kompromisser, top dollar = kompromisslös i min värld iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasted Hobbit:

Håller med, Microsoft har inte lyckats föra samman ui för desktop och tablet än, spec när det inte finns mycket som motiverar utvecklarna att satsa på ett tablet ui för desktop appar. Väldigt tråkigt imoh då jag har noll intresse för Apples ekosystem.

Inte bara Microsofts fel utan de som tillverkar applikationerna har inte riktigt hunnit med att anpassa sig. Typ som Adobe, vilka tack och lov verkar jobba hårt på saken.

Citat:

Så det ser ljust ut på den fronten helt enkelt. Bra för alla platformar framöver. Kanske även på Android någon gång i framtiden, skulle nog passa enheter som de beryktade vikbara tablet telefonerna.

Verkligen, om fler hakar på Adobes spår kommer det bli en mycket intressant marknad framöver. Gränsen mellan mobila enheter och skrivbordsenheter suddas ut allt mer. ARM börjar komma ikapp x86 i absolut prestanda. Vi går mot en spännande framtid.

Citat:

Hört de från andra med, dags för wacom att vakna, eller snarare att de borde ha vaknat för flera år sedan. Man kan inte leva på att man en gång i tiden gjorde en bra produkt men så länge det inte dyker upp något stort som faktiskt kan aktivt konkurera med wacom på alla plan så kommer det stå still, kanske fullversionen av photoshop på ipp är starskottet för riktig konkurans och utveckling i den marknaden.

Jag ser det stora startskottet som första IPP. Kommer ihåg hur jag för 10 år sedan kollade på mobils enheter som alternativ till de redan då överprissatta Cintiq. Det fanns en del trevande försök, exempelvis från HP, men ingen maskin jag var beredd att lägga pengar på. Det var goda idéer men genomförandet var inte tillräckligt bra. Cintiq var för dyr och dålig. Jag stannade kvar på en Intuos.
Sen kom iPad Pro. Ett givet köp direkt. Det var precis en sån enhet jag letat efter tidigare. Och efter det har Apple fortsatt förbättra den.
Fler liknande enheter har också kommit nu. Inte minst från Microsoft, som jag tycker är den tuffaste konkurrenten mot Apple här (även om Surface har en bit kvar).

Och vad gör Wacom? De släpper plattor som är otympliga, har dålig batteritid och taskiga skärmar (första generationerna var verkligen inte bra). Senaste MobileStudio Pro är klart bättre, men lider i lång och mycket av samma problem.

Ett vanligt argument hos kundgruppen har just varit Phoroshop. En smuls tramsigt, kan jag tycka, men det är i varje fall något som hållit kunderna kvar hos Wacom.

Och nu kommer Photoshop till iOS.

För mig som hängt med ett tag och använt Wacoms produkter i många år var verkligen IPP dödsstöten för Wacom. De verkar inte själva insett det än men om de inte styr upp sig radikalt kommer de vara borta om 10 år.

Citat:

Inte direkt så stor skillnad i ppi men föredrar hur det är att pilla i högupplöst material på en högre upplösning, men jag sitter inte heller med ansiktet tryckt mot en skärm och ritar heller så jag är inte målgruppen för denna produkt. Kan dock definitivt säga att jag uppskattar hög ppi då skärpan på min Galaxy S7 edge är ruskigt trevlig när man har skärmen så nära ansiktet.

Det låter lite som att du inte pillat med högupplöst material på IPP. Det är verkligen så jävla bra. Alltså, MSP 16” är inte dålig här, det är den faktiskt inte, men IPP är minst ett par divisioner över. IPP är fan närmast erotiskt bra.
Fördelen försvinner lite om du vill ha en bra rityta på IPP. Wacom har redan en matt textur som är bra att rita på. IPP har en blank yta och vill du rita är det rekommenderar med ett matt skärmskydd. Här hoppas jag Apple hittar en bättre lösning. Men, även med matt skärmskydd får MSP storstryk av IPP.

