Vpn mot företagsnät - Går slött. Finns andra lösningar?

Permalänk
Medlem

Vpn mot företagsnät - Går slött. Finns andra lösningar?

Hej.

Jag sitter ofta hemma och jobbar.
Jag behöver då tillgång till filer som finns på företaget, och ansluter mig då genom Watchguard mobile VPN.
Denna lösning har vår IT-leverantör tillhandahållit.

Nu är problemet som så att det går extremt slött.
Att bläddra i mapparna på nätverket är inga problem.
Men så fort det ska börja laddas filer, så kan man gå och hämta sig en kaffe.

Jag jobbar mycket med Solidworks och öppnar då en del sammanställningar där filer kan ligga spritt på nätverket.
Men ändå inga större filer.
Jag tycker verkligen att detta borde gå snabbare än vad det gör.

Företaget har 100/100 fiber
Jag själv har 100/100 fiber och bor 1km ifrån jobbet.

Och jag börjar därför fundera på ifall Watchguard-lösningen är bra?
Jag har tyvärr ingen aning om vad det finns för alternativ då jag är rookie inom detta.
När jag frågar om detta till vår It lev, så säger de bara att det alltid går slött med denna typen av filer.

Men vilken "väg" går trafiken när man kör med watchguarden?
Går det inte ha en VPN direkt på servern vi har på jobbet?

Ursäkta noobiga frågor. Men vill ha lite mer information innan jag återkommer till vår IT-lev igen.

Visa signatur

Opteron 146 Cabye 0543FPMW@330x9 1.5v | Antec SONATA II | XFX 7800GT@530/1200| Seagate Barracuda 300GB SATA2 16MB |G.skill 1gbgh @ 260 1.5-2-2-5| DFI Lanparty UT nF4 SLI-DR Expert | Waterchill KT12A-12VS |

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av NdL:

Företaget har 100/100 fiber
Jag själv har 100/100 fiber och bor 1km ifrån jobbet.

Vilken hastighet har ni köpt på er VPN-anslutning?

Mot t.ex. Atlas Copco's gigabit-anslutning får jag 30/30 från deras Zscaler VPN via jobbets 100/100. Det är oftast vpn-serverns prestanda som sätter gränsen eller policy pålagd. Min egna OpenVPN klient (pfsense) mot flashback VPN har sett 250 Mbit och då maxar den en cpu-kärna i klientens/pfsense i7-3770T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NdL:

Hej.

Jag sitter ofta hemma och jobbar.
Jag behöver då tillgång till filer som finns på företaget, och ansluter mig då genom Watchguard mobile VPN.
Denna lösning har vår IT-leverantör tillhandahållit.

Nu är problemet som så att det går extremt slött.
Att bläddra i mapparna på nätverket är inga problem.
Men så fort det ska börja laddas filer, så kan man gå och hämta sig en kaffe.

Jag jobbar mycket med Solidworks och öppnar då en del sammanställningar där filer kan ligga spritt på nätverket.
Men ändå inga större filer.
Jag tycker verkligen att detta borde gå snabbare än vad det gör.

Företaget har 100/100 fiber
Jag själv har 100/100 fiber och bor 1km ifrån jobbet.

Och jag börjar därför fundera på ifall Watchguard-lösningen är bra?
Jag har tyvärr ingen aning om vad det finns för alternativ då jag är rookie inom detta.
När jag frågar om detta till vår It lev, så säger de bara att det alltid går slött med denna typen av filer.

Men vilken "väg" går trafiken när man kör med watchguarden?
Går det inte ha en VPN direkt på servern vi har på jobbet?

Ursäkta noobiga frågor. Men vill ha lite mer information innan jag återkommer till vår IT-lev igen.

Jobbar nästan uteslutande med Watchguard genom jobbet, har ett fler tal kunder som jobbar både i Solidworks och AutoCAD.
Kan räkna på en hand de gånger vi har haft problem med prestanda genom SSL tunneln, så hör inte till vanligheten.
Vet du vad det är för brandvägg(modell) som står på företaget? Kan finnas DPI som segar ner.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av NdL:

Hej.

Jag sitter ofta hemma och jobbar.
Jag behöver då tillgång till filer som finns på företaget, och ansluter mig då genom Watchguard mobile VPN.
Denna lösning har vår IT-leverantör tillhandahållit.

Nu är problemet som så att det går extremt slött.
Att bläddra i mapparna på nätverket är inga problem.
Men så fort det ska börja laddas filer, så kan man gå och hämta sig en kaffe.

Jag jobbar mycket med Solidworks och öppnar då en del sammanställningar där filer kan ligga spritt på nätverket.
Men ändå inga större filer.
Jag tycker verkligen att detta borde gå snabbare än vad det gör.

Företaget har 100/100 fiber
Jag själv har 100/100 fiber och bor 1km ifrån jobbet.

Och jag börjar därför fundera på ifall Watchguard-lösningen är bra?
Jag har tyvärr ingen aning om vad det finns för alternativ då jag är rookie inom detta.
När jag frågar om detta till vår It lev, så säger de bara att det alltid går slött med denna typen av filer.

Men vilken "väg" går trafiken när man kör med watchguarden?
Går det inte ha en VPN direkt på servern vi har på jobbet?

Ursäkta noobiga frågor. Men vill ha lite mer information innan jag återkommer till vår IT-lev igen.

De borde ha möjlighet att se vart flaskhalsen är. Solidworks och VPN känns väl inte optimalt? Filerna är rätt stor vill jag minnas. Öppnar du dem direkt i solidworks eller laddar du hem dem lokalt först?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Hej.

Vi har följande brandvägg;
https://www.dustin.se/product/5010443419/xtm-2-series-21

Pratade med vår IT support, och de vill självklart att vi ska köpa en annan brandvägg.
En Cisco ASA 5506
Samt en SSL licens för 250kr/månaden.

Ska det verkligen behövas?
Kan man inte köra hela VPN-servern direkt på vår server.
Den är överdimensionerad för de applikationer som körs på den.

Visa signatur

Opteron 146 Cabye 0543FPMW@330x9 1.5v | Antec SONATA II | XFX 7800GT@530/1200| Seagate Barracuda 300GB SATA2 16MB |G.skill 1gbgh @ 260 1.5-2-2-5| DFI Lanparty UT nF4 SLI-DR Expert | Waterchill KT12A-12VS |

Permalänk
Medlem

Oj, XTM 21 är ju från typ 2011/2012.. Tror den klarar runt 30mbit genom VPN. Sen om du har lite mer tjänser så kan man nog räkna med att det går ner en bit. De kunder som körde XTM 21 bytte vi ut till T10 och de kunderna byter vi nu ut till T15 så skulle säga att det är hög tid att byta ut brandväggen.

Skulle ni ta och köpa en T15 lär det snabba upp en del.

EDIT:

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av NdL:

Hej.

Jag sitter ofta hemma och jobbar.
Jag behöver då tillgång till filer som finns på företaget, och ansluter mig då genom Watchguard mobile VPN.
Denna lösning har vår IT-leverantör tillhandahållit.

Nu är problemet som så att det går extremt slött.
Att bläddra i mapparna på nätverket är inga problem.
Men så fort det ska börja laddas filer, så kan man gå och hämta sig en kaffe.

Jag jobbar mycket med Solidworks och öppnar då en del sammanställningar där filer kan ligga spritt på nätverket.
Men ändå inga större filer.
Jag tycker verkligen att detta borde gå snabbare än vad det gör.

Företaget har 100/100 fiber
Jag själv har 100/100 fiber och bor 1km ifrån jobbet.

Och jag börjar därför fundera på ifall Watchguard-lösningen är bra?
Jag har tyvärr ingen aning om vad det finns för alternativ då jag är rookie inom detta.
När jag frågar om detta till vår It lev, så säger de bara att det alltid går slött med denna typen av filer.

