Kodi, flytt av filer till annan disk

Permalänk
Medlem

Kodi, flytt av filer till annan disk

Tjena!

Hoppas ja skriver i rätt forumsdel nu. Jag har en HTPC med Kodi på, alla filmer och serier är på en NAS. Men nu är hårddisken full och jag vill flytta alla serier till andra disken, finns två diskar i NASen.

Kan jag göra detta på något smidigt sätt utan att förlora all info i Kodi? Alla omslag, info, vilka avsnitt jag sett mm?

Det enda som byts är egentligen bokstav på hdd, allt ligger nu på Y: och serierna ska hamna på Z:, annars samma sökväg. Kan jag kopiera över allt, byta sökväg i Kodi och sen bara uppdatera biblioteket?

Visa signatur

GAMING W11 R5 5600G 6x3.9GHz RTX 3060 16Gb@3600MHz NVMe 500Gb
LAGRING unRaid 29Tb Storage, 1Tbx2 Cache, 32GB@2133MHz, R7 1800x 8x3.6GHz
Misc Proxmox 2x250Gb Raidz-1 GTX 1070 16GB@2133MHz R7 1800x 8x3.6GHz

Permalänk
Medlem

För att vara på den säkra sidan, så skulle jag byta diskarna i NASen istället till något större? både enklare och mindre krångel?

Annars så skulle jag ta bort all tv-show på kodi och sen flytta serierna till Z disken och sen lägga till dom igen bara. om allt är som det ska så kommer kodi att plocka upp alla bilder och sånt då du redan har dom?

Visa signatur

Main-Burk: Intel Core i7 7700k || 32gb Corsair || RTX 3080|| Benq XL2720Z x3 |
Server-Burk: Intel Xeon E-3 1270v2 || 32gb RAM || 2xQuad Intel NIC || Quardo P400 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredde89:

För att vara på den säkra sidan, så skulle jag byta diskarna i NASen istället till något större? både enklare och mindre krångel?

Annars så skulle jag ta bort all tv-show på kodi och sen flytta serierna till Z disken och sen lägga till dom igen bara. om allt är som det ska så kommer kodi att plocka upp alla bilder och sånt då du redan har dom?

Det blir ju mer krångel då diskarna måste in i Nasen och formateras till rätt format, vart ska jag förvara allt sålänge? Blir väldigt mycket flyttande av filer fram och tillbaka. Andra disken på Nasen är 3TB och nästan tom så känns både lättare och billigare att flytta just serierna till den. Bara klippa och klistra. Dock inte allt de där med infon

Och ja Kodi kommer ju hämta all info igen från databasen på nätet men inte vad jag sett mm. Sen har jag fått ändra en del manuellt pga att han hämtat fel info från databasen (eller inte hittat alls) och det vill jag slippa att göra igen. Tack iaf för svar!

Visa signatur

GAMING W11 R5 5600G 6x3.9GHz RTX 3060 16Gb@3600MHz NVMe 500Gb
LAGRING unRaid 29Tb Storage, 1Tbx2 Cache, 32GB@2133MHz, R7 1800x 8x3.6GHz
Misc Proxmox 2x250Gb Raidz-1 GTX 1070 16GB@2133MHz R7 1800x 8x3.6GHz

Permalänk
Medlem

Kan du inte flytta över filerna till den nya disken, och sedan bara byta mountpoints diskarna sinsemellan?

Det enda Kodi bryr sig om är sökvägen.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Kan du inte flytta över filerna till den nya disken, och sedan bara byta mountpoints diskarna sinsemellan?

Det enda Kodi bryr sig om är sökvägen.

Vad jag läst mig till så måste det ändras manuellt i Kodis databas (SQL) men inte riktigt hittat någon bra info om detta. Jag kan byta sökväg direkt i kodi, men då kommer han lägga in serierna jag flyttar som nya och då är jag tillbaks i början igen.