Citat:

Visste att ipp hade grym skärm (som majoriteten av Apple produkter har) men visste inte att de har kommit så långt, det cementerar faktumet att wacom verkligen har gjort nada, för priset de kräver hade de lätt kunnat haft än bättre panel än vad de erbjuder. 120 hz är grymt underskattat, speciellt när det kommer till mobila enheter. Personligen väntar jag på riktigt bra 120 hz oled då jag inte skulle kunna köra en handhållen enhet igen utan oled, är något speciellt när varje pixel styrs induvidiellt.

Jag hoppas att när både Samsung och Apple satsar på OLED så kommer det bli billigare och hitta till större paneler utan att bli löjligt dyrt. Senaste LCD-tekniken idag är dock mycket bra, så OLED får jobba i lite uppförsbacke. I längden lär OLED vinna men för att det ska bli standard krävs både kvalitet och låga priser.

Citat:

När det kommer till stativ har jag bara ett svar, VESA, kör ett fäste som är en arm som verkligen ger dig full frihet, något annat är en form av kompromiss. Tycker faktiskt att sådant borde ingå eller vara ett tillval i produkter som annars inte får ut sin fulla potential.

Jo, med rätt fäste/arm är nog detta bästa lösningen. Microsofts fot är dock rätt porrigt

Citat:

Enda jag aktivt gnäller på när det kommer till Apples paneler är att de var så otroligt sega att komma med oled och att de har (iaf haft) lite mjäkigt med pixlar med tanke på vad man betalar för. Varje gång jag har jämfört Apples telefoner mot samsungs i varje generation så har jag sett en tillräckligt märkbar skillnad för att jag inte skulle vara nöjd, speciellt inte när det kostar mer.
Har dock inte kört någon direkt jämförelse mellan iphone x/xs och note 9/ galaxy s9 så ska inte yttra mig där.
Nu när det gäller ipp och 120hz panel kanske det blir större tekniska utmaningar att kasta på allt för höga upplösningar, men tycker att alla tillverkare som kräver de högsta priserna ska leverare allt utan kompromisser, top dollar = kompromisslös i min värld iaf.

Jag kan till viss del hålla med om det. Det är lite som Apples kameror. De har sjukt bra bildprocessering, men det skulle ju inte skada om de hade dubbelt upplösning.
Apple var långsamma att adoptera OLED och upplösningen har varit lite låg. Men, de har alltid haft skärmar som varit ledande i bildkvalité. Det är först på senare tid som Samsung börjat utmana på riktigt.
Samsung var tidiga med OLED men det är inte förrän på senare tid de blivit riktigt bra. Apple var sent med i matchen, men när de gjorde OLED blev det sjukt bra. Det är lite olika sätt att angripa det på. Jag gillar Apples sätt, men jag kan förstå de som vill ha det senaste också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasIch:

Inte bara Microsofts fel utan de som tillverkar applikationerna har inte riktigt hunnit med att anpassa sig. Typ som Adobe, vilka tack och lov verkar jobba hårt på saken.

Jag tycker många programvarutillverkare tar steget längre och utvecklar plattformsoberoende lösningar, vilka går att köra på vad som helst som har en bra html5 webbläsare. Vill man kunna visa något på en storbildstv, så är det bara webbadress + användare och lösenord som behövs.

Dessa appar för det ena och andra bör vara kraftigt begränsade. Och det är så Microsoft jobbar, Office finns lokalt på de större plattformar men resten så är fokus på webblösningar. Sedan backend är det ofta Azure.

Kolla t.ex in bildbehandlingsprogrammet Photopea, det körs direkt i webbläsaren. Ingen installation eller något behövs: https://www.photopea.com/ (som vanligt gäller ladda ej upp nakenbilder på er dator på internet, ni vet ej var bilderna kan ta vägen) Och ni kan få utpressningsmail från något att de har en nakenbild på er dator som de tänker läcka om inte.
Exempel, visst ingen fotoshop-dödare nu, men utvecklingen går framåt i rasande fart. https://www.youtube.com/watch?v=CI9AYRd0TmU
*edit*
En tanke är, när t.o.m en lättviktsphotohop ersättare går att köra direkt i webbläsaren, vilka programtyper måste då ha egna appar på telefonen som inte annars hade fungerat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag tycker många programvarutillverkare tar steget längre och utvecklar plattformsoberoende lösningar, vilka går att köra på vad som helst som har en bra html5 webbläsare. Vill man kunna visa något på en storbildstv, så är det bara webbadress + användare och lösenord som behövs.

