Rekommendation på platta för 5.000 - 6.000:- ?

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Rekommendation på platta för 5.000 - 6.000:- ?

Dags o köpa min första surfplatta (Jo, jag är väldigt medveten om att jag är den sista i Sverige att skaffa en platta 😛) .

Ska spela, surfa o kolla YouTube. Min mobil Moto X Force klarar inte köra ett mobilspel (gems of War) på annat än "lågt" o det hackar till om man höjer grafiken. Mobilen hackar i Firefox också.....

Vill ha bra grejor förutom kameran. Den behövs inte.
Antar att det e iPad som gäller men Android baserat går lika bra.
Kan ge ca 5.000 - 6.000:- men då ska ju kvalitén motsvara priset.

Aldrig ägt en platta förr så är det nåt särskilt man ska tänka på?
Internet, kan jag dela min surf från mobilen så plattan också får det? (Inte wi-fi, det kommer finnas).

Jag vet att jag frågade för nån månad sen men denna gången ska jag köpa om nån dag....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Campaigner:

Dags o köpa min första surfplatta (Jo, jag är väldigt medveten om att jag är den sista i Sverige att skaffa en platta 😛) .

Ska spela, surfa o kolla YouTube. Min mobil Moto X Force klarar inte köra ett mobilspel (gems of War) på annat än "lågt" o det hackar till om man höjer grafiken. Mobilen hackar i Firefox också.....

Vill ha bra grejor förutom kameran. Den behövs inte.
Antar att det e iPad som gäller men Android baserat går lika bra.
Kan ge ca 5.000 - 6.000:- men då ska ju kvalitén motsvara priset.

Aldrig ägt en platta förr så är det nåt särskilt man ska tänka på?
Internet, kan jag dela min surf från mobilen så plattan också får det? (Inte wi-fi, det kommer finnas).

Jag vet att jag frågade för nån månad sen men denna gången ska jag köpa om nån dag....

Kolla med din mobiloperatör om att dela surf. Hade väl tittat på Samsung Galaxy Tab S4, vet inte hur mycket bra plattor det finns annars.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Campaigner:

Dags o köpa min första surfplatta (Jo, jag är väldigt medveten om att jag är den sista i Sverige att skaffa en platta 😛) .

Ska spela, surfa o kolla YouTube. Min mobil Moto X Force klarar inte köra ett mobilspel (gems of War) på annat än "lågt" o det hackar till om man höjer grafiken. Mobilen hackar i Firefox också.....

Vill ha bra grejor förutom kameran. Den behövs inte.
Antar att det e iPad som gäller men Android baserat går lika bra.
Kan ge ca 5.000 - 6.000:- men då ska ju kvalitén motsvara priset.

Aldrig ägt en platta förr så är det nåt särskilt man ska tänka på?

iPad om du ska köpa en ny för max 5000 kr. iPad Pro 2017 om du kan tänka dig att gå upp något i pris eller köpa en begagnad. 120 Hz gör stor skillnad när man interagerar direkt med innehållet som man gör på en surfplatta.

Citat:

Internet, kan jag dela min surf från mobilen så plattan också får det? (Inte wi-fi, det kommer finnas).

Javisst. Bara att dra igång en hotspot på mobilen. Gör jag nästan dagligen när jag vill använda min iPad Pro på bussen eller liknande. Bra att vara medveten om att det käkar en del batteri på mobilen dock.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv

Huawei MediaPad M5 för 2 990kr, ta resterande 2000kr med dig till systembolaget.
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/ipad-surf...

Jag har både tillgång till iPad Pro och en föregångare till den surfplattan ovan. (dock fullversionen)
Du får usb c och penna på köpet. Min penna fungerade riktigt bra, förutom att jag ej hade något fäste till den varvid pennan ligger i någon låda, kanske i samma låda som pennan till iPad pron...

Angående den emot ipad så har den fullhd och man slipper skala saker. Sedan slipper man iOS vilket jag värderar väldigt högt.

*edit*
Plattan ovanför finns som fullversion för över 5000kr, men jag tycker ej det är prisvärt för vad jag tolkade ditt behov:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/ipad-surf...

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

@Alling: När jag valde massa parametrar i Prisjakt så kom bara massa iPads upp.
Den mest prisvärda verkar vara iPad 9,7 (6th gen) wi-fi cellular.iPad 9,7 (6th gen) wi-fi + Cellular

Antar att "cellular" innebär att man kan ha abonnemang till den? Så utan cellular så har man bara wi-fi?

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

@Alling: När jag valde massa parametrar i Prisjakt så kom bara massa iPads upp.
Den mest prisvärda verkar vara iPad 9,7 (6th gen) wi-fi cellular.iPad 9,7 (6th gen) wi-fi + Cellular

Antar att "cellular" innebär att man kan ha abonnemang till den? Så utan cellular så har man bara wi-fi?

Många anser att iPad är praktiskt taget det enda alternativet i dagsläget när det gäller surfplattor. Huruvida det stämmer eller ej kan jag inte uttala mig om, men jag har personligen inget att klaga på när det gäller iPad (inte ens priset).

Cellular = plats för simkort. Personligen skulle jag inte rekommendera det, om du nu inte tänkt åka ifrån din telefon stup i ett, eller ska använda plattan i en organisation där den ska vandra mellan olika användare. I övriga fall fungerar det fint att dela internet via din smartphone istället = WiFi-modellen. Så sparar du en tusenlapp.

//G

Visa signatur

---

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Campaigner:

@Alling: När jag valde massa parametrar i Prisjakt så kom bara massa iPads upp.
Den mest prisvärda verkar vara iPad 9,7 (6th gen) wi-fi cellular.iPad 9,7 (6th gen) wi-fi + Cellular

I motsats till den med 32 GB och Wi‑Fi för drygt 3 600 kr, som jag tycker är väldigt prisvärd, har jag mycket svårt att finna en motivering till att köpa den du länkar, när en iPad Pro med 120 Hz-skärm, snabbare systemkrets och dubbelt så mycket RAM bara kostar 900 kr (15 %) mer. Under förutsättning att du inte absolut behöver 4G och 128 GB lagring då.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

@Alling: RAM o hz fanns inte i Prisjakts parametrar. Men du har helt rätt! iPad Pro (2018)? med 2xRAM, 120hz skärm o snabbare systemkrets är ju ett fantastiskt mycket bättre köp än vad jag tänkte mig!

Jag visste inte vad 4G var bra till 😐.
128GB känns säkrare men 64GB kanske räcker.

Konstigt att ingen Android platta har 120hz.....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Många anser att iPad är praktiskt taget det enda alternativet i dagsläget när det gäller surfplattor. Huruvida det stämmer eller ej kan jag inte uttala mig om, men jag har personligen inget att klaga på när det gäller iPad (inte ens priset).

Ipad är fortfarande inte Android tyvärr.. Personligen hade jag helst velat se den byggkvaliten i en android platta för ett lägre pris.
Men microsoft har väl några riktigt bra utmanara med surface pro också?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@Nima2001: Huawei Mediapad M5 är riktigt fina, köpte en till mina pappa, byggkvaliten är i ipad-klass, grym skärm, mycket bra ljud och bra prestanda.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

@Alling: var hittar du info om att iPd Pro är 120hz..? Står inte ens på Apples hemsida....
https://www.apple.com/se/ipad-pro/specs/. Det är ju en stor grej men står ingenstans....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Visa signatur

---