Visa signatur

GAMING W11 R5 5600G 6x3.9GHz RTX 3060 16Gb@3600MHz NVMe 500Gb
LAGRING unRaid 29Tb Storage, 1Tbx2 Cache, 32GB@2133MHz, R7 1800x 8x3.6GHz
Misc Proxmox 2x250Gb Raidz-1 GTX 1070 16GB@2133MHz R7 1800x 8x3.6GHz

Permalänk
Medlem

Är ganska lätt att uppdatera databasen då den är sql-lite.

https://kodi.wiki/view/HOW-TO:Update_SQL_databases_when_files...

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem
Skrivet av stayhard:

Vad jag läst mig till så måste det ändras manuellt i Kodis databas (SQL) men inte riktigt hittat någon bra info om detta. Jag kan byta sökväg direkt i kodi, men då kommer han lägga in serierna jag flyttar som nya och då är jag tillbaks i början igen.

Menade att du skiftar diskarnas mountpoints i NAS:ens OS, utan att göra nånting alls i Kodi eller dess databas. Motsvarande grej om du hade kört allt i Windows, och hade de två lagringsdiskarna D: och E: hade varit att skifta enhetsbokstäver på dem, så gamla D: blir nya E: och vice versa.

En ren chansning nu iom att du inte postat vad det är för NAS du har; kan du på nåt sätt komma åt CLI på NASen (SSH, Telnet, konsol i webinterfacet, etc)? Isf testa kommandot...

cat /etc/fstab

...och posta outputen här, så ska vi se om det går att reda ut hur du ska gå tillväga.

Edit: när du ändå håller på, kör också kommandot...

blkid

..och posta den outputen också, det kan komma att underlätta markant om fstab använder uuid istället för devicenames.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Det finns ju en backupfunktion du kan ladda hem från Kodi repo:n, kanske kan detta hjälpa dig att flytta över inställningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stayhard:

Det blir ju mer krångel då diskarna måste in i Nasen och formateras till rätt format, vart ska jag förvara allt sålänge? Blir väldigt mycket flyttande av filer fram och tillbaka. Andra disken på Nasen är 3TB och nästan tom så känns både lättare och billigare att flytta just serierna till den. Bara klippa och klistra. Dock inte allt de där med infon

Och ja Kodi kommer ju hämta all info igen från databasen på nätet men inte vad jag sett mm. Sen har jag fått ändra en del manuellt pga att han hämtat fel info från databasen (eller inte hittat alls) och det vill jag slippa att göra igen. Tack iaf för svar!

Det jag tänkte på är att du har en NAS som då har flera diskar som körs i raid för att vara på säkra sidan.
och om tänkte då att du kunde lägga till disken i raiden för att då få mer utrymme på den volymen du har.

Visa signatur

Main-Burk: Intel Core i7 7700k || 32gb Corsair || RTX 3080|| Benq XL2720Z x3 |
Server-Burk: Intel Xeon E-3 1270v2 || 32gb RAM || 2xQuad Intel NIC || Quardo P400 |

Permalänk
Medlem

@stayhard: Det finns tre sätt att göra det på; Kodis egen filhanterare, backup eller databaspill.

  1. skapa en eller flera tomma mappar på måldisken och mappa upp dessa i Kodi. Använd sedan den inbyggda filhanteraren i Kodi för att flytta filerna från den fulla disken till de nya mapparna. https://kodi.wiki/view/File_manager

  2. gör en metadatabackup från Kodi och skriv ner all relevant information i nfo-filer i resp mapp, flytta sedan filerna (inkl nfo) och importera igen. Exemplet i länken är just "flytt av filer till ny disk": https://kodi.wiki/index.php?title=HOW-TO:Backup_the_video_lib...

  3. Flytta filerna, öppna databasen med ett lämpligt verktyg och ersätt alla gamla sökvägar med den nya. https://kodi.wiki/view/HOW-TO:Update_SQL_databases_when_files...

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.