Dessa appar för det ena och andra bör vara kraftigt begränsade. Och det är så Microsoft jobbar, Office finns lokalt på de större plattformar men resten så är fokus på webblösningar. Sedan backend är det ofta Azure.

Kolla t.ex in bildbehandlingsprogrammet Photopea, det körs direkt i webbläsaren. Ingen installation eller något behövs: https://www.photopea.com/ (som vanligt gäller ladda ej upp nakenbilder på er dator på internet, ni vet ej var bilderna kan ta vägen) Och ni kan få utpressningsmail från något att de har en nakenbild på er dator som de tänker läcka om inte.
Exempel, visst ingen fotoshop-dödare nu, men utvecklingen går framåt i rasande fart. https://www.youtube.com/watch?v=CI9AYRd0TmU
*edit*
En tanke är, när t.o.m en lättviktsphotohop ersättare går att köra direkt i webbläsaren, vilka programtyper måste då ha egna appar på telefonen som inte annars hade fungerat?

Jag har förstått att du gillar idén med streamade tjänster där användaren bara sitter på en enkel klient. Det är ingen dålig idé och en del av utvecklingen går onekligen åt det hållet. Jag tror också detta kommer bli mycket större i framtiden. Just hur stort vet jag dock inte. Det finns ett par stora problem, som jag ser.

Det ena är att folk helt enkelt vill äga sin skit. Ska du sen komma med tjänster du måste prenumerera på, då blir ett snart ganska svårt.
På skirvbordssidan med Windows är piratkopieringen fortfarande väldigt stor och det kommer bli bli svårt att övertyga användarna om prenumerationstjänster, såvida dessa inte är riktigt bra.
Jag hoppas kunna hålla mig inom forumets regler här men, Photoshops är ett sånt där program alla piratkopierade förut. När de lade om till en prenumerationstjänst tror jag det blev väldigt annorlunda. För mig blev i det i varje fall det. Jag tycker kostnaden är mycket lägre än besväret att pirata programmet, så jag betalar gladeligen varje månad för det. En av de bästa prenumerationstjänster, i mitt tycke.
Ett annat exempel är Spotify och liknande. Det finns idag väldigt liten anledning att piratkopiera musik. Det skulle väl vara om det du vill ha något som inte ingår i det enorma utbud streamingtjänsterna har. Jag har för egen del gått från ett enormt musikbibliotek på datorn till att bara streama.

Dessa tjänster är fantastiska och då har jag inte ens nämnt Netflix och liknande då jag själv inte använder dem. Problemet är bara att du inte kan ha hur många som helst. Om du bara har de viktigaste är det lugnt, men ska alla tjänster konkurrera mot "gratis" kommer det snart bli dyrt.

Det är ett problem.

Ett annat problem sånt som kräver låg latens. Spel är förstås givet. Särskilt snabbare spel, i synnerhet spel där du spelar mot andra. Det gäller även vissa applikationer. En sak jag verkligen uppskattar med min iPad Pro är t.ex. hur responsiv den är när jag ritar. För egen del bryr jag mig faktiskt mer om det än latensen i spel.

Det är inte heller ett enkelt problem att lösa. Kanske är detta svåraste problemet, rentav.

