Permalänk
Medlem

Prisklass på hyfsad speldator?

Halloj!

Jag ber om ursäkt om det finns en liknande tråd redan (vilket det troligtvis gör), men jag ögnade igenom titlarna på de aktuella trådarna och hittade ingen som stämde, så jag skapade en ny.

Till saken: Jag är en student som behöver bygga ihop en duglig speldator. Tanken är att datorn ska klara av populära spel idag och kommande spel på en prestanda som inte begränsar mig spelmässigt. Exempel på spel är CS:GO, Pubg, Fortnite och kommande spel som ser lovande ut. Kravet är alltså inte att det måste vara Ultra-settings på 300fps, utan snarare en generellt snabb speldator som kommer att hålla några år framåt. SSD-hårddisk kommer jag att prioritera eftersom jag är sjukt less på datorer som tar 10 minuter att starta upp innan de går att använda.

Vad tror ni att budgeten är för en sådan? 8k? 10k? 12k?
När tror ni det är mest fördelaktigt att köpa den? Black Friday? Mellandagsrean? Är det några nya komponenter som strax kommer ut och kommer sänka priserna på de nuvarande?

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Hej.

Min dator (läs signaturen längst ner) gav jag ca 8k för. Först hade jag en för 5k (en i3 6100 och ett gtx 960) som jag senare uppgraderade.

Med den första kunde jag spela gta v utan problem på medelhöga inställningar. Mon nuvarandra klarar witcher 3 på samma.

Så kanske en i3 8100 (4 kärnor är bra) eller 8400 (6 är bättre). Ett rx 570/580 eller gtx 1060. Kanske 1050 om du vill gå ner i pris.

Kolla begagnat - man hittar guldkort ibland som gör mycket. Tror att om lägger 10k kommer du bli nöjd - se bara till att du uppdgraderingmöjligheter - att utöka efter något år om man är missnöjd/sugen är ganska bra

Lycka till!

Simon

Visa signatur

Burk: Processor: i3 8100 stock cooler, Grafikkort: Sapphire RX 470 Nitro+ 8gb, Memory: HyperX Fury 16 GB Dual Channel, SSD: 128 GB + 240 GB, Display: AOC 24".

= > ÷

Permalänk
Medlem

Ryzen 7 vs Intel i7

Som jag förstår det är Ryzen bättre till t.ex. streaming medan Intel är bättre på gaming.
Min fråga är: Hur stor är skillnaden?

En Ryzen 7 2700, kommer den att klara alla spel på bra prestanda och även vara framtidssäker några år framåt? Och duga till mindre seriös streaming?
Hur mycket bättre är Intel på gaming? Är det värt 30% mer? Jag har hört att CPU inte är speciellt viktigt för gaming numera, och det är därför jag blir lite förvirrad varför man skulle betala 30% mer för en i7 när Ryzen 7 är ungefär lika bra?

Tack för svar

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att det beror på vilka spel du vill spela och i vilken upplösning. I högre upplösningar så är det (oftast) GPU-beroende och då spelar CPU mindre roll. I de fallen så kommer en 2700 vara gott och väl i några år. Spelar du mycket spel som kräver hög FPS och spelar i låg upplösning, då kanske en Intel är det bättre valet.

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Medlem

för ren gamingprestanda kan du se: https://www.sweclockers.com/test/26445-intel-core-i9-9900k-i7...

scrolla ner lite så har du grafer med spelprestanda där både intel och amd är med

om man absolut endast ska gamea så är intel fortfarande "bäst"

men om jag kommer ihåg rätt så är det en "jämnare" upplevelse generellt med ryzen (någon får rätta mig om jag har fel), speciellt när man streamar eller har shit tons öppet i bakgrunden

som någon redan nämnt så spelar upplösning stor roll, högre upplösning = mer GPU än CPU, och tvärtom

Permalänk
Inofficiell ambassadör

@Kr1lle Ryzen fungerar utmärkt till spel också. Även om Intel är starkare. De där riktigt höga bildfrekvenserna är däremot svårare att nå med Ryzen. Så om du spelar på en 144Hz (eller högre) skärm och vill utnyttja den fullt ut, då är oftast Intel det bättre valet.

Vill du till exempel spela Far Cry 5 och utnyttja din 120Hz+ skärm då är det intel du får lov att köpa.

