Fläktar till asus gtx 1070 8gb rog strix DC3

Permalänk
Medlem

Fläktar till asus gtx 1070 8gb rog strix DC3

Hejsan!
Jo det är så att jag har lyckas komma över ett gtx 1070 och en utav fläktarna har lagt av!
Min fråga vart, vilka fläktar man kan sätta på!
Tack på förhand!
Mvh escen

Permalänk
Medlem

@Escen:
Om det inte finns något komplett man kan byta ut mot, så är det sidor som Ali-Express som gäller för att hitta ersättnings fläktar, och det krävs i regel att man vet model/artikel nummer på fläktarna för att hitta rätt, så kylaren måste i regel demonteras så att man kan se det.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Avstängd

Ta bort kåpan och sätt fast 2st 120mm fläktar med buntband, köp en https://www.coolerkit.se/shop/ek-cable-y-splitter-4400p.html

För att kunna styra fläktarna på grafikkortet, tänk på att köpa PWM-styrda fläktar.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

@VadSaDu: är du seriös nu?

Permalänk
Medlem

@Belzader: hmm okej i see.. Men låter dock inte allt för krångligt

Permalänk
Avstängd

Jodå, här är det jag har gjort på mitt GTX1070.

Här är tråden som dess TS verkar ha liknande problem som du har med ditt kort.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1506805-strix-1080-ti-...

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk

Kortet är semipassivt. Har du verkligen provat belasta kortet tillräckligt för att alla fläktar ska snurra?

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

@Hassel fd Jompenleet: jag har inte kortet än men får det förmodligen imorgon men han säger att fläkten inte fungerar och han spelar gta 5 samt streamar så han lär väl ha belastat det fullt ut?

Permalänk
Medlem

@VadSaDu: kan man kontrollera fläktarna i nåt gratis program eller måste man ha en panel??

Permalänk
Skrivet av Escen:

Hejsan!
Jo det är så att jag har lyckas komma över ett gtx 1070 och en utav fläktarna har lagt av!
Min fråga vart, vilka fläktar man kan sätta på!
Tack på förhand!
Mvh escen

Tjenare Escen. Linustech gjorde typ 2017 en guide på hur man byter ut trasiga gpu fläktar och dom fick helt sinnessjukt göttiga resultat. https://youtu.be/-yQHAMz1v5g kolla den där så har du svaret på dina problem. Har du problem med hur du ska koppla fläktar så kan du alltid köpa molex adapter för fläkt o sätta en låg varv adapter kabel mellan fläkt och molex noctua skickar alltid med såna som standard. O molex kabel tror ja netonnet säljer. Enkel o relativt billig lösning. Lycka till ! 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Valledanne: Tjenare ja det lutar åt det hållet! ska man ta noctua (stavning) fläktar då tro?

Permalänk
Medlem

@Valledanne: just nu kör jag på 2 fläktar tog ur den som var pajj ligger på ca 55-65 i bf1 det är la okej tills jag kirrar andra?=)

Permalänk
Medlem

@Hassel fd Jompenleet: har fått hem kortet och en fläkt är defekt den vobblar liksom om du förstår

Permalänk
Skrivet av Escen:

@Valledanne: just nu kör jag på 2 fläktar tog ur den som var pajj ligger på ca 55-65 i bf1 det är la okej tills jag kirrar andra?=)

Tjenare igen xD jag hade kört noctua för du får otroligt bra kylning även på låga varv. Förmodligen mycket bättre än original och linustech verkar bekräfta det. Större och bättre presterande fläktar. var försiktig dock med att koppla dom rätt i gpun då dom kan kräva mer kraft än vad kontakten är gjord för. Har du plats på moderkort så sätt där istället o kör en fixerad varvhastighet på 900 varv lr kör low speed adapter kabel som medföljer. O sen testa. Mitt gtx 1070 den clockar ner på 83c. Verkar va standard så det borde va safe o testa dig fram med varvtal. Sista. Jag hade inte rekommenderat att du bara kör en fläkt. Flera delar på en gpu blir varm men dom har bara en enda tempsensor. Så medans sensorn säger 60 grader på ett ställe så kan ett annat överhettas. Spara på kortet o åk till netonnet så kommer nog graffekortet o leva längre 😁 det är vad jag hade gjort iaf. För övrigt uppdatera gärna tråden. Vore asapissacoolt o få höra hur modden funkar. Är lite datortemp nörd så vore intressant o testa nångång.
https://youtu.be/8t44msuWyAk man kan aldrig ha för mycke fläktar 😋 extra gpu kylare är dock utbytt till blålysande ultraslim 😎

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Valledanne: hehe okejokej men vet du om mitt moderkort (b250m mortar) supportar fan control samt hur märker jag om det blir fel om jag sätter fläktarna direk i grafikkortet?? Mvh!

Permalänk
Skrivet av Escen:

@Valledanne: hehe okejokej men vet du om mitt moderkort (b250m mortar) supportar fan control samt hur märker jag om det blir fel om jag sätter fläktarna direk i grafikkortet?? Mvh!

