Ny skärm 1440p/144 Hz som ersätter gammal 60 Hz:are?

Permalänk
Medlem

Ny skärm 1440p/144 Hz som ersätter gammal 60 Hz:are?

Hej. Jag har fått nu lite extra pengar och tänkte brinna dem på ett bildskärm. Mitt nuvarande sett-up är: CPU 3570k på 4.4ghz, 4x2 ram på 1866, strix 1070 och gammal 1080p/60hz skärm.

Jag tänkte röra mig mot 1440p/100-144hz men många saker har ändrats under senaste åren och det är svårt för mig att skilja mellan verkligen nyttiga och marketing funktioner som t.ex: g-sync/free-sync, HDR, Oled, curved osv... Det hade varit logiskt för mig att köpa ett g-sync skärm, men det finns minst två saker som avvisar iden.

1. Priset, då jag planerade att finna ett skärm mellan 4 till 6 tusen. I pris kategorin finns det bara ''HP Omen 27'' för 4.900 som har g-sync. Dock många recensioner säger att den har stora konstast problem som man kan inte kalibrera. Sen är den också TN model, men själva TN/VA/IPS typ bryr jag mig inte lika mycket om, då hög kvalite TN brukar visa relativt fin bild.

2. G-sync känns lite som slaveri, då man har betalat extra för funktionen är man typ tvungen att köpa Nvidia gpu'er i framtiden för att kunna utnyttja den. Jag hatar sådant och tycker bör inte bara knuten till något märke.

Sen finns det också free-sync som man kan använda med Nvidia om man byter CPU till Ryzen-2400g. Med tanke på att det är endå dags för mig att byta ut CPU snart, så finns det fler intressanta skärmar. Samt så tror jag att före eller senare Nvidia kommer att acceptera teknologin. Jag tänkte på ''Samsung C27HG70'' med freesync 2 och HDR för 5.700 eller lite enklare ''MSI Optix MAG27CQ'' VA för 4.600

Men det finns ett sak som oroar mig --> 2400g. Är den ens starkare än ett överklockad 3770k? För det skulle kännas som ett ''waste'' att uppgradera CPU och inte få någon större skillnad. Som det ser ut AMD har tyvärr inga planer att släppa 2600g/2700g.

Som ett slutsats tänkte jag fråga om ni kan rekommendera någon skärm i 1440p / 27-32 tum som kostar emellan ~4-6 tusen, utan eller med ''adaptive-sync'' funktioner spelar ingen roll, så länge själva skärmen är bra. Ps: 1080/2560p skärmar funkar också, men personligen så kunde jag inte hitta något intressant.

Vänligen, Tjeck. Tack!

Förtydligade rubriken från "Vill uppgradera dator skärm - behöver hjälp."/Thomas Y
Permalänk
Bildexpert 📺

@Tjeck: Den viktigaste frågan här skulle jag säga är vilken typ av spel du prioriterar? Det är vad som avgör om du vinner på en G-Sync-skärm eller inte.

Angånde Nvidia-Freesync-hacken med Ryzen 2400G. Det finns inget som garanterar att det fungerar väl eller ens alls i framtiden. Inget jag råder att man bygger långsiktiga köpbeslut på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Tjeck: Den viktigaste frågan här skulle jag säga är vilken typ av spel du prioriterar? Det är vad som avgör om du vinner på en G-Sync-skärm eller inte.

Angånde Nvidia-Freesync-hacken med Ryzen 2400G. Det finns inget som garanterar att det fungerar väl eller ens alls i framtiden. Inget jag råder att man bygger långsiktiga köpbeslut på.

Hade inte nVIDIA redan blockerat det här i en något nylig drivrutin?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Köpte skärmen nedan och är helnöjd.

https://www.inet.se/produkt/2205480/acer-27-predator-xb271hu-...

Edit: Ska se om den jag länkade nedan verkligen stämmer att det är samma skärm fast utan G-sync.

Tror XF270HUC är den nya icke-g-sync versionen av deras 27 tummare.

https://www.inet.se/produkt/2212932/acer-27-predator-xf270huc...

Bäst är ju att ta alla tips och sen kolla vad skärmexperten hittat i sina tester.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:Hej. Jag brukar inte spela ren FPS spel som t.ex CS eller liknande i många år nu. Vanligaste spel är typ: Action RPG som Witcher, Dark Souls, Tomb Rider. Sen också story/saga baserade spel som t.ex Soma eller Last of us. Den enda FPS relativa spel jag lirar ibland är War Thunder. Men jag tänkte uppgradera skärmen främst inför CyberPunk 2077, dock vet jag inte hur man ska klassa den, kanske FPS-RPG. Brukar också surfa på nätet vid samma dator när jag är hemma.

Permalänk
Medlem

@Drickz: Den första är lite ur min budget och den andra verkar vara en helt annan panel. Det finns dock nu den andra versionen, men med g-sync hos Elgiganten för 5.4 och jag funderar på att ta den i värsta fall, men ska vänta med själva köpet tills den 23e för då kanske dyker det upp något mer intressant pga black friday.

Det gör jag. Men problemet med experter är att det finns bara en enda Svensk expert från denna forumet på youtube, dock så verkar aldrig vara nöjd, oavsett om det är en 2500kr skärm eller 25000kr skärm han testar lol... Dem engelsktalande experter är lite irrelevanta, då priset kan skilja 2000-3000 tusen på vissa märke i USA och Sverige. Annars hade jag redan köpt mig en ips Dell för 550$, dock kostar den nästan 8000 tusen i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjeck:

@Drickz: Den första är lite ur min budget och den andra verkar vara en helt annan panel. Det finns dock nu den andra versionen, men med g-sync hos Elgiganten för 5.4 och jag funderar på att ta den i värsta fall, men ska vänta med själva köpet tills den 23e för då kanske dyker det upp något mer intressant pga black friday.