Sen är det ju en helt personlig fråga om det är värt pengarna att få den här högre bildfrekvensen. Det kan man bara avgöra själv.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Vänta tills nästa Ryzen 3700 (eller vad den kommer att heta) nästa år så tror jag att du kommer att få se nåt bra från AMD. Måste du ha datorn nu?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Ryzen fungerar utmärkt även till spel, även om Intels toppmodeller definitivt har ett visst försprång och gör det lättare om man vill nå 144 FPS i tyngre spel. Den stora skillnaden är dock prestanda per krona där AMD ligger väldigt bra till - i normala upplösningar (1080p/1440p) skiljer det oftast inte mer än några procent prestandamässigt men Intelmodellerna är ofta flera tusenlappar dyrare.

Jämförelser i 720p tycker jag inte är särskilt intressanta sett till spel, även om de självklart ger en tydlig bild över enkeltrådad prestanda. Det är bättre att jämföra ett realistiskt scenario.

Ryzen 3000-serien som lanseras i vår kommer förmodligen sudda ut skillnaden i enkeltrådad prestanda helt mellan Intel och AMD.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xyborg:

@Kr1lle Ryzen fungerar utmärkt till spel också. Även om Intel är starkare. De där riktigt höga bildfrekvenserna är däremot svårare att nå med Ryzen. Så om du spelar på en 144Hz (eller högre) skärm och vill utnyttja den fullt ut, då är oftast Intel det bättre valet.

Vill du till exempel spela Far Cry 5 och utnyttja din 120Hz+ skärm då är det intel du får lov att köpa. https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/15643?key=67a099a3fd5ff41d0b9cbec640dc9649

Sen är det ju en helt personlig fråga om det är värt pengarna att få den här högre bildfrekvensen. Det kan man bara avgöra själv.

Och spela i 720p?

Känns meningslöst att köpa ett 2080Ti för spela i 720P..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

I7 alla gånger!

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av VadSaDu:

Och spela i 720p?

Känns meningslöst att köpa ett 2080Ti för spela i 720P..

Det här har gåtts igenom hundratals gånger här i forumet - och börjar bli lite tröttsamt nu. Testet visar att man kan uppnå 144 fps i spelet. Visst du måste ha kraftigt grafikkort och/eller laborera med inställningarna. Men om du sitter på t.ex en 8700K så går det i alla fall. Du kanske får spela i 1440p low eller 1080p low - men målet är nåbart . Med en Ryzen har du inte det alternativet. Det kommer inte gå att få 144 fps i vilket fall som helst.

Sen är det en helt annan diskussion om det är viktigt för användaren eller om han/hon tycker att det är värt de extra pengarna. Men faktumet kvarstår om du vill spela i högre FPS då är Intel objektivt bättre på det. Det betyder inte att Ryzen är dålig, bara att den har andra styrkor än just hög-fps-gaming.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xyborg:

Det här har gåtts igenom hundratals gånger här i forumet - och börjar bli lite tröttsamt nu. Testet visar att man kan uppnå 144 fps i spelet. Visst du måste ha kraftigt grafikkort och/eller laborera med inställningarna. Men om du sitter på t.ex en 8700K så går det i alla fall. Du kanske får spela i 1440p low eller 1080p low - men målet är nåbart . Med en Ryzen har du inte det alternativet. Det kommer inte gå att få 144 fps i vilket fall som helst.

Sen är det en helt annan diskussion om det är viktigt för användaren eller om han/hon tycker att det är värt de extra pengarna. Men faktumet kvarstår om du vill spela i högre FPS då är Intel objektivt bättre på det. Det betyder inte att Ryzen är dålig, bara att den har andra styrkor än just hög-fps-gaming.

Menar du CS:Go i 720P@999FPS för att streama sina kills?

Eller menar du att spela ensam Far Cry 5 på sin 4K TV i 720P och njuta av den suddiga bilden, men det är ju ~144FPS?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Menar du CS:Go i 720P@999FPS för att streama sina kills?

Eller menar du att spela ensam Far Cry 5 på sin 4K TV i 720P och njuta av den suddiga bilden, men det är ju ~144FPS?

