Bahnhof tvingas blockera fildelningssajter för vetenskapliga artiklar

Permalänk
Medlem

Det här irriterar mig som bara den.. Dom efter dom.

Något jag som motståndare till lagstiftningar och domar som styr över internets innehåll undrar är: hur kan jag som privatperson vara med i kampen? Bahnhof har ju ibland snabb-utskick av mail till agerande myndighet och/eller person, men räcker det?

Har inte intresse av att bli aktivist eller politiskt aktiv, utan vill bara få min röst som motståndare hörd. Hur går man egentligen tillväga?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av toobypls:

Det här irriterar mig som bara den.. Dom efter dom.

Något jag som motståndare till lagstiftningar och domar som styr över internets innehåll undrar är: hur kan jag som privatperson vara med i kampen? Bahnhof har ju ibland snabb-utskick av mail till agerande myndighet och/eller person, men räcker det?

Har inte intresse av att bli aktivist eller politiskt aktiv, utan vill bara få min röst som motståndare hörd. Hur går man egentligen tillväga?

Dock är detta bara en liten del av internet borde du inte bli mer upprörd av den censur som sker på social media som är en betydligt större del av internet?

Det är den som betalar bäst som vinner så som privatperson kan du nog inte göra något mer än att blunda för allt som händer så slipper du bli irriterad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Dock är detta bara en liten del av internet borde du inte bli mer upprörd av den censur som sker på social media som är en betydligt större del av internet?

Det är den som betalar bäst som vinner så som privatperson kan du nog inte göra något mer än att blunda för allt som händer så slipper du bli irriterad.

Förstår vad du menar, men ser det som en principsak. Just grejen att privata bolag kan komma och diktera vilka sidor det ska vara tillåtet att surfa på och inte. Samt att jäv förekommer i dessa frågor i beslutstagande instanser.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Vad var det jag sa

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Dock är detta bara en liten del av internet borde du inte bli mer upprörd av den censur som sker på social media som är en betydligt större del av internet?

Det är den som betalar bäst som vinner så som privatperson kan du nog inte göra något mer än att blunda för allt som händer så slipper du bli irriterad.

Jag håller inte med dig här. Givetvis är censur på social media är ett problem, men sociala medier är inte statligt ägda utan drivs av kommersiella skäl, och huruvida dessa företag väljer att censurera innehåll är främst upp till företaget i fråga. Visst är det ett allvarligt problem att det sker, utvecklingen med censur visar på att den teknik som fört oss närmare varandra också paradoxalt har gjort oss mer ofria.

Men här pratar vi om en statlig domstol som ska vara oberoende (detta är åtminstone tanken), som beslutat att en internetleverantör ska blockera åtkomst för delar av internet för sina kunder. Frågan man ställer sig här är vad nästa steg blir. Vad ska blockeras härnäst? Så länge privata aktörer kan utnyttja domstolar, för att sätta sina egna intressen först, så kommer det att fortsätta med det och som en direkt konsekvens kommer individers friheter på internet begränsas. Titta på mardrömsfallet så som USA (och ännu värre Kina) och snart inser du att hur illa det kan gå, och det vore naivt att tro att en utveckling mot ett liknande samhälle (vad gäller Internet) är helt uteslutet här i Sverige.

----

Tahmady, för att besvara din fråga vad du kan göra som privatperson:

gabriel15 har nog dessvärre rätt i att du inte kan göra särskilt mycket som enskild individ för att motverka utvecklingen. Mitt råd är att använda VPN. Då kan du åtminstone surfa ganska tryggt på nätet och kan även kringgå dessa blockeringar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av o3ryy0:

Jag håller inte med dig här. Givetvis är censur på social media är ett problem, men sociala medier är inte statligt ägda utan drivs av kommersiella skäl, och huruvida dessa företag väljer att censurera innehåll är främst upp till företaget i fråga. Visst är det ett allvarligt problem att det sker, utvecklingen med censur visar på att den teknik som fört oss närmare varandra också paradoxalt har gjort oss mer ofria.

Men här pratar vi om en statlig domstol som ska vara oberoende (detta är åtminstone tanken), som beslutat att en internetleverantör ska blockera åtkomst för delar av internet för sina kunder. Frågan man ställer sig här är vad nästa steg blir. Vad ska blockeras härnäst? Så länge privata aktörer kan utnyttja domstolar, för att sätta sina egna intressen först, så kommer det att fortsätta med det och som en direkt konsekvens kommer individers friheter på internet begränsas. Titta på mardrömsfallet så som USA (och ännu värre Kina) och snart inser du att hur illa det kan gå, och det vore naivt att tro att en utveckling mot ett liknande samhälle (vad gäller Internet) är helt uteslutet här i Sverige.

----

Tahmady, för att besvara din fråga vad du kan göra som privatperson:

gabriel15 har nog dessvärre rätt i att du inte kan göra särskilt mycket som enskild individ för att motverka utvecklingen. Mitt råd är att använda VPN. Då kan du åtminstone surfa ganska tryggt på nätet och kan även kringgå dessa blockeringar.

Youtube,Twitter,Facebook etc äger så klart sitt företag och har rätt att censurera.

Men glöm inte att de också äger våra politikerna och domstolar så finns det ens någon skillnad längre idag?