Men vilken "väg" går trafiken när man kör med watchguarden?
Går det inte ha en VPN direkt på servern vi har på jobbet?

Ursäkta noobiga frågor. Men vill ha lite mer information innan jag återkommer till vår IT-lev igen.

Har du kollat med IT avdelningen om det finns någon hastighetsbegränsning? Kan vara så att dom inte vill riskera att VPN anslutningen används på fel sätt

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Hej.
Tack för era hjälpsamma svar.
Men vad är egentligen anledningen till att ha en separat brandvägg som sköter VPN?
Kan man inte köra den direkt på servern?
Det är i princip bara jag och en till som kör genom VPN
Men det är bara jag som jobbar med lite större filer.

Edit: IT menar på att det är full hastighet på.
Jag mätte lite hastigheter igårkväll

När jag laddar solidworks-filer så ligger överföringen strax under 3mbit/s
När jag gör en filöverföring så ligger hastigheten runt 18-20mbit/s

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Opteron 146 Cabye 0543FPMW@330x9 1.5v | Antec SONATA II | XFX 7800GT@530/1200| Seagate Barracuda 300GB SATA2 16MB |G.skill 1gbgh @ 260 1.5-2-2-5| DFI Lanparty UT nF4 SLI-DR Expert | Waterchill KT12A-12VS |

Permalänk
Vila i frid

För små och mellanstora företag utan klåda att installera PK/fashionable stuff som t.ex. SAS av diverse högt avlönade leverantörer finns t.ex. pfSense som med bl.a. pfBlockerNG/snort/squid/havp har en inbyggd OpenVPN server utan andra begränsningar på hastigheten än vad dess cpus prestanda tillåter.

Det fokuseras alldeles för mycket på wan/lan säkerhetstjafs när det är personalens säkerhetsutbildning som är den springande punkten. Har man "onda själar" inom ett företag hjälper förmodligen ingenting - annat än medvetenhet om vad ens kollegor pysslar med.

Permalänk
Medlem

Vad får du för svarstider? Windows filöverföring gillar inte höga svarstider.

Men jag tror att vi är något på spåren med att det är en äldre brandvägg, och får du bara ut 20mbit vid överföring av större filer så finns det förbättringsportal.

Ciscos vpn-licenser kostar inte 250kr i månaden, så mycket minns jag.

Är ni bara två användare kan openvpn vara ett alternativ

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av NdL:

Hej.
Tack för era hjälpsamma svar.
Men vad är egentligen anledningen till att ha en separat brandvägg som sköter VPN?
Kan man inte köra den direkt på servern?
Det är i princip bara jag och en till som kör genom VPN
Men det är bara jag som jobbar med lite större filer.

Edit: IT menar på att det är full hastighet på.
Jag mätte lite hastigheter igårkväll

När jag laddar solidworks-filer så ligger överföringen strax under 3mbit/s
När jag gör en filöverföring så ligger hastigheten runt 18-20mbit/s

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av jocke92:

Vad får du för svarstider? Windows filöverföring gillar inte höga svarstider.

Men jag tror att vi är något på spåren med att det är en äldre brandvägg, och får du bara ut 20mbit vid överföring av större filer så finns det förbättringsportal.

ipsec är nog ett bättre alternativ, det är standard i cisco. Samt det är hw offload på det, dvs bättre hastigheter och mindre resurser. Jag hade dock undvikit cisco så långt det går, speciellt i erat läge när ni är ett smb. Då kostar det mer än va det smakar med cisco. Pfsense är ju ett bra alternativ eller watchguard. Ni komme riaf behöva uppgradera fw. Med en sådan gammal fw så är det inte konstigt om det är lite hastighetsproblem

Ciscos vpn-licenser kostar inte 250kr i månaden, så mycket minns jag.

Är ni bara två användare kan openvpn vara ett alternativ

Skickades från m.sweclockers.com

.

Visa signatur

.

Permalänk
Inaktiv

Släng upp en rdgateway och sedan kör ni en rds problemet löst... Nerå skämt och sido, låter som att de är brandväggen som flaska.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fick följande svar ifrån It-leverantören idag på vad de tycker vi bör satsa på;

Brandvägg, Cisco ASA 5506 X 4634 kr
SSL AnyConnect 2497 kr för 3 år
Publikt cert(DigiCert) 5700 kr för 3år
Smartnet, serviceavtal brandvägg, är valfri 2195 kr för 3 år

Är det verkligen detta jag behöver för att få lite fart på det hela?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Opteron 146 Cabye 0543FPMW@330x9 1.5v | Antec SONATA II | XFX 7800GT@530/1200| Seagate Barracuda 300GB SATA2 16MB |G.skill 1gbgh @ 260 1.5-2-2-5| DFI Lanparty UT nF4 SLI-DR Expert | Waterchill KT12A-12VS |

Permalänk
Medlem

Som jag skrev tidigare, varför inte uppgradera Watchguarden till en nyare som faktiskt klarar SSLVPN i mer än 30mbit?

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

@NdL:

Asa för 4000kr kommer med följande.

Nätverkssessioner: 20.000 (max. 50.000), Cisco AnyConnect Premium/Apex VPN peers: 2 (max. 50), IPSec VPN-motparter: 10 (uppgraderbart till 50), Virtuella gränssnitt (VLAN): 5 (uppgraderbart till 30)

Så ni har möjlighet att köra 2 vpn uppkopplingar utan extra grejer.

Annars så rekommenderas det inte att exponera en server i produktion direkt mot internet, för att ta emot vpn uppkopplingar.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Vår it leverantör använder bara Cisco-prylar.
Ska vi investera i något så vill vi nog ändå att de ska ha hand om det.
Men spontant tycker jag 300+250kr i månaden är lite halvdyrt.

Skrivet av Ahlen:

Som jag skrev tidigare, varför inte uppgradera Watchguarden till en nyare som faktiskt klarar SSLVPN i mer än 30mbit?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Opteron 146 Cabye 0543FPMW@330x9 1.5v | Antec SONATA II | XFX 7800GT@530/1200| Seagate Barracuda 300GB SATA2 16MB |G.skill 1gbgh @ 260 1.5-2-2-5| DFI Lanparty UT nF4 SLI-DR Expert | Waterchill KT12A-12VS |

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att vi tar ca 500kr/månad till våra kunder för en Cisco ASA, då ingår det service och support.
Utöver det säljs SSL certifikat samt AnyConnect licenser separat till den för liknande priser som det skrivs om tidigare, att dom dock skulle leverera certifikat på 3 år bör ni nog kolla upp för certifikat sälja enbart i 1 eller 2 år nu för tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av NdL:

Publikt cert(DigiCert) 5700 kr för 3år

Vi köpte vårt 3 års wildcard cert för $150 @ https://www.cheapsslshop.com/comodo-positive-ssl-wildcard som är urfärdat av COMODO UK. Nu verkar det som att du bara kan köpa två-års för $90. Låter dumt att lägga ut nästan 4 gånger mer för samma sak. Förmodligen är det andra sakerna också lite saltade (av tillverkare och leverantörer).

https://forum.netgate.com/topic/103216/pfsense-hardware-for-h...

Support? Mina pfsense'ar e-mailar mig när det är dags att uppdatera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NdL:

Fick följande svar ifrån It-leverantören idag på vad de tycker vi bör satsa på;

Brandvägg, Cisco ASA 5506 X 4634 kr
SSL AnyConnect 2497 kr för 3 år
Publikt cert(DigiCert) 5700 kr för 3år
Smartnet, serviceavtal brandvägg, är valfri 2195 kr för 3 år

Är det verkligen detta jag behöver för att få lite fart på det hela?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja om du ska köra på Cisco är det vad som krävs. Helt okej priser med. Men de har valt en dyr leverantör av SSL-certifikat, det finns billigare som är minst lika bra. Själv gillar jag Cisco och tycker deras Anyconnect fungerar stabilt och bra. Vad har du fått för offert på arbetstiden?

Permalänk
Medlem

Tack för era svar.
Det är nu man inser vad lite man kan om detta området.

Jag har inte fått någon komplett offert än inkl arbetstimmar.
Men de skäms då inte för sig om man säger så.
Men jag ställde frågan vilken hastighet man kan förvänta sig ifall man byter till deras föreslagna lösning.
Jag vill inte byta ifall man ändå kommer uppleva att det fungerar dåligt.
Frågan är ju dock vad man gör i så fall :/

Gör om sin stationära dator på jobbet till en terminalserver och utför allt arbetet direkt på den datorn istället?

Visa signatur

Opteron 146 Cabye 0543FPMW@330x9 1.5v | Antec SONATA II | XFX 7800GT@530/1200| Seagate Barracuda 300GB SATA2 16MB |G.skill 1gbgh @ 260 1.5-2-2-5| DFI Lanparty UT nF4 SLI-DR Expert | Waterchill KT12A-12VS |

Permalänk
Medlem
Skrivet av NdL:

Tack för era svar.
Det är nu man inser vad lite man kan om detta området.

Jag har inte fått någon komplett offert än inkl arbetstimmar.
Men de skäms då inte för sig om man säger så.
Men jag ställde frågan vilken hastighet man kan förvänta sig ifall man byter till deras föreslagna lösning.
Jag vill inte byta ifall man ändå kommer uppleva att det fungerar dåligt.
Frågan är ju dock vad man gör i så fall :/

Gör om sin stationära dator på jobbet till en terminalserver och utför allt arbetet direkt på den datorn istället?

Det är vad det kostar om man bygger lösningen med Ciscos prylar.

I hastighetsväg så kommer du få ut 90-100mbit med Anyconnect vid stora filer. Bättre förhållanden får man inte på en VPN.

Det är bara att aktivera fjärrskrivbord på datorn på kontoret och testa hemifrån hur det är att rita. Beroende på vad man ritar och hur kräsen man är så kan det fungera. Där påverkar inte den gamla VPN-lösningen heller

Permalänk
Medlem

Det känns som att något har missats i denna konversation. TS skriver följande:

När jag laddar solidworks-filer så ligger överföringen strax under 3mbit/s
När jag gör en filöverföring så ligger hastigheten runt 18-20mbit/s

Ponera att 18-20mbit är max hastigheten som går att få ut. Varför är det en större skillnad mellan solidworks filer och vanliga filer? Består solidworks filer av flertalet mindre filer?

Permalänk
Medlem

Ja det får någon väldigt gärna svara på.

Skrivet av MIST_:

Det känns som att något har missats i denna konversation. TS skriver följande:

När jag laddar solidworks-filer så ligger överföringen strax under 3mbit/s
När jag gör en filöverföring så ligger hastigheten runt 18-20mbit/s

Ponera att 18-20mbit är max hastigheten som går att få ut. Varför är det en större skillnad mellan solidworks filer och vanliga filer? Består solidworks filer av flertalet mindre filer?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Opteron 146 Cabye 0543FPMW@330x9 1.5v | Antec SONATA II | XFX 7800GT@530/1200| Seagate Barracuda 300GB SATA2 16MB |G.skill 1gbgh @ 260 1.5-2-2-5| DFI Lanparty UT nF4 SLI-DR Expert | Waterchill KT12A-12VS |

