Android tablet för surf-vilket skräp är bäst?

Permalänk
Medlem

Android tablet för surf-vilket skräp är bäst?

Päronen ska på semester och "behöver" en tablet då dem med sina pensionärs ögon inte kan använda en 5" skärm. De vill absolut inte ha en ipad då de är vana vid Android och jag blir tvungen att rekommendera något. Tyvärr verkar det ju mest finnas skräp enligt prisjakt så jag vänder mig till Sweclockers efter rekommendationer. Jag vet inte vad som är viktigt med en surfplatta men den får ju gärna köra åtminstone rent Android 8 och vara garanterad uppdateringar i 2-3 år men det finns väl inte. Så jag undrar helt enkelt vad som är minst sämst? Prisklassen ligger på max 4500kr.

Permalänk
Medlem

Mi pad 4 presenterades väl precis, den kan nog vara rätt mysig tror jag

Visa signatur

[Acase El Diablo][Intel Core I7 920][Moderkort Asus P6T Deluxe][3GB kit OCZ ddr 1333mhz][Asus HD4870x2][Corsair Powersupply 650W][1xSamsung Spinpoint 640gb][Windows Vista ultimate 64bit]

Permalänk
Medlem
Skrivet av kreekill:

Mi pad 4 presenterades väl precis, den kan nog vara rätt mysig tror jag

Ser ok ut men dessvärre får köpes göras nu i dagarna.

Permalänk
Medlem

Lenovo Tab 4 10 Plus tror jag är ett bra val. Finns i lite olika konfigurationer från 2000 kr:
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1594#rparams=l=s366660...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weiman:

Lenovo Tab 4 10 Plus tror jag är ett bra val. Finns i lite olika konfigurationer från 2000 kr:
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1594#rparams=l=s366660...

Tyvärr verkar den inte få mer än 7.0 när man kollar diverse forum.

Permalänk
Medlem

@Baxtex: bästa plattan jag använt är klart sony z2 och z4, kan du vänta och vill ha riktigt billig som fungerar bra kan jag rekommendera
teclast Tbook 16 pro eller någon av deras andra modeller. Skulle jag köpa ny idag skulle det nog bli en mi (sjukt bra kvalitet för en billig peng)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@Baxtex: bästa plattan jag använt är klart sony z2 och z4, kan du vänta och vill ha riktigt billig som fungerar bra kan jag rekommendera
teclast Tbook 16 pro eller någon av deras andra modeller. Skulle jag köpa ny idag skulle det nog bli en mi (sjukt bra kvalitet för en billig peng)

Skulle jag haft den själv hade jag definitivt köpt någon kina platta från Gearbest och rootat! Men nu är det inte jag som ska ha den och det är lite brådis. Sonys plattor verkar inte säljas längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Tyvärr verkar den inte få mer än 7.0 när man kollar diverse forum.

Vad behöver päronen Oreo till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weiman:

Vad behöver päronen Oreo till?

Inget speciellt, men trevligt att få nya säkerhetsuppdateringar.

Var annars lite sugen på Lenovon men läste en recension att den har glasbaksida vilket är totalt värdelöst.

Permalänk
Medlem

@Baxtex: Huawei Mediapad M5 kan vara ett alternativ dock ganska dyr för en Android platta men är förmodligen den nyaste high end Android plattan i Sverige.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4700469

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Har en Huawei Mediapad 10 Lite sedan en vecka tillbaka - är perfekt.

Permalänk
Medlem

@MsSmith:
Hej.
Har under någon månad hos e-lador/tillverkare försökt få svar på vilka billiga android-plattor som fungerar med exFAT formatering.
Det är fullständigt omöjligt att får ett riktigt, vettigt och enkelt svar på denna fråga som jag inte ens trodde behövde ställas år 2018/19.
Man verkar använda FAT32 från 1900-talet.
Min anledning är att jag vill lägga in en kart-fil på 4,03Gb till appen Locus Map Pro på plattan.
Har den på min gamla nalle Samsung Galaxy S5 som tog emot filen direkt och nallens microSD-kort tog den efter formatering till exFAT.
Har fått svaret att Samsung-plattorna tar exFat och det verkar trovärdigt eftersom det fungerar med min gamla nalle.

Beskeden om Lenovo är helt sanslösa. Olika besked flera gånger från varje kundtjänst.
NonN avslutar med att Lenovo svarat att det inte är något problem med stora filer.
Har flera gånger hänvisat till olika forum där många kunder är förbannade för att det inte fungerar med stora filer/exFAT.
Ingen är intresserad av att ta reda på vad som gäller och ge kunden ett riktigt besked.
Stora filer är väl ett problem med egen-rippade blu-ray och usb-diskar oxå?

Kan du kolla om det går att lägga in filer större än 4Gb på din Huawei Mediapad M5 10 Lite?
Dels på plattan och oxå på microSD-kort om du har möjlighet.
Den säljs för 3000:- nu.
Tack.
Mvh.

Permalänk
Medlem

@Stasi: Kikar på det pronto och återkommer!

Uppdatering: Mitt SD-kort är formaterat med NTFS och således inga problem med större filer. Plattans egna system klarar också av större filer än 4GB men i mitt fall gjorde jag ett misstag och flyttade över en .mkv fil på 4,5GB som inte går att spela upp då plattan inte stöder formatet.

Permalänk
Medlem

@MsSmith:
Tack för att du tagit dej besväret att ge mej ett rakt besked.
Ska kolla plattan på El-gigolon imorgon.
Vilken skillnad mot företagen jag frågat.
Där har inte ens tanken att själva kolla produkterna de säljer funnits.
Mvh.