Permalänk

Vatten på burken, vad kan räddas?

Tjabba!
Pga en rad sammanhängande olyckliga och helt otroliga omständigheter spilldes ca 2dl yes-vatten över datorn. Datorn slockna.
Söker lite råd på vad jag kan göra och lite klarhet i vad jag kan förvänta mig. Vad bör jag göra? Vad är förmodligen paj?

Är jag i rätt del av forumet?

Mvh
Murphy

Permalänk

Låt den torka ordentligt. Med tur kanske den funkar om ett dygn eller så!

Visa signatur

Gigabyte b550m aorus pro, AMD 5600X, Thermalright peerless assassin 120 se, 2x16GB Corsair, Asus RX 6600 , M.2 Kingston KC3000+WD Black SN750 SE, SSD Intel, WD Ecco green 1TB, EVGA Supernova G2 750W, Fractal D R4. Samsung S24F352FH. Corsair Raptor K40, Steelseries Kana Thor.

Permalänk
Medlem

Det är troligtvis bara att kasta allt som blev blött tyvärr.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem

Yes lämnar väl en klibbig hinna efter sig, och tar dessutom bort ytspänningen på vattnet så den troligtvis tränger in lättare på olika ställen.
Om det är mycket så hade jag rengjort så gott det går med isopropylalkohol, låta det torka, och hoppas på det bästa :/

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Skrivet av Spelaspel:

Det är troligtvis bara att kasta allt som blev blött tyvärr.

Nej nu ska vi inte vara sånna. Låt det torka och håll tummarna!

Permalänk

@maskeradmannen:
Bra idé! Finns väl även ett medel på sprayburk. Elektronikrengöring eller vad det heter. Värt ett försök?

Permalänk
Medlem

@maskeradmannen: <----what this guy said

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storbamsen:

@maskeradmannen:
Bra idé! Finns väl även ett medel på sprayburk. Elektronikrengöring eller vad det heter. Värt ett försök?

Ja det ska nog finnas någon spray också fast jag har aldrig provat den.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk

Låt den torka

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatFknLenny:

Tjabba!
Pga en rad sammanhängande olyckliga och helt otroliga omständigheter spilldes ca 2dl yes-vatten över datorn. Datorn slockna.
Söker lite råd på vad jag kan göra och lite klarhet i vad jag kan förvänta mig. Vad bör jag göra? Vad är förmodligen paj?

Är jag i rätt del av forumet?

Mvh
Murphy

Börja med att öppna chassit så du ser vad som blivit blött. Sånt som inte blivit blött lär ju ha stor chans att klara sig. Det andra kan ju också klara sig med tur. Men börja med att se vad som uppenbart inte blivit blött. Du ska givetvis ta ut allt och inspektera varje del och torka rent det så bra det går. Sen kan du nog försöka tillsätta värme och något som blåser på sakerna så det torkar fortare. Hårtork och varmluftspistol är bra verktyg. Annars om du har någon annan värmefläkt att rikta mot komponenterna.

Låg temp i ugnen är ju också en lösning. LÅG temp alltså! Under 100 grader och kanske under ett dygn. Tänk på saker som kan ta skada av värme. Nu menar jag mer sånt som tar estetisk skada. Skruva bort sånt om det går.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Är det en stationär eller bärbar dator?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Under förutsättning att datorn öppnades för att kolla skador direkt och så klart torka upp det värsta på en gång, så borde man rent visuellt kunnat gissa vad som eventuellt kan vara sopor och vad som kan ha klarat sig.
Alltså om det tex runnit utmed hela moderkortet, eller landat på grafikkortet, eller kastats rakt in i PSUn för att vispas runt av fläkten

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Börja med att öppna chassit så du ser vad som blivit blött. Sånt som inte blivit blött lär ju ha stor chans att klara sig. Det andra kan ju också klara sig med tur. Men börja med att se vad som uppenbart inte blivit blött. Du ska givetvis ta ut allt och inspektera varje del och torka rent det så bra det går. Sen kan du nog försöka tillsätta värme och något som blåser på sakerna så det torkar fortare. Hårtork och varmluftspistol är bra verktyg. Annars om du har någon annan värmefläkt att rikta mot komponenterna.

Låg temp i ugnen är ju också en lösning. LÅG temp alltså! Under 100 grader och kanske under ett dygn. Tänk på saker som kan ta skada av värme. Nu menar jag mer sånt som tar estetisk skada. Skruva bort sånt om det går.

Se till att ta bort eventuella batterier för att undvika korrosion. Sen kan man skölja bort Yes (tvättmedlet alltså) med rent vatten. Kan ju nämna att när serviceavdelningen på jobbet fick in trasiga kort som suttit ute länge i industrin så körde man dem en vända i diskmaskinen innan man började felsöka. Inga problem med det bara de fick torka ordentligt efteråt.

Permalänk

Tack för alla svar. Mycket uppskattat.
Tar dem till hjärtat och hoppas att jag får igång den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av SAFA:

Se till att ta bort eventuella batterier för att undvika korrosion. Sen kan man skölja bort Yes (tvättmedlet alltså) med rent vatten. Kan ju nämna att när serviceavdelningen på jobbet fick in trasiga kort som suttit ute länge i industrin så körde man dem en vända i diskmaskinen innan man började felsöka. Inga problem med det bara de fick torka ordentligt efteråt.

https://www.pcbuildersclub.com/en/2018/10/der8auer-washes-his...

der8auer använder också diskmaskinen

Permalänk

En update.
Efter ett par dygns torkning så startade datorn som inget hade hänt. Jag är glad.

Tack för hjälpen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämnt - det första man gör vid misstänkta vattenskador är att rycka ur ström och plocka bort _alla_ batterier fortast möjligt - även klock och CMOS-batterier (idag oftast en lithium knapp-cell)

Spänning på, även om det bara är ett litet batteri, och det är vått kan ställa till med helvetes skador medans helt spänningslöst kan man köra grejorna i diskmaskin med rent vatten (OK, då, fläktar och annat bör tas bort först - annars kommer lagren att vara skadade och börja låta efter kortare tids användning) och efter lång torktid (helst en veckas i varm torr miljö för att fukten under BGA-kretsar mm skall hinna torka ut) kan vara helt utan skador.

Det värsta man kan göra förutom vattenskadan i sig - är att efter tvättning inte ha tålamod att vänta den där veckan på torkningen och man provar redan dagen eller två dagar efter - då om det finns fukt kvar under kretsarna så kan spänningspåslaget göra att det går en stund för att sedan sluta att fungera igen - för alltid - Just för att spänningspåslag drar igång en korrosion igen om det finns flytande vatten kvar någonstans i skrymslena och under kretsar, som dels fräter av ledare och börja leda över och tom. kortsluter mellan ledarna med sina oxider/hydoxider (ärg och salter) - Detta går _inte_ att fixa när man väl är i denna situation!!

Permalänk
Skrivet av FatFknLenny:

En update.
Efter ett par dygns torkning så startade datorn som inget hade hänt. Jag är glad.

Tack för hjälpen.

Skickades från m.sweclockers.com

Kul att höra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatFknLenny:

En update.
Efter ett par dygns torkning så startade datorn som inget hade hänt. Jag är glad.

Tack för hjälpen.

Skickades från m.sweclockers.com

Så vad har vi lärt oss?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Så vad har vi lärt oss?

Att vissa datorer klarar 2dl yes-vatten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 57josa:

Att vissa datorer klarar 2dl yes-vatten?

Exakt! ;D... men klarar den 3dl? höhö

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.