Ska bli intressant och se hur långt det kan gå men antagligen en bra bit till eftersom det är ett ganska nytt fenomen att social media avgör val nu för tiden.

Permalänk
Medlem

Skillnaden på ex facebook och en tidining som aftonbladet är att den förra också har funktions om infrastruktur.
Iom det är det inte så självklart att det är rätt att de ska kunna censurera precis som de vill som aftonbladet.
Vore de inte så överväldigande marknadsdominerande på området vore argumentet att censurera starkare iom att det skulle finnas alternativ till den del som innebär infrastruktur.

Däremot har de moraliskt rätt till rimliga policys och ett moraliskt ansvar för den infrastruktur de tilhandahåller.

Rent strikt skulle man kunna säga att Telia har all rätt att censurera kommunikation på deras telenät men det håller antagligen inte de mesta med om. (Vet att Telia inte strikt äger kopparen längre).

Permalänk
Avstängd

https://www.youtube.com/watch?v=RtSmAwpVHsA
Här är ännu ett exempel på censur där youtube tar bort disslikes och kommentarer på diablo3.
De behöver inte hävda att det är rasistiskt eller antisemitiskt utan tar helt enkelt bara bort dem utan att säga något.

Idag diablo3 och 2020 USAs nästa presidentkandidater?

Edit: nu när ja tänker på det har jag läst om detta innan och det slutade med att en liten tjej blåste skallen av ett par anställda på google/youtube.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

https://www.youtube.com/watch?v=RtSmAwpVHsA
Här är ännu ett exempel på censur där youtube tar bort disslikes och kommentarer på diablo3.
De behöver inte hävda att det är rasistiskt eller antisemitiskt utan tar helt enkelt bara bort dem utan att säga något.

Idag diablo3 och 2020 USAs nästa presidentkandidater?

Edit: nu när ja tänker på det har jag läst om detta innan och det slutade med att en liten tjej blåste skallen av ett par anställda på google/youtube.

Om du läser i kommentarerna och alla som säger att deras kommentar har blivit borttagen 10+ gånger har samma kommenterar längre ner, om och om igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av o3ryy0:

Jag håller inte med dig här. Givetvis är censur på social media är ett problem, men sociala medier är inte statligt ägda utan drivs av kommersiella skäl, och huruvida dessa företag väljer att censurera innehåll är främst upp till företaget i fråga. Visst är det ett allvarligt problem att det sker, utvecklingen med censur visar på att den teknik som fört oss närmare varandra också paradoxalt har gjort oss mer ofria.

Men här pratar vi om en statlig domstol som ska vara oberoende (detta är åtminstone tanken), som beslutat att en internetleverantör ska blockera åtkomst för delar av internet för sina kunder. Frågan man ställer sig här är vad nästa steg blir. Vad ska blockeras härnäst? Så länge privata aktörer kan utnyttja domstolar, för att sätta sina egna intressen först, så kommer det att fortsätta med det och som en direkt konsekvens kommer individers friheter på internet begränsas. Titta på mardrömsfallet så som USA (och ännu värre Kina) och snart inser du att hur illa det kan gå, och det vore naivt att tro att en utveckling mot ett liknande samhälle (vad gäller Internet) är helt uteslutet här i Sverige.

----

Tahmady, för att besvara din fråga vad du kan göra som privatperson:

gabriel15 har nog dessvärre rätt i att du inte kan göra särskilt mycket som enskild individ för att motverka utvecklingen. Mitt råd är att använda VPN. Då kan du åtminstone surfa ganska tryggt på nätet och kan även kringgå dessa blockeringar.

Antar att det du tänker på upphovsrättsdomar.
De allra flesta domare brukar vara med i organisationer som jobbar för utökad upphovsrätt. De brukar väljas ibland för att de anses som mer insatta i ämnet än de som inte är med. Så domaren är redan innan domen förkunnas jäviga, de har valt sida och dömer utifrån den. Det är så upphovsrättsmaffian jobbar och det brukar ge en del extra fördelar.

Det finns fler vägar också som de brukar utnyttja men framför allt är deras rörelse en stark ekonomisk organisation

Permalänk
Medlem
Skrivet av toobypls:

Det här irriterar mig som bara den.. Dom efter dom.

Något jag som motståndare till lagstiftningar och domar som styr över internets innehåll undrar är: hur kan jag som privatperson vara med i kampen? Bahnhof har ju ibland snabb-utskick av mail till agerande myndighet och/eller person, men räcker det?

Har inte intresse av att bli aktivist eller politiskt aktiv, utan vill bara få min röst som motståndare hörd. Hur går man egentligen tillväga?

Bensinupproret började med en Facebook-grupp. Du skulle kunna prova att starta en grupp men helst tillsammans med några med samma intresse. Efter några misslyckanden så kan de bli en vinst så småningom när ni lärt er hur man får mest medhåll.

Permalänk
Medlem

Hade jag bestämt på Bahnhof hade jag även blockerat de som vill att man blockerar andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Hade jag bestämt på Bahnhof hade jag även blockerat de som vill att man blockerar andra.

Senaste kommentaren var för två år sedan. Har det hänt något nytt värt att prata om i ämnet?

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskaren:

Senaste kommentaren var för två år sedan. Har det hänt något nytt värt att prata om i ämnet?

Tråden dök upp på förstasidan, kollade ine ens datumet.