Du har återigen totalt missat poängen med 720p@Normal-testet. Det handlar inte om att visa vilken prestanda man får när man spelar i 720p, det handlar om att visa vad man kan förvänta sig för prestanda när grafikkortet inte flaskhalsar. Ett 2080 Ti har troligtvis marginal för att öka grafikinställningarna en hel del utan att flaskhalsa i t.ex. Farcry 5, men Sweclockers har inte tid att sitta och testa precis vart gränsen går i varje spel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av perost:

Du har återigen totalt missat poängen med 720p@Normal-testet. Det handlar inte om att visa vilken prestanda man får när man spelar i 720p, det handlar om att visa vad man kan förvänta sig för prestanda när grafikkortet inte flaskhalsar. Ett 2080 Ti har troligtvis marginal för att öka grafikinställningarna en hel del utan att flaskhalsa i t.ex. Farcry 5, men Sweclockers har inte tid att sitta och testa precis vart gränsen går i varje spel.

Vad hjälper detta TS om den ska lira i 1440P eller högre?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Vad hjälper detta TS om den ska lira i 1440P eller högre?

När jag köper en ny CPU så siktar jag på att ha den många år och däremellan endast byta ut grafikkort, då är det ganska lätt att motivera att köpa en CPU som är 50% snabbare i 720p eftersom det är en riktlinje för hur stor skillnaden är i min upplösning (3440x1440) om några år när grafikkorten är kraftfullare.

Kollar man Sweclockers test så ser man att 2700X snittar 101 FPS i 1440p, medans 9900k snittar 131. Har man en 120/144hz skärm och 2080ti så skulle alltså en Ryzen flaska redan nu vid köpet, inte superskoj!

Permalänk
Medlem

Jag kör på Ryzen eftersom den är billigare och jag inte har behovet av de fördelar i7an har. Stort tack för alla svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbzy88:

I7 alla gånger!

Alla gånger? 2700x käkar i7 8700k när det gäller streaming och gaming viewer side där i7 8700k ibland tappar mer än 50 % av frames till viewers i 12mb medium quality preset.
Kolla gamer nexus på Youtube så kan du se. Sen är i7 2k dyrare. Där vinner den dock. ALLA GÅNGER! HAHA
(är själv Intel ägare, tills bf)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att i dagens spel med normal upplösning (1080+) så spelar det ingen roll med dagens grafikkort. Många hävdar då, kanske helt riktigt, att den dagen du får ett väldigt mycket snabbare grafikkort (kanske om 3-4 år) så kommer din nuvarande Intel-processor att ge bättre prestanda eftersom Intel ger bättre prestanda när man mestadels nyttjar några få kärnor. Och det är ett fullt rimligt antagande. Men det man omöjligt kan veta är om framtidens spel blir bättre optimerade för fler kärnor.

Jag minns nostalgiskt tillbaka till tiden när Intel släppte sina första 4-kärniga processorer. Precis samma diskussion då. Då skulle man köpa 2-kärniga eftersom varje kärna gick att klocka högre. Idag är det knappast ett problem.

Själv så vägrar jag välja sida mellan Intel och AMD. Jag tycker att det är utmärkt med konkurrens, lutar mig tillbaka och käkar lite popcorn..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goddag:

Jag skulle säga att i dagens spel med normal upplösning (1080+) så spelar det ingen roll med dagens grafikkort. Många hävdar då, kanske helt riktigt, att den dagen du får ett väldigt mycket snabbare grafikkort (kanske om 3-4 år) så kommer din nuvarande Intel-processor att ge bättre prestanda eftersom Intel ger bättre prestanda när man mestadels nyttjar några få kärnor. Och det är ett fullt rimligt antagande. Men det man omöjligt kan veta är om framtidens spel blir bättre optimerade för fler kärnor.

Det är dock redan en realitet idag med grafikkort som 2080ti där Intel har mycket bättre prestanda upp till 4K upplösning där dom börjar närma sig varandra.

Permalänk
Medlem

En tanke, är det inte så att AMD sagt att deras AM4-plattform kommer att gälla flera år framöver. Det borde väl betyda att om man tycker att prestandan in räcker till så kan man "bara" byta processor om några år?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VadSaDu:

Vad hjälper detta TS om den ska lira i 1440P eller högre?

Det märks att du ej är audiofil.
Om man vet att man har lagt ut mer pengar på något så känns det bättre, att inga tester i vettiga scenarier kan påvisa märkbar skillnad är sånt som non believers håller på med.

