Vilken iPad passar mina behov?

Permalänk

Vilken iPad passar mina behov?

Tänkte skaffa en iPad och tänkte att jag vill ha en som passar mig så bra som möjligt.

Vad ska jag använda den till?

Jo, detta:
Surfa
Svara på mejl och skriva inlägg på forum såsom Flashback och Sweclockers
Jobba med Keynote presentationer och pages dokument
Ta lite bilder och filma lite men inte så värst mycket
Lyssna på musik (lägga in musikfiler i musikbiblioteket.

Vad ska jag satsa på för iPad? En begagnad iPad 2 eller iPad 3 eller kanske iPad 4 från tradera? Då kommer man undan med 1000 kr eller kanske 1500 kr, i bästa fall under tusenlappen

Permalänk
Medlem

Båda föräldrarna har varsin iPad. Morsan har en iPad 2 och farsan en iPad 4.
Och varje gång mamma ska ha hjälp med något så står jag där och svär i 3 timmar både under tiden jag använder paddan och efteråt.
Pappas padda är en hel del mycket bättre kan jag lova!

Så jag avråder dig starkt från att satsa på 2:an och förmodligen bör gå på 4an
(Har även erbjudit henne att jag köper en ny iPad till henne men det gamla vanliga "Denna funkar ju hur bra som helst")

Permalänk
Medlem

Jag har en iPad 3 och kan inte ställa mig bakom den längre. Det märks av att den har några år på nacken. Jag uppfattar det som att du inte har så hög budget, men kan ändå inte rekommendera att köpa något tidigare än iPad Air (1).

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Soldierofwar1985:

Vad ska jag satsa på för iPad? En begagnad iPad 2 eller iPad 3 eller kanske iPad 4 från tradera? Då kommer man undan med 1000 kr eller kanske 1500 kr, i bästa fall under tusenlappen

Jag tycker inte att någon av de plattorna är värd att köpa i dagsläget. iPad 2 och iPad 3 är hopplöst utdaterade. Hade själv en iPad 4 fram till för något år sedan, och den är inte heller rolig att använda alltså. Långsam och tung. Om du vill komma undan billigt tycker jag hellre du ska titta på en ny "5th Generation" (missvisande namn då det skiljer fem år mellan den och iPad 4) eller en begagnad Air eller nyare.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Det är ett stort steg mellan iPad 4 och den första Air. Air, Air 2 eller de nyare som bara heter iPad (och i praktiken är Air 3 och 4, fast de inte heter det) är klart trevligare att jobba med. Skulle rekommendera att du tittar på en av dem i första hand. Skillnaden mellan en iPad 4 och en Air är inte så stor på blocket om jag tittar just nu, så jag skulle tipsa att du håller ögonen öppna efter en av dem.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

@NewCamps:

Hur kommer det sig att du gillar 4:an mer? Är det för att den har bättre upplösning på skärmen samt att den är snabbare (snabbare processor)?

Permalänk

@Casper:

Apple iPad Air 1... Är det stor skillnad på den och iPad 4? Vilka är de största skillnaderna (hastighet, upplösning på skärm, kamera etc)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

@NewCamps:

Hur kommer det sig att du gillar 4:an mer? Är det för att den har bättre upplösning på skärmen samt att den är snabbare (snabbare processor)?

4an är snabbare än 2an. 4an är brukbar åtminstone så om du inte har budgeten för en Air så kör på 4an.

Permalänk
Medlem

Skulle inte rekommendera någon att köpa något äldre än iPad Air 2. Denna har helt okej prestanda och den klarar av att köra iOS 12.

Har själv en iPad Air och tycker den är så grymt långsam att jag väljer aktivt att inte längre använda den. Har därför en ny iPad Pro 11" på ingång.

Permalänk
Skrivet av Tino:

Skulle inte rekommendera någon att köpa något äldre än iPad Air 2. Denna har helt okej prestanda och den klarar av att köra iOS 12.

Har själv en iPad Air och tycker den är så grymt långsam att jag väljer aktivt att inte längre använda den. Har därför en ny iPad Pro 11" på ingång.

