Permalänk
Medlem

@ZeSalmon: Jag har inte nämnt någon specifik dimension. Men jag har själv 12mm rör. Det är en dimension som det finns alla möjliga rör till.
Nämnde dock tidigare i tråden att jag kör 12mm.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

@Turbonisse: Oj, såg nu att jag citerade någon annans kommentar medans du svarade, ursäktar Men när vi ändå är på tråden så kan jag passa på att fråga, hur "deburrar" ni era PETG rör? Själv har jag införskaffat mig en XSPC deburr tool men vet inte riktigt hur hård/mjuk en kant får/måste vara för att inte äta på O-ringen. Har även P220 sandpapper som jag fick med i EK's kit med sågen.

EDIT: Vet inte hur jag tänkte, ifall det var rätt eller fel, men på ek fittings som jag har liggandes iaf finns det en O-ring som är på G 1/4 gängan ungefär och sedan 1 som är mellan självaste fittingens g 1/4 del (hoppas ni förstår min usla förklarning) lås del, alltså ifall jag inte misstar nu så kommer PETG'n aldrig i kontakt med en endaste o-ring? Alltså borde det inte vara hela världen om de är pytte pyttelite hård yta? Känns som jag strävar efter en yta som liknar vanligt papper men får bara en hård plast vilket jag antar är det bästa jag kan åstadkomma.

Ytterliggare en fråga är, behöver PETG'n vara kapad "platt" på millimetern? Känns som jag lyckas såga snett nästan alltid på något vänster.

Hjärnsläpp
Permalänk
Medlem

@ZeSalmon: Nej, ändarna behöver inte vara rakt kapade. O-ringarna som tätar mot rörets yttervägg, sitter några millimeter in. Ofta sitter där flera O-ringar. I mina Barrows sitter det tre. två inne i anslutningen och en tredje som man klämmer till när man drar åt.

Insidan på rören bör putsas till för att inte hämma flödet. (Beror givetvis på hur och med vad du kapat.)
Utsidan bör rundas till lite för att inte skada O-ringarna som skall hålla tillbaka vattnet. Ungefär som en skidspets. En rak planka skär rätt in i snön och det blir tvärstopp, en skidspets klättrar upp på snön. Samma med dina rör, om du rundar spetsen lite kommer den gå snyggt in i O-ringen, om inte kommer den försöka hugga rakt in i den, med risk att den blir skadad och inte tätar 100%.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

@Turbonisse: Hade faktiskt inte märkt förrän nu att det sitter en tredje o-ring mellan den vid gängan och den översta man klämmer åt när man spänner "compression fittingen" typ. Dock får jag fortfarande inte till det hur röret kan komma i kontakt med någon utav o-ringarna? Kanske skiljer sig mellan EK och barrow fittingsen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZeSalmon:

Ytterliggare en fråga är, behöver PETG'n vara kapad "platt" på millimetern? Känns som jag lyckas såga snett nästan alltid på något vänster.

PETG kan du klippa med en speciell sax, blir helt raka och fina snitt och går på ett ögonblick, skulle aldrig ställa mig och såga.

Permalänk
Medlem

@Jompa79: Vart köper man detta verktyg för att klippa de? Jätteschysst om du skulle kunna länka!

Permalänk
Medlem

@ZeSalmon: Bara design som skiljer EK från Barrows. Funktionen är exakt den samma.
Har du 14mm anslutningar och 14mm rör, så är passningen tight och fin. Du stoppar in änden på röret i anslutningen, O-ringarnas innerdiameter är aningens mindre än rörets ytterdiameter, det blir helt tätt.
Du skall trycka ner röret tills den "bottnar".

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

@ZeSalmon: Bara design som skiljer EK från Barrows. Funktionen är exakt den samma.
Har du 14mm anslutningar och 14mm rör, så är passningen tight och fin. Du stoppar in änden på röret i anslutningen, O-ringarnas innerdiameter är aningens mindre än rörets ytterdiameter, det blir helt tätt.
Du skall trycka ner röret tills den "bottnar".

Jo det förstod jag hur det är när man trycker in fittingen, man känner nästan att den klickar tycker jag (har 1 rör petg hemam för någon anledning och fittings så testat) men förstod inte hur man kunde ens skada o-ringen, men nu när du nämner att röret kan skada den när den ska förbi O-ringen i mitten då den är lite trängre än fittingen i säg.

Tusen tack! Tror dock att det blir en skip då det är aliexpress och deras leveranstid brukar inte vara den snabbaste :/

Permalänk
Medlem

@ZeSalmon: Det var jag som körde 14
Struntade i att svara då turbonisse redan gett svar på frågan

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

@Storage Jar: Såg det när jag scrollade tillbaka, var lite övertrött igår med lite väl lite sömn

Permalänk
Medlem

@turbonisse
Nu jävlar smäller det. Inet har 10-20% på alla vattenkylnings delar
Angående pwn på pump o res conbot så drar sen ström från molex o styrs endast via pwm. Kommer inte ihåg om jag återkoppla det men kommer ihåg att vi snacka om det sitter med mobilen o det är svårt o läsa genom allt igen

Blev oxå en Dark Base 700 istället för evolv x, såg den på rea o be quiet är ju bequiet, kan knappast gå fel där Och den va på rea

Dock åkte just cpun o moderkortet tillbaka. Får se om det blir billigt o gå i9 idag kväll för att utnyttja vattenkylningen till max eller om man går ryzen2 ändå då crosshair lär bli billigt ikväll.