Vad gäller exempelvis program som kan göra "typ" vad Photoshop kan har detta visat sig vara ett stort problem. Väldigt många har väldigt svårt att lämna Photoshop, oavsett vad. Det är inte alltid rationellt, men det är vad det är. Jag har själv många gånger försökt övertyga folk om att testa diverse bra appar för iOS. Det har varit lönlöst. Kanske kommer det ändras med tiden, men det är i vilket fall en brant uppförsbacke.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasIch:

Det ena är att folk helt enkelt vill äga sin skit. Ska du sen komma med tjänster du måste prenumerera på, då blir ett snart ganska svårt.

Spotify, Netflex, Gmail och andra Googletjänster så bryr sig folk ej om detta.
Mailen är ofta en av de viktigare saker, jag vet typ ingen före år 2000 som ej hade en egen mailklient. Problemet jag ser snarare är datasäkerhet och det får till stora populära tjänster.

Skrivet av DasIch:

På skrivbordssidan med Windows är piratkopieringen fortfarande väldigt stor och det kommer bli bli svårt att övertyga användarna om prenumerationstjänster, såvida dessa inte är riktigt bra.
Jag hoppas kunna hålla mig inom forumets regler här men, Photoshops är ett sånt där program alla piratkopierade förut. När de lade om till en prenumerationstjänst tror jag det blev väldigt annorlunda. För mig blev i det i varje fall det. Jag tycker kostnaden är mycket lägre än besväret att pirata programmet, så jag betalar gladeligen varje månad för det. En av de bästa prenumerationstjänster, i mitt tycke.

Ser det som ickeargument. Om jag tolkar dig rätt, om programmet blir svårare att pirata, så kommer en del sluta att köpa det för det blir mindre populärt. Det kan stämma, samtidigt kan vissa nu köpa programmet för att de måste.
Angående Photoshop och Office så hade "alla" det då jag gick på högskolan, det var redan installerat vid köp av ny dator från vissa datorbutiker.
Nu idag vet jag ingen privatperson som har det. Så i mina kretsar, ingen privatperson betalade före eller efter prenumerationstjänster kom. Office går dock fortfarande att köpa med en fast licens.

Skrivet av DasIch:

Ett annat problem sånt som kräver låg latens. Spel är förstås givet. Särskilt snabbare spel, i synnerhet spel där du spelar mot andra. Det gäller även vissa applikationer. En sak jag verkligen uppskattar med min iPad Pro är t.ex. hur responsiv den är när jag ritar. För egen del bryr jag mig faktiskt mer om det än latensen i spel.

Det är inte heller ett enkelt problem att lösa. Kanske är detta svåraste problemet, rentav.

Med webblösning går det lägga väldigt mycket direkt vid webbläsaren, men för den som tecknar eller vissa spel så blir det dock problem. Men dessa områden är nischade och det är sällan att ett spel måste finnas på alla plattformar. En speltillverkare kan släppa sitt spel till Android eller iOS och det fungerar bra. För oss andra så måste det vi utveckla fungera till "allt" (html5 kompatibel webbläsare).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Spotify, Netflex, Gmail och andra Googletjänster så bryr sig folk ej om detta.
Mailen är ofta en av de viktigare saker, jag vet typ ingen före år 2000 som ej hade en egen mailklient. Problemet jag ser snarare är datasäkerhet och det får till stora populära tjänster.

Dessa tjänster har blivit väldigt populära men det finns fortfarande ett motstånd till dem. Dessutom finns det inte utrymme för hur många tjänster som helst, inte om folk ska betala för dem.

Citat:

Ser det som ickeargument. Om jag tolkar dig rätt, om programmet blir svårare att pirata, så kommer en del sluta att köpa det för det blir mindre populärt. Det kan stämma, samtidigt kan vissa nu köpa programmet för att de måste.
Angående Photoshop och Office så hade "alla" det då jag gick på högskolan, det var redan installerat vid köp av ny dator från vissa datorbutiker.
Nu idag vet jag ingen privatperson som har det. Så i mina kretsar, ingen privatperson betalade före eller efter prenumerationstjänster kom. Office går dock fortfarande att köpa med en fast licens.