Ditt moderkort ska ha 3 stycken 4 pin fan connectors. Såvida du inte har satt fläktar i alla så använder du en av dom. Då kan du styra fläkthastigheten direkt från biosen. Har du inte plats så köper du en 3 pin till 4 pin molex kabel. O tar ström direkt från psu. Hastighet från fläkt hade jag nog bara styrt med medföljande lna adapter från noctua till o börja med. O sen skruvat ner hastigheten om det kändes säkert. Du märker om de blir fel när du monterar fläktarna. Testa alltid först att snurra dom med fingret o se så dom inte tar i nåt. Följ bara linustech guiden. Den är faktiskt skitbra. Jag byggde för nåt år sen en sån mod innan jag såg deras video. O det funka det med, svårt att misslyckas bara man är noggrann. Tänk på att montera fläktarna åt rätt håll haha

Ps: 2 fläktar på gpu. Sätt fläktkablarna i medföljande lna kablar. Sätt den andra änden av lna kabel i en medföljande 4 pin splitter. Sätt den i mobo 4 pin. Win win

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Valledanne: tack för så snabba svar!! hade 1 4pin plats kvar! så vid löning blir det att leka doktor

Fläktar 2 av den sorten har jag tänkt mig iaf (tror det är såna som linus använder?)

Permalänk
Skrivet av Escen:

@Valledanne: tack för så snabba svar!! hade 1 4pin plats kvar! så vid löning blir det att leka doktor

Fläktar 2 av den sorten har jag tänkt mig iaf (tror det är såna som linus använder?)

Hejsan igen 😁 ingen fara det är bara kul o hjälpa ! Var varsam när du monterar på fläktarna och köp buntband "kattstrypare" av mycket hög kvalite. Långt användande gör dom till slut sköra så köp riktigt bra värmetåliga band. Googla lite så hittar du sökert.o öppna lådan då o då o kolla så allt ser ok ut. Var noga med kabeldragning så inga sladdar fastnar i nån fläkt. Och japp det är såna fläktar linus använder 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Valledanne: asså jag har ju backplate på kortetdet går absolut inte med vanliga bult and? bara dom är i lite grövre material?

Permalänk
Skrivet av Escen:

@Valledanne: asså jag har ju backplate på kortetdet går absolut inte med vanliga bult and? bara dom är i lite grövre material?

Du får tänka på att klimatet i ett chassi är torrt o varmt. Det gör så att plast blir som papper till slut. Köp bra grejer. Du vill inte att en fläkt ska lossna o slita med sig kablar i datorn när den är på haha det kan bli en jobbig historia 😀 jag tar för övrigt inte på mig nåt ansvar till byggandet. Det finns alltid risker med egna mods om man är oförsiktig lr snålar på kvaliten. Enda jag kan säga är att defunkade för mig o linus guide är bra 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Escen:

Alternativt köper du en NZXT G12 och typ en Corsair H55 så får du ett knäpptyst och jättesvalt kort.

Däremot sålänge kortet ligger under 80C är det lugnt (vid 90C börjar kortet klocka ned sig själv för att det inte ska skadas) och då behöver du inte byta några fläktar - såvida du inte stör dig på ljuder förstås.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

@Valledanne:
Vad finns det för kvalités märken på bultband? Hehe

Permalänk
Skrivet av Escen:

@Valledanne:
Vad finns det för kvalités märken på bultband? Hehe

Faktiskt så har jag tidigare köpt på bygghandel. Googla lite så hittar du. Dessa kom upp när ja sökte https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adapt...

Lr så skrotar du hela iden o gör som Samlooh o kör på vattenkylning. Det är typ budget gör de själv lr lite dyrare o få väldigt bra och färdiga grejer. Ingen dum ide kanske.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Escen: Kopplar du till moderkortet så finns det lika olika program att välja mellan för att styra dina fläktar.

Tex Argus Monitor eller speedfan.

Ska du inte koppla fläktarna till ditt grafikkort så rekommenderar jag dock att du kör dom i moderkortet utan program eller molex med ett motstånd som ger önskad fläkthastighet. Skönt att slippa ett extraprogram och med bra fläktar lär du inte behöva varva upp dom för att hålla kortet svalt.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

@SCORPIUS: ska koppla direkt till moderkortet man får med molex kabel i dom fläktarna om jag ej missminner mig med en son kabel så känner moderkortet av om dom behöver snurra mer eller va menar du?

Permalänk
Medlem

@Escen: Om du kopplar dom i moderkortet så använder du inte molex. Med molex är det ett fast varvtal beroende på om det är 5V eller 12V om du inte använder ett motstånd.

Kopplar du i moderkortet så kan du kanske reglera dom i bios. Kan du inte det så är det ett program eller motstånd som gäller.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Samlooh:

@Escen:

Alternativt köper du en NZXT G12 och typ en Corsair H55 så får du ett knäpptyst och jättesvalt kort.

Däremot sålänge kortet ligger under 80C är det lugnt (vid 90C börjar kortet klocka ned sig själv för att det inte ska skadas) och då behöver du inte byta några fläktar - såvida du inte stör dig på ljuder förstås.

Det finns billigare och snarlika kylare, samt enklare att montera på kortet.

Accelero Xtreme är underskattade, kyler lika bra som en H55 men är billigare och man har kylare livet ut.

Jag har en Accelero Xtreme III, gick på 400:- tempen överstiger aldrig 55c i spelande. Stresstest 99% på gpu ~60c med fläktarna på 10%.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

@VadSaDu: kollade upp den och den skulle inte få plats i mitt chassi :/ samt har redan beställt fläktarna jag pratade om tidigare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Escen:

@VadSaDu: kollade upp den och den skulle inte få plats i mitt chassi :/ samt har redan beställt fläktarna jag pratade om tidigare

Vad har du för datorlåda?

Får inte en Accelero Twin Turbo plats? För de tar inte så mycket plats om du nu inte har ett ITX-chassi.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

@VadSaDu: det är mitt moderkort som sätter dit mig på den där.. Har ett b250m mortar med en evo 212 då går inte baksidan att sätta på för då tar den i i cpu fläkten :/ S340 ät mitt chassi också