Angående Intel vs AMD om pengar inte är ett problem så är Intels 9900K/9700K är rätta valet just nu. 9900K är väl bättre än Ryzen 2700x på typ allt? (bortsett från ens personliga ekonomi)
Men ju lägre ner i pris man går ju bättre blir AMD alternativet just nu.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Goddag:

Jag skulle säga att i dagens spel med normal upplösning (1080+) så spelar det ingen roll med dagens grafikkort. Många hävdar då, kanske helt riktigt, att den dagen du får ett väldigt mycket snabbare grafikkort (kanske om 3-4 år) så kommer din nuvarande Intel-processor att ge bättre prestanda eftersom Intel ger bättre prestanda när man mestadels nyttjar några få kärnor. Och det är ett fullt rimligt antagande. Men det man omöjligt kan veta är om framtidens spel blir bättre optimerade för fler kärnor.

Jag minns nostalgiskt tillbaka till tiden när Intel släppte sina första 4-kärniga processorer. Precis samma diskussion då. Då skulle man köpa 2-kärniga eftersom varje kärna gick att klocka högre. Idag är det knappast ett problem.

Själv så vägrar jag välja sida mellan Intel och AMD. Jag tycker att det är utmärkt med konkurrens, lutar mig tillbaka och käkar lite popcorn..

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror att det främst handlar om att det finns en stor skara användare som ej gör något vid datorn där cpun är en flaskhals. De vill av någon konstig anledning ändå jämföra olika cpuer emot varandra och då får hitta på fiktiva tester för att få mätbara skillnader. Där de i sina tester gör diverse antaganden som i princip aldrig någonsin innebär att lasterna kommer belasta fler kärnor bättre.

Permalänk
Medlem

Köp Ryzen, tusenlapparna du sparar kan du istället lägga på ett bättre grafikkort, vilket kommer ge dig fler FPS än en i7 / i9 gör i jämförelse.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Köpråd moderkort

Jag håller på att köpa in lite delar för ett nytt datorbygge, men fastnar när det kommer till moderkort.

Hur väljer jag ett bra moderkort? Att den ska vara kompatibel med processorn är självklart, men vad skiljer ett moderkort för 800 kr mot ett för 2000 kr? Jag har inga behov av lyxfunktioner som extra nätverksportar eller bra ljudskretsar. Är det enbart möjligheten att överklocka som skiljer?

Kan någon ge mig några exempel på moderkort som skulle passa mig? (Vill kunna ha lite alternativ att välja mellan nu på rean). Jag kommer köpa in en Ryzen 7 2700X-processor och använda ett tower-chassi. Andra delar i datorn (om det är relevant?) är ett 1070ti-/1080-grafikkort och 16GB ram. En SSD-hårddisk och en vanlig hårddisk. Jag kommer förmodligen aldrig överklocka, men funktionen kanske är bra att ha? Men inget som är högt prioriterat.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Sista koll innan köp

Tjena! Ser denna dator hyfsad ut? Vilket moderkort bör jag köpa till detta? Är RAM-minnet bra?

(Jag har inga stora krav på moderkortet, ett billigt funktionellt för uppsättningen räcker. Är lite vilsen i letandet efter moderkort.)

https://www.komplett.se/wishlist/shared/dabe686a-ed63-426e-b4...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Snabb feedback om detta paket

Fungerar detta paket ihop?

https://www.komplett.se/wishlist/shared/ffdf1235-a109-4ade-a1...

Ser att moderkortet säger 2667MHz och 3466Mhz, innebär det att mitt RAM-minne på 3000MHz kommer klockas ner eller hur fungerar det?

Tack för hjälpen. Mitt moderkort från elgiganten blev försenad så måste hitta alternativa moderkort nu.

Permalänk
Medlem

Prisoptimerade lite åt dig. Det är specialpris på Ryzen 2600 idag, passa på med den. https://komponentkoll.se/bygg/vAGJW
3 717 kr

Hur du ställer in dina RAM till 3000Mhz:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Prisoptimerade lite åt dig. Det är specialpris på Ryzen 2600 idag, passa på med den. https://komponentkoll.se/bygg/vAGJW
3 717 kr

Står fel pris på komponentkoll, går man till Dustins hemsida står det 2068kr, den är dessutom slutsåld.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

Står fel pris på komponentkoll, går man till Dustins hemsida står det 2068kr, den är dessutom slutsåld.

Gnäll inte.

https://www.webhallen.com/se/product/284732-AMD-Ryzen-5-2600?... 1 690 kr