Det gör jag. Men problemet med experter är att det finns bara en enda Svensk expert från denna forumet på youtube, dock så verkar aldrig vara nöjd, oavsett om det är en 2500kr skärm eller 25000kr skärm han testar lol... Dem engelsktalande experter är lite irrelevanta, då priset kan skilja 2000-3000 tusen på vissa märke i USA och Sverige. Annars hade jag redan köpt mig en ips Dell för 550$, dock kostar den nästan 8000 tusen i Sverige.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3696088 Det var den här jag letade efter. Har utgått ur Inets sortiment.

TN vs IPS panel.

Du får aldrig en perfekt skärm. Inte ens LGs 75" TV för 150000kr är perfekt. Du får helt enkelt väga för- och nackdelar.

Eftersom du har snålt om pengar skulle jag satsa på att skippa G-sync och hitta något som är IPS, 1440, och sist hög refresh eller g-sync/freesync.

Alternativ med ovan egenskaper.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3080082
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3858900

Återigen, kolla recensioner om skärmar du gillar. Då får du en mer informerad blick på var skärmarna har styrkor och svagheter.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drickz:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3696088 Det var den här jag letade efter. Har utgått ur Inets sortiment.

TN vs IPS panel.

Du får aldrig en perfekt skärm. Inte ens LGs 75" TV för 150000kr är perfekt. Du får helt enkelt väga för- och nackdelar.

Eftersom du har snålt om pengar skulle jag satsa på att skippa G-sync och hitta något som är IPS, 1440, och sist hög refresh eller g-sync/freesync.

Alternativ med ovan egenskaper.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3080082
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3858900

Återigen, kolla recensioner om skärmar du gillar. Då får du en mer informerad blick på var skärmarna har styrkor och svagheter.

Tack! Jag märkte inte dom två modeller förut, gsync är inte ett måste för mig. Men jag tänkte fråga om vad är fördelen med ips över till exempel en bra va? Jag har alltid haft för mig att va var sega, men den Samsung som jag länkade ovan har lika respons tid som ips modeller, men har istället freesync 2 och hdr som ett bonus.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@Tjeck: Låter som du spelar förhållandevis grafiktunga spel där du inte når särskilt höga frekvenser och prioriterar kvaliteten på grafiken? Då är G-Sync eller Freesync (med AMD-kort) en tänkbart alternativ för dig.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: I stort sätt - ja. Brukar också jag köra ibland gamla spel vid nostalgi anfall men där grafikkort eller skärm är inte relevant endå. Så det betyder att g-sync TN model bör funka bättre än VA/IPS skärm utan g-sync i grafik krävande spel? Tack.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Tjeck: Frågan är mer komplex än att den kan svara som "bättre" och "sämre". En IPS, VA-panel och TN-panel har ganska olika egenskaper och påverkar helheten väldigt tydligt. Det är många parametrar som hänger på panelen. G-Sync är en annan och väldigt specifik faktor och ganska tydlig i vad den gör.

Så det blir lite som att fråga "Bör ett enplanshus i söderläge vara bättre än ett sutteränghus i två plan med friliggande garage?".

Om du är med på vad jag menar?

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Jep, det var nog dumt att ställa frågan på sådan sett. Fast jag tycker att det är ganska förvirrande med paneler idag, speciellt mellan VA vs IPS. Men får nog sluta lata mig och ta mig ner till stan för att inspektera det personligen i affären. Tack för svaret.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Tjeck:

VA = hög kontrast, 2 000:1–5 000:1 beroende på panel, sämre betraktningsvinklar (men bättre än TN) och risk för olika typer av eftersläpsfenomen likt skuggor från mörka färger och liknande.

IPS = medelgod kontrast runt 900:1 –1 200:1 (något bättre än TN som sällan går över 1 000:1), minst problemet med vinklar. Något mer eftersläp jämfört med TN vid snarlik produktklass, typ spelskärmar.

TN = sämst på allt utom eftersläpsnivåer i spel

Sedan kan detta variera enormt med panel till panel. Finns gott om TN-paneler med besvärligt eftersläp till exempel. Lyckligtvis inte ett någon moderna spelskärm med sådana problem.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Oki, då faller av alla VA skärmar automatiskt för mig - pallar ej med risker. Varit hos El-giganten nyligen. Om jag ska vara ärlig så märkte jag inget större skillnad mellan paneler förutom ljusstyrka och om man kollar på TN underifrån. Dock var det bara några barn som spelade Overwatch på demo skärmar, så det var ganska svårt att förstå skillnaden i sådana färgglada, starka toner som Overwatch använder.

Jag tror att jag har bestämd mig nu, har två modeller i tankarna:

1. AOC AG271QG IPS/gsync - för 6.3. Tycker inte om den ljusa stativen, men det kan jag lösa senare.

2. Asus ROG Swift PG278QR TN/gsync - för 5.4. Prisvärd, i guess.

Skall nu bara vänta tills den 23e och hoppas att någon av IPS Asus/Acer faller från 7k+ till ~5-6k kategorin. Så tack till alla som försökte hjälpa mig. Problemet är löst.