AMD: "Zen 3 följer schemat – Zen 4 designas"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Ryzen 2 är Zen+

Korrekt och Zen 2 är Ryzen 3. De kan det där med att räkna och namnscheman där borta hos AMD.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

"Meddelar AMD att siffran 4 mycket riktigt kommer efter 3 och före 5."
Haha klockrent

ÄNTLIGEN fick man det bekräftat ! Siffran 4 är mellan 3 och 5, och inget annat. Som jag har legat sömnlös och grubblat över just den ordningen...

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av adzer:

"Meddelar AMD att siffran 4 mycket riktigt kommer efter 3 och före 5."
Haha klockrent

Undra va det kostade att få fram det 😂

Permalänk
Medlem

Kanske missade det men såg inget på swec om den nya chiplets designen för epyc som utannonserades på under presentationen. Jag finner denna chiplet-design väldigt intressant.
Undrar dessutom hur Ryzen och Threadripper kan ha nytta utav chiplets designen.

Utöver chiplets design så har adore analyserat att ha active interposer till interchip/core2core-kommunikation istället för dagens passive interposers, detta tror jag blir till den kommande "disruptive" design av amd till zen 3 eller 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Nä, AMD använde förmodligen inte något Volta kort. När dom räknade ut vad nästa siffror i serien skulle bli 😁

Skrivet av Xinpei:

Zen 2* Ryzen 2 är redan här med 2700X. För jag förutsätter att du menar nästa generation av AMD CPU:er.

Skrivet av Yooriitzz:

Ryzen 2 är Zen+

Heh... ironiska att AMD påpekas säga det uppenbara, när + blev tvåa, och Ryzen vs Zen "siffran" redan är förstörd framöver

Ryzen 1 - Zen 1
Ryzen 2 - Zen +
Ryzen 3 - Zen 2
Ryzen 4 - Zen 3
Ryzen 5 - Zen 4

Vi vet bara att 4 kommer mellan 3 och 5, men jag ser 3 = 4 = 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Heh... ironiska att AMD påpekas säga det uppenbara, när + blev tvåa, och Ryzen vs Zen "siffran" redan är förstörd framöver

Ryzen 1 - Zen 1
Ryzen 2 - Zen +
Ryzen 3 - Zen 2
Ryzen 4 - Zen 3
Ryzen 5 - Zen 4

Vi vet bara att 4 kommer mellan 3 och 5, men jag ser 3 = 4 = 5

Jag tycker dom kan ditcha namnet RYZEN helt och hållet då det låter som taget ur en 12-årings skönlitterära skolarbete. Jag hade hoppats på att själva produktnamnet skulle bli Zen, men ZEN märkte man att så inte var fallet. Kalla den bara för Matisse och inte Ryzen 3 snälla.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Techs:

ÄNTLIGEN fick man det bekräftat ! Siffran 4 är mellan 3 och 5, och inget annat. Som jag har legat sömnlös och grubblat över just den ordningen...

Nej du har faktiskt skrivit den före både 3an och 5an i din menig ovan
Det kan bli spännande på allvar när AMD går om Intel igen som det var på tiden innan mutorna började sätta avtryck på marknaden.
AMD kommer kanske att vara de som gör de snabbaste x 86orna innan man är tvungen att överge x 86 för att komma vidare.

Skrivet av Yooriitzz:

Jag tycker dom kan ditcha namnet RYZEN helt och hållet då det låter som taget ur en 12-årings skönlitterära skolarbete. Jag hade hoppats på att själva produktnamnet skulle bli Zen, men ZEN märkte man att så inte var fallet. Kalla den bara för Matisse och inte Ryzen 3 snälla.

Ryzen är ju ett genialiskt bra namn till skillnad från Zen om du funderar lite på vad det är en ordlek med, AMD var ju uträknade men har "risen from the dead" de odöda regerar

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej du har faktiskt skrivit den före både 3an och 5an i din menig ovan
Det kan bli spännande på allvar när AMD går om Intel igen som det var på tiden innan mutorna började sätta avtryck på marknaden.
AMD kommer kanske att vara de som gör de snabbaste x 86orna innan man är tvungen att överge x 86 för att komma vidare.
Ryzen är ju ett genialiskt bra namn till skillnad från Zen om du funderar lite på vad det är en ordlek med, AMD var ju uträknade men har "risen from the dead" de odöda regerar

Ja det är väl fyndigt iofs....

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Jag tycker dom kan ditcha namnet RYZEN helt och hållet då det låter som taget ur en 12-årings skönlitterära skolarbete. Jag hade hoppats på att själva produktnamnet skulle bli Zen, men ZEN märkte man att så inte var fallet. Kalla den bara för Matisse och inte Ryzen 3 snälla.

För AMD Matisse låter JU SÅ MYCKET bättre.

Nej jag tycker att RyZEN är en ganska intressant väg att implementera sitt artitekturnamn i själva produktnamnet. Dessutom låter det inte värre än Xeon, Celeron, Duron eller Athlon som AMD och Intel kört med genom åren. Det passar in ganska rejält om man frågar mig.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej du har faktiskt skrivit den före både 3an och 5an i din menig ovan

Fan, då har jag en hel sömnlös helg framför mej igen då...

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS