Kabel eller inte på trådlösa lurar?

Permalänk
Medlem

Kabel eller inte på trådlösa lurar?

Hej, jag har börjat bli sugen på att skaffa trådlösa lurar men har svårt att bestämma mig för en formfaktor så jag tänkte höra lite med er. Jag tror inte jag ska skaffa hörlurar som sitter på eller runt örat med en huvudband på toppen. Dessa erbjuder oftast längst batteritid men är något otympliga, speciellt om man tränar, vilket jag hade tänkt göra. Därför har jag istället riktat in mig på in ears. Här finns det ju egentligen två varianter, antingen med kabel mellan höger-vänster eller helt trådlösa. Det är mellan dessa två jag har lite svårt att välja och vill höra lite ifrån er. Vad är era nack och fördelar mellan att ha kabel emellan eller inte? Rent spontant tror jag det något bekvämare med kabel då man kan snabbt plocka ut dem och låta dem hänga runt nacken när man behöver ta ut dem. Dessutom kan väl snäckorna göras något mindre då man laddar dem på en liten knappdosa på kabeln. Det verkar även vara lite billigare med kabel? Finns det risk att kabeln introducerar oljud likt vanliga trådade lurar gör t ex när man springer.

Sedan tänkte jag fråga lite om anslutningar. När kan vi förvänta oss mer BT5 och när blir USB C standard på ladda skal/lurar? Jag har tittat lite grann och i princip allt använder fortfarande mikro B och BT4. Just mikro B är ju rätt trist när man har C på mobilen.

Permalänk
Medlem

Har ett par Jaybird X3 som jag kan varmt rekommendera! Bra ljud, bra batteritid, sitter skönt + stadigt.

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Medlem

Jaså? De verkar fått ganska dålig kritik gällande kvaliten: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=4051530

Permalänk
Rekordmedlem

Jag hade inte ens övervägt nått utan kabel som inte är formgjutet om det ska användas utan kabel vid träning pga risken att de ramlar ur och försvinner.
Jag har också svårt att acceptera system med helt integrerade och obytbara batterier då jag stark ogillar engångsprylar, jag använder en separat mottagare och vanliga kablade lurar så att jag slipper byta allt när batterierna dör för de gör de långt innan lurarna i sig är utslitna så i min värld känns det helt idiotiskt med system som har en kort livslängd och mest är en miljöbelastning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag hade inte ens övervägt nått utan kabel som inte är formgjutet om det ska användas utan kabel vid träning pga risken att de ramlar ur och försvinner.
Jag har också svårt att acceptera system med helt integrerade och obytbara batterier då jag stark ogillar engångsprylar, jag använder en separat mottagare och vanliga kablade lurar så att jag slipper byta allt när batterierna dör för de gör de långt innan lurarna i sig är utslitna så i min värld känns det helt idiotiskt med system som har en kort livslängd och mest är en miljöbelastning.

Hårda ord. Det låter ganska osmidigt att behöva använda kablar tillsammans med en sändare. För min del håller nog ett par trådlösa längre då alla mina trådade brukar börja glappa efter 12-18 månader och då är det bara dags för tippen. Dock har mina "stationära" lurar som jag haft vid datorn hemma hållit samman i snart 8 år. Men ja, jag håller med om att inbyggda batterier är korkat det är bara ett sätt att få oss att köpa mer saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Hårda ord. Det låter ganska osmidigt att behöva använda kablar tillsammans med en sändare. För min del håller nog ett par trådlösa längre då alla mina trådade brukar börja glappa efter 12-18 månader och då är det bara dags för tippen. Dock har mina "stationära" lurar som jag haft vid datorn hemma hållit samman i snart 8 år. Men ja, jag håller med om att inbyggda batterier är korkat det är bara ett sätt att få oss att köpa mer saker.

Har du provat några bättre hörlurar eller är det mest budget saker som börjat glappa så fort?

Slet ut ganska många <1000kr lurar innan jag köpte ett par Sennheiser ie6, de har klarat att tappas i vatten, åka tvättmaskin (x2) och fastnat i stolar, dörrar, lastpallar osv ett hundratal gånger. Fortfarande hela men utbytta mot ett par ie80 som behandlas på samma sätt (dock inte lyckats doppa dem i vatten än eller tvättmaskin), används kring 8h om dagen och är fortfarande som nya efter ett år.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Baxtex:

Hårda ord. Det låter ganska osmidigt att behöva använda kablar tillsammans med en sändare. För min del håller nog ett par trådlösa längre då alla mina trådade brukar börja glappa efter 12-18 månader och då är det bara dags för tippen. Dock har mina "stationära" lurar som jag haft vid datorn hemma hållit samman i snart 8 år. Men ja, jag håller med om att inbyggda batterier är korkat det är bara ett sätt att få oss att köpa mer saker.

Oavsett vad man tycker om dumheten att prylarna är av engångstyp pga design så är åtminstone risken att tappa en öronsnäcka utan kabel en egenskap som totalt diskvalificerar den för min del, jag är aldrig inomhus då jag mestadels spelar Turf som motion och att tappa en liten öronsnäcka utomhus betyder med stor sannolikhet att den är borta medan det mest är irriterande att behöva sätta i dem igen när de hänger i kabeln, alternativet är annars nått som sitter fast enormt bra och då är nog gjutning det enda som blir bekvämt men då ökar kostnaderna markant.
En separat snäcka i varje öra funkar helt enkelt inte bra om man är utomhus och rör sig över större sträckor/ytor men möjligen kan de duga för de som inte motionerar utan bara styrketränar på gym så de sitter still på samma fläck så de går att hitta när de ramlar ur.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Jag rekommenderar att du köper att par med sladd som man har bakom nacken då kan man inte glömma en av lurarna om man tar ut den för dem hänger ju runt dig hela tiden du använder dem