Jag funderar mellan iPad 1 och iPad 2... iPad 2 it is antar jag...???

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Jag funderar mellan iPad 1 och iPad 2... iPad 2 it is antar jag...???

Skickades från m.sweclockers.com

Om valet är mellan dom två så ja, men iPad 2 är 7,5 år gammal (iPad_series)
Mitt råd är att testa enheten innan du köper något för jag är rädd att du kommer bli grymt besviken, framför allt om du skall jobba med keynote presentationer och pages dokument

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Soldierofwar1985:

Jag funderar mellan iPad 1 och iPad 2... iPad 2 it is antar jag...???

Antar att du menar iPad Air 1 och iPad Air 2, inte urgamla iPad 1 och iPad 2.

En iPad Air 2 blir du säkert nöjd med.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd

Apple iPad 9.7" 32GB (5th Generation) är ju billigare och nyare än air 2?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av cider123:

Apple iPad 9.7" 32GB (5th Generation) är ju billigare och nyare än air 2?

Menar du nypris? Tror ingen har menat att TS ska köpa en ny iPad Air 2, utan en begagnad.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

@Tino:

Sorry! Jag menar iPad Air 2 såklart!!!

Permalänk

@Alling:

Det är exakt det jag menar - d.v.s. en iPad Air 2! Den borde ju vara rätt bra om jag avser att arbeta med pages, keynote samt surfa, kolla mejl, skriva inlägg på forum, även arbeta med google drive och appar såsom google docs, google presentation, google classroom etc?

Permalänk
Skrivet av Alling:

Menar du nypris? Tror ingen har menat att TS ska köpa en ny iPad Air 2, utan en begagnad.

Det är precis begagnat jag tänker mig! Kollar lite på tradera, blocket mm. Jag vill helst inte lägga mer än 2200 kr... Kanske max 2500 kr... Tror ni att det finns en realistisk chans att jag kan få en iPad Air 2 för det eller kanske än iPad 5:th eller 6:th generation (de kanske är ännu bättre än iPad Air 2)?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Soldierofwar1985:

Det är precis begagnat jag tänker mig! Kollar lite på tradera, blocket mm. Jag vill helst inte lägga mer än 2200 kr... Kanske max 2500 kr... Tror ni att det finns en realistisk chans att jag kan få en iPad Air 2 för det eller kanske än iPad 5:th eller 6:th generation (de kanske är ännu bättre än iPad Air 2)?

Tror utan absolut att du kan få en ipad 5th gen för det priset.

Skrivet av Alling:

Menar du nypris? Tror ingen har menat att TS ska köpa en ny iPad Air 2, utan en begagnad.

Menade nypris, men för max 2500kr bör man absolut kunna hitta en 5th gen begagnad

Permalänk
Medlem

Inget äldre än ipad 5:e generation skulle jag säga med tanke på vad folk begär för gamla iPads och hur prisvärd den senaste är att köpa ny.

Och vad menas med att lägga in musik i musikbibliotek?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av cider123:

Tror utan absolut att du kan få en ipad 5th gen för det priset.

Menade nypris, men för max 2500kr bör man absolut kunna hitta en 5th gen begagnad

Är 5th gen bättre än iPad Air? Vad är största skillnaden mellan dem?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Inget äldre än ipad 5:e generation skulle jag säga med tanke på vad folk begär för gamla iPads och hur prisvärd den senaste är att köpa ny.

Och vad menas med att lägga in musik i musikbibliotek?

Det jag menar med att lägga in musik i musikbibliotek är att koppla in iPaden till min MacBook Pro och lägga in musik på iPadens hårddisk via iTunes..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Är 5th gen bättre än iPad Air? Vad är största skillnaden mellan dem?

Skickades från m.sweclockers.com

Går från A8X till A9 som processor. Om du inte följer Apple-kretsarna, så är A8 inte nån av de bättre. Gjord på usla 20nm gav den minimala förbättringar över A7. A9 är en av höjdarna, och mycket snabbare. Antalet kärnor sjunker till två, men multicore benchmarks går upp - det säger något om hur mycket snabbare på singlecore den är.