Adobe har lyckats mycket tack vare att det blev mycket lättare att göra rätt för sig. Jag tror inte Photoshop är svårare att pirata idag men det har blivit mycket lättare än förut att köpa, eller i det här fallet prenumerera. Tack vare det är det idag väldigt många fler som sitter på lagliga versioner av Photoshop.
Problemet är bara att alla inte kan göra så. Det funkar för Adobe därför att de är störst inom sitt gebit och de kan erbjuda tjänsten till en låg kostnad. Tänk dock om du ska ha Spotify, Netflix, HBO, CreativeCloud, Office m.m. Kanske något Game Pass eller liknande på det, plus lite diverse. Det blir snabbt jäkligt dyrt.
Alltså, den modellen funkar bra på ett fåtal stora och väldigt populära tjänster. Och då möter prenumerationstjänster en hel del motstånd redan som det är. Det blir ofta ramaskrin när någon applikation går över till prenumerationsmodell.

Vad som skulle behövas är en tjänst som kan samla ett rikt programutbud till en låg kostnad. Ett Spotify eller Netflix för applikationer. Det är inte lätt att få till. Särskilt inte om applikationerna ska köras från servrar och strömmas till användaren, företrädesvis med låg latens.

Citat:

Med webblösning går det lägga väldigt mycket direkt vid webbläsaren, men för den som tecknar eller vissa spel så blir det dock problem. Men dessa områden är nischade och det är sällan att ett spel måste finnas på alla plattformar. En speltillverkare kan släppa sitt spel till Android eller iOS och det fungerar bra. För oss andra så måste det vi utveckla fungera till "allt" (html5 kompatibel webbläsare).

Måhända nischat men vi talar om rätt många miljoner användare.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av anon14781:

Surface pro är ju överlägsen denna på alla sätt och vis.

Absolut inte. Du gör det alldeles för enkelt när man bara behöver säga "120 Hz" för att motbevisa ditt påstående.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alling:

Absolut inte. Du gör det alldeles för enkelt när man bara behöver säga "120 Hz" för att motbevisa ditt påstående.

Hahaha. Är det allt du har att komma med. 120 Hz?

Ipad är bara en sketen surfplatta. Surface Pro är en fullfjädrad maskin som inte har några begränsningar vad det gäller att installera appar/mjukvara. Vad ska du ha 120 Hz till? Spela CS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon14781:

Hahaha. Är det allt du har att komma med. 120 Hz?

Ipad är bara en sketen surfplatta. Surface Pro är en fullfjädrad maskin som inte har några begränsningar vad det gäller att installera appar/mjukvara. Vad ska du ha 120 Hz till? Spela CS?

Låg latens för pennan. Och jo, Surface är begränsad i att inte kunna köra iOS appar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av anon14781:

Hahaha. Är det allt du har att komma med. 120 Hz?

Nej, det är inte allt. Men det räckte för att motbevisa ditt påstående.

Citat:

Ipad är bara en sketen surfplatta. Surface Pro är en fullfjädrad maskin som inte har några begränsningar vad det gäller att installera appar/mjukvara.

iOS är mycket riktigt väldigt begränsat. Det är inte mycket man får göra, men det man får göra fungerar mycket bra. Bara för att just du inte är intresserad av "en sketen surfplatta" (vilket inte är något konstigt) betyder inte det att Surface Pro är "överlägsen på alla sätt och vis". Den är bättre på vissa sätt och sämre på andra.

Jag gillar inte att man inte kan äga en iPad, att jag inte får hantera och skicka filer och att jag inte får installera vad jag vill på en så dyr dator, men på den delmängd av vad jag vill kunna göra som man får göra är iPad Pro marknadsledande. För övrigt hyr jag tack vare Black Friday min (10,5″, 64 GB) för ca 5 500 kr under dess livslängd, inga 15 000 kr eller något sådant.

Citat:

Vad ska du ha 120 Hz till? Spela CS?

Jag uppfattar det som att du inte använt en iPad Pro och inte är intresserad av att förstå, så jag nöjer mig med att hänvisa dig till närmaste butik som har iPad Pro tillgängliga att prova.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers