Spel för 12-årig framtida programmerare?

Permalänk

Spel för 12-årig framtida programmerare?

Hej! Behöver tips av er insatta!

Har en 12-årig som (precis som alla andra) är väldigt spelintresserad. Han har även börjar fundera på det här med programmering. Vilka spel eller appar rekommenderar ni för att börja på ett roligt sätt så det inte känns bara som en till kurs i skolan?

Han spelar ofta med de som är 15+ så helst inga på nivån ”bygga leksaker”. Pratar och läser engelska flytande men första han testar kanske ändå borde vara på svenska så har lär sig se uttrycken också. Enkla, från grunden, men inte barnsliga spel/appar söker vi.

Skriv gärna idéer, förslag! Gärna vad som är bra att börja med och även komma sen. Han har en speldator som är rätt bra och appar funkar också!

Tack på förhand för tips!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linda12345:

Hej! Behöver tips av er insatta!

Har en 12-årig som (precis som alla andra) är väldigt spelintresserad. Han har även börjar fundera på det här med programmering. Vilka spel eller appar rekommenderar ni för att börja på ett roligt sätt så det inte känns bara som en till kurs i skolan?

Han spelar ofta med de som är 15+ så helst inga på nivån ”bygga leksaker”. Pratar och läser engelska flytande men första han testar kanske ändå borde vara på svenska så har lär sig se uttrycken också. Enkla, från grunden, men inte barnsliga spel/appar söker vi.

Skriv gärna idéer, förslag! Gärna vad som är bra att börja med och även komma sen. Han har en speldator som är rätt bra och appar funkar också!

Tack på förhand för tips!!

En klasskompis tipsade mig om en app som heter Mimo. Den går igenom lite grunder osv.

Det viktigaste tror jag är att fokusera på sånt som är intressant. När jag började med programmering så fick vi göra extremt tråkiga saker som jag då inte såg nyttan med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Linda12345: Jag känner inte till några rena programmeringsspel, tror inte det är så stor marknad för såna - även om jag kan tänka mig att det finns ett fåtal

Annars handlar programmering rent generellt bara om logiskt, rationellt tänkande och problemlösning. Alla kan lära sig skriva kod, men det är lite svårare att lära sig tänka på "rätt" sätt. Jag har själv varit handledare för nyexaminerade studenter och det är väldigt tydlig skillnad mellan de som har ett tankesätt som är lagt "på rätt sätt" jämfört med de som bara gått en utbildning och lärt sig skriva kod. Så personligen skulle jag säga att alla spel/upplevelser som stimulerar problemlösning och tänkandet är givande.

Så utan att ha särskilt många konkreta tips på programmeringsspel skulle jag kunna tänka mig att lite mer avancerade pussel/äventyrs-spel skulle vara bra. Första titeln som kommer upp i huvudet är väl Portal-serien, där man tar sig genom olika rum genom att lösa främst fysiska pussel.

En gammal klassiker jag vuxit upp med är Safecracker. Där ska man öppna kassaskåp, lås och dörrar genom att lösa olika typer av pussel som bl.a. involverar färger, siffror, mönster och symboler. Det släpptes på 90-talet och spelades mycket av mig i mellanstadieåldern även om det egentligen var lite för svårt Det finns en tio år nyare variant som kanske är lite lättare att få tag i.

Ett för hjärnan utmanande spel är Braid. Det är ett plattformsspel som släpptes för ungefär tio år sedan och dess banor handlar väldigt mycket om att manipulera tiden. Det är väldigt enkla mekaniker, men problemen blir ändå väldigt utmanande.

The Talos Principle är ett fem år gammalt pusselspel som jag köpt men inte spelat än. Det har fått väldigt goda omdömen, men jag kan inte säga något om svårighetsgraden.

Keep Talking and Nobody Explodes är ett väldigt underhållande spel där man ska desarmera bomber tillsammans. Man måste spela det med någon annan och det kan mycket väl vara roligt för er som familj att spela Det är en spelare som ser bomben på skärmen, och i klassisk actionfilmshjältemanér "ringer" personen till bombexperten som berättar hur bomben desarmeras, men utan att de ser den. Experterna har en manual (PDF-fil, eller utskriven variant) där alla pussellösningar beskrivs. Så den som ser bomben måste kunna beskriva hur de olika pusslen ser ut på ett förståeligt sätt samtidigt som experterna måste lösa problemet. Är man flera blir det ännu mer kaotiskt, för då blir kommunikationen nästan ett större problem än pusslen själva Det går att installera svenskt språkstöd och manualen finns att ladda ner på svenska också.

Crayon Physics är ett tio år gammalt pusselspel där man på varje bana bara ska få bollen att komma in i mål. För att göra det har man helt fria tyglar att rita ut fysiska objekt som kan få bollen att röra sig framåt. Spelet utmanar både fantasin och det logiska tänkandet. Bör förhoppningsvis kunna finnas till touch-enheter.

Permalänk
Medlem

Mimo är rätt bra app, men är inget spel.

Inget av de spel som föreslagits av Sebbepojken har något med programmering att göra.

Jag vet att det iaf finns ett par enklare spel som kan vara lämpliga som faktiskt lär ut algoritmiskt och sekvensiellt tänkande samt vissa grunder som variabler, loopar, IF-satser etc. Dessutom är de rätt roliga. Jag kommer ej på namnen just nu, men jag kan se om jag hittar dem ikväll.

Sen finns CodinGame https://www.codingame.com. Men det är inte riktigt nybörjarvänligt.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

En 12-åring kan ju göra spel i Scratch. Finns mängder med guider/exempel om man googlar.
Och ni kan börja med att testa olika Scratch-spel och modifera dom lite.

Permalänk
Medlem

Hacknet på Steam: https://store.steampowered.com/app/365450/Hacknet/

Jag är långt ifrån en programmerare men allt man gör i spelet (har inte spelat så mycket) ser legit ut i mina ögon. Dock vet jag inte hur mörk berättelsen är, men har svårt att tro att det skulle vara något hinder.