Permalänk
Medlem

Väldigt hög gpu temp när man spelar

Tjena! Har en MSI laptop från 2015 som jag har funkat jätte bra. Köpte nyligen black ops 4 och kollade gpu tempen. Den ligger mellan 85-95 grader vilket låter väldigt högt. Hur kan man få ner temperaturen?
Länkar min dator med alla specs ifall någon kan lista ut hur jag kan få ner den

https://www.komplett.se/product/877675?noredirect=true

Permalänk
Medlem

Om du använt den från 2015, så är det mycket möjligt att det samlats på sig en massa damm i fläktar/kylflänsar.
Testa att göra rent dem så skall det nog bli bättre.
Har du tur så kan det finnas luckor vid fläktarna så du lätt kan komma åt att blåsa rent, annars så kan du behöva ta bort bakstycket för att komma åt ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Om du använt den från 2015, så är det mycket möjligt att det samlats på sig en massa damm i fläktar/kylflänsar.
Testa att göra rent dem så skall det nog bli bättre.

Okej, ska testa det! Tänkte även kan det ha något att göra med för lite ram minne? 8gb är ju inte så mycket för att spela.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Pannzie: Är den varm och låter mycket så är det ju värmerelaterat.
Mer ram kan hjälpa prestandan, men kanske inte så mycket som man tror. Dock om du behöver ta bort bakstycket så kan du ju även passa på att trycka i lite till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

@Pannzie: Är den varm och låter mycket så är det ju värmerelaterat.
Mer ram kan hjälpa prestandan, men kanske inte så mycket som man tror. Dock om du behöver ta bort bakstycket så kan du ju även passa på att trycka i lite till.

Det jag tänkte. Borde göra så spelen går lite mer smooth tänker jag. Med tanke på att 8gb i spelvärlden inte är jätte mycket för dom nya. Men om man får ner temperaturen på gpu så borde den prestera bättre med va?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Pannzie: Absolut om den throttlar idag på grund av värme, så kommer ju en rengöring att göra underverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

@Pannzie: Absolut om den throttlar idag på grund av värme, så kommer ju en rengöring att göra underverk.

Throttlar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Pannzie: Prestandan sänks för att inte överhetta.

Plocka bort baksidan och rengör fläkt / flänsar.

Hjälper inte det skulle jag nog gå så långt att vilja byta kylpasta på kylaren i sig men det är lite jobbigare på en laptop än på en stationär dator och kräver lite finess. (kan ta hjälp av firma eller någon på Swec kanske om du är osäker själv).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

@Pannzie: Prestandan sänks för att inte överhetta.

Plocka bort baksidan och rengör fläkt / flänsar.

Hjälper inte det skulle jag nog gå så långt att vilja byta kylpasta på kylaren i sig men det är lite jobbigare på en laptop än på en stationär dator och kräver lite finess. (kan ta hjälp av firma eller någon på Swec kanske om du är osäker själv).

Okej! Hoppas jag slipper byta kylpasta får se hur den kör efter en rengöring. Men vad är en normal temp vid användning?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Pannzie: Det låter jag någon annan svara på. Men en gaminglaptop <80 hade jag velat vara på oavsett. Finns även kylplatta att köpa med fläkt i osv för att förbättra temperaturen på det viset (bättre att köpa det än 8GB ram till). Men först och främst får du prova rensa.

Lycka till!

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.