RMA pga spoltjut på strix 1080 Ti?

Permalänk
Medlem

RMA pga spoltjut på strix 1080 Ti?

Hej!

Köpte ett Asus strix 1080 ti 2017-06-25 på webhallen.
Har nu satt på ett vattenblock på den och märker att spoltjutet är extremt högt, redan vid 60fps.
Har inte hört det så mycket pga av fläktarna innan men nu när man vill ha en tyst dator så märks det.
Hur står ni till RMA pga högt spoltjut när man bytt kylare på den?

Kan bifoga filmklipp på det om det behövs.

MvH Johan

@ASUS_Tommy

Visa signatur

| Intel i7 10700K | Gigabyte RTX 3090 Waterforce |
| 32gb Ram | 250gb 970 EVO & 1TB 860 Evo |
| Acer Predator 34" 120hz G-Sync 3440x1440 |

Permalänk
Medlem

Spoltjutet bör inte påverkas av vilken kylare du monterar, däremot kan högljudda fläktar tätt inpå spolarna i bästa fall maskera tjutet från spolarna.

M.a.o, ditt grafikkort har troligtvis alltid haft spoltjut, men det är först nu du märkt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzer:

Spoltjutet bör inte påverkas av vilken kylare du monterar, däremot kan högljudda fläktar tätt inpå spolarna i bästa fall maskera tjutet från spolarna.

M.a.o, ditt grafikkort har troligtvis alltid haft spoltjut, men det är först nu du märkt det.

"Har inte hört det så mycket pga av fläktarna innan men nu när man vill ha en tyst dator så märks det."

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzer:

Spoltjutet bör inte påverkas av vilken kylare du monterar, däremot kan högljudda fläktar tätt inpå spolarna i bästa fall maskera tjutet från spolarna.

M.a.o, ditt grafikkort har troligtvis alltid haft spoltjut, men det är först nu du märkt det.

Ja precis det jag menade.
Ville mest veta om jag kan göra en RMA på det eller om garantin försvinner när jag byter kylare.

Visa signatur

| Intel i7 10700K | Gigabyte RTX 3090 Waterforce |
| 32gb Ram | 250gb 970 EVO & 1TB 860 Evo |
| Acer Predator 34" 120hz G-Sync 3440x1440 |

Permalänk
Medlem

Ja du bröt ju troligen garantin i samband med att du monterade blocket så antar du är SOL på den.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

"Har inte hört det så mycket pga av fläktarna innan men nu när man vill ha en tyst dator så märks det."

Ja?

Visa signatur

| Intel i7 10700K | Gigabyte RTX 3090 Waterforce |
| 32gb Ram | 250gb 970 EVO & 1TB 860 Evo |
| Acer Predator 34" 120hz G-Sync 3440x1440 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av scoorch:

Ja du bröt ju garantin i samband med att du monterade blocket så antar du är SOL på den.

Ok, då vet jag det.
Har du källa på det eller gissar bara?

Visa signatur

| Intel i7 10700K | Gigabyte RTX 3090 Waterforce |
| 32gb Ram | 250gb 970 EVO & 1TB 860 Evo |
| Acer Predator 34" 120hz G-Sync 3440x1440 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obalaan:

Ok, då vet jag det.
Har du källa på det eller gissar bara?

Gissar bara, mig veterligen är det endast EVGA som tillåter demontering utav kylare. Bröt du några stickers under demonteringen? Brukar sitta på skruvar bland annat.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem

Vanligt att just asuskorten börjat tjuta med vattenblock. Förmodligen är det nån spole som dämpades av luftkylaren som inte vattenblocket kommer åt. Detta i kombination med tystare system gör att man upplever mer spoltjut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scoorch:

Gissar bara, mig veterligen är det endast EVGA som tillåter demontering utav kylare. Bröt du några stickers under demonteringen? Brukar sitta på skruvar bland annat.

Tack, väntar på någon från asus som kan svara på det så man vet säkert.
Hade nog reagerar på om det var en sticker på någon utav skruvarna isf.

Skrivet av Jompa79:

Vanligt att just asuskorten börjat tjuta med vattenblock. Förmodligen är det nån spole som dämpades av luftkylaren som inte vattenblocket kommer åt. Detta i kombination med tystare system gör att man upplever mer spoltjut.

Det kan ju vara så med ja.

Visa signatur

| Intel i7 10700K | Gigabyte RTX 3090 Waterforce |
| 32gb Ram | 250gb 970 EVO & 1TB 860 Evo |
| Acer Predator 34" 120hz G-Sync 3440x1440 |

Permalänk

@Obalaan:
Hej Johan,

Lämnar du in grafikkortet till Webhallen med vattenbock kommer produkten inte att tas emot för service/RMA. Om du har möjlighet kan du montera tillbaka original-kylaren och om detta görs på ett sätt då det är utan tvekan några tecken på att detta påverkat kortet bör det inte vara några problem. När det gäller just Coil Whine så görs det en individuell bedömning av Webhallen när den lämnas in om det är ett garantiärende eller ej.

Mvh
Tommy

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Tommy:

@Obalaan:
Hej Johan,

Lämnar du in grafikkortet till Webhallen med vattenbock kommer produkten inte att tas emot för service/RMA. Om du har möjlighet kan du montera tillbaka original-kylaren och om detta görs på ett sätt då det är utan tvekan några tecken på att detta påverkat kortet bör det inte vara några problem. När det gäller just Coil Whine så görs det en individuell bedömning av Webhallen när den lämnas in om det är ett garantiärende eller ej.

Mvh
Tommy

Tack för svar.
Har ju orginal kylaren kvar så det kan jag lösa.
Då ska jag göra detta.

MvH Johan

Visa signatur

| Intel i7 10700K | Gigabyte RTX 3090 Waterforce |
| 32gb Ram | 250gb 970 EVO & 1TB 860 Evo |
| Acer Predator 34" 120hz G-Sync 3440x1440 |