Minsta lagringsutrymme går också upp till 32GB, viktigt om man letar begagnat eftersom många köper den billigaste modellen, och 16 GB är trångt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Skulle inte rekommendera någon att köpa något äldre än iPad Air 2. Denna har helt okej prestanda och den klarar av att köra iOS 12.

Har själv en iPad Air och tycker den är så grymt långsam att jag väljer aktivt att inte längre använda den. Har därför en ny iPad Pro 11" på ingång.

Skillnaden på de två modellerna skall inte vara så stor. Air har en A7 och skall fortfarande ha stöd i iOS 12. Är din padda knökfull, möjligen? De kan bli sega då. Kan vara värt att backa upp till iCloud, nollställa, installera senaste OS och återställa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Det är dumsnålt att köpa begagnad Ipad tycker jag. Priserna är för höga i förhållande till förväntad kvarvarande livslängd. Köp en ny 2018-modell för 3600kr så kan du säkert ha den i 5 år med uppdateringar, vettig prestanda och bra batteritid hela tiden, så det blir totalt sett nästan billigare per år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Skillnaden på de två modellerna skall inte vara så stor. Air har en A7 och skall fortfarande ha stöd i iOS 12. Är din padda knökfull, möjligen? De kan bli sega då. Kan vara värt att backa upp till iCloud, nollställa, installera senaste OS och återställa.

Skickades från m.sweclockers.com

I prestanda så är det stor skillnad mellan A7 och A8X, 40% CPU och 250% GPU, sen har iPad Air bara 1 GB ram medans iPad Air 2 har 2 GB.

https://www.anandtech.com/show/8666/the-apple-ipad-air-2-revi...

Min iPad Air använder 16 av 32 Gb i utrymme. Men jag fick nyss sms från DHL att min iPad Pro 11" är påväg så detta drabbar inte längre mig. Min iPad Air kommer bli nollställd och lämnas över till far min.

Permalänk
Skrivet av teejee:

Det är dumsnålt att köpa begagnad Ipad tycker jag. Priserna är för höga i förhållande till förväntad kvarvarande livslängd. Köp en ny 2018-modell för 3600kr så kan du säkert ha den i 5 år med uppdateringar, vettig prestanda och bra batteritid hela tiden, så det blir totalt sett nästan billigare per år.

Är en iPad så billig som 3600 kr för en 2018 års modell? Jag trodde man fick lägga ut minst 10-12 tusen kronor för en ny 2018 års modell?!

Permalänk

Du borde skaffa en Ipad mini. Jag har haft samma Ipad mini i ungefär 4 år. Den funkar fortfarande grymt bra, bara batteriet som är lite segt. Jag tycker den vanliga Ipadstorleken är för klumpig

Permalänk
Skrivet av ClasHedman:

Du borde skaffa en Ipad mini. Jag har haft samma Ipad mini i ungefär 4 år. Den funkar fortfarande grymt bra, bara batteriet som är lite segt. Jag tycker den vanliga Ipadstorleken är för klumpig

Finns ju flera olika iPad Mini: Är det iPad mini, mini 2, mini 3, mini 4?!

Vilken är mest prisvärd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Är en iPad så billig som 3600 kr för en 2018 års modell? Jag trodde man fick lägga ut minst 10-12 tusen kronor för en ny 2018 års modell?!

iPad 2018 32GB WiFi, 3795 kr. Så har du budget för detta så är det absolut det rätta valet.

Skrivet av ClasHedman:

Du borde skaffa en Ipad mini. Jag har haft samma Ipad mini i ungefär 4 år. Den funkar fortfarande grymt bra, bara batteriet som är lite segt. Jag tycker den vanliga Ipadstorleken är för klumpig

Håller inte med om denna rekommendation, senaste iPad mini släpptes september 2015 och har inte alls hängt med i uppdateringarna. Så den är både dyrare och sämre hårdvara så om formfaktorn inte är det absolut viktigaste så avråder jag från detta.

Permalänk

@Tino:

Är detta alltså iPad 6:th gen?