Permalänk
Medlem

Intels komponentserie

Tja!

Hur ser komponentserien ut för Intel? Jag ska köpa en config dator från webhallen och undrar hur framtidssäkra dom är just nu? Min nuvarande 4770k kunde jag ju uppgradera till efter att ha använt 4670k utan att byta någon annan komponent alls. Hur ser komponentserien ut för Intel? måste man byta MB efter 9700? går det ens att ta reda på?

Detta kommer avgöra om jag väntar till nästa produktserie som eventuellt kommer använda en ny typ av socket som inte passar dom tidigare 3(?) serierna. Ryzen är utesluten eftersom att jag enbart gejmar på min burk.
9700 räcker minst 3år framöver med min stil, absolut. Men att sedan kunna byta enbart CPU igen för att få den att hålla 2år till är ju att föredra framför att behöva byta ut halva systemet som i nuvarande burk

Hoppas att frågan är tillräckligt välformulerad.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

@SellahiR: Jag resonerade så att jag köpte en 9600k nu för att den flaskhalsar i dagsläget inga spel.
Får jag flaskhalsar i framtiden tänker jag att ett begagnat 9900k ger mig en ganska bra boost.

Är lite osäkerheter om intel kommer hinna ut med en ny generation snart så dom har sånna problem med utveklingen.
Många är rädda för att det blir ännu en skylake innan detta är klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Tja!

Hur ser komponentserien ut för Intel? Jag ska köpa en config dator från webhallen och undrar hur framtidssäkra dom är just nu? Min nuvarande 4770k kunde jag ju uppgradera till efter att ha använt 4670k utan att byta någon annan komponent alls. Hur ser komponentserien ut för Intel? måste man byta MB efter 9700? går det ens att ta reda på?

Detta kommer avgöra om jag väntar till nästa produktserie som eventuellt kommer använda en ny typ av socket som inte passar dom tidigare 3(?) serierna. Ryzen är utesluten eftersom att jag enbart gejmar på min burk.
9700 räcker minst 3år framöver med min stil, absolut. Men att sedan kunna byta enbart CPU igen för att få den att hålla 2år till är ju att föredra framför att behöva byta ut halva systemet som i nuvarande burk

Hoppas att frågan är tillräckligt välformulerad.

Än så länge finns det ingen information om detta (iaf inget jag sett), men sett till hur Intel kört tidigare så kan det bli ett sockelbyte i och med lanseringen av nästkommande 10 nm mainstream desktop CPU:er. Så mycket möjligt att Z390 är End of the Line och att man kommer att behöva uppgradera moderkortet vid uppgradering av CPU:n i nästkommande serie.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@SellahiR: att gå från 9700k till 9900k kommer vara som att gå från i5 till i7 innan (man får hyperthreading)
Det ser inte ut som att du har jättebråttom att byta så jag hade rekommenderat att invänta Ryzen 2 (3xxx-serien) och se hur den presterar, i spel och övrigt.
Antagligen kommer den serien dock bli end-of-line för AM4-sockeln, vilket kan vara värt att nämna.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

@CellaN: att gå från 9700k till 9900k kommer vara som att gå från i5 till i7 innan (man får hyperthreading)
Det ser inte ut som att du har jättebråttom att byta så jag hade rekommenderat att invänta Ryzen 2 (3xxx-serien) och se hur den presterar, i spel och övrigt.
Antagligen kommer den serien dock bli end-of-line för AM4-sockeln, vilket kan vara värt att nämna.

4770 ger dessvärre inte den prestandan jag hade förväntat mig i BF1. Jag får ständiga hack i spelet och fps som går mellan 70 -80 oavsett situation och då är spelet i 1440p på max utan AA. Antingen har jag ett måndagsexemplar av 4770K eller så är den faktiskt en flaskhals i mitt nuvarande system. I vilket fall vore en helt ny burk med nytt chassi en välkommen bris. Men tack då vet jag att det finns risk för generationsbyte.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Tack, då vet jag att det finns risk för generationsbyte. Så vida inte 11/11 eller BF ger korkat bra priser på WH config så kommer jag avvakta till nästa generation. Tusen tack för svaren!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |