Microsofts aktiveringsservrar strular – licenser för Windows 10 Pro deaktiveras

Permalänk
Melding Plague

Microsofts aktiveringsservrar strular – licenser för Windows 10 Pro deaktiveras

Microsoft bekräftar ett fel med sina aktiveringsservrar, vilket lett till att flera användare fått sina Windows 10-licenser deaktiverade.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Microsoft Strul? Jag börjar känna mig tjatig, men det är inte direkt oväntat.

Men för att hålla mig till ämnet; Jag har inte märkt av något, men kör inte Pro heller. Det finns inga rapporter om att andra "högre" versioner är drabbade?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Inaktiv

Så länge som det enbart är en varningsmeddelande så är det ej så farligt, skulle de inaktivera Pro funktioner så man ej skulle kunna ansluta till domän, så finns det snart ett argt gäng med högafflar på gatorna. För ni som ej vet vad domän gör, så handlar det om att ansluta datorn i företags/prousers nätverk i ett "windowsnätverk". Så arbetare kommer ej åt något utan detta och kan ej jobba mer än lokalt.

Men detta med att installera en massa dritt på en dator tillhör det förgångna. Man har dockers, hypervisor, fjärranslutningsprogram och vpn klienter på sin dator, samt ett office+bildredigeringsprogram. Skulle ens dator krångla så tar man bara en ny dator och jobbar på som innan.
Allt strul och kostnader gör att fler för varje dag slutar att installera en massa dritt direkt på sin egen dator.

Permalänk
Medlem

De har även haft problem med licenser för företag, nu i natt efter att ha pratat med deras VLSC-avdelning och skapat en ticket för två kunder så kom licenserna, en vecka efter beställning.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Är det verkligen något att bråka om? Går ju få tag på PRO-licenser för någon hundralapp helt legit nuförtiden

Nä, men självklart är det surt och så ska det ju inte behöva vara. Jag menar mest att det hade svidit extra om man betalat tusentalet kronor för sin licens som det var förr.

Hoppas de kan fixa detta snabbt nu, och att det inte ställer till allt för stora problem för folk därute.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Fick detta meddelande igår kväll men efter en omstart så var det borta, får se om det dyker upp igen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Är det verkligen något att bråka om? Går ju få tag på PRO-licenser för någon hundralapp helt legit nuförtiden

Nä, men självklart är det surt och så ska det ju inte behöva vara. Jag menar mest att det hade svidit extra om man betalat tusentalet kronor för sin licens som det var förr.

Hoppas de kan fixa detta snabbt nu, och att det inte ställer till allt för stora problem för folk därute.

Samma sak gäller billiga grafikkort och cpuer. Med rätt kontakter och om man letar på rätt ställe så går ett Nvida 2080Ti att köpa för någon hundralapp. Och man kan ladda hem drivers till den från Nvidas hemsida så det måste vara helt legalt.

Problemet i detta fall är att det kan innebära driftstrul, inte det att man behöver köpa en ny licens för 1700kr. Där 1700kr är en droppe i havet emot vad kostnaden för driftstrul kan vara..
Nå nu lär i princip ingen behöva köpa en ny licens, detta hade varit katastrofalt. Obs än igen, inte katastrof för att det blir 1700kr extra, utan för allt strul som det orsakar.

Permalänk
Medlem

Verkar som det alltid är massor av problem runt/med deras större uppdateringar. Värst var det väll när användar data raderades.
Har både win 10 och 7 hemma och 7an funkar bättre i vanlig surfning om man inte är så mkt för att spela och använda vissa program eftersom man blir mindre pissed of när en uppdatering som är felad kommer och stör.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Har Windows 10 Pro utan problem.
Men det är inte uppgraderad licens utan en orginalsticka.

Permalänk
Medlem

Kul om man kör Bitlocker och blir nergraderad till Win 10 Home som inte stödjer det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Samma sak gäller billiga grafikkort och cpuer. Med rätt kontakter och om man letar på rätt ställe så går ett Nvida 2080Ti att köpa för någon hundralapp. Och man kan ladda hem drivers till den från Nvidas hemsida så det måste vara helt legalt.

Problemet i detta fall är att det kan innebära driftstrul, inte det att man behöver köpa en ny licens för 1700kr. Där 1700kr är en droppe i havet emot vad kostnaden för driftstrul kan vara..
Nå nu lär i princip ingen behöva köpa en ny licens, detta hade varit katastrofalt. Obs än igen, inte katastrof för att det blir 1700kr extra, utan för allt strul som det orsakar.

Ja, det är sant. Om man som Microsoft har valt ett system där icke aktiverat Windows har konsekvenser för driften av systemet så är det självklart att de bör ha koll på att det verkligen fungerar som det skall.

Sen lär inte detta få några större konsekvenser för Microsoft. Lär ju knappast bli så att folk byter till Mac eller Linux på grund av detta, men det är klart att det är pinsamt och ser väldigt illa ut.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag fick upp det igår, men gick bara in i Inställningar ->Aktivering och tryckte på felsök och då fixade det sig

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag är drabbad! Min setup stämmer till 100% med "...aktiveringsservrar som deaktiverar Windows 10 Pro-licenser som blivit uppgraderade från Windows 7 eller Windows 8.1". Hoppas att det ordnar sig snart, mycket snart!

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Varit problem med aktiveringen av Office 365 den senaste tiden. Kanske är relaterat?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd

Tur att man inte betalade mer än 50:- för alla mina Windows 10 nycklar.. lider med de som ville pröjsa 1500:- för detta.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk

aha, därför som min pro nyckel inte fungerade när jag skulle installera om mitt windows härom dagen. trist när man kör en legit nyckel(inte grey market)

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Men detta med att installera en massa dritt på en dator tillhör det förgångna. Man har dockers, hypervisor, fjärranslutningsprogram och vpn klienter på sin dator, samt ett office+bildredigeringsprogram. Skulle ens dator krångla så tar man bara en ny dator och jobbar på som innan.

Nej, så fungerar det inte alltid i verkligheten.

Permalänk
Medlem

Hade problem under gårdagen, men det ordnade till sig på några timmar igen.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Hade också problem under gårdagen, men det löste sig nu på morgonen.

Visa signatur

>>> Rigg: FD Define Mini | Corsair HX750 | Asrock Z270M Pro4 | i5 6600k | Cooler Master Hyper 212 | 2x8GB Corsair Vengeance CL16 3000Mhz | MSI RTX2060 AERO 6GB | Samsung 830 256GB | Seagate 1TB SSHD <<<

Spela så mycket du orkar, och helst lite till ;)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av joakim99:

Nej, så fungerar det inte alltid i verkligheten.

Vissa saker är svårare än andra att köra isolerat i en slags sandbox, där det finns mängder av tekniker som terminalservrar att använda.
Om detta ej går och det inte är ett program som man använder dagligen, så bör man skapa ett eget parallellt os som man dualboatar ifrån. Man bör hålla sin huvudoperativsystem fritt från en massa dritt oavsett vilket os man kör.

Btw till och med antivirusprogrammet windows defender kommer nu gå köra i en sandbox och det är på liknande sätt appar borde köras, så att det är så isolerade från main os som möjligt. Likaså ska hela program med alla inställningar kunna flyttas/klonas till en ny dator på några minuter.
Då tid är pengar och om en annan arbetare ska göra något så hen inte behöva installera något.

Permalänk
Skrivet av anon12433:

Fick detta meddelande igår kväll men efter en omstart så var det borta, får se om det dyker upp igen.

Samma här, fick lite panik när det inte gick att aktivera via licenshanteraren i Windows men det började fungera efter en omstart.

Visa signatur

AMD Threadripper 3970X + Noctua NH-U14S TR4-SP3 | GIGABYTE TRX40 AORUS Master | Trident Z Royal Silver 64GB | AMD 6900 XT | Samsung 970 PRO 512 GB + WD Black SN850 1TB + WD Black SN850 2TB | Streacom BC1 Svart | Corsair HX1200i | C49RG90 + Predator X34P | Ducky One 2 TKL | Logitech G903 | Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Vissa saker är svårare än andra att köra isolerat i en slags sandbox, där det finns mängder av tekniker som terminalservrar att använda.
Om detta ej går och det inte är ett program som man använder dagligen, så bör man skapa ett eget parallellt os som man dualboatar ifrån. Man bör hålla sin huvudoperativsystem fritt från en massa dritt oavsett vilket os man kör.
Btw till oxh med antivirusprogrammet windows defender kommer nu gå köra i en sandbox och det är på liknande sätt appar borde köras, så att det är så isolerade från main os som möjligt. Likaså ska hela program med alla inställningar kunna flyttas/klonas till en ny dator på några minutet.
Då tid är pengar och om en annan arbetare ska göra något så hen inte behöva installera något.

För den paranoide så passar det bättre med separata datorer. Eller iallafall minst separata hårddiskar som man byter beroende på vilket system man ska köra. Då man vid dualboot ändå alltid har tillgång till det andra "dolda systemet".

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag fick upp det igår, men gick bara in i Inställningar ->Aktivering och tryckte på felsök och då fixade det sig

Fick också upp det igår, det löste sig inte med felsökningen då den sa att licensen var för Windows 10 Home men att det var Windows 10 Pro som var installerat.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Microsoft måste verkligen börja se över hur de utvecklar och framförallt testar sina tjänster och produkter. Det här problemet uppstod ju inte av sig själv, utan någon ändrade någonting på aktiveringsservrarna i drift utan att testa, och missade att ta med vissa produkt-id:n i konfigurationen. Det är mänskligt att göra fel, det är därför man testar först.

Lägg till detta en uppdatering som raderar användardata, en bugg de missade trots att flera Windows Insider-användare hade rapporterat om problemet. Att sparka nästan alla testare och använda sina kunder som testare fungerar alltså inte. De får helt enkelt öppna plånboken och anställa lite testare igen.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kaine_Uro:

För den paranoide så passar det bättre med separata datorer. Eller iallafall minst separata hårddiskar som man byter beroende på vilket system man ska köra. Då man vid dualboot ändå alltid har tillgång till det andra "dolda systemet".

Det handlar ej om paranoid. Utan att man vill ha en optimal dator som fungerar perfekt. Ju mer skit man installerar ju mer förstör man sitt operativsystem och datorn blir sämre.
Macanvändare säger ofta att deras dator bara fungerar när de hade windows krånglade det ofta. Och den huvudsakliga förklaringen enligt mig är att de nu ej installerar en massa skit.
En liknelse en en verkstad är en arbetare som noggrannt hänger tillbaka alla verktyg efter sig och kontrollerar att allt fungerar bra. Där den andra bara låter verktygen ligga där de sist användes. Den sista metod fungerar säkert bra för ens garage i hemmet, men inte likabra för den som använder det i yrket.

*edit*
Jag känner en nyexad inom IT som hade installerat hur mycket skit som helst direkt på huvudwindows, helt oförvånat fungerade detta inte. Personen valde då på egen hand använda den gemensamma supportkanalen till progrsmvarutillverkaren. Och supporten fick en shcock och höll på att ramla av stolen. Supporten bad sedan mig lära upp personen vanlig datorhantering om hur man ska jobba på en dator.

För hemanvändare så kör dem inga avancerade program på sin dator till att börja med, dessa program gör inget större arbete och körs då på sätt och vis isolatet.

Permalänk
Medlem

Fick det problemet i går men löstesig efter jag kört aktiverings felsökaren

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hade också detta igår/inatt, men nu har det försvunnit och Windows 10 Pro är aktiverat igen. Det löste sig själv under natten (körde felsökning igår men det hjälpte inte).

Trodde det var att jag bytt moderkort två gånger under kort tid som orsakade det och att en ominstallation av Windows 7/8.1 skulle vara nödvändig för att fixa problemet. Som tur var han jag aldrig starta den processen.

Permalänk

Fick min licens avaktiverad igår eftermiddag och kunde aktivera den igen vid 22-tiden.
Satt i en timme i telefonkö till Microsoft innan jag gav upp då jag hittade information om buggen på nätet.
Fick även fram information om att inte försöka fixa felet själv genom ominstallation dyl. då det kunde ställa till det ännu mer då felet låg hos Microsofts servrar.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem

Har Windows 10 pro uppgraderat via Windows 7 ultimate men inte märkt problem. Hoppas man slipper det också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

Min dator blev deaktiverad i igår på morgonen felsökte som bara den tills nu idag då jag försökte aktivera datorn puff så blev datorn aktiverad. Tyckte det var väldigt konstigt då jag gick från Windows 8.1 pro till Windows 10 Pro.

Visa signatur

Asus Strix B650E-E Gaming Wifi | Ryzen 7 7800X3D | Asus Strix GeForce RTX 4070ti 12GB OC | G.SKill Trident Z5 Neo RGB 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Expo | WD Black SN850X 2TB, Samsung SSD 970 EVO 1TB | Corsair RM850x Swift | Fractal Design Celsius S36 | Fractal Design Define R6 Tempered Glass ATX