Permalänk
Medlem

Som sagt jag håller med de som försöker få dig att behålla Watchguard. Watchguard har en tendens att slitas ut efter ett antal år. Detta märker man när det går trögt att administrera brandväggen både via SSH samt via webbgränsnittet. Om detta går trögt vilket teknikerna på ditt företag bör känna till så är det faktiskt brandväggen som kan vara helt körd. Det finns 2 sätt man kan lösa detta på för att verkligen säkerställa att det är hårdvarufel 1 starta om den blir det bättre? Om inte uppdatera brandväggs ios och blir det bättre? Om inte ny brandvägg måste införskaffas. Det som är viktigt gällande alla brandväggar är "Throughput over VPN" om den är låg så spelar det ingen roll om du har 100/100 Mbit fiber både hemma och på jobbet du kommer få dålig hastighet. Det är mycket vanligt att "thoughput over VPN" är nedlåst hos olika tillverkare samt beroende på brandväggsmodell. Cisco är väldigt nedlåst licensmässigt och Cisco är ren licensdjungel och börjar bli som microsoft licensdjungel. Undvik Cisco så långt det bara går pga deras idiotisk licensdjungel! Dessutom ligger de fortfarande efter med IOS och gränsnitt, användarvänlighet i jämförelse med både Watchguard och exempelvis Tysk Engelska Sophos XG. Watchguard har problemet att allt är bakvänt. Cisco fortfarande för mycket 1990 tals stämpel. Sophos ja du den är också lite bakvänt men när man kommer in i den så är den enklast, snabbast, hållbarast och deras IOS är dessutom 100% baserad på egenutveckla Linux dist med egenutvecklad webbgränsnitt samt en licenstyp som alla dödliga förstår sig på men en mycket förmodligen den högsta VPN throughput som varken Watchguard och Cisco når upp till i en vettig prisklass som alla företag har råd med. Supporten är outstanding dessutom. Prova och testa av innan du bestämmer dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MIST_:

Det känns som att något har missats i denna konversation. TS skriver följande:

När jag laddar solidworks-filer så ligger överföringen strax under 3mbit/s
När jag gör en filöverföring så ligger hastigheten runt 18-20mbit/s

Ponera att 18-20mbit är max hastigheten som går att få ut. Varför är det en större skillnad mellan solidworks filer och vanliga filer? Består solidworks filer av flertalet mindre filer?

SolidWorks modeller består vanligtvis av ett större antal mindre filer, om det är större assemblies som öppnas. De flesta filer är inte större än ett fåtal MB, samtidigt så är det inget ovanligt att en större assembly består av flera hundra sådana filer. Det är sällan man når några högre överföringshastigheter när man öppnar dessa. En stor andel av tiden det tar att öppna är heller inte själva överföringen, utan bearbetning av det material som hämtats.

Sedan brukar inte SolidWorks gilla att ladda in filer via dåliga uppkopplingar.

Skrivet av NdL:

Kan man inte köra den direkt på servern?

Det går förstås att sätta upp en vm på servern för VPN, ex. med Linux och använda AD för autentisering av användare.

Permalänk
Hedersmedlem

Finns klart billigare lösningar. En möjlighet är en open source-lösning som OPNsense eller PFsense som du kör på antingen en gammal dator/server med två nätverkskort eller på utrustning för det här syftet. I Sverige finns den på Sweclockers aktiva @TekLager. Min egen arbetsgivare återsäljer (en aning dyrare) brandväggar från ett annat företag i EU (säger inte mer än så på grund av §10.2 i forumet. Själv postar jag i egenskap av privatperson.) och bygger lösningar baserat på dessa.

Med det sagt så skulle jag inte rekommendera att du försöker gå utanför det din egna IT-leverantör supporterar och har kompetens i. När det strular vill du att din IT-leverantör ska kunna produkterna de ska sköta om och inte sitta där som ett frågetecken.

Med det sagt så kanske rätt lösning för dig är någon slags synkroniseringslösning där du har en lokal kopia av filerna på din hårddisk? Typ Dropbox alltså.

Permalänk
teklager
Skrivet av pv2b:

Finns klart billigare lösningar. En möjlighet är en open source-lösning som OPNsense eller PFsense som du kör på antingen en gammal dator/server med två nätverkskort eller på utrustning för det här syftet. I Sverige finns den på Sweclockers aktiva @TekLager. (...)

Thanks for linking to us @pv2b !

I also don't want to break any forum rules, so if you have any questions about the open source hardware we have, you need to ask first Otherwise it will be considered "advertising".

Visa signatur

I'm running https://TekLager.se/ - we build Open Source routers in Sweden :-)
(Sorry for writing in English! My Swedish is still not fantastic...)